Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 november 2022, 11:05   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard Batterijfabrieken en goedkope groene energie...

Northvolt had ook een 60 GWh batterijfabriek in de startblokken staan in Noord-Duitsland...

Maar dat is nu uitgesteld wegens de dure energieprijzen...

En als dat te lang gaat duren is het niet onmogelijk dat ze hun batterijfabriek in de USA gaan bouwen, hopelijk heeft de EU dat begrepen...

Citaat:
https://www.teslarati.com/northvolt-...ry-production/

Northvolt postpones planned 60GWh battery production

Northvolt heeft aangekondigd dat de aanhoudende Europese energiecrisis hen dwingt de batterijproductie in de nieuwe fabriek van het bedrijf in Duitsland uit te stellen; het overweegt nu in plaats daarvan de Amerikaanse batterijproductie.

Northvolt is al lange tijd aan het uitbreiden; meest recentelijk waren ze van plan om de batterijproductie te starten in een nieuwe enorme 60 GWh Noord-Duitse faciliteit. Deze plannen worden nu uitgesteld vanwege torenhoge energiekosten in Europa. Volgens Reuters is het nieuwe plan van het bedrijf om zich te concentreren op het starten van de batterijproductie in de Verenigde Staten.

In een commentaar op de Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung en gerapporteerd door Reuters, verklaarde Peter Carlsson, Chief Executive van Northvolt: "We willen Europees kampioen en marktleider blijven... Europa eerst.”

De Duitse fabriek van 60 GWh van Northvolt was oorspronkelijk gepland om eind 2025 met de productie te beginnen. De CEO van Northvolt maakte echter niet duidelijk hoe lang de productie zou worden uitgesteld. In de tussentijd zal Northvolt er rekening mee moeten houden dat de Europese energiecrisis langetermijneffecten kan hebben die het misschien wil vermijden.

Een van de grootste troeven van Northvolt is de toegang tot hernieuwbare energiebronnen. Het bedrijf plaatst faciliteiten strategisch op locaties waar goedkope elektriciteit beschikbaar is. En terwijl dit voorheen het geval was met Noord-Duitsland, zijn de energieprijzen met de huidige Russische invasie van Oekraïne door het dak gegaan. Dit is echter niet het geval geweest aan de overkant van de Atlantische Oceaan in de VS.

Northvolt heeft niet aangekondigd waar hun nieuwe faciliteit in de Verenigde Staten zou worden gevestigd, maar er zijn enkele waardige kanshebbers. Het Midwesten biedt overvloedige hoeveelheden windenergie en een deel van de goedkoopste elektriciteit van het land, terwijl gebieden zoals het zuidwesten en Californië fantastische locaties bieden voor zonne-energie. Northvolt heeft talloze opties in de Verenigde Staten met goedkope elektriciteit, dus andere factoren kunnen de locatie van de faciliteit bepalen.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2022 om 11:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 11:09   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

EUROPA wilt terug naar de laatste ijstijd.
Vraag maar aan de klimaat gekken of aan de leden van het Kyoto akkoord.

Interglacialen zijn hun een level te hoog.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 2 november 2022 om 11:10.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 11:29   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
EUROPA wilt terug naar de laatste ijstijd.
Vraag maar aan de klimaat gekken of aan de leden van het Kyoto akkoord.

Interglacialen zijn hun een level te hoog.
Waar jij dat allemaal leest is me een raadsel.

Doet me denken aan jouw miljarden vaccinatiedoden: https://forum.politics.be/showthread.php?t=259977

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2022 om 11:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 11:52   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waar jij dat allemaal leest is me een raadsel.

Doet me denken aan jouw miljarden vaccinatiedoden: https://forum.politics.be/showthread.php?t=259977
Interglacialen zijn de periodes tussen twee glacialen in. Ze worden gekenmerkt door een stijging van de temperatuur, gevolgd door een daling. Het recentste interglaciaal is hetgeen waar we nu in leven, genaamd het Holoceen. Het Holoceen begon ongeveer 10.000 jaar geleden en is nog niet afgelopen waardoor het in de strikte zin eigenlijk geen interglaciaal genoemd kan worden.

