![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Oostenrijk toch al, waar redelijk veel 100 kmh- en soms ook 80 kmh limieten zijn wegens milieuredenen.
100 kmh vooral op de snelwegen die door de bergen lopen. Zelfs nu ook voor buitenlanders met een BEV, het moeten wel pure EVs zijn, plug-in hybrides dus niet. FCEV op waterstof (zeer zelden) moet zich ook niet aan de 100 kmh houden. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2022 om 20:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() Zinloze zaak ....EV's geraken als er geen vrachtwagen voorhangt toch niet bergop als ze lange afstanden op autowegen moeten rijden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Lijstje nodig van EVs die 1000 km afleggen binnen de 10 uur (inclusief laden), zelfs in de winter, zelfs in de bergen? ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2022 om 20:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Zet uw paardenkleppen af ![]() Ik heb op mijn bergritten al heel wat anders gezien hoe langzaam EV's bergop rijden Laatst gewijzigd door chris k : 14 maart 2022 om 20:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Fijnstof maakt ook nog dommer volgens wetenschaöpelijk onderzoek (andere draad ![]() Citaat:
![]() En de Noorse NAF doet al zijn testen in de Noorse bergen, moeten al zowat 100 EVs getest hebben in de winter en zomer elk jaar. Wil je die bron alweer negeren? Aja met die rook in je wagen zie je toch niets. ![]() Kijk een foto met de onlangs geteste EVs deze winter 2022, 31 BEVs : https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil...de-vinter-2022 Veel leesplezier, best wel eerst je dieselolie-adblue-bril afzetten. Ik vertaal een stukje uit het Noors: Citaat:
En opgelet braafjes 100 kmh en 80 kmh rijden in Oostenrijk. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2022 om 21:07. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Electrische wagens mogen sneller bij milieu-snelheidsbeperkingen.
In Oostenrijk toch al, waar redelijk veel 100 kmh- en soms ook 80 kmh limieten zijn wegens milieuredenen. 100 kmh vooral op de snelwegen die door de bergen lopen. ook 80 kmh op de snelwegring A1 ten westen van Salzburg Zelfs nu ook voor buitenlanders met een BEV, het moeten wel pure EVs zijn, plug-in hybrides dus niet. FCEV op waterstof (zeer zelden) moet zich ook niet aan de 100 kmh houden. De snelwegen waar de plofmoteurkes zich aan de lagere limieten moeten houden: Streckenabschnitte • Kärnten A2 Südautobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 100; LGBl. Nr. 63/2009 • Oberösterreich A1 Westautobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 100; LGBl. Nr. 101/2008 • Salzburg A10 Tauern Autobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 100; LGBl. Nr. 26/2015 • Salzburg A1 Westautobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 80; LGBl. Nr. 25/2015 • Steiermark A2 Südautobahn, A9 Phyrn Autobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 100; LGBl. Nr. 117/2014 • Steiermark A2 Südautobahn: Permanente Geschwindigkeitsbegrenzung - Tempo 100; LGBl. Nr. 8/2017 • Tirol A12 Inntal Autobahn, A13 Brenner Autobahn: Permanente Geschwindigkeitsbegrenzung - Tempo 100; LGBl. Nr. 145/2014 • Vorarlberg A 14 Rheintal Autobahn: Permanente Geschwindigkeitsbegrenzung - Tempo 100; LGBl. Nr. 34/2005 - - - - Als ik naar Oostenrijk rij (familie) moet ik me braafjes aan de 100 kmh houden op de A10. Maar er zijn nog stukken tussendoor waar men 130 kmh mag. In de tunnels is het meestal 100 kmh. In Oostenrijk is de snelheidsmarge in de regel 5 kmh/ 5% bij mobiele flitsers, poltiewagen of opgestelde flitsapparatuur (radar). Maar de vaste permanente flitsbakken (laser) vooral aan de snelweg hebben maar 3 kmh/3% tolerantie. Dus bij 105 kmh gaat de flits bij 100 max (ook milieu). Bij max 80 kmh gaat de flits bij 84 kmh. ff linkje: https://www.bussgeldkatalog.de/blitzer-oesterreich/ Laatst gewijzigd door Micele : 14 maart 2022 om 21:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nen Elentrike wagen verbruikt meer elentrik als em harder rijdt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook bij 130 kmh komt daar niets uit den knalpot. Nen elentrike heeft namelijk geen knalpotten. ![]() Aha commercanten !, dan