![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() zie www.tannet.nl (want ik kan het artikel hier helaas niet plaatsen).
Het artikel gaat over de rol van de media zelf! Ugur Pekdemir P.s Toch gelukt het artikel te plaatsen, zie hieronder aub Laatst gewijzigd door ugur.pekdemir : 27 maart 2005 om 16:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() Zo gek is het niet dat allochtonen afstemmen op Turkse en Marokkaanse televisie. De Nederlandse media bieden hun te weinig nieuws voor hun tweede vaderland.
Door Ugur Pekdemir gepubliceerd in Trouw (NL), 25 maart 2005 “Zender in eigen taal favoriet bij allochtoon” kopt Trouw (21 maart). Negentig procent van de Marokkanen met een schotelantenne stemt af op het land van herkomst. Van de Turken kijkt 50 procent naar Turkse zenders. De verklaring voor de eerste generatie zou zijn dat zij met een taalbarrière kampt. Bij de volgende generaties speelt onzekerheid omtrent de eigen identiteit een rol. Dit laatste verklaring is onvolledig en doet de werkelijkheid geweld aan. De geschreven media en de commerciële/publieke zenders hebben geen aandacht voor de maatschappelijke behoefte die er bestaat onder de allochtonen. Het nieuws over Turkije is zeer schaars of onvolledig. Dit zorgt ervoor dat de lezers/kijkers weglopen en op zoek gaan naar alternatieve wegen. Laten we de krant, onze eigen Trouw, deze week als voorbeeld nemen. De rubriek “voetbal buitenland” doet uitgebreid verslag gedaan over het Spaanse voetbal. Terwijl onze eigen Pierre van Hooijdonk bij Fenerbahçe speelt. Deze club gaat ook in de Champions Leugue spelen. Geen woord daarover. De Turkse atlete Ayhan Surreyya haalde onlangs zilver bij wereldatletiek wedstrijden in Parijs. Geen bericht. Bij de laatste wereldkampioenschappen voetbal wordt Turkije derde, maar de aandacht in de Nederlandse media gaat veel meer naar de trainer Guus Hiddink van Korea dan naar Turkije. Of kijk naar “Het Acht Uur Journaal”het weer. Hoewel de EU kandidaat-land Turkije bijna favoriet is bij de Nederlandse toeristen, zal geen woord besteed worden aan het weer in Turkije. Het weerbericht houdt bij het buurland Griekenland op. Kijkt naar een gemiddelde serie als ‘Goede tijden Slechte tijden’. Daar figureert nooit Ali of Ayse in. Merkwaardig; hoezo afspiegeling van de samenleving? De bestaande communicatiekanalen doen, met andere woorden, geen enkele poging om nieuwe Nederlanders aan zich te binden. Persoonlijk heb ik twee krantenabonnementen: een lokale en een landelijke. Een schotelantenne heb ik niet. Maar om mijn nieuwsgierigheid te kunnen bevredigen word ik nu gedwongen alternatieve kanalen aan te boren, op zoek naar nieuws uit Turkije. Dus koop ik los Turkse kranten, of raadpleeg ik internet. Dat vind ik jammer en een gemiste kans, want ik verbonden met Nederland én met Turkije. Ik leef en woon in Nederland en mijn oriëntatie en toekomst zijn Nederland. Ik ben primair geïnteresseerd in het Nederlands nieuws, maar ik heb ook meer dan gemiddelde interesse voor het nieuws uit Turkije, vanwege die natuurlijke verbondenheid. Dit artikel is niet bedoeld als klaagzang. Ik wil gewoon de vinger leggen bij een tekortkoming en de media wijzen op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Goede berichtgeving over Turkije zou een positieve en evenwichtige bijdrage aan de beeldvorming hier in Nederland. Nu een evenwichtige weergave ontbreekt, komen juist de mensen die voor de Nederlandse samenleving gekozen hebben, zoals ondergetekende, in de kou te staan. Dit maakt me teleurgesteld en het maakt me machteloos. Ook vanuit marketingoogpunt zou het trouwens veel beter zijn als de media meer rekening houden met deze wens en met de feiten. Ugur Pekdemir, Voorzitter Turks Academisch Netwerk (tannet) Laatst gewijzigd door ugur.pekdemir : 27 maart 2005 om 16:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Goddank ben ik geen inuit, in dat geval zou een schotelantenne mij ook niet dienstig zijn. Wij hebben in België wel een turkse zender op de kabel en ik ben daar zelfs als niet - turk zeer gelukkig mee, want op die manier verbreed mijn horizon mbt op de muziekkultuur aanzienlijk. Binnenkort zal digitale televisie ons overigens media van
de ganse wereld in huis brengen - maar wie bekijkt deze wondere wereld ? Het punt is dat mensen er goed aan zouden doen om voornamelijk, maar niet uitsluitend ook eens het nieuws van andere kulturen te bekijken. Wat dan vooral nuttig zou zijn is het opheffen van de taalbarrières door alle programma's met Esperanto te ondertitelen... PS : Heeft men in Nederland geen Turkse programma's op de kabel ? Heeft men in Turkije geen Nederlandse programma's op de kabel ?
