Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 september 2024, 19:44   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard BYD brengt vastestofbatterij reeds vroeger op de markt

Alweer slecht nieuws voor "de anti-EVs".

Massaproductie voor middenklasse-BEV reeds vóór 2030, verzekerd BYD.

Citaat:
https://www.notebookcheck.nl/BYD-ver....895316.0.html

BYD verwacht massale toepassing van solid-state batterijen in goedkopere elektrische auto's vóór 2030

De belangrijkste concurrent van Tesla ziet een mooie toekomst voor elektrische voertuigen met batterijen die voorzien zijn van een elektrolyt in vaste vorm, de volgende stap in de strijd om de dominantie van EV.

Daniel Zlatev (vertaald door Ninh Duy), Published 28-09-2024

BYD, 's werelds op één na grootste fabrikant van EV's, verwacht nu dat elektrische auto's met solid-state batterijen met een energiedichtheid tot 500 Wh/kg tegen het einde van dit decennium in grote aantallen zullen voorkomen.

In de komende drie jaar, stelt het hoofd onderzoek van BYD, zullen solid-state batterijen verschijnen in elektrische auto's uit het topsegment, waarna ze tegen 2030 zullen doordringen tot EV's uit het middensegment en zelfs het budget.

Dit is een duidelijke verbetering ten opzichte van het vorige tijdschema voor massale toepassing van solid-state batterijen dat werd opgesteld door de grootste fabrikant van cellen ter wereld, CATL. Onlangs nog verwachtte CATL niet dat solid-state batterijen massaal in elektrische auto's zouden verschijnen vóór 2030.

Na het zien van de onderzoeksinspanningen die nu worden gedaan voor solid-state batterijen en het eerste commerciële succes van cellen met halfvaste elektrolyt die slechts voor 5% uit vloeistof bestaan, veranderde CATL van mening. Het bedrijf is nu poëtisch over het feit dat het al tien jaar lang onderzoek doet naar solid-state batterijen en verwacht de eerste auto's met de superieure batterijtechnologie in 2027.

Toevallig is dat wanneer Toyota ook van plan is om zijn eerste EV's met solid-state batterij te lanceren. Ze zullen waarschijnlijk uitgebracht worden onder de Lexus merk, omdat Toyota ook denkt dat de cellen dan nog duur zullen zijn, en alleen in elektrische voertuigen van topklasse zullen worden gebruikt eerst. (....)

via:
Citaat:
https://www.notebookcheck.net/BYD-ex....894793.0.html

BYD, the world's second-largest EV maker, now expects that electric cars with solid-state batteries that sport up to 500 Wh/kg energy density will proliferate by the end of this decade.

In the next three years, argues BYD's head of research, solid-state batteries will appear in premium electric cars, then by 2030 they will trickle down to midrange and even budget EVs.
btw ook IMEC in Genk ontwikkelt deze solid-state batterijen, tesamen met 13 Europese partners: (en vrt.be meent dat de massaproductie ervan verre toekomstmuziek is, toch voor watjes-Europa... De Asiaten zijn daar andere mening (CATL, BYD, Samsung SDI, ... en die leveren ook aan Europese merken als ze betalen...)
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09...toekomst-verd/

Autobatterij van de toekomst in de maak in Genk: verder rijden, veiliger, maar productie nog verre toekomstmuziek

IMEC heeft in zijn onderzoekscentrum in Genk een nieuw prototype van batterijen ontwikkeld dat een veel grotere capaciteit heeft dan de huidige generatie batterijen. De laboresultaten zijn alvast veelbelovend: met dit type batterijen zou een elektrische auto tot meer dan de helft verder kunnen rijden dan met de huidige batterijen van dezelfde grootte.

vr 20 sep
Eigen inbreng overbodig, want de BEVs gaan sowieso tenonder.

Tiens e-Dacia krijgt concurrentie van Citroën, de elec-C3 is er vanaf 23.300 €
https://www.autogids.be/model--citro.../modellen.html

Die krijgt lof van ADAC:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu.../citroen-e-c3/

Met duurzame LFP batterij van 44 kWh weegt die maar 193 kg meer als de lichtste C3-benzine (handgeschakeld)
Citaat:
Citroën ë-C3/C3: Technische Daten, Preise
Technische Daten (Herstellerangaben)
Citroen e-C3 You (ab 03/24) | Citroen C3 PureTech 100 You (ab 06/24)
Leergewicht (EU) 1.419 kg | 1.226 kg
LFP gaat vooral in de goedkoopste modellen gebruikt worden:
Citaat:
According to BYD's science chief, cheaper LFP cells will stay relevant for the next 15–20 years, though, despite their middling energy density, and will be used alongside solid-state batteries.