ik ben toch eens gaan neuzen wanneer dat al ingevoerd werd voor de Oostenrijkers, dat gaat toch wel een serieus verkoopseffect geven toen er veel meer keuze aan EVs kwam, zeker ook de lichte bestelwagens vanaf 2021. Reeds 31.11.2018 ! mochten Oostenrijkers met nen elentrike auto of bestelwagen de plofbakken met 30 kmh verschil voorbijzoefen op de milieu-100 kmh stukken, en dat op 8-snelwegen, dat is echt gene kak. Vooral de A10 (Tauernautobahn) naar en door Karinthië ken ik goed (schoonfamilie) die is redelijk ambetant rijden met al die 100 kmh ertussen, maar de flitsbakken ken ik wel al ondertussen een beetje, maar vergeet ik wel eens... (maar we zijn met twee). Maar de Oostenrijkers flitsen ook mobiel ertussen... dat kost al wat €-tjes. En voor de chrisjes-bergen de A10 heeft maar ~920 meter hoogteverschil tussen de grens met D en het hoogste punt: https://www.ahph.de/ • Soit voor heel wat pendelaars en commercanten zal die 30 kmh-sneller toch nog een extra reden zijn om de versleten plofbak door nen elentrike af te lossen. • Toch eens snel de elentrike cijfers erbij nemen en eens vergelijken met ons anti-milieu-landje - met 2,5 miljoen inwoners meer -, en navenant groter wagenpark en meer potentiële kopers. Het veel grotere Oostenrijk heeft wel ~evenveel kms snelweg en verdere afstanden. Is er echt een klein 130 kmh effect? Oordeel zelf, ik zou pas de 2021 cijfers toch aandacht geven, wachttijden op EVs ingecalculeerd, ik ben benieuwd. ![]() • Referentiejaar 2018 t.e.m. 2021: (keuze aan BEVs personenwagens (M1) en bestelwagens (N1) kwam pas echt los vanaf 2020, bestelwagens vanaf 2021, imo.)(Tesla model 3 begon pas februari 2019 in EU) ° BEV-personenwagens (M1) nieuwe inschrijvingen in de jaren: Jaar : Austria | Belgium*z-e-premie afgeschaft. 2018: 6.760 | 3.728 2019: 9.231 | 8.858 2020: 15.533 | 14.453* 2021: 32.939 | 21.570* ° BEV-lichte bestelwagens (N1) nieuwe inschrijvingen in de jaren: Jaar : Austria | Belgium 2018: 446 | 270 2019: 500 | 414 2020: 828 | 468 2021: 2.213 | 753 ° Aandeel in % nieuwe BEV personenwagens (M1) op het totaal nieuwe inschrijvingen alle brandstoffen in de jaren: Jaar : Austria | Belgium* / verschil %-pt 2018: 2,0 % | 0,7 % / 1,3 % 2019: 2,8 % | 1,6 % / 1,2 % 2020: 6,2 % |*3,3 % / 2,9 % 2021: 13,7 % |*5,6% / 8,1 % ° Totaal BEV per 1.1.2022, enkel personenwagens Austria | Belgium* 76.539 | 55.678 *Wel nog een kleine kanttekening, Oostenrijk heeft altijd een kleine aankooppremie over gehad voor zero-emissie-voertuigen (particulieren) die minder dan 50.000 € kosten, die loopt voorlopig nog verder in 2022 tot het budget van nog € 167,2 milj. # op is, dan volgt al dan niet een verlenging. (bronnen heb ik,ook #deze) België heeft deze BEV-aankooppremie al afgeschaft per 1.1.2020, uiteraard zijn enkel de particulieren de dupe. Maar zo erg was het ook weer niet, zegt onze "bedrijfswagen-regering", ze gaan het geld immers steken in meer openbare laadpalen, zodat er meer stedelingen aan een EV denken (terwijl >90% vooral thuis laadt, wslk 100% van de niet-stedelijken...) Oostenrijk doet dus sinds 31.11.2018 nog een extra milieu-logische geste, waarvan vanaf 1.1.2021 de buitenlandse wagens ook mee mag van profiteren voor wat het waard is. De pendelaars en commercanten in Oostenrijk zullen het wel weten te waarderen. En de staatskas heeft meer BTW-inkomsten. Meer over BEV en hun laadnetwerk via Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2022 om 11:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo van: als je rijk genoeg bent om een dure ev te kopen, dan mag je sneller rijden?
Welke politieker zei ooit eens dat de linker rijstrook op drukke dagen naar de kust, zou mogen voorbehouden worden voor luxe bwm's en mercedessen?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2022 om 11:57. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie zijn elektrische wagen niet alleen gebruikt voor flinke pendelritten, maar er ook mee op vakantie wil gaan, rekent best op een accupakket van ongeveer 70 kWH en op een gelijkstroomlader van minstens 125 kW. Anders wordt het moeilijk om langer dan twee uur op de snelweg te rijden vooraleer je een laadstation moet opzoeken en 45 minuten of langer moet wachten vooraleer je reis te kunnen verderzetten.
