Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2005, 15:26   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Islamofobie in Nederland heviger dan elders

Citaat:
Autochtone Nederlanders oordelen twee keer zo negatief over de islam en moslims als Spanjaarden en Italianen. Nederlanders zijn ook banger. Een grote meerderheid ervaart de aanwezigheid van moslims als bedreigend.
Citaat:

Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO. Slechts 19 procent van de ondervraagden ervaart de aanwezigheid van moslims niet als bedreigend. Het onderzoek werd verricht in opdracht van de Groep Lazrak en borduurt voort op een enquête die NIPO vorig jaar juni deed in opdracht van de Volkskrant.

Daaruit bleek dat 67 procent van de autochtone Nederlanders geen contact had met moslims en dat 65 procent nauwelijks iets over de islam wist, ondanks de aandacht ervoor in de media.

De Groep Lazrak is een eenmansfractie in de Tweede Kamer en is ontstaan toen Ali Lazrak zich bijna een jaar geleden afscheidde van de SP.

Het nieuwe onderzoek, dat maandag officieel wordt gepresenteerd, werd uitgevoerd na de moord op Theo van Gogh. Gelijktijdig werden dezelfde vragen gesteld aan Spaanse en Italiaanse burgers.

NIPO concludeert dat er significante verschillen in beleving zijn tussen bevolkingsgroepen. Spanjaarden en Italianen oordelen positiever over moslims, hoewel ze veel vaker dan Nederlanders worden geconfronteerd met illegalen en bootvluchtelingen uit Noord-Afrika.

Overigens zijn autochtone Nederlanders na de moord op Van Gogh niet massaal anders gaan oordelen, aldus NIPO. Alleen zeggen Nederlanders nu eerder bang te zijn voor fysieke dreiging. Wie de aanwezigheid van moslims als bedreigend ervaart, doet dat vooral uit angst op termijn naar de regels van de islam te moeten leven.

Van de ondervraagden zegt de helft te zullen verhuizen als hun wijk zou 'verzwarten' en evenzovelen zijn bang dat vrouwen zich in publieke ruimten niet meer vrijelijk kunnen bewegen.

Een veel kleiner aantal wil meer contact en is voorstander van gezinshereniging. Inwoners buiten de grote steden, vrouwen en hoger opgeleiden uiten zich steeds vaker negatief over de islam en moslims.
Bron: www.volksrant.nl - 22/1/04

En hoe zou het in ons landje gesteld zijn? Worden er hier dergelijke onderzoeken verricht?

Zo ja, door wie en waar kan men die vinden?
Zo niet, waarom niet?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 15:28   #2
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

Nederland heeft zoals Belgie en de meeste andere West Europese landen geen meerwaarde aan vreemdelingen.
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 15:32   #3
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Best wel eng met al die lochtonen!
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 15:41   #4
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
Nederland heeft zoals Belgie en de meeste andere West Europese landen geen meerwaarde aan vreemdelingen.
idd. vooral als je ze weer de straat ziet opgaan voor een "tasjesdief"

Laatst gewijzigd door garfield : 22 januari 2005 om 15:41.
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 16:52   #5
sinan123
Banneling

Standaard

We weten allemaal waardoor dit komt,
Het nieuws loopt over van berichten over moslims; moslims dit, moslims dat bla bla blaa.
Als we het een beetje cijfermatig proberen te bekijken
Hoeveel mensen gaan er in Nederland dood aan islamtisch terreur
3? 5?

Hoeveel mensen gaan er dood aan een salmonella vergiftiging(door het eten van kippoducten) per jaar
200!

Als 90% van ons nieuws nou over salmonella ging was het dodental sterk teruggenomen, maar blijkbaar is het interessnter om het over moslims te hebben.

De feiten spreken voor zich....
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 17:00   #6
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
3? 5?
Ha, dan is het goed
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 17:04   #7
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Ha, dan is het goed
Nee integendeel zorgwekkend, maar is het nou zo interessant om het de hele dag in de media te zetten?
Oud 22 januari 2005, 17:10   #8
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het nieuws loopt over van berichten over moslims; moslims dit, moslims dat bla bla blaa.
3? 5?

Hoeveel mensen gaan er dood aan een salmonella vergiftiging(door het eten van kippoducten) per jaar
200!

Als 90% van ons nieuws nou over salmonella ging was het dodental sterk teruggenomen, maar blijkbaar is het interessnter om het over moslims te hebben.

Wat er niet is kan niet gemeld worden..... En ik kan me niet voorstellen dat een relatief veel toleranter volk als Nederland ten onrechte een hetse zou voeren.
Oud 22 januari 2005, 17:34   #9
Dimitri

Standaard

Citaat:
3? 5?

200!

Netjes overgenomen van Marcel van Dam, sinan.

Het gaat echter niet alleen om de doden die vallen door islamitische terreur, het gaat ook over de verandering van de samenleving onder invloed van de islam en de dreiging die er vanuit gaat. Marcel van Dam vindt blijkbaar dat je pas hoeft in te grijpen als er al veel doden vallen - een typisch Hollandse benadering van de put pas dempen als het kalf al verdronken is. De aandacht voor de islam is er nu juist op gericht de put nu al te dempen, voordat de hele veestapel erin lazert.

