Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2021, 06:49   #1
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard Omicron even ziekmakend?

https://www.hln.be/binnenland/omikro...elta~ad09598d/

Ik kan helaas niet het hele artikel lezen, maar zoals het daar staat, lijkt het alsof Molenberghs de bewust gekozen 'dramatische' aannames in Engeland een 'inzicht' noemt dat 'steeds meer opgang maakt'.

Is daar nu al enig bewijs voor?
Oud 22 december 2021, 07:42   #2
worried.civilian
Partijlid

Standaard

Nee, in tegenstelling. Kijk naar cijfers van Denemarken die heel granulair zijn.
Oud 22 december 2021, 08:44   #3
Ilse
Vreemdeling

Ilse's schermafbeelding

Standaard

Over het algemeen milder in de realiteit (cijfers van zuid-Afrika, Denemarken, van de EU in het geheel tot nu toe: zie ECDC omikron rapport).

Waar zien we bewijs dat het mogelijk erger zou zijn:
ofwel bij lab-testen waar bij enkel wordt gekeken naar hoezeer antistoffen worden ontweken (dit is maar 1 aspect, houdt geen rekening met de T-cellen of ziekmakend effect),
ofwel bij random worst-case ‘scenario’s’ (zonder probabiliteit!), zoals die fameuze studie van Neil Ferguson in de UK.

Alle echte cases tot nu toe (ook die van meer dan twee weken geleden) tonen heel lage hospitalisatie tov delta.

Dus: overduidelijk heel besmettelijk en veel milder.
Ilse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 08:57   #4
Ilse
Vreemdeling

Ilse's schermafbeelding

Standaard

Kan er iemand het hele artikel zien?
Ik ben benieuwd naar welk scenario ze hebben gekeken.
Ilse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 09:47   #5
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ilse Bekijk bericht
Kan er iemand het hele artikel zien?
Ik ben benieuwd naar welk scenario ze hebben gekeken.
Ze gaan ervan uit dat het half zo ziek maakt. Veel zever allemaal, het zijn scenario’s niet gebaseerd op echte cijfers, ze gokken er een beetje naar.

zelfs bij de meest optimistische inschatting van besmettelijkheid én als je ervan uitgaat dat omikron half zo ziek maakt als delta. Dan komen we uit bij 500 tot 600 bezette bedden op intensieve, terwijl ziekenhuizen andere zorg al moeten uitstellen van zodra de IC-bezetting over de 500 bedden gaat.

Bij de meest pessimistische inschatting belandt Barbé op het niveau van de tweede golf. “Inschattingen op basis van gegevens uit andere landen houden altijd veel onzekerheden in. Persoonlijk verwacht ik niet dat het zal gebeuren, maar met de hoogste besmettelijkheid en een virus dat even pathogeen is als delta, kunnen er opnieuw tot 1.500 patiënten op intensieve belanden. Als we maximaal boosteren, zouden we dat kunnen inperken tot 1.200 bezette IZ-bedden”.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 09:58   #6
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ze gaan ervan uit dat het half zo ziek maakt. Veel zever allemaal, het zijn scenario’s niet gebaseerd op echte cijfers, ze gokken er een beetje naar.

zelfs bij de meest optimistische inschatting van besmettelijkheid én als je ervan uitgaat dat omikron half zo ziek maakt als delta. Dan komen we uit bij 500 tot 600 bezette bedden op intensieve, terwijl ziekenhuizen andere zorg al moeten uitstellen van zodra de IC-bezetting over de 500 bedden gaat.

Bij de meest pessimistische inschatting belandt Barbé op het niveau van de tweede golf. “Inschattingen op basis van gegevens uit andere landen houden altijd veel onzekerheden in. Persoonlijk verwacht ik niet dat het zal gebeuren, maar met de hoogste besmettelijkheid en een virus dat even pathogeen is als delta, kunnen er opnieuw tot 1.500 patiënten op intensieve belanden. Als we maximaal boosteren, zouden we dat kunnen inperken tot 1.200 bezette IZ-bedden”.
Zoals hier dus.
Oud 22 december 2021, 10:12   #7
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kurt Barbé, terug van weggeweest.
Oud 22 december 2021, 10:17   #8
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Ze zouden die journalist per direct zijn C4 moeten geven voor de kop van dat artikel:
Citaat:
Omikrontsunami komt snel en fel: “Nieuwe variant maakt even ziek als delta”
Dat is dus op niks gebaseerd. Het enige dat een feit is dat de doemscenario's gebaseerd zijn op de assumptie dat Omikron even ziekmakend is als Delta. Maar de feiten in de echte wereld spreken dat lijnrecht tegen.

We krijgen hier dagelijks een bevestiging dat zowel media als experts een wedstrijdje "om ter hardst paniker" spelen. Ze zijn goed bezig...
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 10:37   #9
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Ik ken twee mensen (10 jaar en 40 jaar) die omikron hebben gehad. Je komt er niet van in de kliniek, maar ik was verbaasd dat een kind van 10 zonder onderliggende aandoeningen er zo miserabel van wordt.

Hoge koorts (tot 39 graden met ijlen) in vlagen voor zeker 6 to 7 dagen lang. Soms is de koorts plots weg, denk je dat je beter bent en komt dat plots terug. Ook op de momenten dat de koorts weg is zo moe dat je gemakkelijk 14 tot 16 uur per dag slaapt (niet rust, slaapt). Voor de rest ook typische verkoudheidsklachten er bovenop.

