Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 juli 2022, 22:41   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard Electrische zeeglijders tot 300 kmu en 300 km "vliegbereik"

(was net even in het nieuws, moest ik toch ff googlen)

Maar het zijn officieel geen watervliegtuigen.

Citaat:
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-na...lven~b18d8a8f/

Superzuinig elektrisch de Noordzee over, op drie meter boven de golven

28 mei 2022

Is het een vliegtuig of is het een boot? Hij start en landt in het water maar vliegt door de lucht, maar dan op slechts drie meter hoogte. Met dank aan het ‘grondeffect’ brengt de Regent al over een paar jaar heel efficiënt passagiers naar Engeland.

Watervliegtuigen zijn niets nieuws. Al kort na de oorlog had je flinke toestellen die op het water starten en landen. Maar die vlogen vervolgens wel op normale hoogte, vaak een paar duizend meter, naar hun bestemming. Ze werden nooit een groot succes.

Grondeffect

Dat zou kunnen veranderen dankzij de Amerikaanse fabrikant Regent. Die ontwikkelt een elektrisch ‘vliegtuig’ dat op slechts drie meter hoogte over het water scheert en daardoor heel zuinig omspringt met energie. De ‘truc’ die dit mogelijk maakt, heet ‘grondeffect’, in het Engels 'wing in ground’ effect, waar de naam WIG-plane vandaan komt. Het grondeffect zorgt ervoor dat de lucht onder een vleugel een hogere druk krijgt en zo de vleugel extra draagvermogen geeft. Ook neemt de weerstand af, zodat er ook minder kracht nodig is om het vliegtuig vooruit te stuwen

Beide effecten van het grondeffect zijn al heel lang bekend, en er zijn ook al pogingen gedaan om vliegtuigen daarmee efficiënter te maken. Tot nu toe doken bij die pogingen telkens weer nieuwe problemen op die maar moeilijk waren op te lossen. Maar nu lijkt het er dan toch op dat in ieder geval Regent een toestel aan het bouwen is dat in de praktijk wél voldoet.

Geen vliegtuig

Regent zal zich overigens geen vliegtuigbouwer mogen noemen, en ook niet willen noemen. Want vliegtuigen die op het water starten en landen en niet hoger komen dan een meter of drie, vallen officieel onder de noemer schip. Dat vindt het bedrijf beslist niet erg, want daardoor hoeft zijn toestel niet aan de zeer zware eisen van een vliegtuig te voldoen. Voor schepen gelden veel minder strenge veiligheidseisen. Volgend jaar al zal een eerste toestel, de Viceroy voor 12 passagiers, testvluchten maken. Dankzij de lichtere ‘scheepvaarteisen’ moeten al twee jaar later de eerste lijnvluchten met deze Viceroy gemaakt kunnen worden. Regent noemt zijn toestel overigens noch vliegtuig, noch schip, maar seaglider.

Dat Regent een model heeft ontwikkeld dat in de praktijk echt van het grondeffect gebruik kan maken, moet natuurlijk nog blijken. Maar de buitenwacht heeft er vertrouwen in. Het bedrijf heeft al minstens vijf luchtvaartmaatschappijen als klant kunnen noteren, waaronder Ocean Flyer uit Nieuw Zeeland, het Franse Brittany Ferries en Mesa uit de VS. Hawaiian heeft in Regent geïnvesteerd om samen een versie voor 100 passagiers (Monarch gedoopt) te ontwikkelen. Die moet in 2028 het ruime sop en het luchtruim kunnen kiezen. Al met al zijn er al meer dan 200 toestellen besteld.

Naar Engeland

De eerste Viceroys en Monarchs zullen 300 kilometer per uur vliegen en ook 300 km ver kunnen komen. Dat is genoeg om bijvoorbeeld van Hoek van Holland, Vlissingen of IJmuiden naar Harwich te vliegen. De eerste Europese vluchten zullen waarschijnlijk echter door Brittany Ferries worden uitgevoerd, en dat zal dan over Het Kanaal van Frankrijk naar Engeland gaan. Naarmate de batterijen beter worden, komen afstanden tot 750 km in het vizier. Dan vlieg je dus elektrisch van IJmuiden naar Edinburgh of van Delfzijl naar Oslo.

Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 03:34   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Op zijn minst zuipen deze geen tonnen jetfuel.

