Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 maart 2022, 13:51   #1
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard Geen boetes euro 4 dieselwagens in Brussel.

https://www.hln.be/binnenland/voorlo...ssel~a2a67910/

Maar iedere automobilist en moto rijder betaald wegentaks om in HEEL België te mogen rondrijden.
Als je dus niet meer in Brussel mag rondrijden met je Euro 4 dieselwagen en een heffing moet betalen dan betaal je 2 maal om in Brussel te mogen rondrijden.
Dan moet de regering de wegentaks maar minder zetten.
Idem voor andere steden in België.

Laatst gewijzigd door Patrick M : 24 maart 2022 om 13:53.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 14:05   #2
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
https://www.hln.be/binnenland/voorlo...ssel~a2a67910/

Maar iedere automobilist en moto rijder betaald wegentaks om in HEEL België te mogen rondrijden.
Als je dus niet meer in Brussel mag rondrijden met je Euro 4 dieselwagen en een heffing moet betalen dan betaal je 2 maal om in Brussel te mogen rondrijden.
Dan moet de regering de wegentaks maar minder zetten.
Idem voor andere steden in België.
Tja Patrick, je wordt wel laat wakker. Natuurlijk beter laat dan nooit.
Voor de euronorm onder 4 bestaat dat al heel lang hoor.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 14:14   #3
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Dus dubbel betalen om in bepaalde steden rond te rijden.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 14:22   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.352
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Vallen motoren onder de LEZ zone? Ik dacht het niet.

Ik zou in theorie met een oude Kawasaki H2 door Brussel kunnen rijden, rond de 15L/100km verkachelen en een oliewalm verspreidende, en dat zou legaal zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 14:29   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Met oude diesels, die betalen terug wat ze toen te weinig betaald hebben (zoals minder accijnzen)

Bij oude benzines zit je zelfs met een euronorm 2 nog tot 2025 safe.

Ik zag dat al in 2006 aankomen, en elke Belg die niet blind is zag dat al in 2008 aankomen.

Wie toen als stadsbewoner toch een diesel kocht, en die nog altijd heeft...

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2022 om 14:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 14:39   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Vallen motoren onder de LEZ zone? Ik dacht het niet.

Ik zou in theorie met een oude Kawasaki H2 door Brussel kunnen rijden, rond de 15L/100km verkachelen en een oliewalm verspreidende, en dat zou legaal zijn.
Die vallen ook onder de LEZ Brussel, maar pas vanaf 2025.

Vanaf 2025 moet je moto minstens euro 3 hebben (bestaan sinds 2007):

https://lez.brussels/mytax/nl/practical?tab=Agenda#

Emissienorm Moto L3-L5

< Euro 3 ... - 31/12/2006
Euro 3 01/01/2007 - 31/12/2016
Euro 4 01/01/2017 - 31/12/2020
Euro 5 ... - 01/01/2021

en prentje:

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2022 om 14:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 17:03   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Met oude diesels, die betalen terug wat ze toen te weinig betaald hebben (zoals minder accijnzen)

Bij oude benzines zit je zelfs met een euronorm 2 nog tot 2025 safe.

Ik zag dat al in 2006 aankomen, en elke Belg die niet blind is zag dat al in 2008 aankomen.

Wie toen als stadsbewoner toch een diesel kocht, en die nog altijd heeft...
Pakskes in zever.
Ik kreeg een ecobonus toen ik mijn Fiestake kocht in 2010.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 17:04   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.352
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Oftewel, nog 3 jaar de boel lekker opstinken.
Nadien kan dat prima dankzij het enorme koppel vanaf 0rpm van deftige elektromotoren. Dan is "Burning Rubber" een binnenkoppertje.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 17:15   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Ik zal niet rap ergens gaan waar ik weet dat ik niet welkom ben.

Gelukkig moet ik niet meer werken, vb. in steden met een lez.

Ik zal mijn centen wel elders spenderen.

(en als ik uitgenodigd word om vb. te gaan eten op kosten van de uitnodiger, in een stad met een lez-zone: vergeefse moeite. Ik weiger.)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 18:52   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Pakskes in zever.
Helemaal geen zever. Diesels werden al altijd bevoordeeld, je bevestigt het hieronder.

Citaat:
Ik kreeg een ecobonus toen ik mijn Fiestake kocht in 2010.
Hoeveel dagpassen kun je daarvan betalen?

