![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.997
|
Citaat:
Of hoe moet men dat begrijpen? lol.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2025 om 16:43. |
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.695
|
Citaat:
__________________
I wish nothing but the best for you too. |
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.997
|
Citaat:
Ze hopen op een productie van 250k per jaar en die ook te verkopen. Een compactere Tesla model 2 (4,25 - 4,5 m) was zeker beter voor de Europese consument, maar niet voor Tesla's winst, want voor een nagelnieuw model 2 is meer ontwikkelings- en productiekost nodig. De naam Tesla-deuk is uitgeblutst, aangezien ze dit kwartaal 50.000 meer wagens verkocht hebben dan ze er dit kwartaal gemaakt hebben. Het draait zich enkel om geld. De andere automerken moeten maar compactere e-wagens maken, denkt Elon Musk. Tesla heeft nog tijd.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2025 om 16:53. |
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.925
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.997
|
Citaat:
Waarom zou een Amerikaans merk als Tesla veel compactere wagens moeten maken? Kunnen dat de Europeanen/Asiaten niet beter?
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2025 om 16:56. |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.997
|
De "nieuwe" Tesla instap-model Y zal waarschijnlijk minder dan € 40k kosten of minstens €6k minder dan de normale Model Y RWD met 60,5 kWh LFP batterij (€ 45.990)
Die prijs komt dus in het vaarwater van de compacte klasse of C-segment, ik neem aan dat dit de prijzen van deze gaat drukken wat goed is voor de consument... In elk geval gaan we morgen alles weten. Ik verwacht alvast niet dat er wat aan het batterijpack en aandrijving verandert wordt tov het huidig instapmodel. (dat maakt de productie eerder duurder) Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 6 oktober 2025 om 19:42. |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.695
|
Citaat:
Van zodra men 75-80 KWh in een compacte wagen als een Renault 5 of Citroën 3 of iets dergelijks kan steken, zou dat, voor mij althans, een nobrainer zijn om daarvoor te gaan.
__________________
I wish nothing but the best for you too. |
|
|
|
|
|
|
#8 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.997
|
Citaat:
Daar vind ik (met filters) maar 1 wagen (edit: 2 wagens) die nog in de compacte B-klasse ingedeeld is met een praktisch rijbereik van minstens 450 km, de Kia EV3 Long Range. Citaat:
De wagen heeft standaard V2L dus de batterij kun je ook als stroombron gebruiken. Die heeft een praktisch rijbereik van 455 km (WLTP: 605 km), snelladen 10%-80% gemiddeld aan 105 kW of in 33 minuten, of op een kwartier snelladen komen er 142 km bij (alles praktijkwaarden gemiddeld, in de zomer is het 163 km erbij, in putje winter 126 km, de wagen heeft wel geen warmtepomp standaard die optie memen kan daar zeker helpen). Die EV3 LR (in de standaard-uitvoering) krijgt daarvoor een voldoende geschiktheid voor lange afstanden of 3 sterren op 5: Small car, big range?: https://www.youtube.com/watch?v=Lu7qbFWf6i0 Die ev-database filter werkt ook perfect want ik weet dat er nog een VW ID3 Pro S is, die maar 4,26 m lang is met een zeer lange wielbasis van 2,77 m waar ze een 79 kWh netto batterijpack in krijgen, die heeft nog wat meer rijbereik (475 km) en haalt 3,5 sterren op 5 geschiktheid lange afstand, ook omdat die sneller kan snelladen (135 kW gemiddeld). En heeft een standaard warmtepomp. Kan op een kwartier 167 km tot 218 km snelladen (1 stop range = 15 minuten snelladen) Citaat:
De zeer compacte B-klasse of 4 meter-wagens zijn voorlopig nog te klein om een plat batterijpack van 75 kWh in de bodem te leggen, mss dat het bij de solid state batterijpacks wel gaat, die verwacht men pas tegen 2030, maar de prijs voor die techniek zal navenant hoger zijn. Of de constructeurs ze gaan maken is een ander thema. De grootste keuze aan long range wagens en - nog niet te lang voor een korte garage - vindt men in de 4,5 meter of lage middenklasse.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 7 oktober 2025 om 09:46. |
