Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 maart 2009, 17:02   #1
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard Formule 1

Volgens mij kan niemand het bestaan van Formule 1 rechtvaardigen.
-De baas van Formule 1 (Bernie Ecclestone) bezit meer dan 2 miljard Euro. Dat is onrechtmatig verdient.
-Formule 1 piloten verdienen ook veel te veel geld.
-Formule 1 is erg milieuvervuilend en energieverspillend. Niet alleen de trainingen en wedstrijden, ook het transport van die racewagens.
-Formule 1 pistes nemen te veel plaats in, terwijl er schaarste is aan natuur.
-Formule 1 maakt veel reclame voor luxedingen, in het bijzonder dodelijke sigaretten.

Eigenlijk moeten we zeker Formule 1 afschaffen omdat dat zowat de ergste vorm van luxe denkbaar is. En Ecclostone en vele piloten zijn te hebzuchtig (als je ziet wat Ecclostone heeft: een yacht, een privéjet,...) en zouden hun rijkdom moeten wegschenken. Zoniet zijn ze medeverantwoordelijk armoede, want ze zijn nalatig terwijl ze kunnen handelen.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 17:19   #2
barfo
Banneling

Standaard

auto sport is totaal nutteloos, maarja, voetbal in competitie zoals we dat nu kennen is dat ook

het volk heeft zijn opium nodig ey, anders gaan ze te rap revolten in brussel
barfo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 18:26   #3
ZWITSAL
Vreemdeling

ZWITSAL's schermafbeelding

Standaard

Schaf dan ook maar tennis/wielrennen/atletiek enz af ... bij zo'n inspanningen verbruik je aardig wat zuurstof ... en dat gewoon voor "spelen", niet eens voor "brood".
ZWITSAL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2009, 19:19   #4
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
-De baas van Formule 1 (Bernie Ecclestone) bezit meer dan 2 miljard Euro. Dat is onrechtmatig verdient.
M.a.w.: jij bent jaloers. Ikke niks, dus zij ook niks.

Citaat:
-Formule 1 is erg milieuvervuilend en energieverspillend. Niet alleen de trainingen en wedstrijden, ook het transport van die racewagens.
Heel wat besparende en groenere ontwikkelingen op vlak van aerodynamica, motoren, banden en brandstof komen uit de F1. De sport brengt daarin veel meer op dan ze kost.

Citaat:
De ingenomen ruimte van een F1-circuit (dat in enkele gevallen bovendien uit gewone straten bestaat) is verwaarloosbaar.

Citaat:
-Formule 1 maakt veel reclame voor luxedingen, in het bijzonder dodelijke sigaretten.
In de meeste landen (Europa) die de F1 aandoet is dat al lang niet meer het geval. Het gevolg is dan ook dat de meeste teams al lang niet meer door tabaksproducenten gesponsord worden.

Citaat:
Eigenlijk moeten we zeker Formule 1 afschaffen omdat dat zowat de ergste vorm van luxe denkbaar is.
F1 brengt meer op dan het kost. En er is niets mis met luxe.

Citaat:
En Ecclostone en vele piloten zijn te hebzuchtig (als je ziet wat Ecclostone heeft: een yacht, een privéjet,...) en zouden hun rijkdom moeten wegschenken. Zoniet zijn ze medeverantwoordelijk armoede, want ze zijn nalatig terwijl ze kunnen handelen.
Jij weet niet eens in welke mate die mensen aan liefdadigheid doen. Er vloeien uit de F1 jaarlijks tientallen miljoenen naar goede doelen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 00:58   #5
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZWITSAL Bekijk bericht
Schaf dan ook maar tennis/wielrennen/atletiek enz af ... bij zo'n inspanningen verbruik je aardig wat zuurstof ... en dat gewoon voor "spelen", niet eens voor "brood".
Ah, kijk eens aan, meteen een karikaturisering... Waarom doen jullie dat eigenlijk? Zeg eens eerlijk? Kunt u eerlijk zeggen wat uw achterliggende strategie is? U weet dat dit een drogreden is, hé? Dat u foutieve vergelijkingen trekt,... Ik kan me niet voorstellen dat u dat niet zou weten. Nu, waarom gebruikt u een drogreden? (Ik denk dat ik het weet, maar ik zou liever hebben dat u zelf dat eerlijk zou toegeven)

Nu, als jullie kritiek zouden hebben op de reclame bij die sporten, of de hoge verloningen van die topsporters, dan juich ik dat toe.
Oud 24 maart 2009, 01:08   #6
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
M.a.w.: jij bent jaloers. Ikke niks, dus zij ook niks.
Waarom denk jij dat ik jaloers ben? Volgens mij kun jij dat echt niet weten. En als je dat niet kon weten, dan is het immoreel om mij daarvan te beschuldigen, want het is namelijk niet waar, dus het is een onterechte beschuldiging.

Citaat:
Heel wat besparende en groenere ontwikkelingen op vlak van aerodynamica, motoren, banden en brandstof komen uit de F1. De sport brengt daarin veel meer op dan ze kost.
Die ontdekkingen konden ook wel gebeuren zonder al die sport, zonder dat zoveel geld zou gaan naar verloningen van topsporters en 2 miljard voor Ecclestone.
En ik heb nog tegenwerpingen: ja, onze motoren zijn efficienter geworden, maar toch stijgt de CO2 uitstoot van het wegverkeer en toch kunnen we dat gemakkelijk reduceren. Namelijk door lichtere wagens met lager vermogen. Meeste auto's hebben onnodig hoog vermogen om bv. 180 km/u te rijden en snel op te trekken. Dat is voor niets nodig, maarrr... zorgt wel voor extra verbruik.
Ik denk dat dit voldoende aantoont dat we formule 1 niet nodig hebben om zuiniger te rijden.

Citaat:
De ingenomen ruimte van een F1-circuit (dat in enkele gevallen bovendien uit gewone straten bestaat) is verwaarloosbaar.
Het is immoreel om dat zo te stellen, want het is een grote piste die gebruikt wordt voor luxedoeleinden, en daar zou eigenlijk natuur moeten groeien. U onderschat dus de waarde van de natuur en overschat het belang van formule 1.

Citaat:
In de meeste landen (Europa) die de F1 aandoet is dat al lang niet meer het geval. Het gevolg is dan ook dat de meeste teams al lang niet meer door tabaksproducenten gesponsord worden.
Dat is al een mooie evolute.

Citaat:
F1 brengt meer op dan het kost. En er is niets mis met luxe.
Dat laatste is ook een immorele stelling.

Citaat:
Jij weet niet eens in welke mate die mensen aan liefdadigheid doen. Er vloeien uit de F1 jaarlijks tientallen miljoenen naar goede doelen.
Ze zouden meer moeten doen. Ecclestone heeft geen yacht en privejet nodig. En de mensen van waar het geld komt zouden ook meer voor het goede doel moeten doen.
Oud 24 maart 2009, 01:44   #7
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Heel wat besparende en groenere ontwikkelingen op vlak van aerodynamica, motoren, banden en brandstof komen uit de F1.

U kent er meer van dan de doorsnee forumgast hier.

PS: Ik ben zeker géén F1 fan.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 11:09   #8
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom denk jij dat ik jaloers ben? Volgens mij kun jij dat echt niet weten. En als je dat niet kon weten, dan is het immoreel om mij daarvan te beschuldigen, want het is namelijk niet waar, dus het is een onterechte beschuldiging.
Ik weet het, het is keistout van mij.

Citaat:
Die ontdekkingen konden ook wel gebeuren zonder al die sport,
Maar ze zouden veel langer geduurd hebben, dus meer uitstoot en vervuiling in de tussentijd.

Citaat:
zonder dat zoveel geld zou gaan naar verloningen van topsporters en 2 miljard voor Ecclestone.
Je hebt er echt wel een probleem mee dat sommige mensen zoveel geld verdienen he?

