Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 augustus 2023, 15:33   #1
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.873
Standaard Eigenaars van elektrische auto's moeten extra belasting betalen

Het begint in Amerika maar je mag er zeker van zijn dat de (r)overheid dat hier ook gaat toepassen.

Citaat:
Hier moeten eigenaars van elektrische auto’s extra belasting betalen omdat ze geen brandstof tanken.
https://www.gva.be/cnt/dmf20230826_9...T=747226851843
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 16:00   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Het begint in Amerika maar je mag er zeker van zijn dat de #(r)overheid dat hier ook gaat toepassen.
Oliestaat Texas, lol.

Citaat:
Het gaat om een jaarlijkse vergoeding van 200 dollar. Voor wie een nieuw voertuig koopt, zullen de kosten oplopen tot 400 dollar, want dan moet er meteen voor twee jaar betaald worden.

De extra belasting wordt opgelegd omdat bestuurders van elektrische voertuigen volgens de lokale overheid geen brandstofaccijnzen betalen en bijgevolg “niet eerlijk meebetalen aan een fonds dat de bouw van nieuwe wegen en herstellingen financiert”.
Ze menen het, lol.

# Dus als een inwoner van Texas een nieuwe BEV koopt kan men eerst US-federaal tot $ 7500 kasseren, en dan moet men daarvan $200 per jaar terugbetalen, dat duurt dus 37,5 jaar (zonder inflatie).

En op een laadpunt thuis krijgt de Texaan ook nog eens eenmalig tot $500 terug van Texas: https://afdc.energy.gov/fuels/laws/E...rams%20website.

Dat men dat maar heel snel invoert in België.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 augustus 2023 om 16:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 16:35   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

- lol -
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 augustus 2023 om 16:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 17:03   #4
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 41.149
Standaard

Wat had je gedacht? Dat die “gratis” gingen rijden?

Een er genoeg elektrische rijden zal de rekening volgen, wees gerust.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 17:18   #5
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 47.873
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Wat had je gedacht? Dat die “gratis” gingen rijden?

Een er genoeg elektrische rijden zal de rekening volgen, wees gerust.
Natuurlijk !
Op en of andere manier zal de (r)overheid die gemiste accijnzen wel recupereren.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 17:35   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Wat had je gedacht? Dat die “gratis” gingen rijden?

Een er genoeg elektrische rijden zal de rekening volgen, wees gerust.
Dat ga ik zeker niet meer meemaken.

Citaat:
Dus als een inwoner van Texas een nieuwe BEV koopt kan men eerst US-federaal tot $ 7500 kasseren, en dan moet men daarvan $200 per jaar terugbetalen, dat duurt dus 37,5 jaar (zonder inflatie).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 augustus 2023 om 17:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 17:38   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Natuurlijk !
Op en of andere manier zal de (r)overheid die gemiste accijnzen wel recupereren.
Achso de stroomprijzen zijn belastingsvrij, dat is nieuw.

Al afgevraagd waarom men het capaciteitstarief ingevoerd heeft?

Grappige draad uit Texas. Sidder en beef dat de particuliere Belg pakweg tot € 7000 premie krijgt bij aankoop van een BEV.

In 2012 kon de modale Belg tot 9.190 € aftrekken van zijn belastingen bij aankoop van een nieuwe BEV. (die toen wel echt peperduur waren, en bovendien in kleine hoeveelheden gemaakt, wat het extra duur maakte)
Citaat:
https://www.thenewdrive.be/tag/opladen/

Je kunt de hogere aanschafprijs terugverdienen door maatregelen van de overheid, het verbruik en alternatieve aankoopmogelijkheden:

Overheidsmaatregelen, zowel voor particulieren als ondernemingen: een lagere verkeersbelasting en belasting op de inverkeerstelling. Ondernemingen kunnen de meeste elektrische auto’s 120% fiscaal aftrekken (in tegenstelling tot maximaal 90% voor de milieuvriendelijkste brandstofvoertuigen). Daarnaast maken ze aanspraak op extra subsidies, afhankelijk van het gewest, provincie en gemeente. Particulieren kunnen 1/3 van de aanschafprijs, geplafonneerd tot 9.190 € in 2012, van hun belasting aftrekken. In Wallonië ontvangen particulieren zelfs een eco-bonus van 4.500 € op de factuur.