Wat deze wel deed.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 05:55   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Mooi, dat technisch vernuft en die ontwikkeling.
We houden geduldig de verdere evolutie in het oog. Want the proof of the pudding ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 06:36   #4
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 40.593
Standaard

'k dacht eerst "wtf is dat nu weer, zeeg-lijders".

Nog niet goed wakker blijkbaar.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 07:28   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Op zijn minst zuipen deze geen tonnen jetfuel.

Wat deze wel deed.
ik wou het juist zeggen, daar doen de ruskies al jaren experimenten mee.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 09:11   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Het mini-prototype is reeds live gepresenteerd in Miami, met echte foto en ook een test.

Maar vooral de verzekerde financiëring (onder voorwaarde dat het werkt) speelt een rol, en dat reeds in april ondertekend.

Citaat:
https://www.prweb.com/releases/2022/4/prweb18626378.htm

REGENT Publicly Displays Seaglider Prototype for the First Time During CoMotion Miami

Na de onthulling ondertekenden REGENT-CEO Billy Thalheimer en de Nieuw-Zeelandse Ocean Flyer-CEO Shah Aslam de nieuwste deal van REGENT: de aankoop van 25 zeegliders ter waarde van $ 427 miljoen, waarmee de totale bestellingen van het bedrijf op een waarde van $ 6 miljard komen voor 334 voertuigen. De historische deal is een van de grootste privévervoersdeals in de geschiedenis van Nieuw-Zeeland.
Investeerders genoeg in de USA, en zoals te lezen in TS nog meer klanten dan in april, en dit al voor grotere exemplaren, tegen 2025 - 2028 zullen de batterijen al navenant verbeterd zijn. Dat verwachten de electrische vliegtuigbouwers ook.

Citaat:
Dat Regent een model heeft ontwikkeld dat in de praktijk echt van het grondeffect gebruik kan maken, **moet natuurlijk nog blijken. Maar de buitenwacht heeft er vertrouwen in. Het bedrijf heeft al minstens vijf luchtvaartmaatschappijen als klant kunnen noteren, waaronder Ocean Flyer uit Nieuw Zeeland, het Franse Brittany Ferries en Mesa uit de VS. Hawaiian heeft in Regent geïnvesteerd om samen een versie voor 100 passagiers (Monarch gedoopt) te ontwikkelen. Die moet in 2028 het ruime sop en het luchtruim kunnen kiezen. Al met al zijn er al meer dan 200 toestellen besteld.
Hieronder vind je de inversteerders:
https://www.regentcraft.com/seagliders/viceroy

**Bij dit testfilmpje van april komt de mini-glider alvast niet echt uit het water:
https://www.regentcraft.com/video/re...totype-foiling

Verder heb ik niet gezocht. Wordt vervolgd.

Mss dit nog van verleden maand:
Citaat:
https://www.flyingmag.com/regent-cra...an-conditions/

Regent Craft Says Its Monarch Seaglider Will Handle Harsh Hawaiian Conditions

The company is designing its ground-effect vehicle with high winds and rough seas in mind.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2022 om 09:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 09:25   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het prototype is reeds live gepresenteerd in Miami, met echte foto en ook een test.

Maar vooral de verzekerde financiëring speelt een rol, en dat reeds in april ondertekend.



Investeerders genoeg in de USA, en zoals te lezen in TS nog meer klanten dan in april.

Hieronder vind je de inversteerders:
https://www.regentcraft.com/seagliders/viceroy

Bij dit testfilmpje komt hij niet echt uit het water:
https://www.regentcraft.com/video/re...totype-foiling

Verder heb ik niet gezocht.
Schoon systeem he, maar enkel bruikbaar op plekken waar de zeegang niet al te hevig is. Ook zijn ze nogal gevoelig in het bochten nemen

Dit gaat over de Russisische Ekranoplan, die staan daar het verste mee, ... maar dat is dan wel met conventionele fuel zuipende straalmotoren.

https://www.globalsecurity.org/milit...ekranoplan.htm

Om dat goed te laten werken moeten er heel wat systemen ingebouwd worden om de stabiliteit te houden.

Het grondeffect waarvan sprake bevindt zich dus ergens tussen de hoogte van de lengte van de vleugels. Wat dus maakt dat als je gaat bochten nemen (banking) dat allemaal nogal secuur moet verlopen om geen lift te verliezen. Vandaar de computer power die nodig is om zoiets in de lucht te houden.

