![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Hoe maken we de pensioenen rechtvaardiger en betaalbaarder? In België gaan we uit van intergenerationele solidariteit waarvan de bruuske doorbreking onrechtvaardig zou aanvoelen. Toch is er een probleem met de staatskas. En wat te doen met de pensioenleeftijd, zware beroepen etc.? Der Wanderer heeft een plan.
Per volledig gewerkt jaar zou men 3 maanden pensioen sparen. Echter: men mag dit pas opnemen na 40 gewerkte jaren. Periodes van werkloosheid worden op geen enkele manier nog gelijk gesteld aan gewerkte jaren. Men kan dit ook niet 'afkopen'. Op die manier zullen universitaire werknemers sowieso langer aan het werk moeten blijven. Voor wie op 18 jaar gaat werken, is het pensioen dus binnen bereik op 58-jarige leeftijd. Echter: het pensioen zal dan slechts 10 jaar uitbetaald worden. (Datzelfde geldt voor wie later begint te werken en overeenkomstig later stopt). Wie meer dan 10 jaar pensioen wil ontvangen, zal dus langer dan 40 jaar moeten werken: men kan ook (na 40 jaar gewerkt te hebben) een deel van het pensioen of het volledige pensioen (van acht jaar) opnemen en dan opnieuw door werk beginnen 'sparen'. Wie zijn 'pensioen' opgebruikt heeft en niet opnieuw wenst te sparen voor meer pensioen (wederom aan 3 maanden per gewerkt jaar; na de basis van 40 jaar arbeid is dat op elk moment opneembaar), krijgt een leefloon dat onderhevig is aan een vermogenstoets, althans vanaf een bepaald vermogen. Dit heeft ook een sociaal neveneffect: het geld wordt in sterkere mate opgebruikt in plaats van overgeërfd (wat grotere vermogens betreft). Het spreekt ook voor zich dat - om dit plan te laten slagen en achterpoortjes te sluiten - de werkloosheidsuitkeringen beperkt moet worden in de tijd (1 jaar; tijdens die periode wordt er geen pensioen gespaard). Wellicht kan de belasting op arbeid verlaagd worden bij dit plan, zodat werken opnieuw meer loont.
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 14 november 2023 om 03:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zou wel de extra jaren na die 40 meer laten doortellen om meer incentive te creëren. Ook moet het verschil tussen pensioen en leefloon afdoende zijn.
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mensen die iets opbouwen worden gestraft, potverteerders worden beloond. Oude wijn, nieuwe zakken.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! Laatst gewijzigd door fox : 14 november 2023 om 11:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat wint een "gepensioneerde" in uw systeem dat hij niet heeft met een simpele spaarformule ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik de laatste overblijf heb ik een beter plan. Ik geef op mijn 75 alles weg aan wie mij lief is, behalve wat ontraceerbaar cash geld. Vanaf dan ga ik, bovenop mijn pensioen, indien nodig van het OCMW leven. Geen kinderen dus die kunnen ze ze ook niet opvallen om voor mij op te draaien. En als ik het beu ben is er nog steeds het Glokkenspel.
Hope is nothing more than a postponed disappointment Laatst gewijzigd door Skobelev : 14 november 2023 om 11:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, loon naar werk.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Héla, ik ben wel nooit ambetantenaar geweest hé. Mijn pensioenplan is op eigen kosten.
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook de kogel wordt van de erfenis afgetrokken/aan de familie aangerekend.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Na 10 jaar pensioen (of meer indien langer dan 40 jaar gewerkt) behouden ze het recht op een leefloon.
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 14 november 2023 om 16:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En dobbernegers krijgen dat zonder een dag gewerkt te hebben…..als dat niet eerlijk en billijk is weet ik het ook niet meer.
Hope is nothing more than a postponed disappointment Laatst gewijzigd door Skobelev : 14 november 2023 om 16:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
|
![]() Omdat daar tot aan de pensioenleeftijd (na min. 40 jaar arbeid dus) een beschikbaarheidsverplichting mee samenhangt die enkel om medische redenen kan worden ingeperkt.
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zoals hoger al gezegd: het draadvoorstel is veel te ingewikkeld.
Maar evenzo: het meest simpele model, een eenvoudig spaarboekje, mankeert aan solidariteit. De notie "aantal gewerkte jaren" is te zot om los te lopen. Illustratie: wie gedurende vijf jaren werkt, en bijdraagt, aan een ritme van 6/5den, zou evenveel krijgen als iemand die vijf jaren werkt en bijdraagt aan een ritme van 4/5den. De basis van de bijdragen moet gestoeld zijn om het meest objectieve: hoeveel euro's je hebt bijgedragen. Vervolgens heb je drie (misschien meer) soorten solidariteit nodig: - de solidariteit met zij die langer leven (noot 1: het pensioenbedrag moet uitgaan van de beschikbare spaarpot, ofte rugzakje, aan bijdragen en winsten door investeringen op die bijdragen, gespreid over het aantal jaren die de gemiddelde verwachte levensduur ons geeft.) (noot 2: wie erg vroeg sterft, heeft weinig kunnen genieten van zijn pensioen. Daar mag wel iets overstaan, ten voordele van zijn/haar erfgenamen) - de solidariteit met zij die als laagverdiener, slechts laag kunnen bijdragen (via belastingen enz. bla bla ...) - de solidariteit van zorg-voor-mekaar (huwelijk, samenwonen, gemene kinderen, ....) Simpelste voorbeeld: als een huwelijkspartner meer verdient, en dus meer kan bijdragen, dan de andere, dan kan die een deel "overdragen". Dat kan zelfs per maand gaan (vb. het jaar van het huwelijk en in het jaar van de scheiding) Jaarlijks aan te geven bij je belastingsaangifte. Uitbreidbaar, vb. ik geef ook nog een klein stukje aan mijn gehandicapte zuster - voor zware beroepen vind ik het best dat er een tweede "spaarboekje/rugzakje" komt, dat gespijsd wordt met een extra btw-heffing op alle zwaar werk. Dat spaarboekje kan aangewend worden in de jaren voor het wettelijk pensioen. Zelfs als aanvulling in sommige van die jaren, op het loon van deeltijds werk ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 14 november 2023 om 18:37. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke solidariteit ? Waarom moet iemand die veel gespaard heeft, solidair zijn en zijn spaarcenten afstaan aan iemand die weinig gespaard heeft ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weer een plannetje om eigendom (en dan vooral vastgoed) te ontzeggen aan het kiesvee. Goeike Wanderer.
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() Der Wanderer is net een groot voorstander van 1 woning in eigendom voor elke burger/elk gezin.
![]() |
#20 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ingewikkelder hoeft het niet te zijn. Dat men in het verleden verkeerde keuzes maakte, is niet mijn probleem. Ik wil gerust mijn verworven pensioenrechten meteen laten vallen, als ik vanaf morgen voor mezelf mag sparen. Het probleem is de staat. Niet het principe van sparen. Werkloosheidsuitkeringen, of welk ander verzekeringsprincipe dan ook, is een geheel andere discussie, het heeft niets met sparen te maken.
Niemand is mijn koning en niemand is mijn slaaf Laatst gewijzigd door gunter5148 : 14 november 2023 om 23:00. |
|
![]() |
![]() |