Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 juni 2010, 17:56   #1
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard Nood aan meer privatisering?

Is er nood aan meer privatisering?

Om een rijexamen af te leggen, moeten jongeren een half jaar wachten.
Voor een cursus bij de VDAB te volgen, moeten werklozen een half jaar tot zelfs een jaar lang wachten.
De NMBS rijdt steeds minder stipt (niet genoeg activering door de politiek benoemde bestuursleden?)

Het zijn de eerste drie voorbeelden die in mij opkwamen, maar ik ben vrij zeker dat er ook andere overheidsdiensten vierkant draaien. Voel u vrij meer voorbeelden te geven.

Bij deze opnieuw de vraag: is er nood aan meer privatisering?
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2010, 18:58   #2
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Is er nood aan meer privatisering?

Om een rijexamen af te leggen, moeten jongeren een half jaar wachten.
Voor een cursus bij de VDAB te volgen, moeten werklozen een half jaar tot zelfs een jaar lang wachten.
De NMBS rijdt steeds minder stipt (niet genoeg activering door de politiek benoemde bestuursleden?)

Het zijn de eerste drie voorbeelden die in mij opkwamen, maar ik ben vrij zeker dat er ook andere overheidsdiensten vierkant draaien. Voel u vrij meer voorbeelden te geven.

Bij deze opnieuw de vraag: is er nood aan meer privatisering?
Alleen al het feit dat er gewerkt moet worden om uit de kosten te komen is positief. Je kan ook verkeerd privatiseren, zoals bij de autokeuring, is geprivatiseerd maar zonder concurentie. Ik erger me dus dood aan de werklust van die keurders. Een ECHT privébedrijf was al lang in faling.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2010, 20:19   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Is er nood aan meer privatisering?

Om een rijexamen af te leggen, moeten jongeren een half jaar wachten.
Met een kleine 3 weken wachten kom je toe voor het praktische examen, theorie is binnen stappen en afleggen.

Citaat:
Voor een cursus bij de VDAB te volgen, moeten werklozen een half jaar tot zelfs een jaar lang wachten.
Men kan moeilijk alle weken dezelfde cursussen starten, en sommige opleidingen duren nu eenmaal lang, vaak zelfs meer dan een jaar.
Andere zijn zo gewild, dat er zelfs geen stage plaatsen meer voor te vinden zijn om sneller te gaan en meer mensen in die richting op te leiden.

Citaat:
De NMBS rijdt steeds minder stipt (niet genoeg activering door de politiek benoemde bestuursleden?)
De vraag is dan ook wat de oorzaak hiervan is?
De vele wegenwerken? De files? Auto's die de wegen blokkeren door verkeerd parkeren?
Citaat:
Het zijn de eerste drie voorbeelden die in mij opkwamen, maar ik ben vrij zeker dat er ook andere overheidsdiensten vierkant draaien. Voel u vrij meer voorbeelden te geven.

Bij deze opnieuw de vraag: is er nood aan meer privatisering?
En nee, er is geen nood aan privatiseren.
In veel van die zaken zou de privé het nog slechter doen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2010, 20:22   #4
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Met een kleine 3 weken wachten kom je toe voor het praktische examen, theorie is binnen stappen en afleggen.
In Brakel is het een half jaar wachten op het praktisch examen.

Men kan moeilijk alle weken dezelfde cursussen starten, en sommige opleidingen duren nu eenmaal lang, vaak zelfs meer dan een jaar.
Andere zijn zo gewild, dat er zelfs geen stage plaatsen meer voor te vinden zijn om sneller te gaan en meer mensen in die richting op te leiden.

De wachtrijen hebben met overbezetting te maken, niet met dat de cursus al gestart hebben

De vraag is dan ook wat de oorzaak hiervan is?
De vele wegenwerken? De files? Auto's die de wegen blokkeren door verkeerd parkeren?

WTF ? files en auto's die de weg blokkeren zorgen ervoor dat treinen niet meer stipt kunnen rijden?

En nee, er is geen nood aan privatiseren.
In veel van die zaken zou de privé het nog slechter doen.

Laatst gewijzigd door gehuigert : 5 juni 2010 om 20:22.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2010, 20:48   #5
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Met een kleine 3 weken wachten kom je toe voor het praktische examen, theorie is binnen stappen en afleggen.
In Brakel is het een half jaar wachten op het praktisch examen.
't ja Limburgers zijn altijd traag, zelfs in hun spreken.
Citaat:
Citaat:
Men kan moeilijk alle weken dezelfde cursussen starten, en sommige opleidingen duren nu eenmaal lang, vaak zelfs meer dan een jaar.
Andere zijn zo gewild, dat er zelfs geen stage plaatsen meer voor te vinden zijn om sneller te gaan en meer mensen in die richting op te leiden.
De wachtrijen hebben met overbezetting te maken, niet met dat de cursus al gestart hebben
Ja, iedereen wil bediende worden. De cursussen voor technici zijn niet overbezet, maar hebben lange looptijden. Die van bedienden trouwens ook.
Maar vroeger leerden de jongeren de stiel kennen tijdens hun dienstplicht, nu moet men daarvoor naar de VDAB
Citaat:
Citaat:
De vraag is dan ook wat de oorzaak hiervan is?
De vele wegenwerken? De files? Auto's die de wegen blokkeren door verkeerd parkeren?
WTF ? files en auto's die de weg blokkeren zorgen ervoor dat treinen niet meer stipt kunnen rijden?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
En nee, er is geen nood aan privatiseren.
In veel van die zaken zou de privé het nog slechter doen.

Denk je dat er aan de spoorwegen niet gewerkt word?
Of dat auto's treinen niet hinderen?

Een ongeval met een auto/trein in Luik, stuurt alle treinverkeer in Antwerpen in de war, een vertraging door werken in Oostende stuurt het treinverkeer in Brussel in de war.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2010, 20:53   #6
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
't ja Limburgers zijn altijd traag, zelfs in hun spreken.
Deze week nog gehoord dat er in Sint-Niklaas momenteel een wachttijd tot september is.

Laatst gewijzigd door Thomas- : 5 juni 2010 om 20:53.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2010, 20:56   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Deze week nog gehoord dat er in Sint-Niklaas momenteel een wachttijd tot september is.
Klopt, want iedereen wil in juli en augustus zijn rijbewijs gaan halen.
En die mensen hebben nu eenmaal ook recht op vakantie in de zomer, zoals elke werknemer.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2010, 21:30   #8
Tejokus
Minister-President
 
Tejokus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Is er nood aan meer privatisering?

Om een rijexamen af te leggen, moeten jongeren een half jaar wachten.
Voor een cursus bij de VDAB te volgen, moeten werklozen een half jaar tot zelfs een jaar lang wachten.
De NMBS rijdt steeds minder stipt (niet genoeg activering door de politiek benoemde bestuursleden?)

Het zijn de eerste drie voorbeelden die in mij opkwamen, maar ik ben vrij zeker dat er ook andere overheidsdiensten vierkant draaien. Voel u vrij meer voorbeelden te geven.

Bij deze opnieuw de vraag: is er nood aan meer privatisering?
Neen, zeker niet.
Loopt gewoonlijk slecht af.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2010, 21:31   #9
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
't ja Limburgers zijn altijd traag, zelfs in hun spreken.

Brakel ligt in Oost-Vlaanderen, maar wees gerust andere rijcentra lopen ook vertraging op
Ja, iedereen wil bediende worden. De cursussen voor technici zijn niet overbezet, maar hebben lange looptijden. Die van bedienden trouwens ook.
Maar vroeger leerden de jongeren de stiel kennen tijdens hun dienstplicht, nu moet men daarvoor naar de VDAB



Denk je dat er aan de spoorwegen niet gewerkt word?
Of dat auto's treinen niet hinderen?

In andere landen als Japan, US, UK, Frankrijk, Nederland, Duitsland, ... rijden treinen veel stipter. Als zij het kunnen, kan het in België ook...

Een ongeval met een auto/trein in Luik, stuurt alle treinverkeer in Antwerpen in de war, een vertraging door werken in Oostende stuurt het treinverkeer in Brussel in de war.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2010, 21:32   #10
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Klopt, want iedereen wil in juli en augustus zijn rijbewijs gaan halen.
En die mensen hebben nu eenmaal ook recht op vakantie in de zomer, zoals elke werknemer.
Is nochtans niet de eerste keer dat ik mensen hoor klagen over de lange wachttijd. Dat je momenteel tot september moet wachten hoorde ik van mijn neef, die heeft midden maart een afspraak gemaakt en ze hadden pas deze week een plaatsje vrij voor hem. En het lag niet aan hem want hij had geen speciale wensen qua dag of uur.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2010, 21:33   #11
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Is nochtans niet de eerste keer dat ik mensen hoor klagen over de lange wachttijd. Dat je momenteel tot september moet wachten hoorde ik van mijn neef, die heeft midden maart een afspraak gemaakt en ze hadden pas deze week een plaatsje vrij voor hem. En het lag niet aan hem want hij had geen speciale wensen qua dag of uur.
Jep, ik gebeld begin mei, eerste afspraak eind oktober.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2010, 06:35   #12
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Opleidingen dienen geprivatiseerd te worden. Het wordt tijd dat de werkgever terug haar personeel opleidt in plaats van dat op de rug van de samenleving te schuiven. De samenleving moet zorgen voor algemeen onderwijs, voor een breed pakket van algemene kennis, voor mens wording. De werkgever moet zijn werknemers opleiden. Dat is een pak efficiënter. Men zou de werkgever tijdens de opleiding kunnen ontlasten van werkgeversbijdrage.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2010, 07:50   #13
AsGardSGO
Minister
 
AsGardSGO's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2009
Locatie: Mechelen
Berichten: 3.353
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Is er nood aan meer privatisering?