He argues that the LFP tech may have been in development for two decades, but the lessons learned from creating its manufacturing chain can be directly applied to solid-state battery production now, which will lower their prices and speed up technological adoption.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 september 2024 om 20:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2024, 20:47   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Ook Toyota gaat een batterijfabriek voor SSD opstarten in Japan, met de z€gen van de overheid.
Citaat:
https://insideevs.com/news/732940/ja...te-production/
Sep 8, 2024

Toyota’s Solid-State Battery Production Plans Approved By Japan's Government

The plan states that Toyota will begin solid-state battery production in 2026, although the initial ramp-up will be slow.

Toyota is expected to be one of the world’s first car manufacturers to launch a passenger vehicle powered by solid-state batteries. The company has been talking about its solid-state goals for years, but now its plans to start building cars with this battery tech have been validated by the Japanese Ministry of Economy, Trade and Industry, and the official start of production is set for sometime in 2026.

Initial production will be very limited but it will be ramped up through 2027 and 2028, although there could still be setbacks that postpone it again. However, actual mass production is planned for “2030 and beyond,” according to a post on Toyota Times.

In a recent press release published by Toyota, the manufacturer says it will begin solid-state battery production “starting from 2026” and that this will be “gradually implemented.” With its next-generation performance battery (which will be built by two third parties for Toyota), it wants to reach an annual production target of 9 gigawatt-hours, although this combined figure will be achieved over time.

The plan is to build both the solid-state and new high-performance batteries in Japan, although it notes that it “is an equipment-intensive industry requiring large-scale investments in significant facilities. To maintain and enhance manufacturing capabilities and technologies within Japan's battery industry, which includes equipment industries and material manufacturers, government support is provided.”
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2024, 18:38   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.445
Standaard

We zien wel dat de Aziatische batterijfabrikanten en auto-fabrikanten zich netjes aligneren om SAMEN een project in de markt te zetten....Zo is ook de Natrium-ion auto batterij reeds in voertuigen aan het verschijnen....


In Europa bakken de batterij-afdelingen van de voertuigfabrikanten er,laat ons wel wezen,niks van .Decennialang waren dit de onderdeurtjes die uiteindelijk als enige opdracht hadden om op de autosalons een "electrisch prototype" (alweer een prototype) te helpen tonen met lichtjes er in en hostessen er op....

Toen ze ,alweer bijna 10 jaar geleden eens wegkeken van die hostessen bleek een zekere Amerikaan al zijn "prototype" met tienduizenden...en al snel met honderduizenden per jaar te produceren,in een naadloze samenwerking met Panasonic voor de batterijen,en in China blijkbaar met CATL....Niet als "klant" zomaar ,maar als zwaar mee investerende en denkende geintegreerde partner in dedicated produktielijnen......


En dan komen daar,jaaaaaaren te laat,wat Euroopeaantjes vriendleijk vragen of ze eventueel wat batterijkes mogen kopen,voor in Europese auto's...en of er misschien een assemblagelijntje in Hongarije zou mogen geopend worden daarvoor......


z i e l i g...

Nu de EV verkoop,zoals de ganse auto verkoop,eigenlijk niet zo best boert bij ons,zouden de zwaksten er beter meteen uit gewied worden....

TWINTIG JAAR verloren gegaan...zelfs de hostessen zijn niet meer inzetbaar voor die job....

Laatst gewijzigd door kelt : 29 september 2024 om 18:39.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2024, 19:23   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We zien wel dat de Aziatische batterijfabrikanten en auto-fabrikanten zich netjes aligneren om SAMEN een project in de markt te zetten....Zo is ook de Natrium-ion auto batterij reeds in voertuigen aan het verschijnen....


In Europa bakken de batterij-afdelingen van de voertuigfabrikanten er,laat ons wel wezen,niks van .Decennialang waren dit de onderdeurtjes die uiteindelijk als enige opdracht hadden om op de autosalons een "electrisch prototype" (alweer een prototype) te helpen tonen met lichtjes er in en hostessen er op....

Toen ze ,alweer bijna 10 jaar geleden eens wegkeken van die hostessen bleek een zekere Amerikaan al zijn "prototype" met tienduizenden...en al snel met honderduizenden per jaar te produceren,in een naadloze samenwerking met Panasonic voor de batterijen,en in China blijkbaar met CATL....Niet als "klant" zomaar ,maar als zwaar mee investerende en denkende geintegreerde partner in dedicated produktielijnen......