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het zou vooral veel beter zijn als meer allochtonen zich in de eerste plaats zouden gaan interesseren voor het land en de samenleving waarin ze gekozen hebben te gaan leven. Niemand kan hen ontzeggen dat zij zich ook interesseren voor wat in hun land van oorsprong gebeurt. Maar Belgische media (en mutadis mutandis geldt hetzelfde voor Nederland) zijn er om te berichten over België en het voor België relevante buitenland. Anders moet je de media volledig gaan balkaniseren (met een stukje Turkije, een stukje Marokko, een stukje Congo, een stukje Italië, een stukje Portugal, en ga zo maar door). Dat is geen samenleving meer maar een naastmekaarleving. En dat is nu net het grootste probleem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een grote reden voor schotelantennes is om Al Jazeera te kunnen ontvangen. De enige arabische zender die objectief is
![]() |
#7 |
Vreemdeling
|
![]() [size=3][font=Times New Roman]Beste Hanne,[/font][/size]
Zie hieronder aub voor de reactie Een boeiend reportage over emigranten in Duitsland, het laat zien dat integratie een sociologisch proces is Laatst gewijzigd door ugur.pekdemir : 28 maart 2005 om 15:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() Een boeiend reportage over emigranten in Duitsland, het laat zien dat integratie een sociologisch proces is. Het is onafhankelijk van etniciteit, geloof en dergelijke.
Bron: de Volkskrant 26 maart 2005 Titel: Reportage Nederlanders in Duitsland Subtitel: Vorig jaar trokken 49 duizend Nederlanders de grens over om daar een bestaan op te bouwen. De meeste emigranten keizen Duitsland (of België) als nieuw thuishaven. Door: Andreas Gebbink, redacteur van de Neue Rhein Zeitung Een citaat over: het leren van de taal “Hij heeft er een hekel aan dat sommige Hollanders de Duitse taal niet willen leren: 'Ik praat geen Nederlands. Zij wonen toch hier, laat hen maar Duits leren, vindt Dieks ([size=1]noot UP: Kurt Dieks is een autochtoon).[/size] 'Er zijn er bovendien bij, die het totaal onverschillig laat wat hier gebeurt.'” Een citaat over: het aanpassen “Thuis wordt Nederlands gesproken, kinderen maken niet of nauwelijks kennis met bijvoorbeeld Duitse kinderboeken: weten niets van Der Gestiefelte Kater, Grüffelo,Benjamin Blümchen, luisteren Niet naar Detlef Jöcker of Rolf Zuckowski. Hun ouders weten nauwelijks iets over de geschiedenis en cultuur van hun woonpl,aats, weten niets over Joseph Beuys of Ewald Mataré. Ook zijn ze niet betrokken bij de lokale politiek. Duitse kranten worden niet gelezen”. Een citaat over: ghettovorming “In Emmerich-Elten worden de nieuwe bouwgebieden Klein-Amsterdam genoemd en ook in Kranenburg bij Kleef wordt het Neubaugebiet Richtersgut als een Nederlandse enclave beschouwd. Er zijn nauwelijks contacten en dat is jammer. Helaas beheersén de. Nederlanders de Duitse taal slecht. Op lange termijn ontstaat er een ghetto en dat is dodelijk voor Kranenburg”. Bron: De Volkskrant 26 maart 2005 Geplaast door U. Pekdemir Laatst gewijzigd door ugur.pekdemir : 28 maart 2005 om 15:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Burgemeester
|
![]() Er is niets mis met schotelantennes en vreemdelingen. Deze mensen willen ook hun roots eerbiedigen en wie kan ze dat kwalijk nemen?
Het grote probleem is dat sommigen hierdoor totaal geïsoleerd raken. Integratie komt er dan niet. Uit angst voor de boze Belgische buitenwereld kruipen vaak de meest achtergestelde allochtonen voor de buis om lekker gezellig in het Turks te kijken. |
![]() |
![]() |