Ps de ijstijd overleefde niemand, gemiddeld was het toen 8°, nu 14°

Neem dat eens mee met de bedenking van klimaatopwarming en co2.
En dan weet je hoe hard ze je foppen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 2 november 2022 om 11:53.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 11:59   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Interglacialen zijn de periodes tussen twee glacialen in. Ze worden gekenmerkt door een stijging van de temperatuur, gevolgd door een daling. Het recentste interglaciaal is hetgeen waar we nu in leven, genaamd het Holoceen. Het Holoceen begon ongeveer 10.000 jaar geleden en is nog niet afgelopen waardoor het in de strikte zin eigenlijk geen interglaciaal genoemd kan worden.

Ps de ijstijd overleefde niemand, gemiddeld was het toen 8°, nu 14°

Neem dat eens mee met de bedenking van klimaatopwarming en co2.
En dan weet je hoe hard ze je foppen.
Open een eigen draad over jouw favoriete fopkrant, best in thema milieu ofzo.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 12:41   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Open een eigen draad over jouw favoriete fopkrant, best in thema milieu ofzo.
Waar vind je dat subforum "milieu of zo"?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 14:59   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard The end of oil begins

Citaat:
De Duitse fabriek van 60 GWh van Northvolt was oorspronkelijk gepland om eind 2025 met de productie te beginnen. De CEO van Northvolt maakte echter niet duidelijk hoe lang de productie zou worden uitgesteld. In de tussentijd zal Northvolt er rekening mee moeten houden dat de Europese energiecrisis langetermijneffecten kan hebben die het misschien wil vermijden.

Een van de grootste troeven van Northvolt is de toegang tot hernieuwbare energiebronnen. Het bedrijf plaatst faciliteiten strategisch op locaties waar goedkope elektriciteit beschikbaar is. En terwijl dit voorheen het geval was met Noord-Duitsland, zijn de energieprijzen met de huidige Russische invasie van Oekraïne door het dak gegaan. Dit is echter niet het geval geweest aan de overkant van de Atlantische Oceaan in de VS.
Northvolt heeft reeds een "groene batterijfabriek" in Zweden opgestart en wil er nog een tweede bij zetten, ook in Zweden (zelfs voor 100 GWh/jaar voorzien):
Citaat:
https://www.electrive.com/2022/02/25...ory-in-sweden/

Feb 25, 2022 - 01:21 pm

Northvolt to build second battery factory in Sweden

Northvolt plans to convert a closed Stora Enso paper mill in Sweden into a gigafactory to produce up to 100 GWh of cathode material as well as battery cells. The two companies have signed a letter of intent that calls for Northvolt to purchase the Kvarnsveden Mill in Borlänge, Sweden, and the surrounding industrial area.

According to Northvolt, the converted factory is expected to begin the first part of its operations by the end of 2024 and employ up to 1,000 people. When fully developed, the site is expected to produce cathode materials equivalent to 100 GWh of battery production capacity. The cathode materials will be used in battery cells at a dedicated battery production facility in Borlänge, but also at other Northvolt facilities.

The first phase is scheduled to come on stream at the end of 2024. Northvolt has not yet given a date for when the expansion of the site is to be completed. So far, it only says it plans to “reuse and overhaul much of the existing equipment and site infrastructure.” Northvolt leaves open whether that will speed up operations or be more complex than building a new facility with equipment designed and purchased for that purpose.
De eerste levert reeds de eerste "batterijen" sinds mei 2022.
Citaat:
https://northvolt.com/manufacturing/ett/

Power Consumption 360 MW
All renewable. Equal to 1.5% of Sweden's total energy production.

Employees 3000 +
9% of Skellefteå’s work force will have a job here. Plus 300 robots.