En dan komen daar,jaaaaaaren te laat,wat Euroopeaantjes vriendleijk vragen of ze eventueel wat batterijkes mogen kopen,voor in Europese auto's...en of er misschien een assemblagelijntje in Hongarije zou mogen geopend worden daarvoor......


z i e l i g...

Nu de EV verkoop,zoals de ganse auto verkoop,eigenlijk niet zo best boert bij ons,zouden de zwaksten er beter meteen uit gewied worden....

TWINTIG JAAR verloren gegaan...zelfs de hostessen zijn niet meer inzetbaar voor die job....
De Europese old-school-betweters vonden het toch indertijd complete onzin zelf batterijcellen te produceren.

Beter was al die Aziatische leveranciers tegen mekaar uit te spelen en zo de prijs te drukken. En de machtige Europese autoindustrie stelde dan nog eens hun eisen qua prijs/kwaliteit.

De assemblage naar een duurzaam batterijpack konden ze wel zelf aan, en al het temperatuur-management en monitoring en de software was een makkie voor hun. En de goedkope chips enzo haalden ze wel in Taiwan ofzo.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 september 2024 om 19:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2025, 15:03   #5
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De Europese old-school-betweters vonden het toch indertijd complete onzin zelf batterijcellen te produceren.
Beter was al die Aziatische leveranciers tegen mekaar uit te spelen en zo de prijs te drukken. En de machtige Europese autoindustrie stelde dan nog eens hun eisen qua prijs/kwaliteit.
De assemblage naar een duurzaam batterijpack konden ze wel zelf aan, en al het temperatuur-management en monitoring en de software was een makkie voor hun. En de goedkope chips enzo haalden ze wel in Taiwan ofzo.
"al die Aziatische leveranciers"
De batterij-leveranciers voor EV's zijn inderdaad allemaal Aziaten.

LINK

(fig.)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  6a00d8341c4fbe53ef02a2eed8e4af200d-800wi.gif‎
Bekeken: 42
Grootte:  166,8 KB
ID: 120675  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  6a00d8341c4fbe53ef02acc60f1c16200b-800wi.png‎
Bekeken: 43
Grootte:  53,1 KB
ID: 120676  

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 19 februari 2025 om 15:04.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2025, 15:47   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Post

Recentere links zijn deze:

Met een prognose op zeer korte termijn, 2030
Citaat:
https://elements.visualcapitalist.co...tries-by-2030/

Ranked: The Top Lithium-Ion Battery Producing Countries by 2030

Published 6 months ago on August 29, 2024

China to Keep Dominance

Chinese companies are expected to account for nearly 70% of global battery capacity by 2030, delivering over 6,200 gigawatt-hours. Chinese giant Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) alone is forecasted to produce more than the combined output from Canada, France, Hungary, Germany, and the UK.

Country 2030F capacity (GWh) Top producers

China: 6,268.3 CATL, BYD, CALB

U.S.: 1,260.6 Tesla, LGES, SK On

Germany: 261.8 Tesla, Northvolt, VW
Hungary: 210.1 CATL, SK On, Samsung
Canada: 203.8 Northvolt, LGES, VW
France: 162.0 Verkor, Prologium, ACC
South Korea: 94.5 LGES, Samsung, SK On
UK: 66.9 Envision, Tata

Currently, China is home to six of the world’s 10 biggest battery makers. China’s battery dominance is driven by its vertical integration across the entire EV supply chain, from mining metals to producing EVs.

By 2030, the U.S. is expected to be second in battery capacity after China, with 1,261 gigawatt-hours, led by LG Energy Solution and Tesla.


In Europe, Germany is forecasted to lead in lithium-ion battery production, with 262 gigawatt-hours, most of it coming from Tesla. The company currently operates its Giga Berlin plant in the country, Tesla’s first manufacturing location in Europe.
Citaat:
https://cnevpost.com/2025/02/11/glob...et-share-2024/

Feb 11, 2025

CATL continued to be the world's largest power battery manufacturer in 2024, with a 37.9 percent share above the 36.6 percent in 2023.
BYD's share of 17.2 percent in 2024 was also higher than the 15.9 percent in 2023.

Dat is puur betreft batterijcellen voor autos, want de batterijpacks an sich met alles erond doen bepaalde merken in eigen regie.