Het verbruik van een elektrische auto is een factor 3 (particulier) tot 10 (grote bedrijven) goedkoper, vergeleken met die van een brandstofauto. Dit komt met name doordat elektriciteit goedkoper is dan brandstof en de elektrische auto zuiniger is dan zijn brandstofcollega.

Alternatieve aankoopmogelijkheden: de hoge aanschafprijs is met name te wijten aan de batterij. Daarom hebben een aantal autofabrikanten de batterijkost uit de aanschafprijs gehaald, en betaal je na je aankoop iedere maand een vast bedrag voor het gebruik van de batterij. Op deze manier zakt de aanschafprijs tot het niveau van een brandstofauto en rijdt je na een jaar al goedkoper dan op brandstof!
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 augustus 2023 om 17:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2023, 18:33   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Post

Kzal het thema maar hier plaatsen:

"Hoe de (r)overheid de gemiste accijnzen kan (over)compenseren in de toekomst bij x% minder ICE in hun wagenpark"

In Nederland ligt de accijnsverhoging van minstens 21 cent nog op tafel, voorzien vanaf 1 januari 2024.

Juli laatstleden wilden ze dat al doen, maar grotendeels teruggedraaid, dus de grote brok komt per 1.1.2024 er wslk toch aan. En de benzine staat daar vandaag al gemiddeld € 2,26 / € 2,39. Dus NL gaat naar ~ €2,5 / €2,7 de liter.

Ik vrees dat buurlanden BE en D ervan gaan profiteren hun accijnzen ook wat te verhogen...

Bron:
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...omments-867626

'VERDERE ACCIJNSVERHOGING OP BRANDSTOF LIGT NOG OP TAFEL'

21 CENT ERBIJ?

31 augustus 2023 om 11:36

Brandstof werd begin juli in één klap weer een stuk duurder en daar blijft het mogelijk niet bij. Er gaan stemmen op om de verdere accijnsverhoging per 1 januari niet door te voeren, maar de regering lijkt daar niet in mee te gaan.

De tijdelijke accijnsverlaging die vorig jaar werd ingesteld als reactie op de enorm gestegen brandstofprijzen werd per 1 juli grotendeels teruggedraaid. Per 1 januari zou dan de rest volgen én komt er een inflatiecorrectie overheen. Het resultaat: benzine wordt grofweg 21 cent per liter duurder dan nu, terwijl het nu alweer dik €2 per liter kost. In de grensstreek wordt alarm geslagen, want daar zou het niet alleen slecht nieuws zijn voor de pomphouders, maar ook voor lokale winkeliers.

Volgens RTL Nieuws gaan er in Den Haag daarom stemmen op om die verdere verhoging niet door te voeren. Vooralsnog liggen de plannen echter gewoon op tafel en lijkt het erop dat de partijen die tegen zijn met heel goede plannen moeten komen om het van tafel te krijgen. Het probleem is dat het niet doorvoeren van die verhoging ervoor zorgt dat er een gat van honderden miljoenen euro's in de begroting wordt geslagen en dat geld moet dan ergens anders vandaan komen. In dat geval zal er dus op een andere post moeten worden bezuinigd of zal er juist een andere belastingverhoging tegenover komen te staan.

Op Prinsjesdag, 19 september, komen de definitieve plannen naar buiten, maar kijk er niet gek van op als een eventuele 'meevaller' aan de pomp voor die tijd al naar buiten komt.

Een BNNVARA-link van vorige week legt het totaalplaatje beter uit, ook de accijnsverschillen met BE en Duitsland.

Citaat:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikel...-flink-duurder
Accijns omhoog: tanken wordt vanaf 1 januari 2024 flink duurder

• 24-08-2023

Automobilisten gaan vanaf 1 januari 2024 fors meer betalen voor een tankbeurt. De accijns wordt verhoogd. Voor een deel komt dat doordat een eerdere prijsverlaging wordt teruggedraaid, ook volgt een inflatiecorrectie op de accijnstarieven. Een liter benzine wordt 21 cent duurder, een liter diesel gaat 13,5 cent meer kosten.

Dát de prijzen per 1 januari zouden stijgen, was reeds bekend. Maar dat gold niet voor de exacte hoogte van de stijging. Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft Kamervragen gesteld die door staatssecretaris Marnix van Rij zijn beantwoord.

