![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Wat met de verjaringstermijn? | |||
Afschaffen |
![]() ![]() ![]() |
14 | 43,75% |
Substantieel verhogen. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 12,50% |
Beide - sommige afschaffen, sommige verhogen |
![]() ![]() ![]() |
9 | 28,13% |
Niet aan raken |
![]() ![]() ![]() |
2 | 6,25% |
Alles laten verjaren |
![]() ![]() ![]() |
3 | 9,38% |
Aantal stemmers: 32. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Nederland heeft de verjaringstermijn voor delicten waar levenslang op staat, afgeschaft.
Bij delicten waar méér dan meer dan tien jaar cel op staat, wordt de verjaringstermijn verhoogd van 15 naar 20 jaar. In België is de verjaring van willekeurige delicten, tot georganiseerde misdaad toe, dagelijkse kost, de vreugde en het lange vrije leven van een menigte van onbestrafte boeven van allerlei pluimage en schubben. Voor vele brave burgers is dit een enorme juridische frustratie. Reageer je hier af! Laatst gewijzigd door eno2 : 3 februari 2005 om 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementslid
|
![]() Door dei wet zijn al heel wat misdadigers ongestraft gebleven afschaffen dus.
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vermoed dat niet alle forumgangers ervaren juristen zijn.
Zou iemand een kort overzicht kunnen geven van de verjaringstermijnen in België? Anders begrijp ik niet hoe men op deze peiling kan stemmen. ![]()
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 3 februari 2005 om 17:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Afschaffen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De perceptie van de verjaring is bij de 'gewone' burger alleszins belabberd. Maar ik geloof niet dat dit veel afwijkt van de perceptie van de insiders - tenzij misschien bij zij die er professioneel voordeel bij hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar toch, je schrijft: de perceptie is belabberd. Maar klopt die perceptie wel? Ik weet het eerlijk gezegd niet. En mensen ergeren zich soms nutteloos om een verkeerde perceptie. Vandaar mijn opmerking.
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In belgië worden dossiers pas verjaart als ze binnen een bepaalde termijn niet meer geopend zijn.
Dus handig is dat bij ons omdat de dossiers die wel aandacht vragen (ze moeten hem hebben) gewoon om de zoveel tijd eens opengedaan worden, wat de verjaringstermijn evenredig doet opschuiven. Voor degenen die ze "niet moeten hebben" wordt dat natuurlijk vergeten. Water loopt altijd naar de zee en we hebben een lang strand, maar ze mogen er niet allemaal op! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Burger
|
![]() Een misdrijf is en blijft een misdrijf, ongeacht hoelang het geleden is dat de feiten gepleegd zijn, het lijkt me nogal logisch dat de schuldigen bestraft moeten worden ... dat is gewoon rechtvaardig? Of niet ?
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, politieke misdrijven hebben een heel flexibele verjaringstermijn blijkbaar. Als een simpel ontvoeringkje het verschil maakt tussen een jarenlange celstraf en vrijuit gaan.
Met referte naar P VDB
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je bedoelt: een verjaring kan gestuit worden; maar dat is ook beperkt in de tijd.
Ik ben voorstander van het afschaffen van elke verjaring. De oorspronkelijke bedoeling van een verjaring is dat na een zo lange periode, het niet meer maatschappelijk relevant is om een straf op te leggen. Dit was misschien zo in de tijd van Napoleon; misschien omdat men schrik had dat de bewijsvoering wat licht geïnterpreteerd zou worden - hoe gaat men een diefstal van iets bewijzen, als dat iets reeds lang versleten is en weggegooid ... Nu is dat anders. Ik vind dus: als men een rechter kan overtuigen van het bewijs (en bij de minste twijfel moet men vrijspreken), dan moet een veroordeling volgen. Als ik dus nu een diefstal pleeg van een pakje sigaretten, en mijn DNA wordt gevonden op een pakje dat ik heb laten vallen, en mijn DNA wordt pas binnen 20 jaar van mij afgenomen ... wel dan ben ik nog steeds schuldig aan diefstal, moet ik de schade vergoeden, en moet ik van de maatschappij een duidelijk signaal krijgen dat dit niet getolereerd kan worden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Plots komen ze af (net bij een promotie) "hela 20 jaar geleden heb jij zus en zo gedaan" Resultaat, functie weg en jij naar de cel. Tijdens de tijd dat je in de cel zit zoeken ze verder, nog wat sigaretten en eens een jointje of zo iets en hup dat komt er allemaal bovenop je straf. (want ja vroeger was het soms wel verboden en strafbaar en er is geen verjaring meer). Je werk kwijt, aan den dop en je vrouw is weg met de advocaat, je huis van onder je achterste verkocht en alle misere van de wereld natuurlijk. Zou je er dan nog steeds achter staan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
't Is dan ook alleen druk in het 'toeristisch seizoen'. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die belabberde perceptie ergert mij niet zo in dit geval. De perceptie is belabberd omdat de toestand belabberd is. Wat me wel ergert is de voorstelling van zaken die vele verjaarden dan geven over hun 'vrijspraak', hun 'onschuld' en meer van dat ongepast triomfalisme dat moet bijdragen of goedpraten dat verjaarde politici in functie blijven bv. Mij ergeren nog wel wat meer 'legale' en illegale aspecten van verjaren en vooral de afwezigheid van een openbaar debat daarover. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik sta er dus zeker nog achter. Ik ben ook voor het Amerikaans systeem: bij een derde veroordeling, zelfs van een gewone diefstal, wordt niet meer gediskuteerd over de straf: vaste tarief is 15 jaar.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het lijkt me logisch dat zoveel minimum straf alleen maar extreem geweld lokt om de straf te proberen ontlopen, daar waar in onze contreien nogal snel toegegeven wordt dat men in de fout zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het amerikaans gevangeniswezen is "big bussiness". Geprivatiseerd, kan het nog perverser dan geld te verdienen aan vrijheidsberoving en doodsstraffen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gouverneur
|
![]() Afschaffen voor de zware misdrijven!!!
![]() |
#18 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Vergoeding van de veroorzaakte schade kan nooit verjaren volgens mij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, geld verdienen door de misdaad zelf, is erger dan geld verdienen als cipier of als gevangenisdirekteur.
|
![]() |
![]() |