Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juli 2023, 20:00   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard 1.200 kilometer na 10 minuten laden: grote doorbraak in elektrisch rijden op til?

Promotionele prietpraat of realiteit binnen de gestelde termijnen?
Toyota is toch geen zever-firma ...

We beginnen te praten.
Beginnen ... want het laden, dat zal nog wat voeten in de aarde hebben.

Titel: Bereik van 1.200 kilometer na 10 minuten laden: grote doorbraak in elektrisch rijden op til?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202..._BT=2158280038

Citaat:
De Japanse autobouwer Toyota maakt zich sterk dat het vanaf 2027 of 2028 elektrische wagens op de markt kan brengen met een rijbereik van 1.200 kilometer en een maximale laadtijd van 10 minuten. En zeker zo belangrijk: de kostprijs zal alleen maar dalen, beweert Toyota. Mogen we spreken van een doorbraak?
Michiel Thijs
Vandaag om 13:46

Het is de verzuchting van al wie sceptisch staat tegenover de overstap naar elektrische rijden: een elektrische wagen is niet alleen duur, maar je komt er niet ver genoeg mee. Het rijbereik bedraagt zo’n 200 km tot 500 kilometer, afhankelijk van de grootte van je wagen. Dat is beduidend minder dan een benzine- of dieselauto. En dan is er nog het laden: zelfs met een snellaadpaal ben je bij de meeste modellen al snel een halfuur kwijt.

Om tegemoet te komen aan die pijnpunten, stelt Toyota een “technologische doorbraak” bereikt te hebben waarmee de autofabrikant het gewicht, de grootte én de kostprijs van accu’s drastisch kan inperken, zo maakte het Japanse automerk dinsdag bekend.

LEES OOK. Dezelfde herstelling, en toch moet je meer betalen bij een Tesla. Maar garagisten zeggen liever niet waarom

Toyota gebruikt daarvoor ‘solid state batteries’ of vastestofbatterijen, terwijl nu nog vloeibare batterijen (zoals de lithiumbatterij) de norm zijn. Experts beschouwen zulke vastestofbatterijen al langer als een potentiële gamechanger in de productie van elektrische wagens, omdat ze ondanks hun kleine formaat en lage gewicht een grotere capaciteit, kortere laadtijd en verminderd brandrisico hebben vergeleken met een lithiumbatterij.

Tot nu toe zijn vastestofbatterijen ook moeilijker en duurder om te maken, waardoor hun commerciële waarde beperkt bleef. Maar volgens Keiji Kaita, hoofd Onderzoek en Ontwikkeling bij Toyota, heeft de autobouwer een manier heeft gevonden dat productieproces te vereenvoudigen, wat de kosten fors zou drukken. “Voor zowel onze vloeibare als vastestofbatterijen streven we ernaar de situatie drastisch te veranderen”, zegt Keiji Kaita. “Daardoor zullen de reeds bestaande batterijen te groot, te zwaar en te duur worden. Al die factoren willen we halveren.”

Vanaf 2027 of 2028 zou Toyota volledig elektrische wagens verkopen die worden aangedreven door een vastestofbatterij. Vanaf 2025 moeten er al hybride wagens op de markt komen met zo’n nieuwe accu.
Vijfvoud aan vermogen

Kan Toyota zijn beweringen ook echt hardmaken, of hebben ze gewoon een goede communicatieafdeling? Volgens professor chemie An Hardy (UHasselt), die gespecialiseerd is in het thema, is het moeilijk te zeggen. “Zulke bedrijven houden hun onderzoek heel goed geheim, maar onderzoek naar vastestofbatterijen gebeurt al jaren en er is al een hele weg afgelegd. Toyota houdt zich toch al zeer lang bezig is met hybride- en elektrische voertuigen.”