Size of Pentagon 3x
The first phase of Ett will cover an area of 500 000m2
Citaat:
https://northvolt.com/articles/northvoltett-delivers/

A gigafactory comes online

Europe’s first homegrown gigafactory has entered commercial operations and is now delivering to customers at the forefront of the transition to electric vehicles. Construction at Northvolt Ett began in October 2019 and the factory's first delivery of lithium-ion battery cells to a leading European car maker was made in May 2022. Between these events the industrial landscape within which the gigafactory fits has evolved at a breathless pace.

Seeking to enable the future of energy for industry, what has remained unchanged is our determination to establish a sustainable supply of high-performance batteries for Europe. It’s an ambition which motivated the great speed at which Northvolt Ett was developed, constructed and brought online, but also influenced decisions over the gigafactory’s design and environmental footprint.

With one production block online today and additional ones being brought online, Northvolt Ett will ramp to a total capacity of 60 GWh – a supply of cells sufficient to power some one million electric vehicles per year. gigafactory comes online

Europe’s first homegrown gigafactory has entered commercial operations and is now delivering to customers at the forefront of the transition to electric vehicles. Construction at Northvolt Ett began in October 2019 and the factory's first delivery of lithium-ion battery cells to a leading European car maker was made in May 2022. Between these events the industrial landscape within which the gigafactory fits has evolved at a breathless pace.

Seeking to enable the future of energy for industry, what has remained unchanged is our determination to establish a sustainable supply of high-performance batteries for Europe. It’s an ambition which motivated the great speed at which Northvolt Ett was developed, constructed and brought online, but also influenced decisions over the gigafactory’s design and environmental footprint.

With one production block online today and additional ones being brought online, Northvolt Ett will ramp to a total capacity of 60 GWh – a supply of cells sufficient to power some one million electric vehicles per year.
De derde (ook max 60 GWh/jaar) was gepland in Noord-Duitsland maar werd voorlopig uitgesteld, zie draadstarter.

Eens op volle productie is 60 GWh/jaar genoeg voor pakweg 1 miljoen BEV.

Weetjes over recycling:

https://northvolt.com/products

The end of oil begins

Some numbers to back it up:

Charging cycles 1000 +
The minimum lifetime of Northvolt's most powerful cells.

Recyclable: 95 %
After end-of-life, almost the entire battery cell is reused to make new ones.

Less CO2: 90 %
Our 2030 carbon footprint target comes from harnessing clean energy

https://northvolt.com/articles/recycled-battery/

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2022 om 15:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 18:02   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Met al die clean energy uit wind Toch stoppen omdat de mazout te duur is.

Beetje verdacht eh?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 19:11   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

https://www.carpixx.ch/nl/e-mobilita...ken-in-europa/

Om de kosten te verlagen en de levering van batterijen voor e-auto's veilig te stellen, Autofabrikanten investeren in de ontwikkeling van Europese batterijfabrieken.

Volkswagen wil bijvoorbeeld: 2030 met partners zes productielocaties met een jaarcapaciteit van 240 Gigawattuur in gebruik nemen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 19:32   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
https://www.carpixx.ch/nl/e-mobilita...ken-in-europa/

Om de kosten te verlagen en de levering van batterijen voor e-auto's veilig te stellen, Autofabrikanten investeren in de ontwikkeling van Europese batterijfabrieken.

Volkswagen wil bijvoorbeeld: 2030 met partners zes productielocaties met een jaarcapaciteit van 240 Gigawattuur in gebruik nemen.
En waarom zijn de energie prijzen voor hun te hoog?
Ze hebben toch batterijen en gebruiken toch windmolens?

Of lukt dat niet....met batterijen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 20:25   #11
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
EUROPA wilt terug naar de laatste ijstijd.
Vraag maar aan de klimaat gekken of aan de leden van het Kyoto akkoord.