Citaat:
En ik heb nog tegenwerpingen: ja, onze motoren zijn efficienter geworden, maar toch stijgt de CO2 uitstoot van het wegverkeer en toch kunnen we dat gemakkelijk reduceren. Namelijk door lichtere wagens met lager vermogen. Meeste auto's hebben onnodig hoog vermogen om bv. 180 km/u te rijden en snel op te trekken. Dat is voor niets nodig, maarrr... zorgt wel voor extra verbruik.
Ik denk dat dit voldoende aantoont dat we formule 1 niet nodig hebben om zuiniger te rijden.
Jij hebt het over het gewicht van wagens en de maximumsnelheid. De F1 brengt technologische vernieuwingen. Die twee kunnen gerust samen. Uw idee en de vernieuwingen uit de F1 samen brengen meer op dan uw idee alleen.

Citaat:
Het is immoreel om dat zo te stellen, want het is een grote piste die gebruikt wordt voor luxedoeleinden, en daar zou eigenlijk natuur moeten groeien. U onderschat dus de waarde van de natuur en overschat het belang van formule 1.
Die grote piste is eigenlijk betrekkelijk klein. En ze wordt niet enkel gebruikt voor luxedoeleinden maar evengoed voor technologische ontwikkelingen, zoals eerder aangegeven. Nogmaals, het brengt meer op dan het kost.

Citaat:
Dat laatste is ook een immorele stelling.
Helemaal niet. Jij sleurt moraliteit er alleen maar bij om mensen een schuldgevoel aan te praten.

Citaat:
Ze zouden meer moeten doen. Ecclestone heeft geen yacht en privejet nodig. En de mensen van waar het geld komt zouden ook meer voor het goede doel moeten doen.
Onzin, die mensen doen financeel meer dan jij ooit zal kunnen doen. Maar wellicht zal het voor jou nooit genoeg zijn, het dogma van de grote morele kruistocht laat nuancering immers niet toe.

Met excuses voor deze immorele beschuldiging.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 12:38   #9
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind het wel entertainend om te zien, dat volstaat als rechtvaardiging.
Wat die kerels al dan niet verdienen, raakt mijn koude kleren niet.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 13:19   #10
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde

Coekie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook de mensen die berokken zijn bij de F1 zijn vrije mensen en hoeven hun activiteiten niet te rechtvaardigen. Ik ben zelf totaal geen F1-fan maar ik gun die mensen hun recht om zicht te amuseren door wat rondjes te rijden, het is tenslotte mijn beste garantie dat anderen mij het recht gunnen om zaterdags te amuseren door een bal weg te shotten en er achter aan te lopen.

Coekie
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 13:32   #11
FDM
Banneling

Standaard

en het povere Wallonie kan dat organiseren ..
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 13:35   #12
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat je veel verdient is het onrechtmatig?

Citaat:
Als dat het gangbare loon is daar en iemand wil dat betalen, waarom niet?

Citaat:
Ik ben er zeker van dat alle F1 wagens op de wereld minder CO2 uitstoten dan alle personenwagens. Ook verbieden?

Citaat:
Er zijn nog wel dingen die teveel plaats in nemen.

Citaat:
Eindelijk een redelijk argument, maar buiten sigaretten is er toch geen kwaad in reclame, of je moet ook VTM, alle kranten en weekbladen gaan verbieden en doe het internet en alle andere sporten ook maar weg.

Citaat:
Eigenlijk moeten we zeker Formule 1 afschaffen omdat dat zowat de ergste vorm van luxe denkbaar is. En Ecclostone en vele piloten zijn te hebzuchtig (als je ziet wat Ecclostone heeft: een yacht, een privéjet,...) en zouden hun rijkdom moeten wegschenken. Zoniet zijn ze medeverantwoordelijk armoede, want ze zijn nalatig terwijl ze kunnen handelen.

Kort samengevat: cafépraat als gevolg van jaloezie op het vermogen van rijders en bazen.
Oud 24 maart 2009, 13:45   #13
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En ook enig bewijs van of is't gewoon omdat hij veel geld heeft?

