Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: De onderhoudsplicht, afschaffen of niet.
Ja. 8 61,54%
Neen. 3 23,08%
Ik twijfel, geen idee... 2 15,38%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2023, 01:21   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard Onderhoudsplicht: kosten voor rusthuis van ouders

Citaat: In negen op de tien Vlaamse gemeenten ben je als kind gebonden aan een onderhoudsplicht voor je ouders. Dat blijkt uit een rondvraag van Terzake bij alle 300 Vlaamse gemeenten. De onderhoudsplicht houdt in dat kinderen financieel moeten bijspringen voor de kosten van de rusthuisfactuur van hun ouders, als die dat zelf niet meer kunnen betalen. Toch zijn er ook 28 gemeenten die ervoor kiezen om het systeem niet toe te passen.

Naam: onderhoudsplicht.jpg
Bekeken: 1452
Grootte: 29,9 KB

Bron: VRT NWS

Ik vind die onderhoudsplicht totaal achterhaald.
Ik vind niet dat kinderen moeten opdraaien voor de kosten voor een verblijf in een rusthuis van de ouders.

Laatst gewijzigd door Rudy : 21 april 2023 om 01:26.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 05:19   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik vind niet dat de overheid zich daar mee moet moeien.
Het enige wat de overheid zou mogen doen, is ervoor zorgen dat het wettelijk kader errond modern en menselijk blijft.
Oud 21 april 2023, 05:21   #3
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Citaat: In negen op de tien Vlaamse gemeenten ben je als kind gebonden aan een onderhoudsplicht voor je ouders. Dat blijkt uit een rondvraag van Terzake bij alle 300 Vlaamse gemeenten. De onderhoudsplicht houdt in dat kinderen financieel moeten bijspringen voor de kosten van de rusthuisfactuur van hun ouders, als die dat zelf niet meer kunnen betalen. Toch zijn er ook 28 gemeenten die ervoor kiezen om het systeem niet toe te passen.

Bijlage 117793

Bron: VRT NWS

Ik vind die onderhoudsplicht totaal achterhaald.
Ik vind niet dat kinderen moeten opdraaien voor de kosten voor een verblijf in een rusthuis van de ouders.
Ouders geven tijdens hun leven zo goed als alles weg aan hun kinderen (voorschot koop woning, eerste wagen, bijdrage renovatie, ... ) en vervolgens kan de staat opdraaien voor de ouders in de laatste jaren van het leven ? Dit is volgens mij gewoon het zoveelste geval waar de overheden zich beter niet zouden moeien omdat er teveel freeriders gaan zijn. Het is onmogelijk voor de overheden om een min of meer rechtvaardig beleid te voeren. Hoe meer de overheden zich moeien hoe minder de bevolking nog verantwoordelijk gedrag hoeft te vertonen. Of de kinderen nu mee moeten betalen of niet, de ouders die alles opdoen zijn steeds het beste af als de overheid inspringt of de kinderen dwingt in te springen. Private verzekeringen zijn het rechtvaardigst maar als de laagste lonen amper stijgen door massamigratie dan hebben die mensen natuurlijk de kans niet om degelijke verzekeringen af te sluiten. En dus blijven we maar aanmodderen en blijft alle gefilosofeer over rechtvaardigheid en de implementatie ervan in het beleid (veelal onder 'linkse' druk) zeer veel onrechtvaardigheid veroorzaken. Hoe meer de overheid zich moeit hoe minder aantrekkelijk werken en sparen, hoe meer onvrede. Het is een raar soort liberaal die vindt dat de overheid overal moet voor opdraaien.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 07:12   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Onderhoudsplicht (kinderen voor ouders)

Gisteren op Ter Zake de discussie over de onderhoudsplicht van kinderen t.o.v. hun ouders.

Het VB was tegen (Cris Janssen)
De N-VA was voorstander (Maaike De Vreese)

Ik moet zeggen, in deze volg ik het standpunt van het VB, terwijl ik ook oog heb voor de argumentatie van Maaike.

De bijzondere commissie is bevoegd om hierover beslissingen te nemen. Ik moet zeggen dat wij hierover deze legislatuur nog maar 5 keer een beslissing hebben moeten nemen.

in 3 van de gevallen scholden we de onderhoudsplicht kwijt om billijke redenen.
in 1 geval hebben we de onderhoudsplicht afgedwongen, het was niet overdreven veel dat de zoon moest betalen (50 euro/maand).
in het laatste geval reduceerden wij het bedrag dat de kinderen, nadat wij ze gehoord hadden, moesten betalen tot 125 euro. Volgens hun inkomen moest de ene 250 euro betalen en de andere iets over de 300 euro. De kinderen kwamen zelf met het bedrag van 125 euro dat ze wilden en konden betalen.

Maar eigenlijk heeft het VB gelijk, we betalen genoeg belastingen en voor mensen, die hier nooit iets bijgedragen hebben, zijn er blijkbaar geld, middelen en personeel genoeg.

Wat denken jullie hiervan?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 08:01   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...afbfc87b5&ei=7

Guido en zijn vrouw betalen verplicht 900 euro per maand voor woonzorgcentrum van schoonouders: “Getwijfeld om hen terug in huis te nemen”
Artikel van Inès Boukhalfa • Gisteren om 17:31

In 90 procent van de Vlaamse gemeenten geldt een onderhoudsplicht. Dat wil zeggen dat kinderen moeten meebetalen voor de kosten van het woonzorgcentrum waar hun ouders verblijven, als die dat zelf niet kunnen betalen. Voor Guido* en zijn vrouw betekent dat een extra kost van 900 euro per maand. Hij doet zijn verhaal aan De Inspecteur: “Binnenkort gaat mijn vrouw met pensioen. Van haar 1.400 euro uitkering moet ze er 900 afstaan”.

Ongelooflijk.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 21 april 2023 om 08:02.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 08:08   #6
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Moeten wij, via belastingen, dan opdraaien voor al die gepensioneerde zandbaklanders die door hun familie naar hier worden gehaald?
Oud 21 april 2023, 08:29   #7
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit is de generatie die :
- Heeft moeten instaan voor de opvoeding van hun kinderen.
- Zal moeten instaan voor kosten van het rusthuis van hun ouders.

Mooie maatschappij waar alles draait om geld.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 08:31   #8
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Wat heeft dat met "geld" te maken ? Geld is toch maar de intermediair waarmee waardeschepping (ttz, werken, bedenken, risico nemen, proberen, bouwen, investeren....) geruild kan worden ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 08:41   #9
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Als er genoeg mensen zouden werken in de leeftijdscategorie 25-64 dan zouden we dit probleem niet hebben. De PS heeft hier een verpletterende verantwoordelijkheid.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 08:50   #10
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Schaf de onderhoudsplicht af en welke groep profiteert er het meeste van ?

Juist ja,

....
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 09:29   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Gisteren op Ter Zake de discussie over de onderhoudsplicht van kinderen t.o.v. hun ouders.

Het VB was tegen (Cris Janssen)
De N-VA was voorstander (Maaike De Vreese)

Ik moet zeggen, in deze volg ik het standpunt van het VB, terwijl ik ook oog heb voor de argumentatie van Maaike.

De bijzondere commissie is bevoegd om hierover beslissingen te nemen. Ik moet zeggen dat wij hierover deze legislatuur nog maar 5 keer een beslissing hebben moeten nemen.

in 3 van de gevallen scholden we de onderhoudsplicht kwijt om billijke redenen.
in 1 geval hebben we de onderhoudsplicht afgedwongen, het was niet overdreven veel dat de zoon moest betalen (50 euro/maand).
in het laatste geval reduceerden wij het bedrag dat de kinderen, nadat wij ze gehoord hadden, moesten betalen tot 125 euro. Volgens hun inkomen moest de ene 250 euro betalen en de andere iets over de 300 euro. De kinderen kwamen zelf met het bedrag van 125 euro dat ze wilden en konden betalen.

Maar eigenlijk heeft het VB gelijk, we betalen genoeg belastingen en voor mensen, die hier nooit iets bijgedragen hebben, zijn er blijkbaar geld, middelen en personeel genoeg.

Wat denken jullie hiervan?
Ik ben voor de afschaffing op voorwaarde dat het kindergeld (voor iedereen) en de salariswagen dan ook afgeschaft wordt.
In beide eerste gevallen zou dat vervangen moeten worden door een toeslag in functie van het inkomen.
Edit: er is nog een draad over.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 21 april 2023 om 09:30.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2023, 09:31   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Zoal ik al zei in een andere draad: onderhoudsplicht en kindergeld afschaffen en vervangen door toelage afhankelijk van inkomen.
Oud 21 april 2023, 09:56   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou zeggen: onderhoudsplicht, als je ook euthanasie recht krijgt.
Oud 21 april 2023, 10:46   #14
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zoal ik al zei in een andere draad: onderhoudsplicht en kindergeld afschaffen en vervangen door toelage afhankelijk van inkomen.
Zonder kijken naar het vermogen en vastgoed in binnenland, in de EU en de EER en daarbuiten ?
Oud 21 april 2023, 10:49   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zou zeggen: onderhoudsplicht, als je ook euthanasie recht krijgt.
Zolang je nog handelsbekwaam bent kan je voor je opgenomen wordt in een rusthuis of andere verzorgingsinstelling een wilsbeschikking opstellen met een DNR. Dit is een erkende verklaring die één vorm passieve euthanasie rechtszekerheid biedt.

Voor actieve euthanasie in geval je niet langer handelsbekwaam bent is het wachten tot de RKK onder de kiesdrempel verdwijnt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 21 april 2023 om 10:49.
Oud 21 april 2023, 11:53   #16
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik vind niet dat de overheid zich daar mee moet moeien.
Het enige wat de overheid zou mogen doen, is ervoor zorgen dat het wettelijk kader errond modern en menselijk blijft.
Niet iedereen slijt z'n oude dag in een rusthuis. Mijn standpunt is dan ook dat opteren voor een rusthuis een persoonlijk keuze is. Een overheid heeft zich daar niet mee te moeien, inderdaad, laat staan dat er wordt aangeklopt bij de kinderen.

Wat bedoel je met een wettelijk modern menselijk kader ?
Oud 21 april 2023, 12:20   #17
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor velen is het pensioen ontoereikend om een verblijf in een rusthuis te betalen.
Oud 21 april 2023, 18:47   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Zolang je nog handelsbekwaam bent kan je voor je opgenomen wordt in een rusthuis of andere verzorgingsinstelling een wilsbeschikking opstellen met een DNR. Dit is een erkende verklaring die één vorm passieve euthanasie rechtszekerheid biedt.

Voor actieve euthanasie in geval je niet langer handelsbekwaam bent is het wachten tot de RKK onder de kiesdrempel verdwijnt.
Nee, nee, ik bedoel dat die kinderen die onderhoudsplicht hebben, ook over euthanasie van de te onderhouden ouderen moeten kunnen beslissen.

Wie betaalt, bepaalt.
Oud 21 april 2023, 18:48   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een belastingsverhoging dus, voor de verandering. Is het niet eenvoudiger om gewoon mogen te beslissen of ge uw ouders onderhoudt, dan wel laat afmaken ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 april 2023 om 18:48.
Oud 21 april 2023, 19:20   #20
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een belastingsverhoging dus, voor de verandering. Is het niet eenvoudiger om gewoon mogen te beslissen of ge uw ouders onderhoudt, dan wel laat afmaken ?
100 % akkoord !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be