Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2005, 23:35   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard Mijnheer WALTER ZINZEN zegt het zéér goed

Eén van de intelligentste mensen van deze aardbol neemt alweer een BUB standpunt over: één unitaire kieskring voor heel België!

[size=5][font=Verdana, Helvetica, Arial]Brussel-Halle-Utopia

[/font][/size][font=Verdana, Helvetica, Arial][size=2]Het Brussel-Halle-Vilvoorde-model moet niet afgeschaft maar uitgebreid worden
[/size]
[size=2]
VANUIT Kenia, waar hij nu verblijft, liet Olivier Deleuze weten dat België een gelukkig land moet zijn als het zich een probleem zoals de splitsing van B-H-V kan veroorloven. Die Deleuze is een aardig man, misschien niet zo'n geweldig organisator, maar een politicus naar mijn hart. Vooral zijn gave om onze communautaire problemen te relativeren bevalt me zeer. Eigenlijk zou ik best een keertje voor hem willen stemmen, mocht hij ooit terugkeren naar de vaderlandse politiek.

[/size]
[size=2] Nu wil het geval dat ik tot het zeldzame soort Belgen behoor die dat ook kunnen: een stem uitbrengen aan de andere kant van de taalgrens. Want ik ben een ingezetene van een bevoordeeld stuk Vlaams-Brabant: ik behoor tot het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Dus kan ik ook stemmen voor politici, zelfs Franstalige, uit de hoofdstad. Maar de Vlaamse politici willen ons dat privilege afpakken. Ze willen ons kiesarrondissement splitsen zodat we nog alleen op streekeigen kandidaten kunnen stemmen.

Nochtans, zo zeggen diezelfde Vlaamse politici, de kiezer heeft altijd gelijk. Ik ben een kiezer, dus ik heb gelijk, ook al heb ik nog nooit op het Vlaams Blokbelang gestemd. En ik heb die splitsing niet gevraagd, wel integendeel. En ik maak me sterk: heel wat andere kiezers evenmin. Om nog te zwijgen van de burgers in de rest van het land, van wie de meeste Brussel, Halle of Vilvoorde niet eens op een landkaart kunnen aanwijzen.

Alleen eigen stamgenoten

Van alle federale staten op de hele wereld is België wel een van de raarste. Wij kunnen onze vertegenwoordigers in de federale regering maar voor de helft aanwijzen. Als Vlaming hebben we geen enkele zeggenschap over de bewindslieden uit het zuiden des lands, ook al regeren die wel degelijk ook over ons. De premier, die het héle koninkrijk moet besturen, kan maar in één enkele van de 2,5 deelstaten verkozen worden. Al meer dan dertig jaar komt de Belgische eerste minister uit Vlaanderen, zonder dat onze Waalse landgenoten daar ook maar iets over te zeggen hebben. Het is alsof de kanselier van de Duitse Bondsrepubliek alleen maar in Noordrijn-Westfalen zou verkozen worden, omdat dat nu eenmaal de dichtst bevolkte deelstaat is.

Natuurlijk, de regeringsleider wordt bij ons niet rechtstreeks verkozen zoals in Duitsland, maar was het Karel De Gucht niet die ooit zei dat premier Verhofstadt kon profiteren van de ,,kanseliersbonus''? Was dat niet suggereren dat de kiezer wel degelijk mee kon beslissen over de toekomstige premier? Maar dan alleen in Vlaanderen, uiteraard. Dat vertelde De Gucht er niet bij. Een democratisch deficit van eerste orde, waar niemand van wakker schijnt te liggen.

Met de verkiezingen voor het Europees parlement is het niet anders. Die zijn alles behalve Europees, want we kunnen alleen onze eigen stamgenoten afvaardigen. Charismatische politieke leiders uit pakweg Helsinki of Vilnius kunnen we niet met onze stem verblijden, laat staan dat we onze bewondering voor Louis Michel zouden kunnen uiten door in het stemhokje aan hem te denken. Zolang er geen echte Europese lijsten bestaan met kandidaten die in heel de Unie opkomen, zal Europa nooit ons echte vaderland zijn.

Eén groot Brussel-Halle-Vilvoorde

In die vanuit democratisch oogpunt doffe woestenij straalt nog één enkel lichtpuntje: Brussel-Halle-Vilvoorde. Wij, Vlaams-Brabantse inwoners van dat gelukkige arrondissement, kunnen onze invloed ook laten gelden buiten onze provinciegrenzen in het Hoofdstedelijk Gewest. Dat model moet niet worden afgeschaft, maar juist uitgebreid.