Marc Pecqueur, docent autotechnologie aan Thomas More, is er stelliger van overtuigd dat Toyota zijn beloftes kan waarmaken. “Toyota heeft een knappe technologie die ze nu commercieel kunnen uitwerken. Het grootste probleem zal dan ook niet het voertuig, maar de infrastructuur errond zijn. Je zult enorm krachtige aansluitingen nodig hebben om zo’n auto op te laden. Onze huidige snellaadpalen hebben een vermogen van 300 kW. Om zo’n nieuwe Toyota-batterij in tien minuten op te laden, heb je het vijfvoud aan vermogen nodig. Met een snellaadpaal zoals we die nu kennen, zul je nog twee uur moeten laden, veel langer dan met de huidige elektrische wagens.”
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2023, 20:22   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.014
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Promotionele prietpraat of realiteit binnen de gestelde termijnen?
Toyota is toch geen zever-firma ...

We beginnen te praten.
Beginnen ... want het laden, dat zal nog wat voeten in de aarde hebben.

Titel: Bereik van 1.200 kilometer na 10 minuten laden: grote doorbraak in elektrisch rijden op til?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202..._BT=2158280038
Als die nieuwe batterijen werken en betaalbaar zijn wel. Maar ze zijn daar allang aan aan het werken. Het is een beetje zoals de fissiereactoren.
Maar bon, bij Toyota zijn het geen fantasten dus wie weet.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2023, 21:57   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Bij mijn weten maakt Toyota geen batterijcellen.

De huidige EVs van Toyota hebben batterijpacks van CATL.

Wel raar dat bepaalde media dat nu nog eens verkondigen.

Die claim was al ergens begin juni bekend:
Citaat:
https://electrek.co/2023/06/13/toyot...-breakthrough/

Toyota claims solid-state EV battery tech breakthrough could offer +900 miles driving range

Peter Johnson | Jun 13 2023

[...]
Toyota has also discovered a technological breakthrough with solid-state EV battery tech. The battery is expected to offer a 20% improvement in cruising range.

The automaker says it’s accelerating development and aims for mass production from 2027 to 2028, targeting 20% more range and a 10-minute quick charge. A higher-performance version is under research and development, which Toyota says will deliver 50% more cruising range, suggesting it would be over 900 miles.
Ik wacht best nog 5 jaar dus...

Aja, Toyota verkocht 14.000 BEV in 2022. Dat is zowat wat Tesla verkoopt op 3 dagen...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 juli 2023 om 22:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2023, 22:41   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aja, Toyota verkocht 14.000 BEV in 2022. Dat is zowat wat Tesla verkoopt op 3 dagen...
Correctie dat was het getal van 2021, namelijk 14.407.

In 2022 verkochten ze 24.466 BEV.

Bron Toyota download: https://global.toyota/en/company/pro...es/202212.html

Ze streven wel naar 1,5 miljoen verkochte BEV in 2026.
Dat is een serieus snelle inhaalbeweging van zowat de laatste plaatsen...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 juli 2023 om 22:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2023, 23:10   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Correctie dat was het getal van 2021, namelijk 14.407.

In 2022 verkochten ze 24.466 BEV.

Bron Toyota download: https://global.toyota/en/company/pro...es/202212.html

Ze streven wel naar 1,5 miljoen verkochte BEV in 2026.
Dat is een serieus snelle inhaalbeweging van zowat de laatste plaatsen...
eens die hun productielijnen zijn omgeschakeld, ge moet die Japanners niet onderschatten.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 08:53   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
eens die hun productielijnen zijn omgeschakeld, ge moet die Japanners niet onderschatten.
Nissan -onder andere- zijn ook "Japanners"...
En het Japanse Chademo is een internationale laadstandaard, de eerste eigenlijk, euh geweest....

Nee, ik onderschat de Japanners niet...

Wat context wat Japanners over de Japanse autoindustrie weten te vertellen:
Citaat:
https://www.autointernationaal.nl/20...isse-tegenzin/

Japan, het land van de hybride, omarmt de elektrische auto met frisse tegenzin

1 APRIL 2023

Atsushi Ikeda houdt zo veel van zijn auto dat hij een club voor Tesla bezitters oprichtte. Maar zijn omarming van een elektrisch voertuig maakt hem tot een outsider in Japan.