Ik zie dat hij ook een hydrofoil heeft, het is dus meer een kruising tussen het spul van de russen en een draagvleugel boot (hydrofoil / jetfoil) we hadden er hier zo eentje jaren varen tussen Oostende en Dover, was een cool machine. met 90 per uur over de zee.


https://www.youtube.com/watch?v=D0O18pQUzS8 is een kleine demonstratie van wat ik bedoel,... maar dan met een B52. (Banking dat verkeerd gaat door gebrek aan lift)

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 27 juli 2022 om 09:34.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 09:32   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Schoon systeem he, maar enkel bruikbaar op plekken waar de zeegang niet al te hevig is. Ook zijn ze nogal gevoelig in het bochten nemen.
Dat weten ze ook hé. Maar ze gaan er voor, dus ook in slechte wind en zee-omstandigheden.

Citaat:
Regent Craft Says Its Monarch Seaglider Will Handle Harsh Hawaiian Conditions

The company is designing its ground-effect vehicle with high winds and rough seas in mind.

Regent Craft, the Boston-based developer of electric-powered wing-in-ground effect vehicles called seagliders, said the challenge of difficult wind and water conditions around Hawaii is part of its design and development program for the Monarch, a planned next-generation seaglider expected to operate from the islands.

“Regent is taking into consideration all manner of wind, weather, and climate into the design, testing, and safety of our 12-passenger seaglider, Viceroy, and our next generation seaglider, the 50- to 100-passenger Monarch,” the company said.

The company last month said it entered an investment agreement with Hawaiian Airlines meant to support the Monarch’s design program. Regent said seagliders would be well-suited to the airline’s island-hopping operations. However, some people familiar with the sometimes-difficult wind and sea conditions in Hawaii wondered how seagliders would approach such challenges.

https://www.flyingmag.com/regent-cra...an-conditions/

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2022 om 09:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 09:37   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

De jetfoil van Boeiing (gebouwd ergens in de jaren 70) zoop fuel, maar het was geweldig om daar het kanaal mee over te steken.

Snel en super comfortabel, maar bij hogere zeegang moesten ze die dus binnen houden.


Laatst gewijzigd door Herr Flick : 27 juli 2022 om 09:38.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 09:49   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
De jetfoil van Boeiing (gebouwd ergens in de jaren 70) zoop fuel, maar het was geweldig om daar het kanaal mee over te steken.

Snel en super comfortabel, maar bij hogere zeegang moesten ze die dus binnen houden.

Bepaalde klassieke boten of hoovercrafts varen wellicht ook niet uit vanaf "bepaalde zeegang".

Een oude:

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=Q9gAymroXKs

Le Navion, prototype de navire ?* effet de surface (WIG)

Le Navion, testé par Serge Pennec en 1995


Voor rustige wateren, dus meren waar weinig wind heerst.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2022 om 09:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 10:06   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Nee dat is hun probleem dat wil ik gewoon even doorgeven. Vermoedelijk is dat wel iets waaraan gewerkt zal zijn. Maar uw "boot" kan dus maar op een maximum hoogte zitten anders neemt het grond effect af en verliest ie dus lift. Dus als uw golven te hoog zijn, dan heb je een probleem.

Dat is ideaal voor op meren, binnenzeeen (die niet te wild zijn) etc...

Het concept op zich is mooi, rimpelloos u over het water verplaatsen, maar het lukt alleen niet altijd.

Dat is ook de reden waarrom de Russen er mee gestopt zijn en je dus nog heel weinig commerciele toepassingen van het systeem ziet.

Stevig slurpende motoren in combinatie met niet altijd inzetbaar. De Amerikanen hebben nog hovercrafts voor amfibische operaties.

Maar de laatste hovercrafts die over het kanaal gingen zijn al een eeuwigheid geleden geslooopt.

ook machtige machines, heb er zo eens eentje zien en vooral horen vertrekken, ...

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 27 juli 2022 om 10:10.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 10:13   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.410
Standaard

Ach die Russen. Maken de Russen überhaupt electrische wagens? Of bussen?

Ik heb ooit een grote (stealth) speedboot mogen bewonderen in een militaire haven in Zweden.

Lijkt me een betere oplossing om wat onder de militaire radar te blijven.

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juli 2022 om 10:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2022, 12:14   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ach die Russen. Maken de Russen überhaupt electrische wagens? Of bussen?

Ik heb ooit een grote (stealth) speedboot mogen bewonderen in een militaire haven in Zweden.

Lijkt me een betere oplossing om wat onder de militaire radar te blijven.
die vijzen overal ne nucleaire reactor in, ... die rijden dus op propere energie.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be