Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2023, 00:16   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard EV de meest gefaalde wagen ooit.

Zal de EV de geschiedenis ingaan van falen en politiekers opnieuw als mislukking?

De revolutionaire auto werd opgelegd door de staat Californië: als ze voor het jaar 2000 geen elektrische auto hadden ontwikkeld, zouden ze in die staat geen auto’s meer mogen verkopen.

Klinkt dat niet bekend?

In 1996 volgde dan de productieversie van het conceptmodel, de EV1. Het was niet alleen de eerste elektrische auto van General Motors, maar ook de eerste auto wereldwijd die in massaproductie moest gaan.

en had de vorm van een waterdruppel. Daardoor had hij een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx-waarde) van amper 0,19. Om het gewicht ondanks de batterijen op 1.400 kilogram te houden, kreeg de auto een chassis uit aluminium en een koetswerk dat uit plasticdelen bestond. Onder de motorkap van de voorwielaandrijver zat een elektromotor van 138 pk en 149 Nm.

Rijbereik
Onder druk van de Californische deadline begon GM de productie van de EV1 met een batterij van lood. In die tijd was die technologie echter al voorbijgestreefd. De batterij had een capaciteit van 16,5 kWh (53 ah) en leverde een rijbereik op van 97 kilometer.

Nu rijden de nieuwe nauwelijks verder.

1999 kreeg de EV1 gelukkig een update, en vooral een nieuwe batterij. Die was nog steeds uit lood gemaakt, maar de toegenomen capaciteit tot 18,7 kWh (60 ah) vergrootte het rijbereik tot 161 kilometer. Niet veel later kreeg de EV1 de batterij uit nikkelmetaalhydride die hij al van het begin moest hebben. De 26,4 kWh (77 ah) sterke batterij deed het rijbereik toenemen tot 257 kilometer. Straf, voor die tijd.

Bijna verder dan een tesla.

In 2003 trok GM de stekker uit zijn revolutionaire elektrische auto. In totaal werden er 1.117 EV1-modellen gebouwd (660 Gen1 en 457 Gen2). Hoewel sommige klanten hem nadien nog wilden kopen riep GM alle modellen terug om ze te vernietigen. Gelukkig bleven er 40 modellen bewaard voor musea en opleidingsdoeleinden.
https://www.vroom.be/nl/nieuws/geflo...vooruit-21844/

Laatst gewijzigd door Mambo : 7 januari 2023 om 00:19.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2023, 00:20   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Mijn wote gaat naar de Alfasud.

Edit: geen EV, my bad.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 7 januari 2023 om 00:44.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2023, 01:03   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard De beste EVs van 1,5 eeuw.

De beste EVs zijn einde 19e eeuw/begin 20e eeuw:

Citaat:
Marktaandeel van 40%

In veel grote steden hebben taxibedrijven kort na 1900 al een (deels) elektrisch wagenpark. In New York is op een gegeven moment zelfs 90% van de taxi’s elektrisch aangedreven. Nadat met de komst van elektriciteit in huizen het probleem van het opladen is verholpen, slaat de elektrische auto ook bij de particulier echt aan. In de VS is de elektrische auto verhoudingsgewijs het meest populair. In de vroege 20e eeuw hebben elektrische auto’s een marktaandeel van bijna 40% tegenover slechts 22% voor benzineauto’s. De rest van de wegvoertuigen werd door stoom aangedreven.

https://zerauto.nl/elektrische-auto-...hoe-het-begon/
Benzinewagens waren bijna niche slechts 22% . Stoom was ook nog mainstream met 38%, maar niets kon op tegen BEV met 40%, zeker bij de mensen die electriciteit thuis kregen en daar konden opladen.

LOL.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2023 om 01:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2023, 01:11   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Benzinewagens waren niche.

LOL.
Ja, maar je moet dan ook weten hoe de benzinemotoren werkten.
https://www.imdb.com/title/tt13592594/
Oud 7 januari 2023, 02:03   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja, maar je moet dan ook weten hoe de benzinemotoren werkten.
https://www.imdb.com/title/tt13592594/
Hoe ze toen werkten, waarom moet ik dat weten?

Ik leef nu en in de toekomst, mambo nog in het verleden, en post zelfs iets waar hij niets van begrijpt. Met leugens ook nog.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2023 om 02:06.
Oud 7 januari 2023, 02:47   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Benzinewagens waren bijna niche slechts 22% . Stoom was ook nog mainstream met 38%, maar niets kon op tegen BEV met 40%, zeker bij de mensen die electriciteit thuis kregen en daar konden opladen.

LOL.
Dat was hun eerste falen.
Nadien deed gm onder politieke druk het nog eens, 2e falen.
De politics zijn nadien moeten vluchten.
Waarop gm gewoon alles terugkocht en vernietigde.

We zijn nu aan de derde keer bezig terug onder politieke dwang en het zal weer falen.
Oud 7 januari 2023, 03:01   #7
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niettemin in het bijhorend filmpje was de EV1 bijna met dezelfde technische wonderen op weg die je ook in de nieuwe ziet.

En ze hadden een veel mindere kw aan boord dan de huidige.
Sneller opladen , weinig verbruik.
3 uurtjes thuis volstond zonder een aanslag op uw factuur.

A
Oud 7 januari 2023, 03:09   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De overeenkomst van de huidige EV sluit bijna naadloos aan op de gm1EV.

We kunnen hier perfect in terug zien dat EV1 het bouwplan is van het huidige EV.

Sterker nog de oude had zijn eigen laadstation in de auto.

