Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2024, 20:40   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard 1350€ per maand en geen woning vinden.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241220_96012841
Citaat:
Stef huurde zeven jaar hetzelfde appartement in Antwerpen, zonder één maand huurachterstand. “Ongeveer negen maanden geleden ontving ik een brief van mijn huisbaas, dat ik zes maanden de tijd had om een andere woonplaats te zoeken. Ze gingen het volledig appartementsblok renoveren. Zeker twintig appartementen heb ik bezocht. Maar met mijn werkloosheidsvergoeding van 1.350 euro maakte ik nergens een kans. De hele situatie is voor de vrederechter behandeld geweest, en zo ben ik uiteindelijk gedwongen uit mijn woning geplaatst op 31 oktober. Huiseigenaars verhuren liefst aan tweeverdieners. Dat snap ik. Ik kan 800 tot 900 euro uitgeven aan huur, want voor de rest leef ik heel spaarzaam. Een sociale woning? Die gaan naar mensen met een problematische gezinssituatie, vaak met kinderen. Dat snap ik ook.” (Lees verder onder de foto)
Met de huidige en toekomstige energienormen gaat voor deze mensen op de duur een huis vinden onhaalbaar worden.
Waarom geen ‘minimale comfort’ flats bouwen zodat mensen niet dakloos zijn?

En dit vind ik nog het ergste van al:
Citaat:
Zijn allergrootste zorg is niet dat het straks kan vriezen of sneeuwen. “Ik draag twee lagen boven elkaar en kruip met een eenpersoonsslaapzak in een tweepersoons. Tegen de kou kan je je kleden. Er zijn mensen die met een tent poolexpedities doen.” Wat hem wel zorgen baart, is het mogelijk wegvallen van zijn referentieadres, waardoor hij zijn uitkering zou verliezen. “Dan zit ik helemaal in de shit. Ik heb nu via het OCMW een tijdelijk referentieadres voor drie maanden gekregen. Maar wat als ik binnen de drie maanden geen appartement of studio vind? Daar lig ik nu van wakker, niet van de winter die komt.”
Kan je daar niet simpel een oplossing voor uitdokteren zoals ern brievenbus adres.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 20 december 2024 om 20:41.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2024, 20:53   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is dan ook al heel lang mijn voorstel. Voor elke "Belg" die echt niks anders meer heeft, zou de overheid een kamertje van 15m³ moeten voorzien, en voldoende voedsel om te overleven per dag.

En dat vanaf het moment die geboren wordt. Misschien dat er gekeken kan worden naar Formule 1 hotels....

Hmmm, lost ook in 1 keer het gevangenis probleem op.

Een veroordeling zorgt ervoor dat de deur alleen open gaat op bepaalde momenten, en dat alleen zeer geselecteerde plaatsen bezocht kunnen worden.

Laatst gewijzigd door maddox : 20 december 2024 om 20:54.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2024, 20:55   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is dan ook al heel lang mijn voorstel. Voor elke "Belg" die echt niks anders meer heeft, zou de overheid een kamertje van 15m³ moeten voorzien, en voldoende voedsel om te overleven per dag.

En dat vanaf het moment die geboren wordt. Misschien dat er gekeken kan worden naar Formule 1 hotels....

Hmmm, lost ook in 1 keer het gevangenis probleem op.

Een veroordeling zorgt ervoor dat de deur alleen open gaat op bepaalde momenten, en dat alleen zeer geselecteerde plaatsen bezocht kunnen worden.
Zoiets ja, alles is beter dan in een tentje in het bos te moeten slapen.
Oud 20 december 2024, 20:59   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zoiets ja, alles is beter dan in een tentje in het bos te moeten slapen.
Ik persoonlijk, slaap liever in mijn eigen tent in een bos, dan in een overheids- voorzien woonmachine waar zelfs Le Corbusier van moet kotsen.

Langs de andere kant, we hebben dan ook een zeer comfortabele tent voor onze Middeleeuwse uitstappen.

Het gezeik start wel met het feit dat onze (r)overheid niet graag heeft dat mensen zonder ambtenaarlijke toestemming ergens leven.
Oud 20 december 2024, 21:50   #5
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik persoonlijk, slaap liever in mijn eigen tent in een bos, dan in een overheids- voorzien woonmachine waar zelfs Le Corbusier van moet kotsen.