Terwijl markten variërend van China tot de Verenigde Staten, racen om meer elektrische auto’s op de weg te krijgen, is het pedaal in Japan, waar de hybride nog steeds oppermachtig is, nog lang niet tot de bodem ingetrapt. Vorig jaar werden er in Japan 59.000 nieuwe elektrische auto’s verkocht; een record en een stijging van 200 in vergelijking met 2021, maar nog steeds minder dan 2% van de totale autoverkoop.

Het is een situatie die misschien contra-intuïtief lijkt, gezien het feit dat de Japanse auto-industrie (die 8 procent van de beroepsbevolking van het land in dienst heeft en goed is voor een kwart van alle export) een pionier was op het gebied van hybride personenwagens en de eerste generatie elektrische auto’s. Want ironisch genoeg hebben emissievrije voertuigen een lange geschiedenis in Japan, met de uit 2010 stammende Nissan Leaf als bekendste voorbeeld.

Deskundigen zeggen dat de populariteit van hybride voertuigen de acceptatie van elektrische auto’s heeft belemmerd, omdat Japanse autofabrikanten geen haast hebben om hun bestaande line-up te wijzigen. De scepsis was geen geheim, en de voormalige chef van Toyota, ’s werelds grootste autofabrikant, zette regelmatig vraagtekens bij de groeiende aandacht voor elektrisch rijden.

“Ik denk dat Toyota niet wilde dat de marktvraag zou verschuiven naar plug-in hybride auto’s en elektrische voertuigen vanwege hun focus op niet oplaadbare hybride modellen en de aanzienlijke investeringen in dit type personenwagens”, zegt Kenichiro Wada, president van het Japan Electrification Research Institute, die hielp bij de ontwikkeling van een elektrische auto van Mitsubishi (de i-MIEV die debuteerde in 2019). Hij vergelijkt Toyota met een sumoworstelaar van de hoogste rang, die erop gebrand is “de status quo zo lang mogelijk te handhaven”.

Toen Ikeda op zoek ging naar een auto die “betaalbaar, veilig en zonder verontreinigende stoffen” was, wendde hij zich snel tot Tesla. “Ik hou van high-performance auto’s”, vertelt hij, waarbij hij de weinige Japanse alternatieven op de markt beschrijft (toen hij hem in 2016 de Tesla kocht) als klein en onaantrekkelijk. Er zijn nu overheidsstimulansen om mensen elektrisch te laten gaan rijden, maar Ikeda zegt dat “de oplaadinfrastructuur te zwak is in Japan”, en geeft daardoor de ingewikkelde zware regelgeving de schuld. Met als gevolg dat de situatie in Japan steeds meer afwijkt van landen die wel een hoge prioriteit geven aan de transitie naar elektrisch rijden. Volgens een studie van PwC maakten elektrische auto’ vorig jaar 20 procent uit van de nieuwe personenwagens die in China werden verkocht. In West-Europa was dit ongeveer 15 procent en in de Verenigde Staten 5,3 procent.

Toen de Mitsubishi i-MIEV en de Nissan Leaf in 2009 respectievelijk 2010 debuteerden, waren die modellen echter duur vanwege hun batterijen en werden ze als onpraktisch beschouwd gezien het ontbreken van een landelijk dekkend laadnetwerk. Hybriden leken een betere gok en zijn blijvend populair gebleken, want goed voor meer dan 40 procent van de verkopen in Japan vorig jaar. Dat de het nog steeds wachten is op een doorbraak van de elektrische auto in Japan, komt ook door de inspanningen van de overheid en de industrie aldaar om voertuigen op waterstof te ontwikkelen. Maar de vraag naar dergelijke personenwagens is mondiaal veel langzamer gegroeid dan de vraag naar elektrische voertuigen. De Europese Unie, Groot-Brittannië en verschillende Amerikaanse staten willen dat alle nieuwe verkochte auto’s tegen 2035 emissievrij zijn. In hetzelfde jaar wil Japan echter vooral hybride modellen en brandstofcelvoertuigen op waterstof op de weg zien.

Ondanks de obstakels zijn er enkele tekenen van verandering, deels aangespoord door veeleisendere doelen ten aanzien van elektrische auto’s op overzeese markten. “Als ze niet snel reageren op de nieuwe eisen, dan zouden sommige Japanse autofabrikanten kunnen verdwijnen”, zegt auto-analist Koji Endo van SBI Securities. De Japanse regering lijkt wel wakker geschud te zijn, want die gaat het aantal laadpalen uitbreiden van 30.000 stuks nu naar 150.000 exemplaren in 2030.

Japanse bedrijven zijn begonnen met het uitrollen van ambitieuzere doelstellingen voor elektrische auto’s, maar buitenlandse fabrikanten proberen nu voet aan de grond proberen te krijgen met hun emissievrije modellen in het land. Vorig jaar lanceerde Nissan haar Sakura: een volledig elektrische auto in de mini-formaat oftewel in de kei-car categorie die populair is in Japan. Dit model was in 2022 direct goed voor een derde van de verkopen van elektrische auto’s in het land. Nissan verklaart het succes van de Sakura door het feit dat “het dagelijkse reisbereik van Japanse autorijders korter is dan die in Europa of de Verenigde Staten.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juli 2023 om 09:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 10:08   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nissan -onder andere- zijn ook "Japanners"...
En het Japanse Chademo is een internationale laadstandaard, de eerste eigenlijk, euh geweest....

Nee, ik onderschat de Japanners niet...

Wat context wat Japanners over de Japanse autoindustrie weten te vertellen:
Japan en dan meer bepaald Toyota en Nissan leveren op heel wat plaatsen in de wereld waar ze nu en zelf in de komen20 a 30 jaar geen laadpaal gaan hebben.

De markt voor pickups, 4x4's etc in Afrika is niet bepaald klein. Australie is dan weer een westers land, maar hoe zit dat daar met laad infrastructuur en nog iets actieradius.

Je wil niet in de outback stil staan met een platte baterij.

Dus er valt wel iets voor te zeggen waarom ze even de boot hebben afgehouden. Als er nu iets komt dat wel binnen een aanvaardbare termijn kan laden en capaciteit heeft, ja dan is electrisch rijden ineens wel interresant. (zit je wel nog altijd met het probleem van opwekken en distribueren)
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 10:18   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.014
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Correctie dat was het getal van 2021, namelijk 14.407.

In 2022 verkochten ze 24.466 BEV.

Bron Toyota download: https://global.toyota/en/company/pro...es/202212.html

Ze streven wel naar 1,5 miljoen verkochte BEV in 2026.
Dat is een serieus snelle inhaalbeweging van zowat de laatste plaatsen...
Toyota was een pionier in hybride voertuigen met de Prius. Ook nu zetten ze vooral in op hybride en minder op BEV. Persoonlijk vind ik hybride ook de meest realistische optie op dit moment. BEV is eerder als tweede of derde wagen of als statussymbool.
Er dient nog heel wat gedaan te worden aan infrastructuur en rijbereik voor BEV de ‘standaard’ gaat worden.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 10:21   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.014
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Japan en dan meer bepaald Toyota en Nissan leveren op heel wat plaatsen in de wereld waar ze nu en zelf in de komen20 a 30 jaar geen laadpaal gaan hebben.

De markt voor pickups, 4x4's etc in Afrika is niet bepaald klein. Australie is dan weer een westers land, maar hoe zit dat daar met laad infrastructuur en nog iets actieradius.

Je wil niet in de outback stil staan met een platte baterij.

Dus er valt wel iets voor te zeggen waarom ze even de boot hebben afgehouden. Als er nu iets komt dat wel binnen een aanvaardbare termijn kan laden en capaciteit heeft, ja dan is electrisch rijden ineens wel interresant. (zit je wel nog altijd met het probleem van opwekken en distribueren)
Je moet straffe laadpalen voorzien om die batterijen binnen een aanvaardbare tijd helemaal op te laden. Wat ben je met theoretisch 1200 km rijbereik als je de auto een paar dagen moet opladen.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 10:28   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je moet straffe laadpalen voorzien om die batterijen binnen een aanvaardbare tijd helemaal op te laden. Wat ben je met theoretisch 1200 km rijbereik als je de auto een paar dagen moet opladen.
est voilla ...

Dat is het hele probleem he, ... en ze slagen er maar niet in om hier een nucleaire of gas centrale bij te zetten laat staan de kabels te verzwaren, ...

Daarom dat ik hybride tot hiertoe ook het beste alternatief vindt, of en dat zou echt eens bestudeerd moeten worden diesel electrisch / petrol electrisch / of op alcohol of een bio feul een dynamo aandrijven, die uw electromotoren van stroom voorziet.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 10:51   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als die nieuwe batterijen werken en betaalbaar zijn wel. Maar ze zijn daar allang aan aan het werken.
€400 voor een fietsaccu..
Citaat:
Het is een beetje zoals de fissiereactoren.
Daar werken we nu toch al een mooie 67 jaar mee, commercieel.
Citaat:
Maar bon, bij Toyota zijn het geen fantasten dus wie weet.
Ge weet maar nooit in deze woke -dagen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 11:11   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.014
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
€400 voor een fietsaccu..

Daar werken we nu toch al een mooie 67 jaar mee, commercieel.

Ge weet maar nooit in deze woke -dagen.
Lol, we moeten gemeenten fissioneren.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 11:23   #13
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je moet straffe laadpalen voorzien om die batterijen binnen een aanvaardbare tijd helemaal op te laden. Wat ben je met theoretisch 1200 km rijbereik als je de auto een paar dagen moet opladen.
En je moet die batterijen dan ook tegen een constant hoge snelheid laden. Ik heb onlangs eens zo een ionity station uitgeprobeerd. Batterij was voorgeconditioneerd en stond op 20%. Dat ding start aan 200KW maar valt vrij snel terug hoor. Tegen dat je aan 50% zit geraak je nog aan 100 kw. Tegen dat je aan 80% zit kom je nog aan 50 KW. Uiteindelijk duurde het 28 minuten om van 20 naar 80 te gaan wat een gemiddelde laadsnelheid van 105 kw betekent.

Die 1200 km rijbereik heb je natuurlijk wel alleen maar nodig als je eens op reis wil gaan. Voor dagdagelijks gebruik zijn thuislaadpalen aan 11 kw al meer dan voldoende hoor. Dan laad je op een uur of 8 toch ook gemakkelijk 500 - 600 km.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 6 juli 2023 om 11:25.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 11:40   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Lol, we moeten gemeenten fissioneren.
Deelgemeentes, maar dan anders. Meer zoals splijtzwammen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 11:46   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Toyota was een pionier in hybride voertuigen met de Prius. Ook nu zetten ze vooral in op hybride en minder op BEV. Persoonlijk vind ik hybride ook de meest realistische optie op dit moment. BEV is eerder als tweede of derde wagen of als statussymbool.
Er dient nog heel wat gedaan te worden aan infrastructuur en rijbereik voor BEV de ‘standaard’ gaat worden.
Tesla model Y is momenteel het meest verkochte wagenmodel wereldwijd.

Je dus nipt meer dan eenderwelk Toyotamodel of het nu hybride is of ICE of alle versies... Dus op 1 Tesla, 2 tot 5 een Toyotamodel.

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...-tesla-model-y

Die Tesla had natuurlijk ook een BEV-model van Toyota kunnen zijn.

Citaat:
Er dient nog heel wat gedaan te worden aan infrastructuur en rijbereik voor BEV de ‘standaard’ gaat worden.
De dieselwagen heeft het absoluut grootste rijbereik en overal kun je snel diesel tanken.
Frankrijk, ooit topdieselland bij uitstek, daar verkopen ze wellicht dubbel zoveel BEV dan dieselwagens.

Zover de huidige waarde van het/uw rijbereik.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juli 2023 om 12:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 13:05   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je moet straffe laadpalen voorzien om die batterijen binnen een aanvaardbare tijd helemaal op te laden. Wat ben je met theoretisch 1200 km rijbereik als je de auto een paar dagen moet opladen.
Zulke van 500 kW DC van NIO: https://cnevpost.com/2023/04/17/nio-...ons-operation/

En dan **batterijpacks en temp/design/management die tegen de warmte kunnen (huidige solid state packs kunnen 120°C verdragen... kuch...).

Stel je laadt 100 kWh bij op aan 500 kW continu-vermogen dat is 12 minuten.

Citaat:
NIO's 1st 15 ultra-fast 500 kW charging stations go into operation

By Lei Kang/CnEVPost

April 17, 2023 21:22 GMT+8

The 500 kW chargers can charge an EV from 10 percent to 80 percent in as little as 20 minutes for a 400V model and 12 minutes for an 800V model.
Voor een koffiepauze of een wc-bezoek is dat genoeg.

Diegene met een ICE die hetzelfde doet zal mogelijk meer tijd nodig hebben.
Want plassen/koffietje en laden tegelijk gaat moeilijk.

De snelstladende BEV met klassieke Li-ions zou vandaag al 500 kW piek aankunnen, maar natuurlijk niet continu.

De Rimac Nevera - met zijn 120 kWh accupack - haalde uit een helaas maar 350 kW laadpunt van Ionity toch al meer dan 300 kW gedurende een relatief lange tijd, wat meer dan 260 kW gemiddeld gaf over 21 minuten. Dus 10 tot 80% bijladen of 91 kWh erbij, in 21 minuten real world! Zie link onderaan.

Citaat:
https://insideevs.com/news/559860/ri...charger-333kw/

Rimac Nevera Puts Ionity Ultra Fast Charger To The Test: 333 kW

Fastest electric car charging ever and it could go to 500 kW if the charger could deliver it.

The car was well above 300 kW and was able to maintain such a level, achieving unprecedented average charging power, close to 260 kW over a 21-minute session! This result crushes Lucid Air's amazing fast charging curve - at least as far as raw power is considered.

Here are two images at 32% (311 kW) and 80% (141 kW) state-of-charge (SOC), while the third one - at 62% SOC and 333 kW - was additionally shared in an Automobile Propre article.

We don't know whether the 333 kW was the peak, as Ionity chargers are supposed to go up to 350 kW.

Mate Rimac pointed out that that the Rimac Nevera charges at over 300 kW only because the charger can't deliver more! The car is ready to accept 500 kW, according to the specs.

Citaat:
"Nevera charging at 300+kW at public fast charging station in Croatia (Ionity). The car can actually take 500 kW, once charging stations catch up.

10-80% in 21 minutes in the real world. Now, waiting for 500 kW…"
Rimac Nevera fast charging brief analysis:

Let's take a closer look at the details. According to the images:

32% SOC: 311 kW (2.6C)
25 kWh dispensed over 5 minutes
62% SOC: 333 kW (2.8C)
71 kWh dispensed over 14 minutes
80% SOC: 141 kW (1.2C)
91 kWh dispensed over 21 minutes


The Rimac Nevera's 120 kWh battery is an 800 V type (maximum 730 V), which should be able to recharge from 0 to 80% SOC in 22 minutes. The car's max is 500 kW.

We don't know at what SOC charging started.

What we can calculate, are the average charging power levels. The 21-minute session resulted in 91 kWh dispensed by the charger, which means that the average was above 260 kW.

Average charging power from the start:

x% SOC to 32% SOC: average of 312 kW (2.6C)
(26 kWh over 5 minutes)
x% SOC to 62% SOC: average of 304 kW (2.5C)
(71 kWh over 14 minutes)
x% SOC to 82% SOC: average of 260 kW (2.2C)
(91 kWh over 21 minutes)


Average charging power between the given points:

32% SOC to 62% SOC: average of 300 kW (2.5C)
(45 kWh over 9 minutes)
32% SOC to 82% SOC: average of 244 kW (2.0C)
(65 kWh over 16 minutes)
62% SOC to 82% SOC: average of 171 kW (1.4C)
(20 kWh over 7 minutes)

Well, the data speaks for itself as the Rimac Nevera achieves charging power that is basically unavailable for any production electric car model tested so far.

We don't have full data, but the range replenishing speed (by 80% SOC) might be similar to the Lucid Air, which charges at lower average power, but is more efficient and has much higher range. For a short session - 5-10 minutes - and low state of charge, the Lucid Air probably will replenish range faster, because it also can reach 300 kW.

Anyway, amazing performance by Rimac Nevera, which today is not yet able to show its full potential due to the limited power output of the public fast chargers (300-350 kW).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juli 2023 om 13:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 15:30   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
En je moet die batterijen dan ook tegen een constant hoge snelheid laden. Ik heb onlangs eens zo een ionity station uitgeprobeerd. Batterij was voorgeconditioneerd en stond op 20%. Dat ding start aan 200KW maar valt vrij snel terug hoor. Tegen dat je aan 50% zit geraak je nog aan 100 kw. Tegen dat je aan 80% zit kom je nog aan 50 KW. Uiteindelijk duurde het 28 minuten om van 20 naar 80 te gaan wat een gemiddelde laadsnelheid van 105 kw betekent.

Die 1200 km rijbereik heb je natuurlijk wel alleen maar nodig als je eens op reis wil gaan. Voor dagdagelijks gebruik zijn thuislaadpalen aan 11 kw al meer dan voldoende hoor. Dan laad je op een uur of 8 toch ook gemakkelijk 500 - 600 km.
Pas op, pas op ...
Als ze aankondigen dat ze verwachten dat overmorgen een dag zal zijn waarop de prijs van elektriciteit negatief zou zijn ... allen daarheen ...
en dan op de volgende dagen: de autobatterij elektriciteit laten leveren voor je woning ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 15:37   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.014
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Pas op, pas op ...
Als ze aankondigen dat ze verwachten dat overmorgen een dag zal zijn waarop de prijs van elektriciteit negatief zou zijn ... allen daarheen ...
en dan op de volgende dagen: de autobatterij elektriciteit laten leveren voor je woning ...
Jammer genoeg ga je als particulier nooit aan negatieve prijs elektriciteit kunnen afnemen, de afrekening is per maand,

Als die batterijen werkelijk geproduceerd gaan worden en ze kosten zeg maar de helft van de huidige dan leg ik mijn dak vol zonnepanelen en koop voor thuis een 100 kWh batterijpack.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 15:51   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Koop een grote woonboot vol met zonnecellen en leef en woon en vaar bijna altijd op zonne-energie...
(beetje fossiele backup in geval van, ook windenergie (zeil) kan ingezet worden)

Vaar emissieloos de havens en ligplaatsen aan (bevoorrading, ook afval kwijt geraken)

Grondstuk? Niet nodig...

Prijs van die boot? Euh voor de miljoenen-prijs van een chique appartement in Knokke ofzo.

Klik: https://www.google.com/search?q=elec...t=gws-wiz-serp

Best daar waar zon genoeg is.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juli 2023 om 15:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 15:58   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.733
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Koop een grote woonboot vol met zonnecellen en leef en woon en vaar bijna altijd op zonne-energie...
(beetje fossiele backup in geval van, ook windenergie (zeil) kan ingezet worden)

Vaar emissieloos de havens en ligplaatsen aan (bevoorrading, ook afval kwijt geraken)

Grondstuk? Niet nodig...

Prijs van die boot? Euh voor de miljoenen-prijs van een chique appartement in Knokke ofzo.
Dat gaat beter meevallen dan u denkt. Een ouder, klein vrachtbootje, type spits, was zo duur nog niet, de laatste keer ik er naar gekeken heb. En daar het dek vol zonnepanelen.... da's een mooie 80m². Aan 350Wp gaat het vlot hoor. (10m² is €6000 ofzo, met omvormer erbij)

En die vrachtbootjes, die komen al met een ingericht woninkje. Neem een Nederlands of Vlaams bootje, dan is het misschien oud en verouderd, maar wel in orde.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 6 juli 2023 om 16:02.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be