Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2022, 08:35   #1
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard 2e boosterprik

Weet iemand hoe dat zit met die 2e boosterprik voor wie Johnson&Johnson kreeg?
Ik ben in dat geval.
Dus eerst J&J vaccin gehad, daarna booster met Pfizer.
Nu zegt men dat men op vrijwillige basis ook een 2e booster kan krijgen, maar alleen omdat bepaalde landen (Frankrijk, Duitsland werden genoemd) 3 inentingen vereisen.
Volgens dat ik op het nieuws hoorde moet je ergens een papier ondertekenen.
Ik vraag mij af of je daarin zelf de verantwoordelijkheid op u neemt voor eventuele neveneffecten.
Wat ik mij ook afvraag: het is weliswaar vrijwillig, maar kun je die booster bijv. ook nog volgend jaar laten zetten, mocht je op dat moment naar een van die landen willen gaan, en men het dan nog altijd vereist?
Of is dit puur iets voor de korte termijn, dat tegen volgend jaar niet meer van belang zal zijn?
Oud 17 februari 2022, 08:57   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Of is dit puur iets voor de korte termijn, dat tegen volgend jaar niet meer van belang zal zijn?
Is uw bericht niet de mooiste illustratie van de hele tragiek rond al dat geprik? Je laten vaccineren om te kunnen voldoen aan een administratieve vereiste zonder dat er ook maar enige medische noodzaak voor is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 09:10   #3
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is uw bericht niet de mooiste illustratie van de hele tragiek rond al dat geprik? Je laten vaccineren om te kunnen voldoen aan een administratieve vereiste zonder dat er ook maar enige medische noodzaak voor is.
Dat noemt men gezond verstand gebruiken als men in een samenleving wenst te functioneren.
Niks tragisch aan, voor zover ik dat zie.

Maar ja...

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 17 februari 2022 om 09:12.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 09:19   #4
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De tragiek is het grootst als het om jonge mensen gaat die er geen enkel sanitair belang bij hebben.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 09:20   #5
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gevaccineerd met Johnson&Johnson? Dan heb je probleem als je in Duitsland op café wil (maar oplossing in de maak)

Wie in Duitsland met zijn coronapas ergens binnen wil en oorspronkelijk gevaccineerd is met Johnson & Johnson moet twee boosterprikken hebben gehad om binnen te kunnen. In ons land wordt er voor die mensen maar één booster aangeboden en dus zitten mensen die op reis gaan richting Duitsland met een probleem. Al zit er wel een oplossing aan te komen.

wo 09 feb 12:23
Heel wat Belgen die vorig jaar het één-dosis-vaccin van Johnson & Johnson kregen, maken zich zorgen over hun vakantie. Want Duitsland paste vorige week de regels aan. “In theorie volstaat één dosis Johnson & Johnson gevolgd door een dosis van Pfizer of Moderna om Duitsland binnen te mogen”, zegt wetenschapsjournalist Koen Wauters bij "De Inspecteur" op Radio 2. “Als Belg heb je die twee vaccins ook kunnen krijgen, dus het land binnenreizen is geen probleem.”

Alleen hanteert Duitsland een strenger beleid voor de horeca en de evenementen- en cultuursector. “Daarvoor is in de meeste deelstaten een booster verplicht”, zegt Wauters. “Als je als toerist iets wil beleven, eten, drinken of als je ergens wil overnachten, dan moet je dus geboosterd zijn.” En daar zit net het probleem. België beschouwt een tweede prik na Johnson & Johnson als een booster, Duitsland niet. “Daar moet je echt drie prikken gekregen hebben.”

Is het niet vreemd dat de regels zo kunnen verschillen per land? “Europa schept het kader en ontwikkelde ook het CST-certificaat”, zegt Wauters. “Maar landen mogen wel strenger zijn. Oostenrijk bijvoorbeeld verplicht ook voor minderjarigen een booster. En zo zullen er nog verschillen opduiken.”

Vanuit medisch oogpunt is de aanpak van Duitsland niet zo vreemd: “Uit onderzoek blijkt intussen dat de immuniteit na één Johnson-prik heel snel afneemt. Die tweede prik krikt dat weer op, maar ook die bescherming neemt vrij snel weer af. Er valt dus zeker iets te zeggen voor zo’n tweede boosterprik na een Johnson-vaccin.”

Oplossing in de maak
Er heerst nogal wat onbegrip bij de groep Belgen die het één-dosis-vaccin van Johnson kregen. Koen Wauters kaartte in naam van "De Inspecteur" het probleem aan bij Vlaams minister van Volksgezondheid Wouter Beke (CD&V). Daar was men er al van op de hoogte en zoekt men een oplossing. “Minister Beke legde gisteravond op een overleg met de andere bevoegde ministers het idee voor een derde prik op tafel, specifiek voor mensen die het Johnson-vaccin kregen,” weet Wauters.