In theorie kan het demissionaire kabinet overigens nog besluiten om de prijsstijging niet door te laten gaan, maar of daar inderdaad sprake van is, laat zich momenteel niet voorspellen.

Terugdraaien van eerdere accijnsverlaging

Als gevolg van de torenhoge inflatie besloot het kabinet in april 2022 om de accijnzen op benzine, diesel en LPG met 21 procent te verlagen. Dat gold als een tijdelijke maatregel en was bedoeld als financiële compensatie, zoals er ook op andere vlakken financiële steunmaatregelen werden genomen.

Dat besluit hield in dat benzine 17,3 cent per liter goedkoper werd. De prijs voor een liter diesel ging als gevolg van de maatregel met 11,1 cent per liter omlaag. Op 1 juli 2023 is deze verlaging voor de helft ongedaan gemaakt, en het is de bedoeling dat de tweede helft op 1 januari 2024 volgt. Daarmee wordt de tijdelijke korting geheel geschrapt.

Niet alleen prijsstijging, maar ook inflatiecorrectie

Met het terugdraaien van de maatregelen zijn we er helaas nog niet. De overheid voert per 1 januari 2024 ook een inflatiecorrectie door. De accijnstarieven – waar bovendien 21 procent btw over wordt berekend – stijgen dan mee met de inflatie. Concreet houdt dat in dat brandstof nog duurder wordt.

Enorme prijsverschillen met Duitsland en België

Voor wie enigszins in de buurt woont van de grens met Duitsland en België, loont het enorm om te tanken over de grens. Je zou een dief zijn van je eigen portemonnee als je dit niet doet. Staatssecretaris Van Rijn duidt in zijn antwoord hoeveel de prijzen precies gaan verschillen.

Vanaf 1 januari 2024 betalen automobilisten in België maar liefst 36 eurocent per liter minder aan accijns dan in Nederland. Voor Duitsland geldt dat per liter 31 cent minder accijns wordt betaald. Aangezien veel auto's een tankinhoud van 35 tot 60 liter hebben, kan het voor een volle tank circa 10-20 euro schelen.

Over diesel stelt Van Rijn dat klanten in België 3 cent minder accijns betalen per liter. In Duitsland is dat 16 cent per liter minder.

Volgens Omtzigt dreigen er 'grote grenseffecten', want met zulke verschillen is het natuurlijk volkomen logisch dat mensen die in het grensgebied wonen over de grens gaan om te tanken. "Het leidt tot extra inflatie. Dus regering zal actie moeten ondernemen", aldus Omtzigt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 31 augustus 2023 om 18:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2023, 20:53   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Tesla topmodellen nu € 12.500 tot € 22.500 goedkoper. Ja in Europa. En het gaat over onveranderde modellen.

Citaat:
https://www.egear.be/tesla-model-s-goedkoper/

Tesla’s topmodellen krijgen een serieuze prijsverlaging.

Hoewel Tesla nog steeds de best verkochte elektrische auto levert, is de verkoop door het economische klimaat toch aan het slabakken.

Vooral de S en de X, twee modellen die al redelijk lang in het gamma zitten, geraken nog moeilijk verkocht. Daarom verlaagt Tesla vandaag de prijzen van deze twee auto’s, en geen klein beetje!

De Tesla Model S ziet z’n vanafprijs zakken van 108.470€ naar 95.970€, en de extra sportieve Plaid-versie van 133.470€ naar 110.970€.

De Model X prijs daalt van 117.470€ naar 100.970€, en de Plaid-versie van 137.470€ naar 115.970€.
Citaat:
Eigenaars van elektrische auto's moeten extra belasting betalen

Het begint in Amerika maar je mag er zeker van zijn dat de (r)overheid dat hier ook gaat toepassen.
Moest de roverheid hier ook ooit beginnen, tja van die € 12k / 22k kun je al heelwat extra taksen mee betalen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 1 september 2023 om 21:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2023, 08:15   #10
Oma
Eur. Commissievoorzitter
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 8.084
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Wat had je gedacht? Dat die “gratis” gingen rijden?

Een er genoeg elektrische rijden zal de rekening volgen, wees gerust.
Inderdaad, net zoals ze dat met de diesels gedaan hebben!
En de stekkerautookes worden pas tegoei een melkkoe als dan schaarste van elektriciteit als smoes gebruikt zal worden.
Net zoals de diesels pas echt melkkoe werden door hun vervuiling met de smoes van het milieu
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be