Maar wat ik mij altijd afvraag is, waarom Turken zich in deze gevallen aangesproken voelen terwijl de daadwerkelijke terreur vooralsnog voornamelijk of uitsluitend van Marokkanen en Arabieren komt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 18:05   #10
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Netjes overgenomen van Marcel van Dam, sinan.
Shit,je hebt me door.

Laatst gewijzigd door sinan123 : 22 januari 2005 om 18:08.
Oud 22 januari 2005, 18:07   #11
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar wat ik mij altijd afvraag is, waarom Turken zich in deze gevallen aangesproken voelen terwijl de daadwerkelijke terreur vooralsnog voornamelijk of uitsluitend van Marokkanen en Arabieren komt.
Het is voornamelijk moslims dit moslims dat.
En ik leef ook mee met vele normale geïntergreerde marokkanen die over een kam geschoren worden.
Oud 22 januari 2005, 18:11   #12
Dimitri

Standaard

Citaat:
En ik leef ook mee met vele normale geïntergreerde marokkanen die over een kam geschoren worden.
Nee, het is voornamelijk extremistische moslims dit extremistische moslims dat. Eigenlijk zou ik verwachten dat normale moslims zich daar ook tegen afzetten. Normale Nederlanders zetten zich ook af tegen neo-nazi's, nietwaar?
Oud 22 januari 2005, 19:00   #13
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, het is voornamelijk extremistische moslims dit extremistische moslims dat. Eigenlijk zou ik verwachten dat normale moslims zich daar ook tegen afzetten.
Ik (en met mij ook vele moslims) hebben zich afgezet van islamitisch extremisme, maar toch zeggen vele mensen en vooral ook op dit forum dat alle gematigde moslims extremisten zijn (naar Westerse maatstaven) en ik probeer het tegendeel te bewijzen.

Maar blijkbaar is het(100x zeggen dat ik tegen extremisme in welke vorm dan ook ben) niet genoeg.

Laatst gewijzigd door sinan123 : 22 januari 2005 om 19:01.
Oud 22 januari 2005, 19:08   #14
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
En ik kan me niet voorstellen dat een relatief veel toleranter volk als Nederland ten onrechte een hetse zou voeren.
Nederlanders zijn tolerant dat ontken ik niet...
Maar voor hoe lang? als er nu weer een mongool komt die denkt voor God te spelen ziet de toekomst er niet zo rooskleurig uit....
Oud 22 januari 2005, 19:15   #15
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik (en met mij ook vele moslims) hebben zich afgezet van islamitisch extremisme, maar toch zeggen vele mensen en vooral ook op dit forum dat alle gematigde moslims extremisten zijn (naar Westerse maatstaven) en ik probeer het tegendeel te bewijzen.

Maar blijkbaar is het(100x zeggen dat ik tegen extremisme in welke vorm dan ook ben) niet genoeg.
Hi Sinan,
Misschien 200x zeggen...
Maar nu eerlijk... is het zo verwonderlijk dat de meeste autochtonen de moslims met een - in het beste geval - vuil oog bekijken? Vooral ijn Nerderland hebben de moslims m.i. alle mogelijke kansen gekregen om deel uit te maken van de gemeenschap... En wat hebben de meesten ervan teweeggebracht? Ik weet het niet...

Gelukkig is men in Vlaanderen veel toleranter als in Nederland
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 19:17   #16
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nederlanders zijn tolerant dat ontken ik niet...
Maar voor hoe lang? als er nu weer een mongool komt die denkt voor God te spelen ziet de toekomst er niet zo rooskleurig uit....
En kan je hen dat kwalijk nemen? Als je dat werkelijk wil vermijden, is het absoluut noodzakelijk dat de gematigde moslims openlijk het moslim extremisme beginnen tegen te gaan. I.e. aangeven bij de autoriteiten en actief bestrijden.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 19:33   #17
willem1940NLD

Standaard

De kruik gaat te water totdat zij breekt.
Oud 22 januari 2005, 20:03   #18
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
marokanen vinden turken hoerezonen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 20:18   #19
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
3? 5?
Veel meer, slaag de krant maar eens open ... . Of doe eens een wandelingeske in een islamietische buurt na 10 uur. Dan kom je wellicht op één uur tijd verschillende vormen van "Islam"tereur tegen.
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2005, 20:27   #20
Dimitri

Standaard

Citaat:

In de politiek ligt de nadruk toch echt alleen op de extremistische moslims. Zelfs Geert Wilders heeft het alleen over die groep en niet over alle moslims.

Ik denk dat de mening van mensen die de hele moslimgemeenschap over een kam scheren vooral ontstaat doordat zij de normale moslims niet veel actief afstand zien nemen van de extremistische moslims, maar wel lezen over steunbetuigingen van Marokkanen op internetfora voor Mohammed B. Helaas verliezen sommige mensen dan inderdaad de nuance uit het oog.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be