Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2021, 00:18   #1
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard Nog maar eens. Elektrische auto's rijden minder ver dan aangegeven

Weer minder goede cijfers dan er beloofd werden.

https://www.hln.be/mijn-gids/een-wag...iFfZD29YrqOYyg

https://www.hln.be/dossier/~d56437e8...3-355ec82967b5

Laatst gewijzigd door Garry : 3 december 2021 om 00:21.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 00:37   #2
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Morgen moet ik een flink eind Nederland in,... en terug natuurlijk. Zo een goede 600 km. Daar ga ik mijn vertrouwde diesel voor gebruiken.

Ik ga hem niet speciaal vol tanken. Hij staat net iets over half vol dus ik zou zonder problemen heel het traject met gemak zonder tanken kunnen overbruggen. Dus ik start zoals hij daar staat en pas het allerlaatste pompstation op Nederlandse bodem giet ik hem vol. Niet dat dat zal nodig zijn maar vanwege de prijs.

De diesel kost in Nederland, en in Frankrijk ook, een stuk goedkoper dan hier bij de Belgische zakkenrollers.

Laatst gewijzigd door Garry : 3 december 2021 om 00:40.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 08:03   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Morgen moet ik een flink eind Nederland in,... en terug natuurlijk. Zo een goede 600 km. Daar ga ik mijn vertrouwde diesel voor gebruiken.

Ik ga hem niet speciaal vol tanken. Hij staat net iets over half vol dus ik zou zonder problemen heel het traject met gemak zonder tanken kunnen overbruggen. Dus ik start zoals hij daar staat en pas het allerlaatste pompstation op Nederlandse bodem giet ik hem vol. Niet dat dat zal nodig zijn maar vanwege de prijs.

De diesel kost in Nederland, en in Frankrijk ook, een stuk goedkoper dan hier bij de Belgische zakkenrollers.
De dieselprijs is in Nederland even hoog als hier in de Grensstreek.
De bezineprijs ligt er 30 cent hoger.

Wie is dan de bandiet?

Laatst gewijzigd door reservespeler : 3 december 2021 om 08:04.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 11:29   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Citaat:
Nog maar eens.
Nope. Nougabollen.
Citaat:
Elektrische auto's rijden minder ver dan aangegeven
Wat een onzinnige veralgemening.

Het is Soms minder (in de winter altijd wat minder tot veel minder naargelang de warmtepomp standaard is), en Soms meer (in de zomer bijna altijd meer, zie NAF resultaten)

Zoals dat bij alle plofautos ook het geval zal zijn. Vertel eens iets nieuws.
En dat clickbait-prutstestje is toch om te lachen.

Ga toch eens bij de grote jongens kijken, zoals het Noorse NAF:

https://www.activlease.nl/informatie...ieradius-test/

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbiltest

Of tot 51 electrische wagens getest in de winter en in de zomer in Noorwegen, vergeleken met hun Europese verbruiksnorm WLTP.

Moet ik ze alweer alle 51 plakken zoals in een andere draad?

Deze post: KLIK : 50 verbruikstesten


Laatst gewijzigd door Micele : 3 december 2021 om 11:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 12:59   #5
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...06qSkCFnkC5c68

ook getest ..... "X" begin maar weer eens over iets anders zoals gewoonlijk

En een geluk dat Tesla er niet bijstaat hé

Laatst gewijzigd door chris k : 3 december 2021 om 13:00.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 13:28   #6
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nope. Nougabollen.

Wat een onzinnige veralgemening.

Het is Soms minder (in de winter altijd wat minder tot veel minder naargelang de warmtepomp standaard is), en Soms meer (in de zomer bijna altijd meer, zie NAF resultaten)

Zoals dat bij alle plofautos ook het geval zal zijn. Vertel eens iets nieuws.
En dat clickbait-prutstestje is toch om te lachen.

Ga toch eens bij de grote jongens kijken, zoals het Noorse NAF:

https://www.activlease.nl/informatie...ieradius-test/

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbiltest

Of tot 51 electrische wagens getest in de winter en in de zomer in Noorwegen, vergeleken met hun Europese verbruiksnorm WLTP.

