![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik loop misschien wat op de zaken vooruit, maar het lijkt dan toch te gaan lukken om Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen zonder dat de regering valt. In ruil daarvoor zou er een inschrijvingsrecht in Brussel komen.
Afgezien van het feit dat er dus toch iets tegenover de splitsing komt te staan, vraag ik me af wat voor bezwaren aan dit inschrijvingsrecht kleven. Het ligt er natuurlijk aan hoe dat inschrijvingsrecht wordt ingevuld, maar stel dat het enkel geldt - voor mensen uit de faciliteitengemeenten - voor de huidige bewoners daar - voor de federale en Europese verkiezingen Welke onoverkomenlijke bezwaren zijn tegen deze constructie an sich (dus afgezien van het feit dat er een toegeving gedaan wordt) in te brengen? Er ontstaat immers een definitieve oplossing en na verloop van tijd zal het inschrijvingsrecht uitdoven (of uitsterven, zo je wil). De eindsituatie is dus de gewenste: de kieskring is gesplitst. Sterker nog, door het inschrijvingsrecht zal er in Vlaams-Brabant geen aparte Franstalige lijst ingediend worden of die lijst is kansloos voor een zetel door het ontbreken van de vele stemmen uit de faciliteitengemeenten! Splitsing met uitdovend inschrijvingsrecht lijkt me eigenlijk niet eens zo'n slechte oplossing. Als de faciliteiten zelf ook zo kunnen worden beëindigd... (P.S. Ik laat de gewenste lijstverbinding van Vlaamse lijsten in Brussel en Vlaams-Brabant hier even buiten beschouwing) |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bovendien is het precies de bedoeling van de Vlaamse partijen dat de Franstaligen in de Rand op Franstalige partijen kunnen stemmen die in Halle-Vilvoorde (en niet in het Brussel Gewest of in Wallonië) opkomen. Besluit: met dat inschrijvingsrecht wordt de splitsing een lege doos en haalt het FDF zijn slag thuis : een deel van Vlaanderen blijft (electoraal) ingedeeld bij Brussel en Wallonië. En daarvoor zouden we dan nog een prijs betalen ook! Egidius |
||
![]() |
![]() |
#3 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik zou er trouwens op willen wijzen dat de inwoners van Voeren zelfs een onbeperkt recht hebben (dat gaat dus veel verder dan het persoonlijk recht voor de huidige bewoners dat ik hierboven schets) om in het Waalse Aubel te gaan stemmen voor de federale en Europese verkiezingen. Is Voeren daarmee electoraal ingedeeld bij Wallonië? Retour �* Liège zal het graag horen. |
||||
![]() |
![]() |
#4 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() WAT BAAT EEN SPLITSING VAN BHV, INDIEN ALLE FRANSTALIGEN UIT HALLE-VILVOORDE HET RECHT KRIJGEN ZICH FICTIEF IN TE SCHRIJVEN EEN EEN BRUSSELSE GEMEENTE, WAARDOOR ZIJ KUNNEN BLIVEN STEMMEN VOOR BRUSSELSE EN WAALSE PARTIJEN?
Niets dus, totaal niets : dit betekent in feite géén splitsing. De Vlaamse partijen mogen hier onder geen enkele voorwaarde mee akkoord gaan!!
#6 |
Burgemeester
|
![]() ALS het uitdovend is (dus alleen voor de mensen die er NU wonen en stemgerechtigd zijn) en het is gekoppeld aan de splitsing van het gerechtelijk arrondissement, kan ik er mee leven (en ik woon dus in HV).
|
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik zal U één ding voorspellen : indien de Waalse partijen met een splitsing akkoord gaan, zal het een splitsing zijn met achterpoortjes, waardoor ze toch nog op Waalse lijsten kunnen stemmen. Trouwens, 'uitdovend' : alsof ze daar rekening mee gaan houden. Zoals de taalwetten op dit ogenblik nageleefd worden zeker.
![]() |
#8 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Het was iets te voorbarig: door de onredelijke eisen van de Franstalige partijen lijkt een akkoord toch weer niet te gaan lukken.
|
![]() |
![]() |
#10 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het inschrijvingsrecht zou een goede zaak zijn voor de Vlamingen.
#11 |
Banneling
|
![]() De val van de regering zit er aan te komen!
Ik werk in de buurt van de Wetstraat en hoor veel... |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom EISEN ze ook nog de aanhechting van de rand bij Bruxelles om minstens dat onaanvaardbare binnen te halen. Wat verwachtte je anders als de Vlamingen de stemming blijven uitstellen waarbij hun meerderheid het haalt, ten voordele van onderhandelingen met veel teveel eisende Franstaligen die zich nog nooit neerlegden bij de vroegere taalwetten?
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij hebben een akkoord met de partijleiders getekend waarin staat splitsing ZONDER compensaties, wij hebben ons altijd loyaal aan ons gegeven woord gehouden en verwachten dat ook van de partijleiders. Laatst gewijzigd door daiwa : 3 mei 2005 om 10:31. |
|
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De partijleiders wijzen de terechte bezwaren van burgemeesters even categoriek van de hand als die hun zeteltjes in gevaar brengen.
En dat doen die van de bezwaren van de burgemeesters nu eenmaal omdat de Franstaligen ten allen prijze hun zin proberen door te duwen in de Vlaamse rand.
#18 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Franstaligen sturen niet op een crisis aan, hoor.
We hoeven ze maar hun zin te geven tegen alle logica in en er is geen vuiltje meer aan de Belzieke lucht.
#20 |
Gouverneur
|
![]() De Franstaligen lijken momenteel toch betere pokerspelers dan onze lauwe politici. Verhofstad en co lijken wel aan een georkestreerde machinatie tegen hun eigen volk bezig. Als de scheiding er komt en ik denk dat we toch eens gaan moeten door de appel bijten dan denk ik dat er nog zwaar zal gepalaverd worden over wat de walen als een rechtmatige alimentatie zullen beschouwen. Maar inderdaad, Knuppel, opdoeken dat Belgisch gedrocht.