Citaat:
Sommige piloten, de beste wilt ge zeggen. Maar goed gij zijt misschien niet de beste werknemer maar ik vind ook dat gij teveel verdient.

Citaat:
Schaf dan alle competitie maar af.

Citaat:
Uw woning neemt ook teveel plaats in.

Citaat:
En luxe mag niet? Trek de pries maar uit, zet uw tv, computer, telefoon, frigo, diepvriezer, microgolfoven maar voor de deur.

Citaat:

Gebeten door uw koe?
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 13:47   #14
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ik vind het wel entertainend om te zien, dat volstaat als rechtvaardiging.
Wat die kerels al dan niet verdienen, raakt mijn koude kleren niet.
Ik kijk al naar Formule 1-wedstrijden op TV toen je nog kon meedoen met een overjaars tweedehands chassis, een standaard Ford Cosworth-motor en een standaard Hewland-versnellingsbak, toen een 'hospitality unit' nog gewoon een caravan van de teambaas was, een bescheiden brouwerij als Belle-Vue nog in staat was een heel seizoen lang op te treden als hoofdsponsor van een Formule 1-team en de rijders zelfs de avond voor een Grand Prix nog wel eens de bloemetjes durfden buiten zetten. Het kan misschien wel jammer klinken dat de sport door de mondialisering zo'n hoge vlucht genomen heeft en dat de charme en het amateurisme van weleer verdwenen zijn, maar mijn voorliefde voor F1 is nog altijd even groot als in mijn kinderjaren. Je gaat als vroege informaticapionier je computer toch ook niet gaan buiten gooien omdat een zekere Bill Gates ondertussen de markt helemaal ingenomen heeft?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 14:45   #15
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar ze zouden veel langer geduurd hebben, dus meer uitstoot en vervuiling in de tussentijd.
Het hoeft niet langer geduurd te hebben.

Citaat:
Je hebt er echt wel een probleem mee dat sommige mensen zoveel geld verdienen he?
Ja, want ze gebruiken het op verkeerde manieren

Citaat:
Jij hebt het over het gewicht van wagens en de maximumsnelheid. De F1 brengt technologische vernieuwingen. Die twee kunnen gerust samen. Uw idee en de vernieuwingen uit de F1 samen brengen meer op dan uw idee alleen.
Mijn idee en vernieuwingen kunnen samengaan, maar die verniewingen hoeven niet met formule 1 samen te gaan

Citaat:
Helemaal niet. Jij sleurt moraliteit er alleen maar bij om mensen een schuldgevoel aan te praten.
Niet om een schuldgevoel te geven, wel om duidelijk te maken dat iets onethisch is, zodat we ons ethischer kunnen handelen.

Citaat:
Onzin, die mensen doen financeel meer dan jij ooit zal kunnen doen. Maar wellicht zal het voor jou nooit genoeg zijn, het dogma van de grote morele kruistocht laat nuancering immers niet toe.
Het is reeds een nuancering om onderscheid te maken tussen superrijken die veel hogere bedragen moeten geven aan goede doelen, en rijken die minder hoge bedragen moeten geven.
Welke andere nuancering moet ik nog aanbrengen?
Oud 24 maart 2009, 14:47   #16
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie Bekijk bericht
Ook de mensen die berokken zijn bij de F1 zijn vrije mensen en hoeven hun activiteiten niet te rechtvaardigen. Ik ben zelf totaal geen F1-fan maar ik gun die mensen hun recht om zicht te amuseren door wat rondjes te rijden, het is tenslotte mijn beste garantie dat anderen mij het recht gunnen om zaterdags te amuseren door een bal weg te shotten en er achter aan te lopen.
Ik denk niet dat mensen het recht hebben om zo vervuilend te zijn voor het plezier, voor entertainment. En normaal gezien mag je geen schrik hebben dat ze uw bal gaan afpakken, want tegen een bal shotten stoot veel minder CO2 uit en verbruikt veel minder fossiele brandstoffen.
Oud 24 maart 2009, 14:52   #17
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Formule 1 is inderdaad voor een niet-fan gemakkelijk onnozel te noemen, onbegrijpbaar, asociaal, snobberig, arrogant en milieuonvriendelijk.
Maar dan denk ik al vlug bij mezelf: juist door al die punten is het zo beperkt. Zoals al aangehaald is formule 1 een continu vat vol technologieontwikkeling dat zijn positieve invloed heeft op het 1000000000.... x groter en vervuilender normaal verkeer. En dat zijn nu net u en ik, elke dag weer opnieuw.