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan 100 kW gelijkstroom laden wat zelfs de goedkope EV kunnen, laadt men van 10 tot 80% in 33 minuten, zie laadcurve, gemiddeld laad men dan aan 78 kWh (toch met warme batterij, en die is altijd warm bij lange vakantieritten). Bron: ev-database.nl Citaat:
Ook de kleine Fiat 500e met 37,6 kWh doet er maar 25 min over om van 10 naar 80% bij te laden, laadcurve aan 67 kW DC gemiddeld: https://ev-database.nl/auto/1275/Fiat-500e-Cabrio Zo nu terug on topic blijven en geen achterhaalde dingen trollen zonder bron. Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2022 om 12:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De TCO van mijn huidige elektrische wagen (Tesla M3 perfomance) ligt lager dan die van een Audi A4 diesel. Ook die van mijn toekomstige ligt lager. Moet je rijk zijn om met een Audi A4 diesel te rijden?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bestuurder heeft wel 2 keer zo snel mogelijk bijgetankt en de ruiten gereinigd anders was het onverantwoord rijden zonder pauze. Volg het filmpje van 1000 km rit van de referentiewagen Kia Ceed PHEV: https://www.youtube.com/watch?v=HdENrYlaez0 De Kia Ceed PHEV (100% opgeladen) reed wel in ideale zomeromstandigheden en toch waren er veel EVs die minder dan een uur verloren zelfs in winteromstandigheden en die hadden dus wel ruime (laad)pauzes en reden dus veel veiliger en kwamen veel uitgeruster aan. En voor die 1,5-2 uur later aankwamen geldt dat evenzo. In putje winter kunnen bepaalde EVs wel eens wat trager bijladen omdat de niet-Tesla-laadzuilen nog niet echt winterrijp zijn. Ondertussen zal dat wel verholpen zijn. Een Tesla model 3 Performance van 2020 (zonder warmtepomp) deed er 55 minuten meer over. Citaat:
YT filmpje model 3 Performance 1000 km: https://www.youtube.com/watch?v=65hPNQkPK2I Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2022 om 13:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hangt er ook vanaf waar ze beginnen.
Als je van spanje naar hier komt is de helft van de rit wat bergaf. Omgekeerd bergop.
![]() |
#17 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Een BEV is altijd ~3 maal zuiniger dan een ICE. Een pure ICE recupereert geen energie bergaf, en bergop is het nog meer een zuiper door zijn relatief zwak vermogen. De BEV mogen 30 kmh sneller op 8 snelwegen in Oostenrijk, ze moeten dat helemaal niet. Het is wel veel ontspannender rijden want men mag die 100/80 kmh IG-L-borden negeren. Of in simpele taal: het risico op een snelheidsovertreding en gepakt te worden heeft 30 kmh meer marge. IG-L kaartje van juli 2017, nu zijn er nog meer 100 kmh stukken, nog ff zoeken: Citaat:
![]() ![]() Telt niet voor ZEV, of een regering die naar zijn Automobielclub luisterde na lang aandringen... Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2022 om 15:41. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De EV-rijdende Zwitsers zijn ook blij:
Een Zwitser Tesla-bestuurder heeft 2 snelheidsboetes mopperend moeten betalen, vanaf 1.1.2021 niet meer. Citaat:
> https://forum.politics.be/showthread.php?t=263020 Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2022 om 16:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik dacht wel dat de gemiddelde Vlaming gemiddeld 22.000 euro uitgeeft aan een nieuwe wagen. Ik veronderstel dat hij niet meer uitgeeft, omdat dat niet zou passen in zijn gezinsbudget. Zo hebben velen ook niet de centen om een nieuw huis dat volledig energie-neutraal is, te bouwen. Stom hé. Ook gauw genoeg terug gewonnen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of je moet de occasieweg op, showroom, Cardoen grijze import, mss? Een gemiddelde particulier houdt zijn wagen gemiddeld 11 jaar, kan nu meer zijn. "De gemiddelde Vlaming" denkt met zijn budget toch altijd na op lange termijn, of staart die zich blind op de aankoopsprijs? Vuistregel is nog altijd dat de aankoopsprijs maar 1/3 uitmaakt van de totaalkost, daar zal niet veel aan veranderd zijn. Citaat:
btw December 2019 was het budget van de gemiddelde Vlaming voor een nieuwe wagen al bijna €25.000. En de wagens zijn sindsdien nog wat opgeslagen, maar dat zal ook niet veel veranderen, het leven en vooral de brandstof is serieus duurder. Na 2,5 jaar zal de interesse voor BEV zeker fel toegenomen zijn ik schat +50% Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2022 om 18:58. |
|||
![]() |
![]() |