Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2006, 12:02   #1
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard Vlaamse regering werkt aan betere aanvaarding holebi’s

Citaat:
Het is bijzonder pover gesteld met de aanvaarding van homorechten door jongeren. Jan Roegiers vond de resultaten van een nieuwe studie zo onrustwekkend dat hij er een aantal ministers over ondervroeg. Vlaams minister van Gelijke Kansen Kathleen Van Brempt (Sp.a) antwoordde in samenspraak met minister-president Leterme (CD&V) dat de studiedienst van de Vlaamse regering longitudinaal onderzoek plant naar de perceptie van homoseksualiteit in Vlaanderen. Uit onderzoek van professor Hooghe blijkt immers dat jongens in Vlaanderen op een ‘holebi-aanvaardingsschaal’ van 0 tot 10 gemiddeld slechts een 4 scoren, bij meisjes is dat 6,5.

Opboksen tegen religieuze gemeenschappen

Gays die in de grootsteden wonen zal het weinig verbazen dat bijna 80% van de moslimjongeren uitgesproken negatief staat tegenover rechten voor holebi’s, daarin gevolgd door andere religieuze of gelovige jongeren. Liefst de helft van de jongens vindt dat holebi’s niet mogen betogen. Helemaal beangstigend wordt het wanneer blijkt dat 40% van hen zelfs vindt dat homo- en lesbische standpunten niet op televisie aan bod mogen komen.

“De evolutie op juridisch vlak naar aanvaarding en gelijke behandeling van holebi’s gaat dus duidelijk niet gepaard met een gelijkaardige evolutie op maatschappelijk vlak. Er lijkt enkel sprake te zijn van schijntolerantie”, gelooft Spirit-volksvertegenwoordiger
Jan Roegiers (foto), zelf ook openlijk homo.

Vlaamse regering is bezorgd

In het licht van deze onrustwekkende cijfers wou Roegiers van de ministers Van Brempt, Vandenbroucke (Onderwijs) en Anciaux (Jeugd) weten welke conclusies zij uit deze cijfers trekken en vooral welke maatregelen zij (zullen) nemen om de huidige trend van intolerantie om te buigen naar een grotere maatschappelijke aanvaarding van holebi’s en hun rechten.

Kathleen Van Brempt antwoordde in naam van alle ministers. Ze drukte haar oprechte bezorgdheid uit over deze problematiek - in het bijzonder de intolerantie bij moslimjongens - en gaf een volledig overzicht van alle maatregelen die nu reeds lopen om het begrip voor holebi’s bij de moslimgemeenschap te bevorderen. Het ‘Toledo-project’ van het Antwerpse Roze Huis bijvoorbeeld werd succesvol geëvalueerd en krijgt met geld van Gelijke Kansen én Inburgering een vervolg naar andere allochtone gemeenschappen onder de naam ‘Mazungumzo’, swahili voor dialoog. De minister benadrukte echter dat we niet de fout mogen maken te denken dat enkel de allochtone gemeenschap vooroordelen heeft of holebi’s discrimineert.

Eerst studeren, dan praktiseren

“Daarom juich ik de beslissing van de Vlaamse regering toe om meer wetenschappelijk onderzoek te (laten) doen naar de perceptie van homoseksualiteit in Vlaanderen, want hoe beter we het fenomeen van intolerantie ten aanzien van holebi’s in kaart kunnen brengen, hoe beter we het beleid er op kunnen afstemmen”, stelt Roegiers.

Een duidelijk bewijs dat de Vlaamse regering het meent ziet de links-liberaal o.a. in het op stapel staand holebi-actieplan, de reeds bestelde tweede editie van de ZZZIP-enquête en enkele nieuwe studies waarvan de resultaten in de tweede helft van 2007 zullen bekendgemaakt worden.

Naast de verdere structurele ondersteuning van de Holebifederatie en Wel Jong Niet Hetero zullen er ook een aantal nieuwe initiatieven ontplooid worden met het oog op meer aanvaarding. Zoals informatie-avonden voor familie van holebi’s, aandacht voor holebi’s in de nieuwe lerarenopleiding, vorming voor scholen en CLB’s, de opname van homoseksualiteit in de eindtermen, maar ook financiële ondersteuning van de EuroGames 2007 en het inrichten van een Europees holebi-congres in het najaar.