Langs de andere kant, we hebben dan ook een zeer comfortabele tent voor onze Middeleeuwse uitstappen.

Het gezeik start wel met het feit dat onze (r)overheid niet graag heeft dat mensen zonder ambtenaarlijke toestemming ergens leven.
Weer over dat lastigvallen en niet lastigvallen; maddox.

Ja in "one flew over the cuckoo's nest" zijn ook veel brave jongens die geen vlieg kwaad doen maar hun sociale vaardigheden zijn nihil tot niet bestaand. Het gaat inwaarts. De problemen. Binnenvreters.

Dan heb je dat andere extreem. Het gaat uitwaarts. "clockwork orange". Wat moet je ermee, hé?

Beide extremen.
Oud 20 december 2024, 22:01   #6
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=5D3crqpClPY

Wat moet je ermee; hé?

Die mannetjes die denken dat ze in een eeuwig durend complot zitten.
Oud 20 december 2024, 22:17   #7
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Die opvoeding van den buiten. Daar zit de vork iets anders aan de steel, hé. Je kan wel eens naar het platteland gaan.

https://www.youtube.com/watch?v=_WUyZXhLHMk
Oud 20 december 2024, 22:31   #8
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met de huidige en toekomstige energienormen gaat voor deze mensen op de duur een huis vinden onhaalbaar worden.

Kan je daar niet simpel een oplossing voor uitdokteren zoals ern brievenbus adres.
Het "referentieadres" is in wezen dat. Daarom dat hij zegt dat hij zijn inkomen verliest als ze zijn referentieadres opzeggen.
Hij wordt dan op een gegeven moment ambtelijk geschrapt.
Oud 20 december 2024, 22:59   #9
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Morpheus hé.

https://www.youtube.com/watch?v=O5b0ZxUWNf0

"Om een mens te veranderen in dit. Een batterij." The horror genre.
Oud 20 december 2024, 23:00   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het "referentieadres" is in wezen dat. Daarom dat hij zegt dat hij zijn inkomen verliest als ze zijn referentieadres opzeggen.
Referentie adres moet aangevraagd en aanvaard worden.

En daar heb ik ervaring mee.
Ken een marktkramer die dat had, maar door covid geen markten meer kon doen, en de instanties hebben hem verplicht een "vast adres" te regelen.
Oud 20 december 2024, 23:20   #11
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Daarom ook dat ik zo’n ‘adres’ automatisch toegekend zou verwachten.

Hoe kan dat nu dat ze gewoon je uitkering schrappen als je er zelf niks aan kan doen?
Oud 20 december 2024, 23:37   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hoe kan dat nu dat ze gewoon je uitkering schrappen als je er zelf niks aan kan doen?
Omdat "automatisch" teveel misbruik zou opleveren.

Die "ex-markt kramer" waar ik over sprak, die had in de eerste maanden van zijn covid periode een volledige uitkering. Toen het referentieadres wegviel, en hij een peperdure huursituatie moest aangaan, was dat een leefloon.
In de kleine 2 jaar dat ie op dat leefloon zat, is zijn reserve opgevreten en kon die zijn zaak niet meer herstarten.

Nu is hij eindelijk aanvaard voor een herscholing tot ADR vrachtwagenbestuurder. Ik ben benieuwd dat hij die herscholing voor elkaar krijgt, en op zijn 55 nog een werkgever vind.

Stel je nu voor dat een klaploper die bij een "niet officiële" partner leeft, een referentieadres kan hebben, en een volledig "onafhankelijk" leefloon krijgt...

Daarom dat het niet automatisch mag zijn....

Laatst gewijzigd door maddox : 20 december 2024 om 23:39.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2024, 23:39   #13
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kan hij aan die illegale drugdealer uit de reeks Niveau 4 die hier officieel niet woont maar toch een leefloon trekt niet vragen hoe die dat doet?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2024, 23:49   #14
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Gewoon gaan werken is geen optie?
Oud 20 december 2024, 23:50   #15
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat "automatisch" teveel misbruik zou opleveren.

Die "ex-markt kramer" waar ik over sprak, die had in de eerste maanden van zijn covid periode een volledige uitkering. Toen het referentieadres wegviel, en hij een peperdure huursituatie moest aangaan, was dat een leefloon.
In de kleine 2 jaar dat ie op dat leefloon zat, is zijn reserve opgevreten en kon die zijn zaak niet meer herstarten.

