Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 januari 2023, 18:15   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.770
Standaard Nieuwjaarsgeschenk’ van overheid: VAA op bedrijfswagens stijgt fors!

Nieuwjaarsgeschenk’ van overheid: VAA op bedrijfswagens stijgt fors


https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...4ecea658603c8d

Voor bestuurders van een bedrijfswagen start het jaar met minder fijn nieuws. De federale overheid heeft het voordeel alle aard (VAA) geïndexeerd en dat wordt alweer duurder, zeker als je rijdt met een benzine- of dieselwagen. Elektrische auto’s ontsnappen, maar het minimumbedrag stijgt wel.

Het voordeel alle aard (VAA) werd in 2012 door de toenmalige regering-Di Rupo ingevoerd om het privévoordeel van bedrijfswagens extra te belasten. Officieel om misbruiken te voorkomen met buitensporig dure auto’s op naam van de zaak, maar in de praktijk blijkt het toch vooral een ‘jaloezietaks’ die de werkende klasse treft.

Elke werknemer met een bedrijfswagen moet maandelijks opdraaien voor het voordeel alle aard. Dat bedrag wordt berekend op basis van de catalogusprijs van de auto (inclusief opties en exclusief kortingen), de CO2-uitstoot en de leeftijd van de auto. Hiervoor werd een (nodeloos ingewikkelde) formule in het leven geroepen, die ook nog eens verschilt naargelang het motortype.



Mensen met een bedrijfswagen, ja ook de elektrische (wel iets minder), moeten het gat in de begroting dus dichtrijden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 18:44   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.277
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dat was toch te verwachten. De geldstromen waar onze politici in kunnen graaien worden moeilijker.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 18:54   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Nieuwjaarsgeschenk’ van overheid: VAA op bedrijfswagens stijgt fors


https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...4ecea658603c8d

Voor bestuurders van een bedrijfswagen start het jaar met minder fijn nieuws. De federale overheid heeft het voordeel alle aard (VAA) geïndexeerd en dat wordt alweer duurder, zeker als je rijdt met een benzine- of dieselwagen. Elektrische auto’s ontsnappen, maar het minimumbedrag stijgt wel.

Het voordeel alle aard (VAA) werd in 2012 door de toenmalige regering-Di Rupo ingevoerd om het privévoordeel van bedrijfswagens extra te belasten. Officieel om misbruiken te voorkomen met buitensporig dure auto’s op naam van de zaak, maar in de praktijk blijkt het toch vooral een ‘jaloezietaks’ die de werkende klasse treft.

Elke werknemer met een bedrijfswagen moet maandelijks opdraaien voor het voordeel alle aard. Dat bedrag wordt berekend op basis van de catalogusprijs van de auto (inclusief opties en exclusief kortingen), de CO2-uitstoot en de leeftijd van de auto. Hiervoor werd een (nodeloos ingewikkelde) formule in het leven geroepen, die ook nog eens verschilt naargelang het motortype.



Mensen met een bedrijfswagen, ja ook de elektrische (wel iets minder), moeten het gat in de begroting dus dichtrijden.
Ge kent mijn standpunt hierover. Schaf salariswagens af en betaal meer loon dan is het ‘probleem’ opgelost.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 18:59   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 70.277
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ge kent mijn standpunt hierover. Schaf salariswagens af en betaal meer loon dan is het ‘probleem’ opgelost.
Meer loon betalen, waarvan zowat alles door de (r)overheid terug geroofd wordt...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 4 januari 2023 om 18:59.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 19:03   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.770
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ge kent mijn standpunt hierover. Schaf salariswagens af en betaal meer loon dan is het ‘probleem’ opgelost.
Dat lost het probleem van de graaiende overheid niet op.

Een opslag van 100 euro / maand kost de werkgever minsten 200 euro en de werknemer ontvangt 50 euro.

Dit is niet houdbaar, werkgevers kunnen hun goede werknemers niet meer extra belonen zonder dat het hen een fortuin kost.

Nog even en er wordt terug een zwart-geld circuit opgestart.
Moest ik ondernemer zijn, ik betaalde mijn goede werknemers voor een gedeelte gewoon in het zwart.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 20:12   #6
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ge kent mijn standpunt hierover. Schaf salariswagens af en betaal meer loon dan is het ‘probleem’ opgelost.
Het systeem van bedrijfswagens en andere extra legale voordelen werd juist in het leven geroepen, en door onze overheid, om het belastingsregime voor mensen met een wat hoger inkomen enigszins te verzachten.