||||
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.997
|
Deze titel kan me eigenlijk ook inkaderen:
Citaat:
Een middenklasse crossover met meer dan 600 km rijbereik voor een prijs van $ 35k? Als ik die beide "spaarversies" van Tesla uitreken naar $ per rijbereik is er geen enkele BEV - ook de long ranges niet in een goedkoper segment - die in de buurt komen, zelfs niet binnen de 15%. En als die "budgetmodellen" naar Europa komen, idem Het kan natuurlijk zijn dat "de Amerikaan" niet kan rekenen. "Het budgetmodel" van wereldwijd het meestverkochte model (ICE inbegrepen) van 2022-2023-2024. Die toen $ 6k/$20 k duurder is/was voor vergelijkbaar rijbereik. Dus hoe duurder hetzelfde model hoe meer kans dat die wereldwijd het beste verkoopt. Het spaarmodel zal de ondergang van het model Y worden. ![]() De budgetmodellen zoals het model 3 heeft standaard matrix-koplampen of een $ 2000- dure optie bij Porsche: https://youtu.be/Dq7ve4Pcn30?t=794
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 8 oktober 2025 om 13:33. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.695
|
Beginprijs in België is 39.990 €
__________________
I wish nothing but the best for you too. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.997
|
Voor Model Y standard met 70 kWh grote NMC-batterij. Zeer scherpe prijs.
Men moet al 1-2 wagenklasse kleiner kijken, die dat deels kunnen bieden.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
|
|
|
|
#12 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.997
|
Citaat:
Het rijbereik van 534 km (of **34 km meer) is dus wslk voor 98% te danken aan de smallere aero 18" velgen+banden (18'' Aperture-velgen), want het vorige instapmodel Y RWD had standaard 19" velgen+banden, dat vond men in de configuratie op de Tesla website. 1e Dubbelcheck: 1. Vorige instapversie RWD: https://ev-database.org/car/3103/Tesla-Model-Y-RWD Battery Nominal Capacity * 64.0 kWh Useable Capacity* 60.5 kWh Cathode Material LFP Name / Reference CATL LFP64 WLTP Ratings Range 500 km Rated Consumption 139 Wh/km Vehicle Consumption 121 Wh/km Dimensions and Weight Length 4790 mm Width 1982 mm Width with mirrors 2129 mm Height 1624 mm Wheelbase 2890 mm Weight Unladen (EU) 2003 kg - - - - 2. nieuw instapmodel Model Y Standard (verschillen): https://ev-database.org/car/3362/Tes...Y-Standard-RWD merk de mm-verschillen in afmetingen en vooral 22 kg minder gewicht door de besparingen: Battery Nominal Capacity * 64.0 kWh Useable Capacity* 60.5 kWh Cathode Material LFP Name / Reference No Data WLTP Ratings Range 534 km Rated Consumption 131 Wh/km Vehicle Consumption 113 Wh/km Dimensions and Weight Length 4797 mm Width 1982 mm Width with mirrors 2129 mm Height 1621 mm Wheelbase 2890 mm Weight Unladen (EU) 1981 kg 2e dubbelcheck is gewoon de US-site van het Model Y Standard waar men de EPA-rijbereikverschillen kan aflezen bij 18" standaardvelg en 19" velg als $1500-optie, en dan omrekenen *1,168 naar WLTP en kms Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 oktober 2025 om 18:30. |
||
|
|
|
|
|
#13 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.997
|
Citaat:
Qua de (betere) LPFs die eraan komen, en Chinese merken (XPeng) al hebben, denk ik wel dat Tesla in 2026 wel eens ultrasnelladende LPFs zelf gaat maken in Nevada in eigen beheer (met de machines van CATL). US bronnen en Chinese bronnen hebben dat eind juni bevestigd, die fabriek zal nu mogelijk productieklaar zijn, minimum streefdoel 10 GW/jaar. CATL heeft onlangs ook in München dat ultrasnelladend LFP-batterijpack geprensenteerd, in 10 minuten kan er echte 400 km bijgeladen worden als de laadpaal dat kan leveren. (478 km WLTP) - bronnen: Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 12 oktober 2025 om 10:59. |
||||
|
|
|