![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
|
![]() China is de grootste automarkt van de wereld met enkel afgelopen september 2,1 miljoen verkochte wagens, waarvan zelfs 53% stekkerwagens waren of 1,1 miljoen, daarvan waren 644.000 BEV... voor 1 maand hé. Dat is dus ~ 31% aandeel aan het algemene totaal.
De electrificatie gaat er dus snel want YoY was de stijging van de stekkerwagens 51%. Bij de model ranking staat de beste ICE op de 7e plaats. ICE's zijn enkel nog echt relevant in het compacte segment C, in het kleinere segment B en nog kleinere A segment dus niet, de top 3 zijn daar altijd BEV. In de middenklasse D en hoger segment E staan ook de EVs bovenaan, bij het E-segment haalde de Audi A6L wel een verdienstelijke 3e plaats. Maar dat zal ook snel veranderen als de electrische A6 e-tron op de markt komt. Tesla is zowat het enige merk wat serieus meedoet tussen al die Chinese EV-merken, waar de modellen van BYD overheersen (BEV+PHEV tesamen) Ik vertaal ff het bovenste stukje. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 1 november 2024 om 23:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 9.008
|
![]() Waar gaan al die Chinese auto's naar toe? Wie koopt ze?
Men kan ze toch niet blijven parkeren in de havens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is een binnenlandse markt voor Chinese auto's. Van de 1.6 miljard chinezen zijn er 500 000 000 rijk genoeg om dat te veroorloven. (als de communistische overheid geen stempel Ni op plakt)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 2 november 2024 om 10:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
|
![]() Ik had de bron vergeten dat was deze:
https://cleantechnica.com/2024/10/22...s-full-report/ op basis van ev-volumes.com en waar die zijn cijfers haalt ga ik niet zoeken. Maar nu heb ik een tweede wel directe Chinese bron via China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), die laten nog interessantere cijfers zien want ze maken aparte cijfers en laten ook de exportaantallen zien. Maar als ik dan de China verkoop an sich bekijk zijn die septembercijfers nog 22k hoger voor BEV an sich, en 70k meer stekkerwagens, 1,176 miljoen (CAAM) ipv iets meer dan 1,1 miljoen (ev-volumes.com) • September-BEV was 775.000 waarvan 89.000 voor export maakt 686.000 BEV. Cleantechnica schreef 664.000. • Ze exporteerden in september 539.000 wagens waarvan 111.000 stekkerwagens waarvan 89.000 BEV. (dus 428.000 ICE = benzine (gewone hybrides) Ze verdienen dus ook nog extra door ICEs te exporteren. Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2024 om 15:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
|
![]() In september werden 1,12 miljoen stekkerwagens verkocht in China, dit van de 1,69 miljoen wereldwijd, meldt Reuters.
Dat is dus 2 op 3. China is dus de aandrijver en "schittert" In de grafiek zie je de maandelijkse variatie per regio, vanaf september 2023 tot september 2024. Ook de markt in Europa herpakt zich dus significant. USA zit in verkiezingsmodus. In de andere regios is er ook groei. Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 2 november 2024 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
|
![]() BYD verkocht wereldwijd voor de eerste keer meer dan 500.000 stekkerpersonenwagens per maand. Dit in verleden maand oktober, waarvan bijna 190k BEV, de rest waren 311k PHEV. Daarnaast nog een paar duizend commerciele stekkerwagens.
Aan dit tempo kunnen ze mogelijk - qua BEV - Tesla inhalen dit 4e kwartaal. Citaat:
BYD kan dat bijna allemaal in China verkopen, ondanks zware concurrentie. Slechts goed 31k werd in het buitenland verkocht. BYD gaat wslk volgend jaar al zijn verkoop verdubbelen van 3 miljoen naar 6 miljoen, en dat enkel met stekkerwagens. Dat is nu het voordeel als je al uw batterijen zelf maakt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 november 2024 om 12:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.319
|
![]() China heeft ongelofelijke voordelen t.o.v. onze industrie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die hebben/zijn onze industrie nu. En desondanks een redelijk geslaagd kapitalistisch experiment, blijft China een communistische planeconomie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
|
![]() Citaat:
Massaproductie Li-ion batterijen. (oorspronkelijk Japan, USA, UK, Nobelprijs 2019) Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 4 november 2024 om 15:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
|
![]() Tesla wil ook in USA nog sneller van zijn stock af.
In Texas is Tesla blijkbaar ook elec-leverancier en geeft promo-prijzen thuisladen als lokmiddel. Voor 5 $/maand onbeperkt thuis laden (tijdens bepaalde nachturen), dit 1 jaar lang als men voor einde 2024 een Tesla koopt. Citaat:
Ze houden het zo goed mogelijk geheim... camouflage-prototypes zijn wel reeds gespot.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2024 om 16:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.395
|
![]() Integendeel tot Europa verkocht China 5% meer autos dan verleden jaar.
De verkoop van stekkerwagens (NEV) an sich groeide zelfs met 41,6% en het marktaandeel kwam uit op 47,9% van alle wagens. De verhouding BEV/PHEV zal ca. 58 %/42% zijn van bijna 11 miljoen NEV, dat zijn dus 6,38 miljoen verkochte BEV in 2024 Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 12 januari 2025 om 23:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
|
![]() Dat de verkoop van EV's in China zo hard gaat heeft wellicht ook met fiscale regels te maken.
Ik was een tijd geleden in Xiamen, min of meer halverwege tussen Hongkong en Sjanghai gelegen aan de kust tegenover Taiwan. Er wonen iets van een 5 miljoen mensen. Er rijden daar veel EV's rond. Wat me verteld werd is dat een wagen er inschrijven extreem duur is, tenzij het een EV is, dan is het heel goedkoop. De juiste bedragen heb ik niet onthouden. Ik weet niet of dat overal in China zo is. Ik kan vermoeden van wel. |
![]() |
![]() |