De personenbelasting in dit land is progressief. Dus als je inkomen hoger is dan betaal je niet procentueel meer belasting maar meer dan dat. Aan de andere kant zijn alle vervangingsinkomens geplafonneerd.

Je betaalt dus wel extra belastingen op je inkomen maar je bouwt daar geen bijkomende sociale bescherming mee op. Je krijgt daar niets voor terug als je moet beroep doen op een vervangingsinkomen, bijvoorbeeld bij ziekte, werkloosheid of pensioen.

Neem als voorbeeld het pensioen als werknemer: het plafond bedraagt daar 63.945€ bruto jaarinkomen. Zit je daar boven dan draag je wel extra belastingen af maar je latere pensioen zal er geen eurocent mee aandikken.

Dat leidt tot een sterk gevoel van solidariteit die maar van één kant komt. Daar komt dat systeem vandaan. En dan gaat het niet alleen over een bedrijfswagen maar ook over laptops, maaltijdcheques enz. Al die extra legale regelingen.

Afschaffen van het systeem van extra legale voordelen kan, maar dan ook van elke plafonnering. En dat zou zo duur zijn dat onze overheid dat nooit zal doen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 20:47   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.770
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het systeem van bedrijfswagens en andere extra legale voordelen werd juist in het leven geroepen, en door onze overheid, om het belastingsregime voor mensen met een wat hoger inkomen enigszins te verzachten.

De personenbelasting in dit land is progressief. Dus als je inkomen hoger is dan betaal je niet procentueel meer belasting maar meer dan dat. Aan de andere kant zijn alle vervangingsinkomens geplafonneerd.

Je betaalt dus wel extra belastingen op je inkomen maar je bouwt daar geen bijkomende sociale bescherming mee op. Je krijgt daar niets voor terug als je moet beroep doen op een vervangingsinkomen, bijvoorbeeld bij ziekte, werkloosheid of pensioen.

Neem als voorbeeld het pensioen als werknemer: het plafond bedraagt daar 63.945€ bruto jaarinkomen. Zit je daar boven dan draag je wel extra belastingen af maar je latere pensioen zal er geen eurocent mee aandikken.

Dat leidt tot een sterk gevoel van solidariteit die maar van één kant komt. Daar komt dat systeem vandaan. En dan gaat het niet alleen over een bedrijfswagen maar ook over laptops, maaltijdcheques enz. Al die extra legale regelingen.

Afschaffen van het systeem van extra legale voordelen kan, maar dan ook van elke plafonnering. En dat zou zo duur zijn dat onze overheid dat nooit zal doen.
Klopt helemaal.
De inhalige overheid creëerde zelf al deze mistoestanden.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 21:09   #8
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Nieuwjaarsgeschenk’ van overheid: VAA op bedrijfswagens stijgt fors

(...)
Fors?
Lijkt me nogal mee te vallen. https://www.fleet.be/vaa-stijgt-opnieuw-sterk-in-2023/ 5%-10% verhoging, zoiets. Heeft iemand al meegemaakt dat belastingen dalen? Ik denk het niet.

Er zit volgens mij wel een denkfout in het systeem, en dan specifiek over de referentie-uitstoot CO2 van het wagenpark.

EV's worden als 0 meegerekend, wat onzin is. Die stroom wordt uiteindelijk gewoon door gascentrales geproduceerd en die draaien aan een 500g CO2/kWh. Bij een gemiddeld verbruik van 15kWh/100km, wat aan de lage kant is, komt dat neer op een 75g CO2/km. Dat is al hoger dan het referentieniveau waarop een diesel wordt belast.

En waarom een diesel en een benzine aan een verschillend referentieniveau worden belast is al helemaal onbegrijpelijk. Waarom zou je benzinemotoren bevoordelen? Diesels zijn qua CO2-uitstoot gewoon beter.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2023, 23:45   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Fors?
Lijkt me nogal mee te vallen. https://www.fleet.be/vaa-stijgt-opnieuw-sterk-in-2023/ 5%-10% verhoging, zoiets. Heeft iemand al meegemaakt dat belastingen dalen? Ik denk het niet.

Er zit volgens mij wel een denkfout in het systeem, en dan specifiek over de referentie-uitstoot CO2 van het wagenpark.