Het gaat om een vaccinatie op vrijwillige basis, vergelijkbaar met de booster voor minderjarigen. “Iedereen die Johnson & Johnson heeft gekregen, zou na zijn tweede prik nog en derde kunnen vragen als hij dat wil.” Daarmee is het probleem voor de Duitsland-reizigers meteen van de baan. “De beslissing leek gisteren bijna rond, maar uiteindelijk is ze uitgesteld naar het overleg van de ministers van Volksgezondheid volgende week.”

Het kabinet van minister Beke vraagt dus nog wat geduld. “Maar de kans is groot dat je binnenkort een afspraak kunt maken voor een derde prik, en zo toch de Duitse horeca in mag", besluit Wauters.

In ons land zijn zo'n 400.000 mensen gevaccineerd met Johnson & Johnson.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02...uitsland-best/
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 09:31   #6
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Dat noemt men gezond verstand gebruiken als men in een samenleving wenst te functioneren.

Maar ja...
Nutteloze medicatie gebruiken omdat je een stempeltje nodig hebt, Kafka in overdrive.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 09:35   #7
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vraag mij af of je daarin zelf de verantwoordelijkheid op u neemt voor eventuele neveneffecten.
Het antwoord daarop is volmondig JA. Dat was trouwens bij uw eerste prik en bij uw booster ook al het geval, maar nu nog met iets meer nadruk omdat deze extra booster zelfs ingaat tegen de bijsluiter.
Er is geen enkele medische verantwoording, dus niet doen. Tenzij u op korte termijn naar een van die landen moet, en u dat reisje zo belangrijk vindt.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 09:37   #8
Infowarrior
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Maar ja...
Gezond verstand?! Verstand kwijt ja! Blijven prikken om administratief toegelaten te worden in een Schengenland... "Maar het is wel vrijwillig hoor. Gewoon hier tekenen dat u afstand van verhaal doet indien uw prikje u blijvende lichamelijke schade aanricht".
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 09:38   #9
Infowarrior
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben in dat geval.
Nu zegt men dat men op vrijwillige basis ook een 2e booster kan krijgen, maar alleen omdat bepaalde landen (Frankrijk, Duitsland werden genoemd) 3 inentingen vereisen.
Wat ik mij ook afvraag: het is weliswaar vrijwillig, maar kun je die booster bijv. ook nog volgend jaar laten zetten, mocht je op dat moment naar een van die landen willen gaan, en men het dan nog altijd vereist?
Uw forumnaam past u perfect...
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 09:42   #10
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar ja...
Kan je me vertellen waarom een nutteloos spuitje u helpt om te functioneren in een maatschappij en wat daar komt bij kijken wat betreft gezond verstand?

Het gezond verstand vertelt ons dat we best geen medicatie nemen die niet nodig is. Dat is in het verleden altijd zo geweest. Kan u met uw oneindige bron aan gezond verstand tonen waarom dat in het geval van een coronaspuit net andersom is?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 10:05   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben in dat geval.
Als je bang bent, doe het dan niet hé gast.

Ik zou als eerste in de rij gaan staan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 10:06   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal geen administratieve vereiste in die landen.
Dat is een vereiste die gebaseerd is op een gezondheidsanalyse.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 17 februari 2022, 10:07   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Nutteloze medicatie gebruiken omdat je een stempeltje nodig hebt, Kafka in overdrive.
Een vaccin is geen medicatie.
En het is gegeven de omstandigheden, al zeker niet nutteloos.

Oud 17 februari 2022, 10:09   #14
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Kan je me vertellen waarom een nutteloos spuitje u helpt om te functioneren in een maatschappij en wat daar komt bij kijken wat betreft gezond verstand?
Het gezond verstand vertelt ons dat we best geen medicatie nemen die niet nodig is. Dat is in het verleden altijd zo geweest. Kan u met uw oneindige bron aan gezond verstand tonen waarom dat in het geval van een coronaspuit net andersom is?
Evidenties toelichten is niet mijn ding.
Vraag het aan enkele schoolmeesters -die zijn daarvoor betaald, naar 't schijnt- om niet slechts een (1) kok te horen fluiten.
Oud 17 februari 2022, 10:10   #15
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je bang bent, doe het dan niet hé gast.

Ik zou als eerste in de rij gaan staan.
Op uw leeftijd heb je ook niets meer te verliezen hé. Elke dag is bonus ofte extra time.
Oud 17 februari 2022, 10:41   #16
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik begin te vermoeden dat die mRNA-spuitjes onverwachte bijwerkingen hebben in de hersenen
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 14:12   #17
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Evidenties toelichten is niet mijn ding.
Vraag het aan enkele schoolmeesters -die zijn daarvoor betaald, naar 't schijnt- om niet slechts een (1) kok te horen fluiten.
Ok, je kan het dus niet. Dank om te bevestigen dat het dus niets met gezond verstand te maken heeft.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 17 februari 2022, 14:13   #18
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Als ge u zeven keer laat boosteren krijgt ge een gratis all in Berlijn.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2022, 14:13   #19
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nope, met gezondheid hebben 4e, 5e, 6e en daaropvolgende spuiten niets te maken.
Oud 17 februari 2022, 14:41   #20
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Het is geen medisch vaccin, het is een vakantievaccin.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be