Moet ik ze alweer alle 51 plakken zoals in een andere draad?

Deze post: KLIK : 50 verbruikstesten

Ik weet niet waar gij gaat tanken hoor
https://www.vab.be/nl/info-en-dienst...andstofprijzen
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 14:14   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
https://gocar.be/nl/autonieuws/elekt...06qSkCFnkC5c68

ook getest ..... "X" begin maar weer eens over iets anders zoals gewoonlijk

En een geluk dat Tesla er niet bijstaat hé
Ik lees je prutslinkjes niet, je begrijpt ze immers zelf niet.

Citaat:
En een geluk dat Tesla er niet bijstaat hé
Bjorn Nyland heeft dat gepruts van ADAC reeds weerlegt.
Kijk maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=6r4M5EYIErw

Citaat:
begin maar weer eens over iets anders zoals gewoonlijk
Jij bent alweer off topic bezig ik niet.

Dat er verliezen zijn bij het opladen van electrische wagens is al zo oud als de kerk.
Dat wordt sowieso altijd meegeteld in het officieel verbruik, heb je dat nog altijd niet begrepen? amaaaaaaiiiiiiii

Laatst gewijzigd door Micele : 3 december 2021 om 14:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 19:28   #8
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nope. Nougabollen.

Wat een onzinnige veralgemening.

Het is Soms minder (in de winter altijd wat minder tot veel minder naargelang de warmtepomp standaard is), en Soms meer (in de zomer bijna altijd meer, zie NAF resultaten)

Zoals dat bij alle plofautos ook het geval zal zijn. Vertel eens iets nieuws.
En dat clickbait-prutstestje is toch om te lachen.

Ga toch eens bij de grote jongens kijken, zoals het Noorse NAF:

https://www.activlease.nl/informatie...ieradius-test/

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbiltest

Of tot 51 electrische wagens getest in de winter en in de zomer in Noorwegen, vergeleken met hun Europese verbruiksnorm WLTP.

Moet ik ze alweer alle 51 plakken zoals in een andere draad?

Deze post: KLIK : 50 verbruikstesten

Je snapt blijkbaar niets van hoe een warmtepomp werkt .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 20:01   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Je snapt blijkbaar niets van hoe een warmtepomp werkt .
en waaruit blijkt dat?

Begin je dus alweer over wat anders? (zoals gewoonlijk als je het alweer niet begrijpt)

Hier mijn draad over al dan niet een warmtepomp in een EV, en het verbruiksverschil bij koudere temperaturen:

Citaat:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=256341

Rijbereik bij +6°C, Tesla model 3 met of zonder warmtepomp

Toch een nieuwe draad maken, over een warmtepomp in een EV.

Want dit verbruiksverschil van ca. 2 kWh/100 km is de moeite zeker in landen met wat langere winters.

Nu is de eerste batch nieuwe 2021 Tesla Model 3-voertuigen afgeleverd en heeft YouTuber Bjorn Nyland een vergelijkingstest gedaan met zijn 2019 Tesla Model 3, die geen warmtepomp heeft:

Hij liet de verwarming in beide auto's enkele uren op 21C (70F) draaien om te zien hoeveel verschil de warmtepomp maakte.

Op basis van zijn test concludeerde hij dat zijn 2019 Model 3 zonder warmtepomp 2.170 watt nodig had om de temperatuur op peil te houden. Het nieuwe 2021 Model 3 daarentegen had slechts 735 watt nodig.

Dat is ongeveer drie keer efficiënter, MET WARMTEPOMP.
(hopelijk eens begrijpbaar voor jou)

Citaat:
Voor de techneuten een meer gedetailleerde test over de efficiëntie van een warmtepomp bij een EV, deze keer 3 uur geparkeerd (kampeermode).

~735 Wh verbruik contra ~2170 Wh om 21° C binnentemp. 3 uren vast te houden en dit bij 3°C buitentemperatuur.

Model 3 met WP:
~735 Wh verbruik van 62% batterij naar 59% op 3 uur of 1% per uur.
netto bruikbaar batterijcapaciteit is 73,5 kWh*1% = 735 Wh.