Interglacialen zijn hun een level te hoog.
Naar de middeleeuwen .....geen fossiele brandstoffen ......EV's gaan ook niet blijven rijden ....windmolens gaan ze niet meer kunnen bouwen wegens geen energie ....geen grondstoffen en minder werkvolk wegens onvoldoende voedsel productie .
Oorzaak door MAP 7 van Demir en alle andere klimaat waanzinnigen waaronder TVDS en andere groenen
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 20:43   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Bovendien is het ook de grondstof voor talloze andere producten, zoals plastic, rubber, verf, tandpasta, piepschuim en nog veel meer.
Ons toetsenbord, scherm, polyester, verdelginsmiddelen, kunstmest, plastic zakje of alle plastic waar ze batterijen insteken, waterzuivering pompen, ontzilten, en nog duizend andere dingen.
Allemaal door olie.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 21:46   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Citaat:
Zoals Statista laat zien op basis van gegevens van investeringsmaatschappij Union Investment, zijn van VW, maar ook van Tesla, Mercedes, Stellantis, BMW en Renault hebben fabrieken gepland in heel Europa - ook in Duitsland, Frankrijk, Zweden, Hongarije en Polen. De twee grootste fabrieken met een jaarlijkse capaciteit van elk 100 GWh worden gecreëerd in Grünheide (Tesla) en in Wroclaw, Polen (VW, Renault).

Er zijn eigenlijk 38 batterijfabrieken gepland, daarvan zijn er al 17 financieel volledig toegezegd. 10 andere gedeeltelijk, enz...

Als alles vlotjes verkoopt zou er tegen 2030 mogelijk meer dan 1000 GWh aan productiecapaciteit zijn enkel in Europa.

Maar door de oorlog en gepaarde plaatselijke energiecrisis zal er zeker enkele jaren vertraging zijn, maar dan enkel in Europa.

Bron:
Citaat:
https://businessam.be/europa-hoopt-o...erijfabrieken/
Juli 2021

Europa hoopt op bijna veertig batterijfabrieken


Met de definitieve doorbraak van de elektrische auto krijgt ook de batterij-industrie een enorme impuls. Dit betekent dat de wereld de volgende jaren een groot arsenaal aan batterijfabrieken zal moeten bouwen. Een aanzienlijk deel van die activiteit lijkt te zullen worden geconcentreerd in Europa, waar momenteel 38 fabrieken worden gebouwd of gepland. Dat blijkt uit een rapport van de nieuwssite CleanTechnica, gebaseerd op cijfers van de organisatie Transport & Environment (T&E).

Met deze investeringen zou Europa tegen het midden van dit decennium één van de grootste producenten van batterijen voor elektrische auto’s worden. Alleen China zou op dat ogenblik nog een grotere productie kennen.

Marktaandeel

Van de 38 Europese dossiers die momenteel in de pijplijn zitten, hebben tot nu toe 17 projecten financiering toegezegd gekregen. Dat vertegenwoordigt een totale investering van ongeveer 30 miljard dollar. 10 andere projecten, goed voor nog eens 16,8 miljard dollar, hebben een gedeeltelijke financiering gekregen. Daarnaast zijn er nog eens 9 fabrieken aangekondigd waarvoor de financiering nog niet is bevestigd.

Indien alle geplande projecten in productie gaan, zouden Europese batterijfabrieken tegen het midden van dit decennium over een gezamenlijke capaciteit van 462 gigawattuur kunnen beschikken. 5 jaar later zou die capaciteit nog tot 1.144 gigawattuur kunnen worden opgetrokken.

“Dat is voldoende om meer dan 90 procent van de totale autoverkoop in de regio dat jaar te dekken”, luidt het. “Volgens de ramingen van Transport & Environment zou Europa tegen het midden van dit decennium in de wereldwijde batterijproductie een marktaandeel van 20 procent hebben. Daarmee zou alleen China zich nog een groter productiegebied kunnen noemen.”
Ik heb nog 10 links klaarstaan, lol.

The end of oil begins

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2022 om 22:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 22:14   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Maar zonder olie draait hun fabrieken blijkbaar niet.

T'is maar af te wachten of ze genoeg auto's zullen verkopen om die fabrieken te kunnen houden.

Ze spreken nu al van verhuis.

Als de prijs niet snel zakt is het over en out met Europese fabrieken.

Die sluiten en verhuizen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 2 november 2022 om 22:24.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2022, 23:13   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Panasonic bouwt 30 GWh jaarcapaciteit erbij, deze keer in Kansas, USA

Citaat:
https://www.teslarati.com/panasonic-...-kansas-plant/

November 2, 2022

Tesla battery cell supplier Panasonic broke ground on a new lithium-ion battery manufacturing facility in De Soto, Kansas, contributing approximately 30 GWh of annual capacity in North America.

The facility is set to focus on rapidly ramping up the manufacture of 2170 cylindrical cells to match surging domestic demand within the United States. Panasonic is planning to mass produce the battery cells by March 2025, and upon completion of the facility, it will add 30 GWh of capacity of battery supply to EV companies in the United States.

Panasonic landed on Kansas as the location for the plant back in July but had potentially slotted out land plots in nearby Oklahoma. Kansas offered more advantages, including a hefty and diverse talent pool that is expected to fulfill 4,000 jobs at the factory. Panasonic is investing $4 billion into the plant, and Tadanobu said the facility will help strengthen production capacity in an increasing demand market.
Alweer x-duizenden jobs.

Wie het niet moest weten Texas is de US-staat met het meeste windturbines:
Citaat:
https://www.texastribune.org/2022/08...s-wind-energy/

Texas has more wind turbines than any other state

Among the top 10 states with the most wind turbines, Texas ranks the highest with over 10,000 more turbines than second-ranked Iowa.
Texas 16,737
Iowa 6,538
California 5,665
Oklahoma 4,769
Kansas 3,909
Illinois 3,532
Minnesota 2,840
Colorado 2,747
North Dakota 2,211
Oregon 2,116

Note: Data based on preliminary numbers for 2021. Final numbers expected to be released later in 2022.
Source: U.S. Energy Information Administration
Texas is bij de top qua hernieuwbaar :
https://www.spglobal.com/commodityin...llowed-by-wind

Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2022 om 23:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2022, 00:08   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

STELLANTIS TEGEN WERKNEMERS: BEGIN ALVAST ELDERS TE SOLLICITEREN
1 maart 2022
Autogigant Stellantis, ontstaan uit de fusie van PSA en Fiat-Chrysler, ligt onder vuur omdat het z’n werknemers onder druk zet om een andere job te zoeken. De Franse vakbond vind de tactieken van het bedrijf schadelijk voor de werksfeer.

Massaal jobverlies door elektrificatie
Door de verplichte elektrificatie zullen in de autosector massaal jobs verloren gaan. Over de exacte aantallen lopen de schattingen fors uiteen, maar dat het een bloedbad lijkt te worden, daar is weinig twijfel over. ACEA, de koepelvereniging van Europese autoproducenten, telde eind 2021 al ruim 200.000 productiejobs minder dan amper vier maanden eerder. Gek genoeg zonder dat media of politiek er veel aandacht aan besteden. Voor elektrificatie lijkt elk offer gepermitteerd.


200'000 jobs minder.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2022, 06:06   #17
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.737
Standaard

Tegen 2035 is het gedaan met brandstofwagens maar er is nog geen werkbaar alternatief. Dat is net hetzelfde liedje als met het sluiten van de kerncentrales zonder dat er alternatieven zijn. En dan verschieten dat de prijzen stijgen.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2022, 10:52   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.443
Standaard

Er gaan wslk zelfs meer jobs zijn door het volledig plaatje van de electrificatie. Uiteraard andere jobs. In elk geval meer propere jobs.