Laatst gewijzigd door Mambo : 7 januari 2023 om 03:11.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2023, 11:12   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik leef nu en in de toekomst, ...
Het uitstalraam van de BEV in de toekomst, die slechts de helft verbruikt van een huidige goede BEV. En die toekomst ziet er heel goed uit, maar het mag ook 10 tot 11 kWh/100 km zijn in 2025.

Autogids testte onlangs de Lightyear 0, eigenlijk al productiewagen hé.

Veel leesplezier, en als het niet in uw kraam past, gewoon straal negeren.
Binnenkort zullen er al rijden, beperkte serie.

Citaat:
https://www.autogids.be/autotests/ee...onnewagen.html

Eerste test / Lightyear 0 (2022): De elektrische zonnewagen getest

GESCHREVEN DOOR STEVEN APPELMANS OP 25-10-2022

Hoewel de elektrische Lightyear 0 bedekt is met zonnepanelen, spreekt de Nederlandse constructeur liever niet van een zonnewagen. Autogids doet de test met de revolutionaire EV.

[...]

Rijbereik en oplaadmogelijkheden

De 1,2 kW piekvermogen die de vijf vierkante meter aan zonnecellen de Lightyear 0 leveren, zou je dagelijks tussen de 30 tot 70 kilometer extra rijbereik op moeten brengen. Afhankelijk uiteraard of je resideert in Benidorm dan wel Blankenberge. Dat zou het totale rijbereik van de 60 kWh sterke lithium-ions op 625 kilometer moeten brengen.

Let wel, da’s met de wielkastcovers achteraan op hun plek. Demonteer je die, dan mag je 12 kilometer aftrekken van voorgenoemd WLTP-resultaat. Nu goed, zelfs dan blijft dat een exceptionele actieradius. Eentje die overeenstemt met een gemiddeld verbruik van 8,3 kWh per 100 km. Yep, da’s ongeveer de helft van wat een vergelijkbare elektrische middenklasser nodig heeft.

Ben je finaal veroordeeld tot de stekker, dan maakt het eigenlijk niet zo gek veel uit of je de Lightyear 0 plugt op gelijk- dan wel wisselstroom. Waar de Lightyear aan de wallbox of publieke laadpaal nog een knappe 22 kW tapt, is dat aan een snellader op gelijkstroom een eerder summiere 60 kW.

[...]

Lightyear 0 – verdict AutoGids

Nee, de Lightyear 0 is geen grote toekomst voorgeschreven. Daarvoor is hij te compromisloos. Te weinig flitsend ook. Maar vooral: veel te duur. Iets wat de nuchtere Nederlanders trouwens ten volle beseffen. Zij zien de Lightyear dan ook eerder als rijdend uitstalraam. Van revolutionaire technieken, van uitgepuurde efficiëntie, van onorthodoxe (maar desondanks geslaagde) productieprocessen. Een showcase waar de wedloop naar meer rijbereik wordt losgekoppeld van de batterijcapaciteit.

De merites van deze ‘zonnewagen’ dienen bijgevolg gezien te worden in het grotere plaatje. In de andere wegen die bewandeld kunnen worden richting een CO2-neutrale mobiliteit. Pistes die in 2025 moeten leiden tot een Lightyear-voor-de-massa. Het is ook dan pas dat zal opgemaakt worden in hoeverre de zon nog op zal komen in Helmond.

Laatst gewijzigd door Micele : 7 januari 2023 om 11:14.
Oud 7 januari 2023, 15:08   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik leef nu en in de toekomst, mambo nog in het verleden, en post zelfs iets waar hij niets van begrijpt. Met leugens ook nog.
Bij de eerste auto’s verd de ‘benzine’ gewoon in de verbrandingskamer geduppeld. Het was Daimler dacht ik die de verstuiver geintroduceerd heeft.
Oud 7 januari 2023, 17:10   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Opnieuw een faling.

Export van elektrische auto een probleem voor doelstelling?
De elektrische auto doet het nog steeds goed in ons land. In het eerste kwartaal van dit jaar had drie procent van alle nieuwe verkochte auto’s in ons land een oplaadstekker. Daarmee is Nederland, op Noorwegen na, het Europese land waar relatief de meeste stekkerauto’s worden verkocht. Lang blijven ze echter niet in ons land: binnen een jaar gaat de elektrische auto de grens over.

Uit cijfers van het VWE die het FD heeft opgevraagd blijkt dat vorig jaar 922 elektrische auto’s geëxporteerd zijn, 12 procent van het volledig elektrische wagenpark. Wat misschien nog wel opvallender is, is dat meer dan de helft van die auto’s nog niet eens een jaar oud is.

Doel mislukt?
De export van de elektrische auto is niet gunstig voor Nederland. De Nederlandse overheid ziet op deze manier weinig terug van alle groene regelingen die zijn getroffen in het verleden. Ondernemers kregen in sommige gevallen meer dan de helft korting op een auto, waardoor er massaal werd gekozen voor de overstap naar een elektrische auto.

Dat is dus een dikke fail.

https://www.ikwilvanmijnautoaf.nl/bl...aar%20oud%20is.

Veel geld gesubsidieerd en zero resultaat.
Oud 7 januari 2023, 20:13   #12
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Ik zie dat subsidieren en pushen/forceren van elektrische auto's als een tactiek in een immobilisatieplan. Dat blijkt ook uit wat ze deden en doen met het wegennet.
Mobiel zijn, enkel nog als je een nazi ausweiss hebt bekomen.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2023, 20:23   #13
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Ik zie dat subsidieren en pushen/forceren van elektrische auto's als een tactiek in een immobilisatieplan. Dat blijkt ook uit wat ze deden en doen met het wegennet.
Mobiel zijn, enkel nog als je een nazi ausweiss hebt bekomen.
Op dagen met een nummer deelbaar door 2 ben ik ondertussen al geneigd U te geloven.....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be