![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Volgens dit artiekel allezinds niet. Nu weet ik niet hoezeer men het zweeds model kan vergelijken met het belgisch, maar het geeft toch maar aan dat de koning meer is als enkel en alleen een kerel die leeft op kosten van de belastingsbetaler.
bron: HBVL 14/03 Koninklijke families zijn succesvolle handelsmerken Belastingbetalers mogen dan klagen over hoeveel van hun geld naar de koninklijke familie gaat, die investeringen leveren een flinke 'return' op, aldus een nieuwe studie. "De publiciteit alleen al is immens", zo zegt de Zweedse onderzoeker Mats Urde van de univeriteit van Lund in het blad Awa Information. Urde verrichtte de studie, getiteld "Monarchies as Corporate Brands" (Monarchieën als handelsmerken), samen met Stephen Greyser van de Harvard University en John Balmer van Bradford Universitey in Groot-Brittannië. "De Zweedse koninklijke familie geniet publiciteit die meer dan 100 miljoen euro per jaar waard is", aldus Urde, die daarbij aanstipt dat koning Carl Gustav een publieke toelage van 5 miljoen euro per jaar krijgt. "Voeg daarbij de commerciële waarde en we spreken over veel hogere bedragen". Urda wijst erop dat de handel tussen Denemarken en Australië toenam na het huwelijk van kroonprins Fredrik met de Australische Mary Donaldson, in mei vorig jaar. De studie toonde voorts aan dat monarchieën vakkundig hun eigen handelsmerken beheren, niet in het minst door het hanteren van een langetermijnperspectief. Terwijl de Zweedse royals bijvoorbeeld tradities en symbolen zoals de troon, kastelen en de vlag in ere blijven houden, hebben zij in hun handelsmerk ook moderne waarden opgenomen. Zo is koningin Silvia sterk betrokken in alles wat met kinderen te maken heeft, is de koning geïnteresseerd in het leefmilieu en kroonprinses Victoria een vurig verdedigster van conflictbeheer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() dergelijke stellingen zijn onmogelijk te bewijzen, het is immers onmogelijk een vergelijkend onderzoek op stellen.
bovendien is een koningshuis ondemocratisch |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
kunt u bovendien ontkennen dat erfopvolging niet democratisch is? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met die redenering zou de buitenlandse handel in republieken dus minder moeten lopen. Sta me toe: die indruk kan ik toch niet echt hard maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uiteraard moet men daarn sceptisch tegenover staan, maar het spreekt toch voor zich dat de monarchie meer oplevert dan wat ze kost. Kijk bijvoorbeeld maar naar het aanzien dat monarchen hebben in Azië, veel meer dan presidenten of regeringsleiders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
in ieder geval is het onmogelijk te bewijzen dat prins filip een meerwaarde betekende voor de handelsmissie naar pakweg china, en indien dat een meerwaarde had is het onmogelijk te zeggen in welke mate. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() [size=2]Het verschil is waarschijnlijk dat de Zweedse monarchie zichzelf niet voortdurend ter discutie stelt door uitspraken te doen waarvan op voorhand geweten is dat ze controverse zullen veroorzaken. Ik denk trouwens dat aan elk handelsmerk een marketing strategy vasthangt, en als ik vaststel hoe de Belgische monarchie er nog niet eens toe in staat is om zich een imago aan te meten dat de eigen bevolking aanspreekt, dan betwijfel ik ten zeerste of ze zichzelf in het buitenland wél verkocht krijgen.
[/size] |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik denk ook niet dat de Zweedse Monarchie een rekening heeft openstaan in Kongo.
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() Als ik het goed begrijp is de rol van de moderne monarchie een "handelsmerk" te zijn zoals bv. coca cola of marlborough.. dus niet van nut als een factor in het bestuur van een land... Dus zoiets als Jean Marie Plankdepauw geslachts, een familie veroordeeld om levenslang in Big Brother te figureren ?
Ik zou zeggen (op zijn belgique's) nein, merci bien salut ende kost... Leve de Republiek !
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() In ieder geval, wil ik graag eens weten waarom deze studie kompleet de bal mis zou slaan . Indien de monarchie belangrijk is voor de PR van een land (ze vertegenwoordingen ons in het buitenland) heeft ze wel degelijk nog een nut, buiten het staatshoofdschap (welke beperkt is).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het is trouwens ook geen vergelijkende studie; misschien brengt in Zweden een president wel evenveel geld op (op lang termijn), met daaraan het extra voordeel gekoppeld dat het een verkozen staatshoofd is en geen middeleeuwse (om BUB-woordenschat te gebruiken) erfopvolging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |