Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juli 2023, 12:48   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard Limburgs spoornet voor passagiers is nu volledig geëlektrificeerd

2023. Oef

Volledige kostprijs voor dat laatste stukje Hasselt-Mol was 50,2 miljoen euro.
Voor 38 km bovenleidingen en extra infra en ombouw, enz...

Of € 1,32 miljoen per km.

Eindelijk geen dieseltreinen meer nodig voor passagierverkeer. Maar of er nu meer treinen gaan rijden? De NMBS belooft van wel.
Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230704_93590788

Historische mijlpaal: volledig Limburgs spoornet voor passagiers is nu geëlektrificeerd

Hasselt - Na ruim vier jaar werken is nu ook de spoorlijn Hasselt-Mol geëlektrificeerd. Dat is een historische mijlpaal: het hele Limburgse spoorwegnetwerk voor passagiers kan nu elektrische treinen ontvangen.

Timmie van Diepen Gisteren om 12:00

Dinsdagochtend om 10.25 uur was het zover: op perron 7 van het station van Hasselt werd het vertrek van de eerste elektrische trein tussen Hasselt en Mol officieel aangekondigd. Dat gebeurde door verschillende Limburgse ministers en burgemeesters, die voor de gelegenheid de elektrische schakelverbinding in gang mochten zetten. Onder hen onder andere Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) en burgemeesters Steven Vandeput (N-VA) van Hasselt en Wouter Beke (cd&v) van Leopoldsburg. Terwijl ze samen de elektriciteit aanschakelden, was er op de achtergrond symbolisch knetterende stroom te horen. Het Desiro-treinstel liet een paar keer zijn pantograaf omhoog gaan tegen de stroomdraden, om de feestelijkheden kracht bij te zetten, en zette zich vervolgens vloeiend in beweging.

Dat er zo veel hoogwaardigheidsbekleders aanwezig waren, is geen toeval. En het heeft niet alleen met de aankomende verkiezingen te maken. De eerste elektrische treinrit tussen Hasselt en Mol heeft namelijk historisch belang. Lijn 15 was de laatste Limburgse spoorlijn voor passagiersvervoer die nog niet geëlektrificeerd was. Het gebrek aan bovenleidingen betekende dat er alleen dieseltreinen konden rijden en geen moderne elektrische treinen. Tegelijk bemoeilijkte het ook de aansluitingen op de rest van het spoornet, dat voor 90 procent geëlektrificeerd is. Dat is nu verleden tijd. Vanaf nu kan het hele Limburgse spoorwegnetwerk voor passagiers elektrische treinen ontvangen, wat ook beter is voor het milieu.

50 miljoen euro

De werken aan de 38 kilometer lange lijn Hasselt-Mol zouden aanvankelijk vorig jaar al klaar moeten zijn, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. In maart 2019 werd een begin gemaakt met het enorme karwei, maar uiteindelijk duurde het dus ruim vier jaar voor de finish werd bereikt. In totaal moest er dan ook 58 kilometer aan bovenleidingen worden geïnstalleerd: 38 km tussen de vertakking Zonhoven en Mol, waarvan 10 km dubbelspoor tussen Zolder en Beverlo, het tweede perronspoor in Leopoldsburg en enkele bundelsporen in Mol. Het benodigde materiaal was navenant: 1.250 bovenleidingspalen, 1.400 ton staal en 300 km aan draden en kabels.

Tegelijk moesten ook een aantal bruggen worden verhoogd. “De brug ’t Routeke in Heusden-Zolder en de bruggen van de Stationsstraat en Zandstraat in Beringen zijn al een tijdje klaar, de nieuwe betonnen brug van de Koerselsesteenweg zal eind augustus volledig afgewerkt zijn, maar dit heeft geen impact op het treinverkeer”, zo zegt spoorbeheerder Infrabel.

LEES OOK. “In Limburg is het ‘eerst-zien-en-dan-geloven’ als het over openbaar vervoer gaat”

In Leopoldsburg en op de grens tussen Houthalen en Zolder werden twee nieuwe tractieonderstations gebouwd om de hoogspanning om te zetten in bruikbare spanning van 3.000 volt voor het spoornet. In Hasselt, aan de vertakking naar Zonhoven, kwam dan weer een nieuwe sectioneerpost om de bovenleiding in verschillende secties te verdelen. Na verschillende testen werd de lijn midden juni onder spanning gezet.

De totale kostprijs voor de elektrificatiewerken is 50,2 miljoen, waarvan ruim 35 miljoen federale middelen en een kleine 15 miljoen euro aan cofinanciering vanuit Vlaanderen, dat de lijn als een van de elf Vlaamse spoorprioriteiten bestempelde.

Meer aanbod?

De elektrificatie betekent overigens niet dat er meteen meer treinen zullen rijden in Limburg. Dat blijft het heikel punt, zo gaf ook de Hasseltse burgemeester Steven Vandeput (N-VA) aan op het perron: “We zijn tevreden met deze investeringen, maar we mogen nu niet stoppen. We hebben onze inhaalbeweging in Limburg bijna goedgemaakt op het vlak van infrastructuur, maar nu moeten er ook goede verbindingen volgen. Op het vlak van aanbod is er wel nog wat winst te boeken.”

De NMBS beloofde eerder al dat er vanaf december 2024 tussen Hasselt en Mol meer treinen zullen rijden in het weekend, zodat er net als door de week om het uur een verbinding is. Vanaf december 2025 moet er in de spitsuren zelfs een verbinding om het half uur komen.

De kans dat er op het traject de komende jaren toch nog dieseltreinen te zien zullen zijn, is bovendien groot. De NMBS is volop bezig met de vernieuwing van zijn treinstellen, onder andere met de nieuwe M7-dubbeldekkers maar pas wanneer de nieuwe AM30-stellen vanaf 2030 worden geleverd, zal het grootste deel van de oude treinen uit bedrijf worden genomen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2023, 13:51   #2
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 9.018
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
2023. Oef

Volledige kostprijs voor dat laatste stukje Hasselt-Mol was 50,2 miljoen euro.
Voor 38 km bovenleidingen en extra infra en ombouw, enz...

Of € 1,32 miljoen per km.

Eindelijk geen dieseltreinen meer nodig voor passagierverkeer. Maar of er nu meer treinen gaan rijden? De NMBS belooft van wel.
Willen we reeds de excuses boven halen waarom niet?

Pech in de elentriekcentrale,
Men heeft koperdraad gestolen.
De machinist was ziek.
Geen kaartjesknippers beschikbaar.
Door de hitte hing de bovenleiding te zwaar door en was het te gevaarlijk.
De voorziene locomotief was kapot.
Personeelsstaking.
Enz...
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2023, 15:36   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Willen we reeds de excuses boven halen waarom niet?

Pech in de elentriekcentrale,
Men heeft koperdraad gestolen.
De machinist was ziek.
Geen kaartjesknippers beschikbaar.
Door de hitte hing de bovenleiding te zwaar door en was het te gevaarlijk.
De voorziene locomotief was kapot.
Personeelsstaking.
Enz...
Door de koude knapte de bovenleiding, gelukkig konden we nog dieseltreinen inzetten.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2023, 18:02   #4
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.850
Standaard

Treinvervoer in Bel.-Limburg = huilen met de pet op.

Gelukkig is het station van Sittard dichter bij dan dat van Genk.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2023, 18:02   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Treinvervoer in Bel.-Limburg = huilen met de pet op.

Gelukkig is het station van Sittard dichter bij dan dat van Genk.
Dat van Weert is voor ons heel dichtbij.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2023, 19:14   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Nog altijd niet op batterijen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2023, 23:00   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Door de koude knapte de bovenleiding, gelukkig konden we nog dieseltreinen inzetten.
en toen het allemaal toevallig wel werkte, ging er hem ene voor zetten om den trein tegen te houden.

of is er een of ander boerke met zijn kiepbak open tegen de bovenleiding gereden....
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2023, 23:06   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Treinvervoer in Bel.-Limburg = huilen met de pet op.

Gelukkig is het station van Sittard dichter bij dan dat van Genk.
Dat is niet alleen in de Limburg zo , de NMBS is gewoon niet in staat om 5 dagen op rij een trein op eender welk traject op tijd te laten rijden.

Dat komt door hun rot materiaal (pas op er is nieuw materiaal op komst (dat ondertussen ook al vol grafitti staat))

Dat komt door de totale kapot gesyndicaliseerde bureaucratie . Waar er ne stempel moet gezet worden voor de gast die het papier waarop die stempel moet gezet worden, eerst ergens anders moet afgestempeld worden.

Dus privatiseer heel die rotzooi, en pluim diegene die door rood ne spoorweg op lopen /rijden. gewoon van de eerste keer, geen compansie , 100 000 euro boete.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 06:21   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
en toen het allemaal toevallig wel werkte, ging er hem ene voor zetten om den trein tegen te houden.

of is er een of ander boerke met zijn kiepbak open tegen de bovenleiding gereden....
Tobback?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 06:37   #10
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
2023. Oef

Volledige kostprijs voor dat laatste stukje Hasselt-Mol was 50,2 miljoen euro.
Voor 38 km bovenleidingen en extra infra en ombouw, enz...

Of € 1,32 miljoen per km.

Eindelijk geen dieseltreinen meer nodig voor passagierverkeer. Maar of er nu meer treinen gaan rijden? De NMBS belooft van wel.
Waarom steken ze geen Tesla motoren + batterijen in die locomotieven?

Dat zou een gigantische besparing van middelen zijn hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 07:51   #11
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.398
Standaard

Een trein laten rijden op waterstof.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2023, 09:33   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.414
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom steken ze geen Tesla motoren + batterijen in die locomotieven?

Dat zou een gigantische besparing van middelen zijn hé.
fyi
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05...sen-hasselt-e/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01...-maasmechelen/

https://www.tvl.be/nieuws/eerste-ele...in-genk-153933

....
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 6 juli 2023 om 09:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2023, 11:01   #13
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.571
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een trein laten rijden op waterstof.
Ik zou de NMBS toch niet te snel ontplofbare stoffen toevertrouwen. De ingenieurs beseffen dat zelf ook wel. Die laten zelfs waterkoelingen vervangen door lawaaierige luchtkoelingen bij hun rollend materieel - vanwege een gebrek aan vertrouwen in zichzelf en hun onderhoudsdiensten, en geef ze eens ongelijk. Mocht de NMBS een vliegtuigmaatschappij zijn dan storten er dagelijks vliegtuigen neer en vliegtuigen zijn technologisch stukken ingewikkelder dan treinen.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be