EV's worden als 0 meegerekend, wat onzin is. Die stroom wordt uiteindelijk gewoon door gascentrales geproduceerd en die draaien aan een 500g CO2/kWh. Bij een gemiddeld verbruik van 15kWh/100km, wat aan de lage kant is, komt dat neer op een 75g CO2/km. Dat is al hoger dan het referentieniveau waarop een diesel wordt belast.

En waarom een diesel en een benzine aan een verschillend referentieniveau worden belast is al helemaal onbegrijpelijk. Waarom zou je benzinemotoren bevoordelen? Diesels zijn qua CO2-uitstoot gewoon beter.
EV’s hebben geen uitstoot dus betalen ze de minimum uitstoot.
Circa 1400€ vaa per jaar.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 07:25   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.770
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
EV’s hebben geen uitstoot dus betalen ze de minimum uitstoot.
Circa 1400€ vaa per jaar.
Rechtstreeks niet, onrechtstreeks natuurlijk wel.
Mss zelfs meer dan een diesel
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 09:42   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.449
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Mss zelfs meer dan een diesel
aha, een uitlokking noemen ze zoiets.

Toon het eens aan hé? Zal ik uw simpel huiswerk doen.

Gemeten door ADAC, *Well-to-Wheel (dus rechtsteeks + onrechtstreeks), met de vuile stroommix in "bruinkoolland" Duitsland: (een van de vuilste landen van Europa op jaarbasis, uiteraard gaat die onrechtsteekse CO2 van de geladen stroommix in de veel koolstofarmere landen navenant veel minder zijn, bvb de koolstofintensiteit van BE is momenteel 3 maal minder dan Duitsland: https://app.electricitymaps.com/zone/BE)

• De BMW X3 in zijn vier versies gemeten in de praktijk, eco-test ADAC.

• Meetwaardes CO2 helemaal onderaan in de 2 links (4 pdfs kun je ook vinden), ik plak even de CO2 well-to-wheel van de 3 plofversies BMW X3 benzine/diesel mildhybride en benzine plug-in hybride, daaronder die van de BMW iX3 puur electrisch.

• Ik zet er ook het souplesse-cijfer bij van 60 kmh naar 100 kmh als je eens een vrachtwagen wil inhalen.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...le/bmw/bmw-x3/

ADAC Messwerte (Auszug)

BMW X3 xDrive 20d Steptronic | BMW X3 xDrive 20i Steptronic | BMW X3 xDrive30e
Motorart:
Diesel (Mild-Hybrid) | Otto (Mild-Hybrid) | PlugIn-Hybrid


Hubraum (Verbrennungsmotor)
1.995 ccm | 1.998 ccm | 1.998 ccm

Überholvorgang 60-100 km/h: 5,0 s | 5,6 s | 3,9 s

Verbrauch / CO2-Ausstoß ADAC EcoTest:
6,1 l Diesel/100 km, 189 g CO2/km (well-to-wheel) | 8,9 l Super/100 km, 245 g CO2/km (well-to-wheel)| 5,3 l Super und 11,2 kWh Strom/100 km, 209 g CO2/km (well-to-wheel)


1. https://assets.adac.de/image/upload/...steptronic.pdf
2. https://assets.adac.de/image/upload/...nic_enwwzs.pdf
3. https://assets.adac.de/image/upload/...nic_ondnli.pdf

Via dezelfde link vind je de iX3 link, of de puur electrische versie
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...e/bmw/bmw-ix3/

ADAC Messwerte (Auszug)

BMW iX3 Impressive

Überholvorgang 60 – 100 km/h: 3,3 s

Verbrauch/CO2-Ausstoß ADAC Ecotest: 21,2 kWh Strom/100km, 106 g CO2/km (Well-to-Wheel)

4. https://assets.adac.de/image/upload/...ive_eeardv.pdf

Citaat:
*WTW: (Well-to-Wheel): Naast de gemeten CO2-emissie omvat de opgegeven CO2-emissie ook de CO2-emissie die voortvloeit uit de levering van de brandstof. De well-to-wheel view maakt een betere vergelijkbaarheid met alternatieve aandrijfconcepten mogelijk (bijv. e-voertuigen).