Citaat:
https://www.bondbeterleefmilieu.be/a...op-de-jobmarkt

Nee, de elektrische auto is geen aanslag op de jobmarkt

Marie Desrousseaux 09 dec 2021

De toeleveranciers van de auto-industrie (Clepa) stellen dat de snelle elektrificatie van het wagenpark ongeveer een half miljoen jobs kan kosten (De Standaard, 7 december). Het gaat om bangmakerij van de fossiele lobby. In hun eigen rapport wordt het cijfer sterk genuanceerd: zo wordt geen rekening gehouden met de jobopportuniteiten door elektrificatie, zoals de productie van batterijen en laadpalen. Wél moet onze overheid dringend investeren in omscholing richting nieuwe jobskills. Anders dreigen we de investeringen en bijbehorende jobs te mislopen.

Cherrypicking

Het is niet de eerste keer dat de impact van elektrificatie op de jobmarkt berekend wordt. Cambridge Economics becijferde eerder al dat elektrificatie netto 206.000 bijkomende jobs oplevert tot 2030. Met dezelfde horizon voor ogen én een conservatieve blik schat EuropeON, de European Association of Electrical Contractors, dat er 171.000 extra werknemers noodzakelijk zijn. De Boston Consulting Group becijferde samen met het Platform for Electromobility dat er geen noemenswaardig jobverlies zal zijn tegen 2030.

Herbert Diess, de CEO van Volkswagen, benadrukte in maart 2021 ook al dat de doemberichten over jobverlies door elektrificatie niet kloppen: “I think the impact [of electrification] on employment is often exaggerated.” Waarom het Clepa-rapport dan op radicaal andere conclusies landt? In hun analyse van het rapport doen de toeleveranciers aan cherrypicking. Elektrische wagens hebben veel minder bewegende onderdelen. Terwijl een auto met verbrandingsmotor moet vertrouwen op bougies en kleppen, berust een elektrisch model op een elektromotor, motorcontrollor en accu. Gemiddeld zitten er tot 10 keer minder onderdelen in een elektrische wagen. Bovendien wordt meer dan de helft van de onderdelen van elektrische voertuigen niet aangekocht bij de traditionele toeleveranciers. Slecht nieuws dus voor die toeleveranciers, aangezien ze hun aandeel in de toekomst zien dalen. Maar het is niet het volledige verhaal.

Batterijfabrieken naar Europa halen

Momenteel is meer dan 45% van de autoproductie afhankelijk van grensoverschrijdende waardeketens binnen de EU. Dat betekent dat bijna de helft van de auto's die bij ons van de band rollen helemaal van Europese makelij zijn. Voor vrijwel geen enkel ander product ligt dat percentage zo hoog. Dit moet in de toekomst zo blijven. Belangrijke voorwaarde daarvoor is dat de fabrieken waar batterijen voor elektrische wagens geproduceerd worden, zich vestigen binnen de Europese Unie. Als Vlaanderen de jobs hier wil houden, dan moet het dus batterijfabrieken aantrekken, naast de traditionele autofabrieken.

Daarom smaakt het zo zuur dat Vlaanderen vorige week naast de nieuwe batterijfabriek van Volvo greep. Zeker omdat tussen de lijnen te lezen valt dat het gebrek aan Belgische hernieuwbare energie bijdroeg aan de uiteindelijke beslissing. We hebben dringend nood aan een ambitieus hernieuwbare energieplan. Anders dreigt het gebrek aan visie bij onze beleidsmakers ertoe te leiden dat we in de toekomst nog meer investeringen mislopen.

Niet minder jobs, wel andere jobs

Het ecosysteem rond elektrische wagens zal niet minder, maar wel andere jobs vergen. Er zijn weliswaar minder mensen nodig om een elektrische motor te bouwen, maar er komen nieuwe productiestappen bij, zoals de productie en verpakking van batterijcellen, het thermisch beheer van de batterij en bijkomende elektronica. Ook de assemblage van het voertuig en het verbinden van de kabels binnen de elektronische auto zijn intensiever dan voor voertuigen met verbrandingsmotoren. De grootste jobwinst bij elektrische voertuigen zit in het maken en plaatsen van laadpalen, batterijproductie en het trekken en onderhouden van bekabeling.