Om een rijexamen af te leggen, moeten jongeren een half jaar wachten.
Voor een cursus bij de VDAB te volgen, moeten werklozen een half jaar tot zelfs een jaar lang wachten.
De NMBS rijdt steeds minder stipt (niet genoeg activering door de politiek benoemde bestuursleden?)

Het zijn de eerste drie voorbeelden die in mij opkwamen, maar ik ben vrij zeker dat er ook andere overheidsdiensten vierkant draaien. Voel u vrij meer voorbeelden te geven.

Bij deze opnieuw de vraag: is er nood aan meer privatisering?
Overheidsbedrijven die vierkant draaien of enorm traag; niet goed
Openbare dienstverlening die door een overheid zouden moeten voorzien worden en aldus net goed zou moeten draaien volledig prive maken: niet goed.

Privatisering op zich zou dus de huidige problemen die er zijn met overheids bedrijven en dienstverlening dan wel kunnen verbeteren maar tevens ook duurder en niet of bijna niet controleerbaar om toegangkelijk te houden voor iedereen.
Overheid of privaat sector; beiden kampen met zelfde principiele probleem en zolang dat niet opgelost wordt zijn beide met elk hun eigen voor en nadeel wat mij betreft tov elkaar geen betere optes dan de andere.
__________________
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom."
"Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis."
"Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt."
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2010, 08:00   #14
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

De rijexamen-centra zijn toch private ondernemingen. Net als de autokeuringscentra.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2010, 08:01   #15
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Iedereen die pro privatisering is van dergelijke diensten zouden ze moeten verplichten een maand lang dagelijks de trein te nemen in Engeland.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2010, 08:06   #16
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Het openbaar vervoer en het onderwijs zouden ze zo snel mogelijk moeten privatiseren. Die kosten zijn simpelweg niet meer houdbaar voor een land dat al zo dik in het rood staat.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2010, 09:38   #17
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Iedereen die pro privatisering is van dergelijke diensten zouden ze moeten verplichten een maand lang dagelijks de trein te nemen in Engeland.
En daarna een maand op het geprivatiseerde Japanse netwerk?
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2010, 09:55   #18
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De rijexamen-centra zijn toch private ondernemingen. Net als de autokeuringscentra.
Inderdaad.

En de wachttijden worden veroorzaakt door de overheden.
De examencentra mogen namelijk slechts een beperkt aantal examinators hebben, afhankelijk van hun vestigingsplaats en nieuwe centra moeten eerst door de papierberg worstelen voor ze examens mogen afnemen.


Om iedereen even wakker te schudden.

Het examen voor het G-rijbewijs, moet in Antwerpen afgenomen worden door het examencentrum van Deurne door examinators die nog nooit met een landbouwvoertuig hadden gereden bij het invoeren van het G-rijbewijs.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2010, 09:58   #19
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Inderdaad.

En de wachttijden worden veroorzaakt door de overheden.
De examencentra mogen namelijk slechts een beperkt aantal examinators hebben, afhankelijk van hun vestigingsplaats en nieuwe centra moeten eerst door de papierberg worstelen voor ze examens mogen afnemen.


Om iedereen even wakker te schudden.

Het examen voor het G-rijbewijs, moet in Antwerpen afgenomen worden door het examencentrum van Deurne door examinators die nog nooit met een landbouwvoertuig hadden gereden bij het invoeren van het G-rijbewijs.
Oh waarom mogen ze maar een beperkt aantal examinators hebben?

En: hoe komt het dat die examinators examen mogen afleggen van iets dat ze niet kennen? Moeten die geen cursussen volgen ofzo :S?
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2010, 10:21   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Oh waarom mogen ze maar een beperkt aantal examinators hebben?

En: hoe komt het dat die examinators examen mogen afleggen van iets dat ze niet kennen? Moeten die geen cursussen volgen ofzo :S?
Omdat de overheid daar regels aan verbonden heeft.


Die moeten inderdaad een opleiding volgen.
Maar er is voor bepaalde voertuigen een zeer groot te kort aan examinators.
En voor andere voertuigen was er in het verleden geen rijbewijs nodig.

Ik ken zelfs mensen die hun heel leven lang examens hebben afgenomen voor voertuigen waarvoor ze wel het rijbewijs bezitten, maar er nooit mee hebben gereden.

Laatst gewijzigd door Jantje : 6 juni 2010 om 10:22.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be