*WTW: (Well-to-Wheel): Der angegebene CO2-Ausstoß beinhaltet neben den gemessenen CO2-Emissionen auch die CO2-Emissionen, welche für die Bereitstellung des Kraftstoffs entstehen. Durch die Well-to-Wheel Betrachtung ist eine bessere Vergleichbarkeit mit alternativen Antriebskonzepten (z.B. E-Fahrzeug) möglich.
- - -
QED. Geen dank. Ik denk dat de waarde in het groen de absoluut laagste is.

Uiteraard zijn er oude studies waar men rekening houdt met alles zoals de productie van de batterij enz..., maar dat zal niet al te veel verschillen, 63% minder CO2 (EU-27) voor de gemiddelde BEV tov ICE, levenscyclus:
https://www.current-news.co.uk/news/...ng-assessments


Across the EU, emissions for EVs are on average a third of conventional cars. Image: T&E.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 januari 2023 om 10:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 10:36   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Rechtstreeks niet, onrechtstreeks natuurlijk wel.
Mss zelfs meer dan een diesel
Vanaf 2026 verliezen ze ook jaarlijks steeds meer belastingvoordeel.
Nu is het nog 100%.
In 2031 uiteindelijk maar 63%
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 11:02   #13
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het systeem van bedrijfswagens en andere extra legale voordelen werd juist in het leven geroepen, en door onze overheid, om het belastingsregime voor mensen met een wat hoger inkomen enigszins te verzachten.

De personenbelasting in dit land is progressief. Dus als je inkomen hoger is dan betaal je niet procentueel meer belasting maar meer dan dat. Aan de andere kant zijn alle vervangingsinkomens geplafonneerd.

Je betaalt dus wel extra belastingen op je inkomen maar je bouwt daar geen bijkomende sociale bescherming mee op. Je krijgt daar niets voor terug als je moet beroep doen op een vervangingsinkomen, bijvoorbeeld bij ziekte, werkloosheid of pensioen.

Neem als voorbeeld het pensioen als werknemer: het plafond bedraagt daar 63.945€ bruto jaarinkomen. Zit je daar boven dan draag je wel extra belastingen af maar je latere pensioen zal er geen eurocent mee aandikken.

Dat leidt tot een sterk gevoel van solidariteit die maar van één kant komt. Daar komt dat systeem vandaan. En dan gaat het niet alleen over een bedrijfswagen maar ook over laptops, maaltijdcheques enz. Al die extra legale regelingen.

Afschaffen van het systeem van extra legale voordelen kan, maar dan ook van elke plafonnering. En dat zou zo duur zijn dat onze overheid dat nooit zal doen.
Ik had (heb) een andere kijk op die voordelen alle aard zoals de bedrijfswagens en maaltijdcheques. Destijds heette dat voordelen in natura. Die voordelen zijn een vorm van loon, maar dan minder belast. Daartegenover dienen de voordelen enkel tot consumeren, of het nu gaat om de bedrijfswagen of de maaltijdcheques waarmee voedingswaren worden gekocht.
Een vorm van loon dus, maar minder belast, nog altijd voordelig voor zowel werknemer als werkgever. Werkgevers kopen geen bedrijfswagens om hun werknemers te plezieren, wat niet belet dat de werknemer er ook voordeel bij heeft.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 14:39   #14
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Nieuwjaarsgeschenk’ van overheid: VAA op bedrijfswagens stijgt fors


https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...4ecea658603c8d

Voor bestuurders van een bedrijfswagen start het jaar met minder fijn nieuws. De federale overheid heeft het voordeel alle aard (VAA) geïndexeerd en dat wordt alweer duurder, zeker als je rijdt met een benzine- of dieselwagen. Elektrische auto’s ontsnappen, maar het minimumbedrag stijgt wel.

Het voordeel alle aard (VAA) werd in 2012 door de toenmalige regering-Di Rupo ingevoerd om het privévoordeel van bedrijfswagens extra te belasten. Officieel om misbruiken te voorkomen met buitensporig dure auto’s op naam van de zaak, maar in de praktijk blijkt het toch vooral een ‘jaloezietaks’ die de werkende klasse treft.

Elke werknemer met een bedrijfswagen moet maandelijks opdraaien voor het voordeel alle aard. Dat bedrag wordt berekend op basis van de catalogusprijs van de auto (inclusief opties en exclusief kortingen), de CO2-uitstoot en de leeftijd van de auto. Hiervoor werd een (nodeloos ingewikkelde) formule in het leven geroepen, die ook nog eens verschilt naargelang het motortype.

