Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2024, 10:40   #1
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard GAS-boete

de S in GAS staat voor Sanctie. Wat is een sanctie-boete? Is dat een boete die je krijgt bovenop je sanctie?
Oud 2 september 2024, 11:26   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Er is een verschil tussen een sanctie en een boete maar in het geval van GAS-boete lijkt me het wel een beetje dubbelop ja.

Volgens mij is elke boete is een sanctie maar niet elke sanctie een boete. Een contactverbod kan bv een sanctie zijn maar is geen boete. Een boete impliceert financiele gevolgen.
Oud 2 september 2024, 12:16   #3
IJsboer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Er is een verschil tussen een sanctie en een boete maar in het geval van GAS-boete lijkt me het wel een beetje dubbelop ja.

Volgens mij is elke boete is een sanctie maar niet elke sanctie een boete. Een contactverbod kan bv een sanctie zijn maar is geen boete. Een boete impliceert financiele gevolgen.
Bedankt voor je FA-antwoord. (FA staat voor "Forum-Antwoord").

Zijn er nog veel PA-aanvallen geweest op leden de laatste tijd? Je kan dan de RD-driehoek gebruiken om deze te rapporteren.

Laatst gewijzigd door IJsboer : 2 september 2024 om 12:17.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2024, 12:59   #4
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht

Zijn er nog veel PA-aanvallen geweest op leden de laatste tijd? Je kan dan de RD-driehoek gebruiken om deze te rapporteren.
Ik heb geen idee wat je met deze post bedoelt...
Oud 2 september 2024, 14:40   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een boete moet worden doorgestort naar de federale kas, een sanctie (het geld) blijft in Antwerpen.

Daarom krijgen o.a. verkeerd parkeerders nu een gas-boete, in plaats van een (verkeer)boete.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 2 september 2024 om 14:45.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2024, 15:03   #6
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

PA==> RD
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2024, 21:29   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Dit zijn de enige legale straffen die je op je kop kan krijgen in den belziek:

Citaat:
AFDELING I. - VERSCHILLENDE SOORTEN VAN STRAFFEN.

Art. 7. De straffen op de misdrijven (gepleegd door natuurlijke personen) toepasselijk, zijn : <W 1999-05-04/60, art. 3, 024; Inwerkingtreding : 02-07-1999>
In criminele zaken :
(1° Opsluiting;
2° Hechtenis.) <W 1996-07-10/42, art. 4, 018; Inwerkingtreding : 11-08-1996>
[2 In correctionele zaken en in politiezaken :
1° gevangenisstraf;
2° straf onder elektronisch toezicht;
3° werkstraf;
4° autonome probatiestraf.
De in het 1° tot 4° bepaalde straffen mogen niet samen worden toegepast.]2
In criminele zaken en in correctionele zaken :
1° Ontzetting van bepaalde politieke en burgerlijke rechten;
2° [1 Terbeschikkingstelling van de strafuitvoeringsrechtbank;]1
In criminele zaken, in correctionele zaken en in politiezaken :
1° Geldboete;
2° Bijzondere verbeurdverklaring.
Die straffen worden opgelegd door de rechterlijke macht.

Sancties daarentegen worden opgelegd door de uitvoerende macht. (en dat mag, volgens de grondvod. Want: op basis van een wet)

Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer: jij hebt het zitten.
Maar in juridisch taalgebruik is het ene het ene, en het andere het andere.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2024, 21:44   #8
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Een boete moet worden doorgestort naar de federale kas, een sanctie (het geld) blijft in Antwerpen.

Daarom krijgen o.a. verkeerd parkeerders nu een gas-boete, in plaats van een (verkeer)boete.
En wat is het verschil, juridisch gezien?
Oud 2 september 2024, 21:46   #9
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Sancties daarentegen worden opgelegd door de uitvoerende macht. (en dat mag, volgens de grondvod. Want: op basis van een wet)