Ik twijfel wat meer over motorcross, rally en parijs-dakar toestanden.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 24 maart 2009 om 14:52.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 14:54   #18
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

[quote=Renesse;4034396]
Citaat:
Ja

Citaat:
Als dat het gangbare loon is daar en iemand wil dat betalen, waarom niet?
Omdat mensen die die gangbare lonen kennen blijkbaar niet veel kennen van ethiek en rechtvaardigheid. Die moeten dat geld aan iets beters besteden.

Citaat:
Ik ben er zeker van dat alle F1 wagens op de wereld minder CO2 uitstoten dan alle personenwagens. Ook verbieden?
Nee, want personenwagens kunnen nog dienen voor ethische gezien belangrijkere zaken (nu, ik rij niet met de auto voor persoonlijke doelen, dus denk wel dat we veeeeel minder met auto moeten rijden, veeel meer aan autodelen doen, veel meer fiets en openbaar vervoer gebruiken in plaats van auto)

Citaat:
Er zijn nog wel dingen die teveel plaats in nemen.
Ja, er zijn nog wel dingen waar ik tegen ben

Citaat:
Eindelijk een redelijk argument, maar buiten sigaretten is er toch geen kwaad in reclame, of je moet ook VTM, alle kranten en weekbladen gaan verbieden en doe het internet en alle andere sporten ook maar weg.
Ik ben tegen alle commerciële reclame, ja. Omdat dazt aanzet tot overconsumptie, en dat is ecologisch gezien niet goed.

Citaat:
Kort samengevat: cafépraat als gevolg van jaloezie op het vermogen van rijders en bazen.
Dat is dus alweer een immorele want verkeerde beschuldiging
Oud 24 maart 2009, 14:57   #19
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ja
Veel en weinig zijn in deze zo subjectief dat ik het zeer onrechtmatig vindt om ze als rationeel argument te gebruiken.

Per slot van rekening is ook dit weer een branche met een handvol gestelde (goed verdienende) lichamen tegenover duizenden als niet miljoenen tewerkstellingen.

Ik vermoed dat popsterren, topsportlui, topwetenschappers... in het algemeen door u ook als onethisch worden beschouwd, zonder ook maar eens hun nut, plaats en invloed te bestuderen?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 24 maart 2009 om 15:04.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2009, 14:58   #20
Deepeco
Parlementsvoorzitter

Standaard

[quote=monza;4034410]
Citaat:
En ook enig bewijs van of is't gewoon omdat hij veel geld heeft?
Omdat dat geld niet goed besteed wordt, om bv. kwetsbaar leven te dienen.

Citaat:
Sommige piloten, de beste wilt ge zeggen. Maar goed gij zijt misschien niet de beste werknemer maar ik vind ook dat gij teveel verdient.
Ik vind dat ook dat ik te rijk ben. Daarom schenk ik geld weg en koop geen overbodige luxe meer voor mezelf te plezieren.

Citaat:
Schaf dan alle competitie maar af.
Waarom? Er zijn toch vormen van competitie die niet zo vervuilend enzo zijn? Dus als die voorwaarden niet voldaan zijn, is er toch geen reden om dat te verbieden?
Dat is het kind met het badwater weggooien.

Citaat:
Uw woning neemt ook teveel plaats in.
In tegenstelling tot entertainment is woning een essentiëlere behoefte

Citaat:
En luxe mag niet? Trek de pries maar uit, zet uw tv, computer, telefoon, frigo, diepvriezer, microgolfoven maar voor de deur.
Sommige van de dingen die u opnoemt zijn vrij essentieel in vergelijking met entertainment van formule 1
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be