Mensen met een bedrijfswagen, ja ook de elektrische (wel iets minder), moeten het gat in de begroting dus dichtrijden.
Natuurlijk steelt de hebzuchtige politiek de loonsverhoging van 11% op elke denkbare manier terug...kleine beetjes maken een grote hoop...zodat op het einde van de rit er een veelvoud van die 11% loonsverhoging naar de graaiende staat gaat. 11% verhoging en dan 110% diefstal, telkens kruimeltjes geven dat allemaal dooie mussen zijn om te sussen om dan volop en geniepig ganse broden te stelen langs alle kanten, de sluipende verarming.

Betalen werknemers met salariswagens ook voordeel alle aard (VAA)? Of enkel de werknemers met bedrijfswagens voor de noodzakelijke verplaatsingen voor beroepsdoeleinden?
Zowel bedrijfswagens als salariswagens zijn een vorm van loon maar de bedrijfswagen is noodzakelijk om de job te kunnen uitvoeren en de salariswagen niet. Dat verschil dient gemaakt te worden.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 15:02   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Het verschil zit erin waar je de bedrijfswagen parkeert.
Bij u thuis of op het bedrijf zelf.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 15:48   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.770
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik had (heb) een andere kijk op die voordelen alle aard zoals de bedrijfswagens en maaltijdcheques. Destijds heette dat voordelen in natura. Die voordelen zijn een vorm van loon, maar dan minder belast. Daartegenover dienen de voordelen enkel tot consumeren, of het nu gaat om de bedrijfswagen of de maaltijdcheques waarmee voedingswaren worden gekocht.
Een vorm van loon dus, maar minder belast, nog altijd voordelig voor zowel werknemer als werkgever. Werkgevers kopen geen bedrijfswagens om hun werknemers te plezieren, wat niet belet dat de werknemer er ook voordeel bij heeft.
Er wordt geen RSZ op betaald omdat de RSZ nutteloos is voor degenen die reeds een goed loon hebben.

Maar ...


Ondertussen krijgen zelfs de poetsvrouwen een bedrijfswagen, enerzijds om zich te verplaatsen naar hun werk, anderzijds om nog poetsvrouwen te vinden.

Bij hen geldt uiteraard de regel niet dat het is omdat het loon anders niet meer betaalbaar is of omdat ze teveel belastingen betalen. Maar gewoon om mensen te vinden.

Als de overheid daar veel aan gaat rommelen zegt deze groep, het sop is de kool niet meer waard en ze gaan doppen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 15:49   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.770
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het verschil zit erin waar je de bedrijfswagen parkeert.
Bij u thuis of op het bedrijf zelf.
Inderdaad, maar als je hem op het bedrijf parkeert is het ook geen salariswagen meer hé.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 18:31   #18
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Inderdaad, maar als je hem op het bedrijf parkeert is het ook geen salariswagen meer hé.
En als ge de camionette met materiaal of onderdelen van het bedrijf aan uw voordeur mag parkeren, wat is het dan, een bedrijfswagen of een salariswagen ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 18:53   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.770
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En als ge de camionette met materiaal of onderdelen van het bedrijf aan uw voordeur mag parkeren, wat is het dan, een bedrijfswagen of een salariswagen ?
Een bedrijfswagen met voordelen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 19:29   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En als ge de camionette met materiaal of onderdelen van het bedrijf aan uw voordeur mag parkeren, wat is het dan, een bedrijfswagen of een salariswagen ?
Wanneer een werkgever een bedrijfswagen voor persoonlijk gebruik ter beschikking stelt van zijn werknemer of bedrijfsleider, ontstaat er een belastbaar voordeel van alle aard (VAA) in hoofde van de verkrijger.

Dit voordeel van alle aard is aan bedrijfsvoorheffing onderworpen. De waarde van het voordeel wordt toegevoegd aan het bedrag van de bezoldigingen en onderworpen aan de gewone schalen der bedrijfsvoorheffing.

In principe zijn voordelen van alle aard belastbaar voor hun werkelijke waarde bij de verkrijger. Voor bepaalde soorten wordt de waarde echter forfaitair bepaald. Dit is onder meer het geval voor de terbeschikkingstelling van bepaalde types van bedrijfswagens.

.....

Iedere auto van het bedrijf heeft sowieso 5000 km forfait vaa. Ook cammionet.

De baas betaalt dat.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be