Welke uitvoerende machten kunnen allemaal sancties opleggen? Stel dat u in beroep wenst te gaan tegen een GAS-boete / sanctie.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 2 september 2024 om 21:50.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2024, 21:54   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
En wat is het verschil, juridisch gezien?
Dat is niet belangrijk, het gaat over wie het geld in handen krijgt om het op te brassen.
Oud 2 september 2024, 21:57   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Welke uitvoerende machten kunnen allemaal sancties opleggen? Stel dat u in beroep wenst te gaan tegen een GAS-boete / sanctie.
Als ik het me goed herinner wordt uw beroep tegen een gasboete behandelt door een ambtenaar - die het automatisch afwijst en klasseert, en een verkeersboete door een rechtbank die haar vonnis moet motiveren.
Oud 3 september 2024, 12:08   #12
IJsboer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Ik dacht zelfs dat een GAS-boete wordt opgelegd door de gemeente zelf, en dus niet door de uitvoerende macht. Ik ben ooit geflitst geweest in een zone 30 en ik moest de boete betalen aan IGEAN. IGEAN doet ook afvalbeheer in de regio rond Antwerpen.

IGEAN is een organisatie die bestaat uit 2 juridische entiteiten. Beide hebben een BTW nummer en staan ingeschreven in de kruispuntbank der ondernemingen. Ze publiceren zelfs hun financiële cijfers. (Winst en verlies)

Dit bedrijf maakt dus winst door o.a. parkeerboetes te innen, snelheidsboetes te innen enz...

Dit geld gaat dus naar aandeelhouders. Anders gezegd: Private ondernemers verrijken zich aan dat geld.

Nog een voorbeeld: Regio's met ANPR camera's waar je niet mag rijden tussen bepaalde uren. Dit volgt ook de GAS-wetgeving. Een bekend voorbeeld is de collegewijk in de gemeente Edegem nabij Antwerpen waar je op bepaalde uren niet mag rijden. Dit is ingevoerd omdat bewoners klaagden over sluipverkeer tijdens de spitstijden. Sindsdien betaal je dus 50 euro boete als je op weekdagen tussen 7 en 18u door die wijk rijdt. Dit is zeer slecht aangegeven via een klein bordje. In het begin liep deze regeling zelfs door in vakantieperiodes en op zondagen. Elke boete werd via GAS-wetgeving geïnd. De wegen van die wijk worden onderhouden met geld van de belastingbetaler, dus ook de mensen die er niet mogen rijden, het geld van de boetes gaat niet naar de staatskas, noch naar de gemeente, maar naar de privé-ondernemingen die deze boetes innen. Je leest het goed: Een openbare weg, onderhouden met uw belastingsgeld, waar je zelf niet mag rijden, en het geld van de boete die je krijgt als je er tóch rijdt, gaat niet naar de politie of gemeente maar naar de aandeelhouders en de topmannen van het privé-bedrijf IGEAN.

Het strafste van al: Het is wettelijk allemaal in orde. Een typisch neoliberaal voorbeeld ingevoerd tijdens het N-VA bestuur.

Laatst gewijzigd door IJsboer : 3 september 2024 om 12:10.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2024, 19:01   #13
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht zelfs dat een GAS-boete wordt opgelegd door de gemeente zelf, en dus niet door de uitvoerende macht. Ik ben ooit geflitst geweest in een zone 30 en ik moest de boete betalen aan IGEAN. IGEAN doet ook afvalbeheer in de regio rond Antwerpen.

IGEAN is een organisatie die bestaat uit 2 juridische entiteiten. Beide hebben een BTW nummer en staan ingeschreven in de kruispuntbank der ondernemingen. Ze publiceren zelfs hun financiële cijfers. (Winst en verlies)

Dit bedrijf maakt dus winst door o.a. parkeerboetes te innen, snelheidsboetes te innen enz...

Dit geld gaat dus naar aandeelhouders. Anders gezegd: Private ondernemers verrijken zich aan dat geld.

Nog een voorbeeld: Regio's met ANPR camera's waar je niet mag rijden tussen bepaalde uren. Dit volgt ook de GAS-wetgeving. Een bekend voorbeeld is de collegewijk in de gemeente Edegem nabij Antwerpen waar je op bepaalde uren niet mag rijden. Dit is ingevoerd omdat bewoners klaagden over sluipverkeer tijdens de spitstijden. Sindsdien betaal je dus 50 euro boete als je op weekdagen tussen 7 en 18u door die wijk rijdt. Dit is zeer slecht aangegeven via een klein bordje. In het begin liep deze regeling zelfs door in vakantieperiodes en op zondagen. Elke boete werd via GAS-wetgeving geïnd. De wegen van die wijk worden onderhouden met geld van de belastingbetaler, dus ook de mensen die er niet mogen rijden, het geld van de boetes gaat niet naar de staatskas, noch naar de gemeente, maar naar de privé-ondernemingen die deze boetes innen. Je leest het goed: Een openbare weg, onderhouden met uw belastingsgeld, waar je zelf niet mag rijden, en het geld van de boete die je krijgt als je er tóch rijdt, gaat niet naar de politie of gemeente maar naar de aandeelhouders en de topmannen van het privé-bedrijf IGEAN.