Bron: GayBelgium
En maar blijven benadrukken hoe "abnormaal" en "onnatuurlijk" homoseksualiteit wel is... Louter discussie voor de discussie? Welnee! De onverdraagzaamheid tegenover holebi's is het gevaarlijkst wanneer ze komt van mensen die hun homofobie een air van fatsoenlijkheid willen verlenen door ze te verpakken in pseudo-wetenschappelijk gewauwel. Triest...

Gelukkig onderneemt de Vlaamse regering alvast stappen om die ziekelijke onverdraagzaamheid tegen te gaan!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 16 december 2006 om 12:02.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 18:30   #2
Nicolas
Burgemeester

Nicolas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
En maar blijven benadrukken hoe "abnormaal" en "onnatuurlijk" homoseksualiteit wel is... Louter discussie voor de discussie? Welnee! De onverdraagzaamheid tegenover holebi's is het gevaarlijkst wanneer ze komt van mensen die hun homofobie een air van fatsoenlijkheid willen verlenen door ze te verpakken in pseudo-wetenschappelijk gewauwel. Triest...

Gelukkig onderneemt de Vlaamse regering alvast stappen om die ziekelijke onverdraagzaamheid tegen te gaan!
alleen reeds op dit forum merk je hoe groot het onbegrip naar homo's is

wat hebben we verkeerd gedaan ? niets dacht ik

ik kan nog steeds niet begrijpen waarom er meer reactie komt als twee mannen elkaar kussen of zelfs de liefde bedrijven dan als twee mannen elkaar de kop inslaan.

in welke zotte wereld leven we dat agressie meer getolereerd wordt dan liefde tussen twee volwassen mensen
Nicolas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 18:35   #3
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
De Vlaamse regering denkt blijkbaar dat ze over magische krachten bezit.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 18:36   #4
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De enigen die hiervan beter gaan worden zijn de studiebureaus.
Oud 27 december 2006, 18:47   #5
Nicolas
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
De Vlaamse regering denkt blijkbaar dat ze over magische krachten bezit.
ze kunnen in ieder geval zorgen voor correcte informatie
ze kunnen in ieder geval een duidelijk signaal uitsturen en zoeken naar mogelijke oorzaken van deze negatieve kijk op homoseksuelen

misschien dat studiebureaus hier beter van worden maar in ieder geval is het de moeite waard om verder te onderzoeken

het percentage zelfmoord onder homoseksuele jongeren is beduidend hoger dan het gemiddelde van leeftijdsgenoten
dus dit alleen is een reden voor verder onderzoek
Oud 27 december 2006, 18:59   #6
bartje
Minister-President

Standaard

Mooi initiatief van de Vl. Regering en uiteraard moet er daar ook weer negatieve commentaar opkomen hé; hoe kan het ook anders.

En Nicolas je slaat wel de nagel op de kop; je zou indd gaan denken dat 2 mannen die elkaar de kop inslaan; dat dit aanvaard wordt en als 2 mannen elkaar nog maar ne knuffel geven ohwee ohwee.

Het is erg gekomen maar m'n zal moeten overgaan tot harde maatregelen en homofobie strafbaar maken.
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 19:09   #7
PAJOT
Banneling

Standaard

IK ben niet hypocriet tov homosexuelen. Ik moet ze niet. Punt uit. Duidelijk genoeg ?
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 19:12   #8
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
IK ben niet hypocriet tov homosexuelen. Ik moet ze niet. Punt uit. Duidelijk genoeg ?
Maar binnenkort krijg je een foldertje van Kathleen Van Brempt waarin staat dat je homo's leuk moet vinden, en vanaf dat ogenblik zul je homo's leuk vinden.

Of dat is toch het plan. Ze gaan het eerst bestuderen, met ons belastingsgeld.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 27 december 2006 om 19:13.
Oud 27 december 2006, 19:14   #9
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk wel dat de holebi-gemeenschap deze schok zal te boven komen.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 19:16   #10
Nicolas
Burgemeester

Standaard

Citaat:
ja, maar als een man lief naar je lacht ga je toch geen mep geven ?
Oud 27 december 2006, 19:17   #11
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar binnenkort krijg je een foldertje van Kathleen Van Brempt waarin staat dat je homo's leuk moet vinden, en vanaf dat ogenblik zul je homo's leuk vinden.

Of dat is toch het plan. Ze gaan het eerst bestuderen, met ons belastingsgeld.
Goed zo !! Belastinggeld dient nu eenmaal om het leven van iedereen zo draaglijk en aangenaam als maar mogelijk te maken.