Laten we beginnen met de federale premier rechtstreeks te laten verkiezen door álle Belgen, ongeacht hun taal, sekse of religie. Laten we hem/haar de opdracht geven de regering te vormen in afspraak met de koning, zoals de grondwet het wil, en niet via gekonkelfoes met de partijvoorzitters. Laten we vervolgens ijveren voor het europeaniseren van de Europese verkiezingen. Laten we met andere woorden eerst van België, later van Europa, één groot Brussel-Halle-Vilvoorde maken. Het Arbitragehof zal tevreden zijn, want de bestaande discriminatie tussen de kieskringen wordt opgeheven. De Franstaligen zullen naar hartenlust voor Vlaamse politici kunnen kiezen en de Vlamingen moeten nergens een prijs voor betalen. En Olivier Deleuze zal in het verre Kenia glimlachend vaststellen dat het toch nog goed komt met het land van Magritte.

(Met dank aan Thomas Morus, de auteur van Utopia ).

Walter Zinzen

(De auteur is gewezen VRT-journalist)[/size][/font]
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 23:55   #2
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Wat meneer Zinzen al in z'n opening niet vermeldt is dat hij kan stemmen voor personen die hem niet eens kunnen vertegenwoordigen. Een groot verschil dus met de premier die wel wel z'n kiezers kan vertegenwoordigen.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 00:04   #3
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
[font=Verdana, Helvetica, Arial][size=2] Die Deleuze is een aardig man, misschien niet zo'n geweldig organisator, maar een politicus naar mijn hart. [/size][/font]
Is dat die niet die propere lucht wou aankopen in Rusland, ook al zit men hier dan nog steeds met vervuilde lucht? Inderdaad een integer polticus
Oud 26 januari 2005, 00:05   #4
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nochtans, zo zeggen diezelfde Vlaamse politici, de kiezer heeft altijd gelijk. Ik ben een kiezer, dus ik heb gelijk, ook al heb ik nog nooit op het Vlaams Blokbelang gestemd. En ik heb die splitsing niet gevraagd, wel integendeel. En ik maak me sterk: heel wat andere kiezers evenmin. Om nog te zwijgen van de burgers in de rest van het land, van wie de meeste Brussel, Halle of Vilvoorde niet eens op een landkaart kunnen aanwijzen.
Oud 26 januari 2005, 00:15   #5
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.

en hebben die 1000000 kiezers van het Vlaams Blok/Belang dan geen gelijk?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 00:18   #6
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
Is dat die niet die propere lucht wou aankopen in Rusland, ook al zit men hier dan nog steeds met vervuilde lucht? Inderdaad een integer polticus
er was een lek in de plastieken zakjes gevuld met zuivere lucht ontstaan bij het overbrengen naar hier

hoe maf moete dan wel ni zijn om met zulk idee te komen , lucht kopen

Laatst gewijzigd door daiwa : 26 januari 2005 om 00:20.
Oud 26 januari 2005, 00:28   #7
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

in uw artikel staat ook vermeld dat er al 30 jaar een Nederlandstalige eerste minister is, maar er staat wel ni bij hoe da komt.
de ware reden is dat er in die 30 jaar nog NOOIT een Franstalige minister is geweest die het Nederlands machtig was!!!
nu zult u wel Michel kunnen vernoemen maar u weet net zoals ik goed genoeg dat Di Rupo dat nooit zou toestaan dat Michel eerste minister word
Oud 26 januari 2005, 02:06   #8
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ik weet alvast dat de BUB 13000 stemmen haalden en er op een betoging voor de onmiddellijke splitsing 13000 man aanwezig was. U hoeft trouwens niet in andermans naam te spreken, wat u beweert kan enkel uit een referendum blijken en dat zullen de Franstaligen omtrent het communautaire nooit toelaten aangezien de uitslag toch op voorhand vaststaat...

Citaat:
VANUIT Kenia, waar hij nu verblijft, liet Olivier Deleuze weten dat België een gelukkig land moet zijn als het zich een probleem zoals de splitsing van B-H-V kan veroorloven

dat is nu echt weeral zo'n typische Franstalige doodoener waar ik mij verschrikkelijk aan kan ergen. In vgl. met de problemen in Afrika is DHL ook een niemendalletje, als Deleuze een Vlaming was zou hij verdomme voor de splitsing pleiten, ook al zat de hypocriet in Kenya
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 02:37   #9
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
er was een lek in de plastieken zakjes gevuld met zuivere lucht ontstaan bij het overbrengen naar hier

hoe maf moete dan wel ni zijn om met zulk idee te komen , lucht kopen
dus u vindt mensen die het kyoto-akkoord uitgedacht hebben maf?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 02:48   #10
patricia45
Burger