Versus mod 3 zonder warmtepomp verloor de batterij ~ 9,4 % op 3 uur...
Bjorn Nyland rekende het netjes uit voor zijn oudere model 3 van 2019, en dat gaf ~2,17 kWh verbruik (dat batterijpack had ook al wat degradatie)

Berekening: https://youtu.be/GRubEJh_5gs?t=417

of zie volledige video van 12':
https://www.youtube.com/watch?v=GRubEJh_5gs

Bij het model 3 van 2021 stond het kampvuur in de display nog na 3 uur aan, in het model 2019 niet, maar was camp mode nog actief, display 'CAMP MODE' was gedimd, of op laagste level.

Efficiëntie met WP is 2,952 maal beter (3 afgerond) dan wagen met klassieke verwarming (PTC bij EV).
Ook in het Engels mss?

Now the first batch of new 2021 Tesla Model 3 vehicles have been delivered, and YouTuber Bjorn Nyland did a comparison test with his 2019 Tesla Model 3, which doesn’t have a heat pump:

He let the heat run in both cars for several hours at 21C (70F) to see how much of a difference the heat pump made.

Based on his test, he concluded his 2019 Model 3 without the heat pump required 2,170 watts to maintain the temperature. The new 2021 Model 3, on the other hand, needed only 735 watts.

That’s about three times more efficient.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 december 2021 om 20:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 20:36   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Topic warmtepomp: https://forum.politics.be/showthread.php?t=256341

Topic pruts-WLTP voor EV versus veel betere EPA voor EV:

https://forum.politics.be/showthread.php?t=250158

(kzal die opfrissen)
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 22:21   #11
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
en waaruit blijkt dat?

Begin je dus alweer over wat anders? (zoals gewoonlijk als je het alweer niet begrijpt)

Hier mijn draad over al dan niet een warmtepomp in een EV, en het verbruiksverschil bij koudere temperaturen:


(hopelijk eens begrijpbaar voor jou)



Ook in het Engels mss?

Now the first batch of new 2021 Tesla Model 3 vehicles have been delivered, and YouTuber Bjorn Nyland did a comparison test with his 2019 Tesla Model 3, which doesn’t have a heat pump:

He let the heat run in both cars for several hours at 21C (70F) to see how much of a difference the heat pump made.

Based on his test, he concluded his 2019 Model 3 without the heat pump required 2,170 watts to maintain the temperature. The new 2021 Model 3, on the other hand, needed only 735 watts.

That’s about three times more efficient.
Mijn thuis warmtepomp werkt elektrisch .....lucht -lucht .....ik kan het visueel zien zomer of winter ....verwarmen als het onder de +7°C gaat gaat het verbruik fel omhoog .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 09:35   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

En als ze zo verder gaan ( met dank aan de groene monstertjes ) gaan we regelrecht terug naar de tijd van toen we kaarsverlichting gebruikte want de elektriciteit zal iedere dag duurder en duurder worden.

Laatst gewijzigd door Garry : 4 december 2021 om 09:36.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 11:01   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard

Zelfs 1000 km gaat aan 100 kmh gemiddeld:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=261685

Opladen EV kost in de regel de helft van brandstofkosten ICE (als ene stijgt stijgt de andere immers ook).
https://www.egear.be/elektrische-aut...0laadverliezen

Maar de stroomkosten zitten wel vaster in de gezondheidsindex, dus zomaar dure stroomprijzen vragen brengt amper iets in de staatskas, want de index gaat mee.

EV rijders die wat kunnen plannen kunnen regelmatig ook gratis laden, en niet-meer-werkenden kunnen dat zelfs nog meer:
Citaat:
https://www.hln.be/drive/kaart-extra...aden~a7df1c02/

KAART. "Extra dienstverlening voor onze klanten": bij deze winkels kan je jouw elektrische wagen gratis opladen.
Wat een discriminatie!!!

Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2021 om 11:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 18:52   #14
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De dieselprijs is in Nederland even hoog als hier in de Grensstreek.
De bezineprijs ligt er 30 cent hoger.

Wie is dan de bandiet?
Ik heb een heleboel Nederlandse collega's. Zij zien hun overheid als de bandiet.

Diesel is er, tenminste de officiële maximumprijs, lager dan hier, 10 ct of zo per liter. Maar rij je in Nederland met een diesel dan wordt je wegenbelasting zo hoog dat bijna niemand er nog voordeel kan uithalen. Dus dan maar benzine, maar daar is de Nederlandse overheid weer en die heft heel hoge accijnzen op benzine. Wat je daar ook kiest, afdokken zal je.

Begin november nog in Duitsland geweest en in Oostenrijk en in Italië en in Frankrijk.
Overal goedkoper diesel getankt dan hier. Het goedkoopste was Oostenrijk maar ook in Italië, toch berucht voor de hoge prijzen daar.
Die verschillen zijn niet wereldschokkend maar in Oostenrijk scheelt het toch dik 20ct. Op een tankbeurt van 50 liter scheelt dat 10€.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 21:21   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.433
Standaard 20,3% aandeel BEVs nieuw ingeschreven in november (D)

November Duitsland, meer dan 1 op 5 nieuw ingeschreven personenwagens waren pure EVs, tenkoste van vooral diesels en benzines .

Pure ICEs tesamen zitten nu nipt onder 50% nieuwe inschrijvingen.
Diesel nog 15,8%, benzine nog 33,3%, dan nog 0,7% voor LPG+CNG, maakt tesamen 49,9%.
De rest (plug-in) hybrides maar dat aandeel daalde ook onder 30% aandeel.

Citaat:
Rund ein Fünftel (20,3 %) der Neuzulassungen waren Elektro-Pkw (BEV). 40.270 Elektro-Pkw (BEV) bescherten dieser Antriebsart ein Plus von +39,0 Prozent gegenüber dem Vorjahresmonat.

Die Rückgänge der Neuzulassungszahlen zeigten sich mit Ausnahme der Elektro- (BEV) und flüssiggasbetriebenen Pkw über alle anderen Kraftstoffarten. 59.251 Neuwagen verfügten über einen hybriden Antrieb und bewirkten einen Anteil von 29,9 Prozent (-17,6 %), darunter 27.899 Plug- in-Hybride (14,1 %/-8,9 %). Die Neuzulassungen von Pkw mit Benzinmotoren nahmen um -43,6 Prozent ab, so dass ihr Anteil bei 33,3 Prozent lag. Die Anzahl dieselbetriebener Pkw ging gegenüber dem Vorjahresmonat um -55,7 Prozent zurück, ihr Anteil betrug 15,8 Prozent. Ein Anteil von 0,1 Prozent entfiel auf Pkw mit der Kraftstoffart Erdgas (183 Pkw), 1.249 flüssiggasbetriebene Pkw bewirkten bei dieser Antriebsart ein Plus von +25,8 Prozent und einen Anteil von 0,6 Prozent. Beide Gasantriebe zusammen verzeichneten einen Rückgang von -5,9 Prozent.

Der durchschnittliche CO2-Ausstoß ging um -17,4 Prozent zurück und betrug 104,3 g/km.

https://www.kba.de/DE/Presse/Pressem...ml?snn=3662144
De winnaars YoY over 11 maanden (jan-nov) in het groen, laatste kolom:


Laatst gewijzigd door Micele : 4 december 2021 om 21:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2021, 11:21   #16
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Leuk, hoe meer elektrische auto er rijden hoe meer de fossiele aangedreven autos wegentaks moeten betalen, er moet evenveel blijven binnenkomen.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2021, 11:36   #17
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Verbrandingsmotor auto's ook, ongeacht de brandstof.
Beiden zijn ook meer vervuilend dan wordt aangegeven.
Dus, de consument wordt langs alle kanten schaamteloos én straffeloos bedrogen met reclame die hij niet eens meer kan ontlopen...
En dat is volgens u nieuws?
Wat verwacht je dan in een land met een politiek stelsel dat periodiek hetzelfde doet onder het mom van verkiezingen waarvan de resultaten ook nog eens veerkracht worden om tot een regelrechte antithese van de geuite volkswil te komen?
Fairplay?
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be