Dus: iets dat ik liever zelf niet krijg, maar de maatschappij op slot draaien zoals in Nederland en andere landen vind ik nogal extreem. (Ze belastten immers de druk op de zorg niet, ze moesten voor zichzelf zorgen en thuis uitzieken)

Laatst gewijzigd door IJsboer : 22 december 2021 om 10:38.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 14:13   #10
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Ik ken twee mensen (10 jaar en 40 jaar) die omikron hebben gehad. Je komt er niet van in de kliniek, maar ik was verbaasd dat een kind van 10 zonder onderliggende aandoeningen er zo miserabel van wordt.

Hoge koorts (tot 39 graden met ijlen) in vlagen voor zeker 6 to 7 dagen lang. Soms is de koorts plots weg, denk je dat je beter bent en komt dat plots terug. Ook op de momenten dat de koorts weg is zo moe dat je gemakkelijk 14 tot 16 uur per dag slaapt (niet rust, slaapt). Voor de rest ook typische verkoudheidsklachten er bovenop.

Dus: iets dat ik liever zelf niet krijg, maar de maatschappij op slot draaien zoals in Nederland en andere landen vind ik nogal extreem. (Ze belastten immers de druk op de zorg niet, ze moesten voor zichzelf zorgen en thuis uitzieken)
Was die kleine gevaccineerd? Ik neem aan van niet.

Ik moet eerlijk zijn dat dit wel heftig is voor ene van 10.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 15:43   #11
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel kinderen belanden er jaarlijks in het ziekenhuis met een RSV infectie en hoeveel belanden er in de kliniek met een covid infectie?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 16:02   #12
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door worried.civilian Bekijk bericht
Nee, in tegenstelling. Kijk naar cijfers van Denemarken die heel granulair zijn.
Kijk ook naar South Africa ... sterftecijfers
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Picture1.png‎
Bekeken: 30
Grootte:  505,0 KB
ID: 115465  

Oud 22 december 2021, 18:14   #13
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
https://www.hln.be/binnenland/omikro...elta~ad09598d/

Ik kan helaas niet het hele artikel lezen, maar zoals het daar staat, lijkt het alsof Molenberghs de bewust gekozen 'dramatische' aannames in Engeland een 'inzicht' noemt dat 'steeds meer opgang maakt'.

Is daar nu al enig bewijs voor?
In Z Afrika is het nu volop zomer.
In Europa is het nu volop winter: de omikron-variant heeft hier vrij spel, dus...
blijf in uw kot.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:24   #14
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In Europa is het nu volop winter: de omikron-variant heeft hier vrij spel, dus...
blijf in uw kot.
En in Denemarken en de UK waar het nu al lijkt te plaffoneren is het minder winter dan bij ons?
Oud 22 december 2021, 18:24   #15
Yolanda
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Hoeveel kinderen belanden er jaarlijks in het ziekenhuis met een RSV infectie en hoeveel belanden er in de kliniek met een covid infectie?
135 voor covid sinds maart 2020

Iemand cijfers van RSV ? Ik gok dat dat gemakkelijk die 135 per maand is.
Yolanda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:27   #16
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yolanda Bekijk bericht
135 voor covid sinds maart 2020

Iemand cijfers van RSV ? Ik gok dat dat gemakkelijk die 135 per maand is.
Geen idee van de RSV cijfers, het is wel zo dat influenza voor kinderen gevaarlijker is dan COVID.
Oud 22 december 2021, 18:28   #17
Yolanda
Schepen

Standaard

Citaat:
blijf in uw kot.
Hun ergste golf qua sterfgevallen hebben ze in de vorige zomer gehad. Tot ruim 800 doden per dag half januari 2021.

Nu zitten ze aan 45 doden als 7-daags gemiddelde.

Dus wat was je punt precies ?
Yolanda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 18:35   #18
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Geen idee van de RSV cijfers, het is wel zo dat influenza voor kinderen gevaarlijker is dan COVID.
en het griepvaccin wordt afgeraden voor kinderen.
Oud 22 december 2021, 19:02   #19
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was die kleine gevaccineerd? Ik neem aan van niet.

Ik moet eerlijk zijn dat dit wel heftig is voor ene van 10.
Nee, die was niet gevaccineerd. De mama wel, maar prik is > 6 maanden geleden.

Kind heeft bij ouders (nog geen boosterprik) gezeten en grootouders (14 dagen geleden boosterprik). Mama en papa zijn strontziek, de grootouders hebben niks en zelfs negatief getest. Zijn zusje had niks maar heeft 2 maand geleden zelf covid gehad (positief getest). (Ze had toen lichte koorts en een kuchje) dus die immuniteit zal ook nog wel werken denk ik.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2021, 19:05   #20
Reverberation
Minister-President

Reverberation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
blijf in uw kot.
Nee Maggie.
"They sell their debt, their privately made paper&ink, push the countries, the world into debt and what they want back are real, tangeble assets, and they won't stop till they own the whole thing. They don't want the debt paid off, just the interest, they want to keep this balanced till they have what they want, all of it." Central Banks
Reverberation is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be