patricia45's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
Het woord achterlijk is eerder op zijn plaats.
Oud 26 januari 2005, 07:21   #11
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
So? Is Walter Zinzen God of zo?
Oud 26 januari 2005, 07:23   #12
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nee, maar wel de beste journalist ter wereld, en een der intelligentste mensen op deze aardbol. Zijn argumenten zijn ook zeer gefundeerd, vergeleken met de Vlaams-nationale "Belziek barst hahahah HEEE" zever
Oud 26 januari 2005, 07:31   #13
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nee, maar wel de beste journalist ter wereld, en een der intelligentste mensen op deze aardbol. Zijn argumenten zijn ook zeer gefundeerd, vergeleken met de Vlaams-nationale "Belziek barst hahahah HEEE" zever
Je ziet ze vliegen Patriot. Ten eerste is Walter Zinzen zeker niet de beste journalist ter wereld, kijk aub een voorbij ons kleine België hé. Ten tweede, al is hij een goede journalist, wat doet dat ertoe ivm zijn statement dat er veel mensen tegen die splitsing zijn? Heeft hij een deur-aan-deur actie gedaan om dat te weten te komen of zo?
Nu niet komen zagen over Vlaams-nationale argumenten, er zijn ook veel flaminganten die het verder brengen dan hetgeen jij ridiculiseert.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 26 januari 2005 om 07:31.
Oud 26 januari 2005, 08:10   #14
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Das waar. Uw reacties kan ik meestal wel apprecieren, maar 90 procent van de VB'ers zijn zo wél, en dan wordt het moeilijk zelf nog inhoudelijk te reageren.
Oud 26 januari 2005, 08:37   #15
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Kyoto akkoord is helemaal niet maf.

Het is wel maf rond de hete brij te blijven dansen door in grote landen met ruime natuurgebieden zuivere lucht te kunnen gaan aankopen als doekje voor het bloeden.
De Russische industrie is x-maal veel vervuilender dan pakweg de Belgische Petrochemie (want hier hebben ze al jaren geinvesteerd in zuiveringsinstallaties). Gewoon omdat in de toendra en dergelijke geen enkel fabriekske staat, laat staan dat die dichtbevolkt zijn, zouden wij daar wat lucht moeten gaan "kopen". Daar wordt geen enkel stukje atmosfeer zuiverder van.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 08:43   #16
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door walter zinzen
Wij kunnen onze vertegenwoordigers in de federale regering maar voor de helft aanwijzen. Als Vlaming hebben we geen enkele zeggenschap over de bewindslieden uit het zuiden des lands, ook al regeren die wel degelijk ook over ons.
Als Vlaming telt onze stem ook minder dan in het zuiden van het land. Franstalige politici hebben minder stemmen nodig om een zetel te halen.
Zou Zinzen daarom op Deleuze willen stemmen? Als hij dan toch de groene richting wil uitgaan is het inderdaad lonender om je stem op een franstalige persoon uit te brengen dan op een vlaamse.
Ecolo behaalde evenveel stemmen als NVA: het verschil tussen 4 zetels en 1 zetel!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 09:09   #17
Hagal
Burger

Standaard

De heer Zinzen kent blijkbaar niet zo goed de politieke geschiedenis van dit land. Als we opteren voor een unitaire kieskring, dan wordt elke verkiezing een verkapte talentelling. En we weten uit het verleden dat talentelling altijd uitlopen op heibel, want de franstaligen willen van iedere talentelling - officiële of verkapte - gebruik maken om de taalgrens open te breken en bepaalde gebieden te annexeren.
Wie wil dat België blijft bestaan - bubbubbub meen ik - die houdt zich beter verre van dit idee, want gegarandeerd ontploft heel de boel dan na een tweetal verkiezingen.
Hagal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 10:18   #18
Avan
Burgemeester

Standaard

Citaat:
[font=Verdana, Helvetica, Arial][size=2]
Laten we beginnen met de federale premier rechtstreeks te laten verkiezen door álle Belgen, ongeacht hun taal, sekse of religie. Laten we hem/haar de opdracht geven de regering te vormen in afspraak met de koning, zoals de grondwet het wil, en niet via gekonkelfoes met de partijvoorzitters. Laten we vervolgens ijveren voor het europeaniseren van de Europese verkiezingen. Laten we met andere woorden eerst van België, later van Europa, één groot Brussel-Halle-Vilvoorde maken. Het Arbitragehof zal tevreden zijn, want de bestaande discriminatie tussen de kieskringen wordt opgeheven. De Franstaligen zullen naar hartenlust voor Vlaamse politici kunnen kiezen en de Vlamingen moeten nergens een prijs voor betalen. En Olivier Deleuze zal in het verre Kenia glimlachend vaststellen dat het toch nog goed komt met het land van Magritte.

(Met dank aan Thomas Morus, de auteur van Utopia ).

Walter Zinzen

(De auteur is gewezen VRT-journalist)[/size][/font]
Prachtidee
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 10:24   #19
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Walter Zinzen is een linkse rukker die op een andere planeet woont. Een intelligent voorstel moet je niet van hem verwachten want hij is toch één en al vooringenomenheid.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 11:50   #20
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
idd. hoe kunde nu lucht kopen? al gehoord van luchtkastelen?
das gewoon een drogreden om er niets aan te doen

Laatst gewijzigd door daiwa : 26 januari 2005 om 11:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be