De diesel is nu toch al een tijdje duurder dan de benzine, en sinds de oorlog nog wat meer (30 cent begint al te tellen)

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2022 om 19:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 18:55   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Oftewel, nog 3 jaar de boel lekker opstinken.
Nadien kan dat prima dankzij het enorme koppel vanaf 0rpm van deftige elektromotoren. Dan is "Burning Rubber" een binnenkoppertje.
Maar dat gaat men niet doen. Of is toch plezant een (bijna antieke) moto te rijden in een stadscentrum?

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2022 om 18:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 19:05   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.352
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar dat gaat men niet doen. Of is toch plezant een (bijna antieke) moto te rijden in een stadscentrum?
Een Kawa H2 is antiek. En een onhandelbaar beest in het stad.

Maar een 50 cc 2takterke van 5 jaar geleden, da's een ander verhaal.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 19:07   #13
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Ik rij overal met mijn motor van 1995.
Heb zelfs geen euro nummer.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 19:12   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een Kawa H2 is antiek. En een onhandelbaar beest in het stad.

Maar een 50 cc 2takterke van 5 jaar geleden, da's een ander verhaal.
Ik herinner me de Kawa driecilinder/tweetakter nog uit de 60-70ies

https://www.vintagemotorcycles.nl/pa...#39;WIDOWMAKER'



En voor de Kawa-fans zonder limiet:
https://www.motor.nl/rubriek/widow-m...i-kunnen-zijn/

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2022 om 19:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 19:26   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Ik rij overal met mijn motor van 1995.
Heb zelfs geen euro nummer.
Ik mag zelfs overal met open deuren rijden, 2500 cc van 1989.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 21:53   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het zal zoals Gent worden.
Euro soixante neuf + vergunning + knips + circulatieplan met als gevolg dat om den duur niemand nog naar de stad durft te gaan.

T'is in Gent ook zo.

Gent is trouwens kapot door de groenen.

Er loopt meer volk in Oekraïne tijdens bombardementen dan in Gent op vele momenten.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 24 maart 2022 om 21:55.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 21:58   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik herinner me de Kawa driecilinder/tweetakter nog uit de 60-70ies

https://www.vintagemotorcycles.nl/pa...#39;WIDOWMAKER'



En voor de Kawa-fans zonder limiet:
https://www.motor.nl/rubriek/widow-m...i-kunnen-zijn/
De kawasaki z1 900 van' 72, dat is em!

Niet uw misbaksel.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2022, 10:16   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
https://www.hln.be/binnenland/voorlo...ssel~a2a67910/

Maar iedere automobilist en moto rijder betaald wegentaks om in HEEL België te mogen rondrijden.
Denkfout. Op bepaalde wegen mag je immers niet rijden met bepaalde wagens volgens de wegcode. Je moet je houden aan alle verkeersregels en dus ook verkeerstekens.




De jaarlijkse wegentaks heeft niets te maken met het verkeersreglement.

Anders mogen de = en + 30-jarige wagens bijna nergens meer rijden. Want die betalen GEEN wegentaks ttz enkel een bepaalde forfaitaire belasting (punt).

Citaat:
https://www.vlaanderen.be/forfaitair...keersbelasting

Forfaitaire belasting in de jaarlijkse verkeersbelasting

Voor bepaalde voertuigen betaalt u geen jaarlijkse verkeersbelasting op basis van het vermogen van de motor, de uitstoot of de MTM, maar een vast bedrag.

Tarief
De forfaitaire belasting bedraagt 31,61 euro en wordt elk jaar geïndexeerd op 1/7.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2022 om 10:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2022, 10:38   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.457
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De kawasaki z1 900 van' 72, dat is em!
Niet uw misbaksel.
Dat tweetakt misbaksel vervuilt wel veel meer dan uw misbaksel-trottinette.

Of allemaal vuile prullen die al jaren versleten zijn.
Citaat:
https://www.nieuwsmotor.nl/motornieu...ietsen-in-2022

KAWASAKI: DRIE ELEKTRISCHE MOTORFIETSEN IN 2022

24 November 2021
Daar kun je met jouw kankerbaksels sowieso niet tegen.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 maart 2022 om 10:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2022, 12:16   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Denkfout. Op bepaalde wegen mag je immers niet rijden met bepaalde wagens volgens de wegcode. Je moet je houden aan alle verkeersregels en dus ook verkeerstekens.




De jaarlijkse wegentaks heeft niets te maken met het verkeersreglement.

Anders mogen de = en + 30-jarige wagens bijna nergens meer rijden. Want die betalen GEEN wegentaks ttz enkel een bepaalde forfaitaire belasting (punt).
Pure geldklopperij.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be