![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Opnieuw bewijs: cannabis slecht voor jeugd
Softdrugs zijn wel degelijk gevaarlijk voor jongeren. Scholieren die voor hun zestiende cannabis gebruiken, lopen een veel groter risico op een psychose dan mensen die later beginnen. Dat blijkt uit een onderzoek dat vandaag, 1 december, is gepubliceerd in het tijdschrift British Medical Journal. Eerder bleek al dat er een relatie bestaat tussen softdrugsgebruik en psychotische aandoeningen. Het nieuwe onderzoek toont aan dat naast aanleg ook de leeftijd een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van een psychose. De kwetsbare jongeren lopen door het gebruik van cannabis 50 procent meer kans op de psychische aandoening, zo zeggen de onderzoekers. Een wietzakje Schoolgaande jeugd vormt de grootste groep gebruikers van cannabis. Het merendeel van de honderdduizenden gebruikers bestaat uit minderjarigen. Gedoogbeleid Hoewel steeds meer onderzoeken aantonen dat softdrugs gevaarlijker zijn dan gedacht, kent Nederland nog altijd een gedoogbeleid. Het kabinet Balkenende II overweegt nu om coffeeshops in de buurt van scholen te sluiten. Ook moeten buitenlandse drugstoeristen harder worden aangepakt. Publicatiedatum: 1 december 2004 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() 't Is coffeeshops verboden aan minderjarigen te verkopen. Maja, iemand onder de 16 mag bij ons ook geen café binnenkomen...
Heb geen cijfers om het te staven, maar mijn indruk na ettelijk bezoeken aan de Noorderburen was toch dat de jeugd ginds er een pak minder enthoesiast over doet dan onze eigen tieners. Verboden vruchten enz.
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
En drugstoeristen zijn een gevaar op de weg want meestal hebben die voor ze terugkeren nog eens goed geblowd in de coffeeshop! Dus zie ik niet in waarom men ze zachter zou moeten aanpakken dan iemand die 2 pintjes heeft gedronken en achter het stuur zit! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
En als ik spreek over drugstoeristen heb ik het wel over de kerels (meestal fransen) die over ons land naar holland trekken om drugs te kopen! Maar ik kan mij goed inbeelden dat de amsterdamse politie meer dan één keer moet tussenkomen in rellen met drugstoeristen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() In welke zin houdt het onderzoek rekening met het omgekeerde: nl mensen met een aanleg tot psyschische ziekten begint sneller met cannabis. Lijkt mij in dit specifieke geval niet onbelangrijk.
(waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat cannabis niet slecht zou zijn voor de gezondheid, zoals ongeveer alles wat een mens graag doet is het slecht voor de gezondheid)
![]() |
#9 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() Volgt iemand een beetje ook de anti-nicotine acties ? De AA anti-alcoholacties ?
Stel dat we allemaal akkoord gaan over de schadelijkheid van deze drugs ? Verbieden ? Ja maar soms , in geringe hoeveelheden , zijn ook deze drugs quasi geneesmiddelen hoor ! & Dat is waarschijnlijk waar voor alle drugs inklusief Canbabis en XTC en LSD en... We klagen regelmatig over een betuttelende paternalistische maatschappij... Mijn kinderen heb ik in hun reis naar volwassenheid begeleid zonder verboden er was 1 verbod ingevoerd door mijn Eega : naar "The A team" kijken... als we samen zitten en eens goed willen nostalgisch ons over het verleden vrolijk maken is dat nog altijd hun "groot trauma". Ik geloof niet dat criminalizeren van om het even welke drugs heilzaam is - recent speelde ik een min of meer rol in het "afkicken" van mijn jongere halfbroer - ik geloof nooit dat hier iets bereikt zou zijn door hem als crimineel te behandelen : integendeel hij zou totaal voor zich, de maatschappij en lbnl voor zijn nageslacht verloren geweest zijn. Wat te doen ? Onze overtuiging uitdragen dat men van rotzooi moet afblijven en dat wat men nu eenmaal gebruikt matigen, onder doktersvoorschrift blijven & vooral verantwoordelijk omgaan met ons eigen lichaam. Dit is niet onredelijk, zelfs een verslaafde kan hierdoor geholpen worden. Verbod en criminalizatie heeft een omgekeerd effect - als junkies hun drugs onder dokterstoezicht betaalbaar of zelfs gratis kunnen krijgen hebben criminelen in de eerste plaats geen kansen meer. Overlast door buitenlandse cannabissmoorders in Amsterdam en elders & gebruikte mogelijk met aids besmette spuiten in de goten van andere grote steden... Mensen zijn misselijk (sommigen dan toch): de prijs van de "vrijheid" is dat we moeten opruimen en er toch nog altijd repressie tegen excessen moet zijn.. Als supporteres van een voetbalploeg het lokaal van hun "tegenstrevers" verbouwen moeten we dan het voetballen verbieden ? Of is dat een geval van "vrije meningsuiting" ?
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
![]() Arme stad! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
2. als een stad enkel gekend is omwille van zijn coffeshops (en bordelen!), dan is dat in mijn ogen een arme stad! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Hoe de woorden van het onderzoek verdraaid worden door de auteur van het artikel:
Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze gaan toch geen foto van suikerbieten plaatsen in een artikel over cannabis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Zielige schijtlaars!
Ik wou zeggen uw ballen, maar dat gaat moeilijk tegen iemand die ze ontbreekt! |
![]() |
![]() |