Laatst gewijzigd door Pietje : 27 december 2006 om 19:17.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 19:21   #12
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Goed zo !! Belastinggeld dient nu eenmaal om het leven van iedereen zo draaglijk en aangenaam als maar mogelijk te maken.
Of het zal werken weet ik niet, maar d�*t weet ik wel.

Ergens is er een studiebureautje dat goede banden heeft met de SP.A, en in dat studiebureautje zit een directeurt, en die heeft zich alvast voor 2007 een nieuwe BMW besteld. Zijn leven is zeer draaglijk en aangenaam, en hij dankt u allen zeer om uw naïeviteit.

En oh ja, hij rijdt natuurlijk veel te snel door de bebouwde kom.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 27 december 2006 om 19:33.
Oud 27 december 2006, 19:24   #13
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Zou de overheid en de politieke wereld zich hiervan bewust zijn?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 19:25   #14
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
is er eigenlijk nog iemand die jij wél kan verdragen buiten je moeke?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 19:28   #15
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
Mooi initiatief van de Vl. Regering en uiteraard moet er daar ook weer negatieve commentaar opkomen hé; hoe kan het ook anders.
Omdat het gewoon bezigheidstherapie is. De overheid houdt zich al decennia bezig met sensibilisering rond multicultuur met als gevolg dat steeds minder mensen ervan moeten weten. Als ze hetzelfde soort campagnes op de holebi's loslaten ziet het er voor hun dus niet goed uit.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2006, 19:30   #16
Mitgard
Banneling

Standaard

de overheid zou natuurlijk beter bekrompenheid en onverdraagzaamheid promoten.
Oud 27 december 2006, 19:33   #17
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Omdat het gewoon bezigheidstherapie is. De overheid houdt zich al decennia bezig met sensibilisering rond multicultuur met als gevolg dat steeds minder mensen ervan moeten weten. Als ze hetzelfde soort campagnes op de holebi's loslaten ziet het er voor hun dus niet goed uit.
Inderdaad. Hoe meer de overheid zich bemoeit met hoe je moet denken en wat je leuk moet vinden, hoe meer de mensen naar de andere kant gaan hellen.
Oud 27 december 2006, 19:35   #18
Nicolas
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Of het zal werken weet ik niet, maar d�*t weet ik wel.

Ergens is er een studiebureautje dat goede banden heeft met de SP.A, en in dat studiebureautje zit een directeurtje, en die heeft zich alvast voor 2007 een nieuwe BMW besteld. Zijn leven is zeer draaglijk en aangenaam, en hij dankt u allen zeer om uw idiotie.

En oh ja, hij rijdt natuurlijk veel te snel door de bebouwde kom.
jouw opmerking heeft niets te maken met het onderwerp

je geeft naar mijn gevoel een heel kinderachtige opmerking
ga je vanaf nu consequent alle info over directies van bedrijven die een auto kopen alhier op het forum plaatsen ?
en waarom is dit bericht van jou nu zo belangrijk ?
en waarom vanzelfsprekend dat deze te snel in bebouwde kom zal rijden?
Oud 27 december 2006, 19:37   #19
Mitgard
Banneling

Standaard

een sesibiliseringscampagne zegt helemaal niet wat je leuk moet vinden.
het verbied immers geen andere meningen, het zet geen straf op andere meningen, maar wil mensen aan het denken zetten. ze als het ware uit hun bekrompenheid helpen met een uitgestoken hand.

wie zo'n campagne 'dwingend' of 'gedapo' vindt is wellicht in zijn jeugd ergens getraumatiseerd door de kerk of de katholieke school.
Oud 27 december 2006, 19:40   #20
Nicolas
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
is dit jouw logica ?
dus volgens jou heeft sensibilisering het omgekeerde effect
volgens jou komt dus door de sensibilteitscampagnes rond onze multiculturele samenleving dat er toegenomen rascisme is

volgens jouw logica zou dus logischerwijs hetzelfde gebeuren voor de holebi's

geldt dit ook voor de sensibilisering tov roken ? tov te hoog cholesterol ?

volgens jouw logica zou dit het geval moeten zijn echter realiteit is anders
dus graag een verstandig antwoord waarom in geval van multiculturele samenleving en holebi's sensibilisering een omgekeerd effect heeft en voor roken en cholesterol niet

ik ben benieuwd
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be