Tesla gaat tegen 2026 reeds 6 leveranciers van accucellen tellen:
Citaat:
https://cnevpost.com/2024/12/26/eve-...pplier-report/

Eve Energy reportedly becomes Tesla's 6th battery supplier

Phate Zhang
Dec 26, 2024, 11:43 AM GMT+1

Eve Energy's Malaysian factory is expected to start supplying energy storage batteries to Tesla US in 2026, according to a local report.
Ook qua algemene batterijpacks voor thuis, industrie en batterijparken zal het niet veel anders zijn. Vooral de Chinezen blijven dominant.

Ook Tesla opende verleden maand een extra fabriek in Shanghai met een productie tot 40 GWh per jaar, de zogenaamde megapacks:
https://www.energy-storage.news/tesl...apack-factory/

Tesla maakt ook droge accucellen an sich de 4680-cellen, dit in de USA. Deze worden voorlopig enkel gebruikt in de Tesla Cybertruck voor zover ik weet.

Maar ook in Korea laat Tesla voor zich 4680-cellen maken door LG, die dat ook voor andere merken zal doen. LG is na CATL en BYD de derde grootste.
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-4680...0August%202024.

Tesla 4680 battery cell production by LG Energy Solution (LGES) is still set to start by August 2024.

On June 24, industry sources shared that LGES plans to start producing Tesla’s 4680 cells at its Ochang Factory in South Korea by August. The South Korean supplier will be the first global battery maker to mass-produce 4680 batteries.

The LGES Ochang factory’s estimated initial production capacity is 8 GWh for 4680 cells annually, enough to supply up to 110,000 electric vehicles. The Asian battery supplier is expected to provide 4680 cells to Tesla and other automakers.
Het is gewoon een vraag van prijs-kwaliteit.
Het spreekt voor zich dat men in Azië nog altijd goedkoper batterijcellen in massaproductie kan maken dan in Europa of USA.

Of importtarieven daar iets gaan aan veranderen? Mmmh op middellange termijn weinig. De Aziaten komen gewoon batterijfabrieken zetten waar ze gebruikt worden, dus ook in EU en USA, zie bovenste link.

Hier ook nog een shipment ranking van wie het meeste GWh aan accucellen verscheept in de wereld:
https://www.infolink-group.com/energ...mbined%20share.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 februari 2025 om 16:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2025, 16:43   #7
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...) Ook Tesla opende verleden maand een extra fabriek in Shanghai met een productie tot 40 GWh per jaar, de zogenaamde megapacks:
https://www.energy-storage.news/tesl...apack-factory/ (...)
Uit deze link:

Het rapport voegde eraan toe dat het project in strijd is met de retoriek dat
de VS “zich loskoppelt of ontkoppelt van China, zoals opgedreven door
sommige Amerikaanse politici”, verwijzend naar de stap van de VS om
minder afhankelijk te worden van China voor schone energietechnologieën
zoals zonne-energie en batterijen. Dat wordt gedaan door zowel de eigen
binnenlandse productiesector te ondersteunen (Premium stuk) als tarieven te
heffen op producten uit China, met name door president Trump. Tesla heeft al
een EV-fabriek in Shanghai, waar het onlangs drie miljoen geproduceerde
EV's vierde.


Wat, zoals terecht opgemerkt, in strijd is met de retoriek in politieke kringen in Amerika om zich economisch te ontkoppelen van de Chinese economie.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 19 februari 2025 om 16:45.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2025, 09:56   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.405
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Uit deze link:

Het rapport voegde eraan toe dat het project in strijd is met de retoriek dat
de VS “zich loskoppelt of ontkoppelt van China, zoals opgedreven door
sommige Amerikaanse politici”, verwijzend naar de stap van de VS om
minder afhankelijk te worden van China voor schone energietechnologieën
zoals zonne-energie en batterijen. Dat wordt gedaan door zowel de eigen
binnenlandse productiesector te ondersteunen (Premium stuk) als tarieven te
heffen op producten uit China, met name door president Trump. Tesla heeft al
een EV-fabriek in Shanghai, waar het onlangs drie miljoen geproduceerde
EV's vierde.


Wat, zoals terecht opgemerkt, in strijd is met de retoriek in politieke kringen in Amerika om zich economisch te ontkoppelen van de Chinese economie.
Sommige...

Dat gaat Tesla niet doen want China is wereldwijd de grootste automarkt, bovendien maken ze daar nog altijd dikke winst.

China zal zich wel zelf meer ontkoppelen van de USA en meer investeren in Azië en andere werelddelen.

China heeft USA niet persé nodig om verder economisch te groeien.

Dat zie je hieraan:
https://www-statista-com.translate.g...%20that%20year.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 februari 2025 om 10:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be