Dat betekent ook een fundamentele shift in de nodige competenties op de arbeidsmarkt. De uitdagingen zijn groot: vandaag beschikken te weinig mensen over de vaardigheden van morgen. Binnen de automobielsector zal de nood aan technische profielen die verstand hebben van bijvoorbeeld elektriciteit, sterk toenemen.

Hier is de overheid aan zet. Zij moet nu dringend inzetten op omscholingen. We hebben nood een plan dat mensen toeleidt naar de nieuwe jobs. Inspirerend is Nederland: daar werd een inspiratiekaart gemaakt, die jongeren kan helpen bij hun opleidingskeuze. Daarin wordt expliciet aandacht gegeven aan ‘klimaatbanen’. De rijksoverheid voorziet ook een subsidie voor werkgevers wanneer zij hun werknemers omscholen naar “kansrijke beroepen in belangrijke maatschappelijke transities, zoals de klimaat- en energieverschuiving”. Een maatregel die zeker ook in Vlaanderen een positieve impact kan hebben.

Overheid aan het stuur van de toekomst

Het staat als een paal boven water dat we nood hebben aan een overheid die voorbij de waan van de dag kijkt. Zowel in het energiebeleid als in de jobmarkt, moet ze zich klaarmaken voor de industrie van de toekomst. Vlaanderen kan daarvoor bogen op jarenlange kennisinnovaties en groot menselijk kapitaal. We moeten dan ook de ambitie hebben om voorop te lopen in de transitie naar een koolstofneutrale samenleving - en bijhorende jobmarkt.
Wat @mambo uit zijn fopkrant citeerde van Stellantis is typisch "wij van wc-eend cherrypicking of typische bangmakerij", dus door ernstige studies - van het volledig plaatje - weerlegt:
Citaat:
De toeleveranciers van de auto-industrie (Clepa) stellen dat de snelle elektrificatie van het wagenpark ongeveer een half miljoen jobs kan kosten (De Standaard, 7 december). Het gaat om bangmakerij van de fossiele lobby. In hun eigen rapport wordt het cijfer sterk genuanceerd: zo wordt geen rekening gehouden met de jobopportuniteiten door elektrificatie, zoals de productie van batterijen en laadpalen. Wél moet onze overheid dringend investeren in omscholing richting nieuwe jobskills. Anders dreigen we de investeringen en bijbehorende jobs te mislopen.

Cherrypicking

Het is niet de eerste keer dat de impact van elektrificatie op de jobmarkt berekend wordt. Cambridge Economics becijferde eerder al dat elektrificatie netto 206.000 bijkomende jobs oplevert tot 2030. Met dezelfde horizon voor ogen én een conservatieve blik schat EuropeON, de European Association of Electrical Contractors, dat er 171.000 extra werknemers noodzakelijk zijn. De Boston Consulting Group becijferde samen met het Platform for Electromobility dat er geen noemenswaardig jobverlies zal zijn tegen 2030.

Laatst gewijzigd door Micele : 3 november 2022 om 10:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2022, 12:49   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Snelle elektrificatie bedreigt 500.000 jobs in auto-industrie

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10351685.html


En tzal nog veel erger worden als 2035 de rest zal failliet maken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 3 november 2022 om 12:50.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2022, 13:02   #20
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Northvolt had ook een 60 GWh batterijfabriek in de startblokken staan in Noord-Duitsland...

Maar dat is nu uitgesteld wegens de dure energieprijzen...

En als dat te lang gaat duren is het niet onmogelijk dat ze hun batterijfabriek in de USA gaan bouwen, hopelijk heeft de EU dat begrepen...
De batterij-oplossing is nefast voor het milieu.

Dit zowel in de productie als in de recyclage achteraf.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be