Het strafste van al: Het is wettelijk allemaal in orde. Een typisch neoliberaal voorbeeld ingevoerd tijdens het N-VA bestuur.
Best mogelijk bijgevolg dat er smeergeld mee gemoeid is.
Oud 6 september 2024, 12:53   #14
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zwijg mij van Gas-boetes!
In 2021 dit meegemaakt:

Mijnen Albeir was bij onze zoon karton en papier gaan ophalen en heeft dat gaan afleveren in het papierfabriek hier wat verderop.

Ongeveer 1 week later krijgt zoon een brief van zijn gemeente (hij woont in een andere gemeente!) dat hij gesluikstort heeft in onze gemeente.
Bij die brief waren foto's bijgevoegd van een schoendoos waar in grote letters naam van zoon op stond.

Hallo???
Wie zou er ZO dom zijn om een doos met de eigen naam erop te gaan sluikstorten?

Dat "grapje" heeft zoon in totaal ongeveer 500 euro gekost!
Bovenop de gasboete heeft hij nog de "opruimkosten" moeten betalen ook.

Oud 6 september 2024, 13:06   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
In 2021 dit meegemaakt:

Mijnen Albeir was bij onze zoon karton en papier gaan ophalen en heeft dat gaan afleveren in het papierfabriek hier wat verderop.

Ongeveer 1 week later krijgt zoon een brief van zijn gemeente (hij woont in een andere gemeente!) dat hij gesluikstort heeft in onze gemeente.
Bij die brief waren foto's bijgevoegd van een schoendoos waar in grote letters naam van zoon op stond.

Hallo???

Vraag is hoe die schoendoos in de vrije natuur verzeild geraakt is.

En ik snap uw uitleg van "wie gaat nu een doos met zijn eigen naam op sluikstorten" maar dat gaat natuurlijk niet op als alibi.
Anders wordt sluikstorten natuurlijk wel heel makkelijk. Je schrijft overal je naam op en verklaart dan later: "ZIe ik er zo dom uit dat ik spullen met mijn naam op in de natuur ga sluikstorten?"
Oud 6 september 2024, 13:10   #16
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Bij de onderhandelingen over onderwijs zijn er geruchten over een GAS-boete voor ouders als ze bepaalde plichten ivm het onderwijs niet nakomen. Maar hoe zou dat dan werken? Scholen zijn geen lokale besturen (behalve de gemeentescholen). Gaan de paters jezuieten en zo dan een GAS-boete kunnen opleggen?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2024, 13:50   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
In 2021 dit meegemaakt:

Hallo???

Precies toch een beetje een schurk, die zoon van u.
Oud 6 september 2024, 13:51   #18
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Bij de onderhandelingen over onderwijs zijn er geruchten over een GAS-boete voor ouders als ze bepaalde plichten ivm het onderwijs niet nakomen. Maar hoe zou dat dan werken? Scholen zijn geen lokale besturen (behalve de gemeentescholen). Gaan de paters jezuieten en zo dan een GAS-boete kunnen opleggen?
Men zal leraren in het algemeen beëdigd ambtenaar maken zodat die links en rechts gasboetes kunnen uitschrijven.
Waarschijnlijk zal men ze quota's opleggen ook.
Oud 6 september 2024, 15:04   #19
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vraag is hoe die schoendoos in de vrije natuur verzeild geraakt is.

En ik snap uw uitleg van "wie gaat nu een doos met zijn eigen naam op sluikstorten" maar dat gaat natuurlijk niet op als alibi.
Anders wordt sluikstorten natuurlijk wel heel makkelijk. Je schrijft overal je naam op en verklaart dan later: "ZIe ik er zo dom uit dat ik spullen met mijn naam op in de natuur ga sluikstorten?"
Andersom: hebt ge een hekel aan uw buurman/vrouw? Hebt ge ruzie met iemand? Awel: smijt een schoendoos in de natuur met daarop geschreven de naam van diegene.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be