Nu is hij eindelijk aanvaard voor een herscholing tot ADR vrachtwagenbestuurder. Ik ben benieuwd dat hij die herscholing voor elkaar krijgt, en op zijn 55 nog een werkgever vind.

Stel je nu voor dat een klaploper die bij een "niet officiële" partner leeft, een referentieadres kan hebben, en een volledig "onafhankelijk" leefloon krijgt...

Daarom dat het niet automatisch mag zijn....
De oplossing daarvoor zijn natuurlijk die ‘minimale comfort’ flats.
Oud 21 december 2024, 07:20   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We zien dus duidelijk hoe overbevolking (waarmee ik niet zozeer de kwantiteit alleen bedoel,maar ook mensen die niet passen in de maatschappij),en de nadruk van de overheid op sociale woningen voor mensen die hier niet eens zouden moeten zijn, opspeelt...

Want inderdaad,we zouden denken dat overheden een aantal "basis-wooneenheden" zou moeten aanbieden,en tevens basis-administratieve diensten in deze steeds complexer wordende wereld...

Maar we weten ook dat steeds meer mensen uit de boot vallen en wat een uitzonderingsmaatregel zou moeten zijn,de NORM zal worden...wijk na wijk.

Ja,appartementen dienen al eens leeggemaakt en aangepakt te worden ,of het worden stilletjesaan ruines.....
Want ja,een VME,of een eigenaar van woonblokken,heeft als taak de kwaliteit van zijn eigendom op orde te houden,of riskeert dat de overheid dat plotseling zal DWINGEN......(de tijd van gedurende twintig jaar een ganse straat te laten vervallen is in Vlaanderen voorbij)

Ik woon zelf in een regio waar eigenlijk heel geschikte oude rijhuisjes voor zulke gevallen snel opgekocht en opgeknapt worden tot een heel behoorlijk niveau (zou er zelf best wel willen in wonen)..
Maar ze dienen voor Oost-Europese werklui.....die mensen die zorgen dat onze maatschappij blijft functioneren,want onze onzinjobbers,woonachtig op de verkavelingen in hun milieuneutrale grafmonumenten gaan het niet doen.....

Ook niet voor de "stefs" dus...

Er zijn waarschijnlijk al een paar honderduizend Stefs.....

Laatst gewijzigd door kelt : 21 december 2024 om 07:29.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2024, 07:50   #17
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De oplossing daarvoor zijn natuurlijk die ‘minimale comfort’ flats.
In BEL of zelfs in de grootste delen van EU is wonen een ganse opgave. Je moet hier bijna een half kasteel bezitten om ergens te mogen wonen zie je adres te mogen hebben ? Die zever van dat adres hebben we d8 ik te danken aan Napoleon en dat is dus al heel eeuwen voorbijgestreefd. In de VS is je adres een postbus. In veel staten zie je langs de weg dan ook tientallen postbussen staan bij een of ander huis. Ik begrijp dat niet waarom dat hier niet kan ? Ik begrijp ook niet men met het steeds groeiend aantal alleenstaanden men bv geen mooie domeinen met stacaravans kan openen .....veel mensen hebben daar meer dan genoeg mee om in te leven ? En om welke stomme reden mag je daar je adres niet hebben ??? Ik dacht nochtans dat dat voor die Oekrainers wel weer allemaal kon en mocht ? In de VS leven miljoenen mensen officieel in trailers.
Ik zou als alleenstaande meer dan voldoende hebben aan een klein chaletje of stacaravan.

PS Mag die Stef niet in een of ander hotel gaan verblijven met de zogenaamde asielzoekers ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 21 december 2024 om 07:56.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2024, 08:49   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zo ne gast krijgt meer dan waarschijnlijk rond de 300 euro huursubsidie.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2024, 08:51   #19
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Referentie adres moet aangevraagd en aanvaard worden.

En daar heb ik ervaring mee.
Ken een marktkramer die dat had, maar door covid geen markten meer kon doen, en de instanties hebben hem verplicht een "vast adres" te regelen.
Standaard is dat 3 maanden met een mogelijke verlenging van 3 maanden.
Oud 21 december 2024, 08:52   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Is terecht hoor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be