Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2005, 15:00   #1
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Doodstil mooiste plaatsnaam van Nederland

Citaat:
Doodstil mooiste plaatsnaam van Nederland

DOODSTIL (ANP) - Doodstil is verkozen tot mooiste plaatsnaam van Nederland. Het dorpje in de Groningse gemeente Eemsmond liet bij een internetverkiezing het Zeeuws-Vlaamse Waterlandkerkje, het Overijsselse Muggenbeet en de Brabantse hoofdstad 's-Hertogenbosch glansrijk achter zich.

Doodstil kreeg 49 procent van de stemmen. Bezoekers van de website en lezers van het blad Taalpost van het Genootschap Onze Taal hadden de vier plaatsnamen eerder genomineerd. Waterlandkerkje haalde met 34 procent van de stemmen de tweede plaats.

11 Procent van de respondenten stemde op Muggenbeet. De overige 6 procent vond dat 's-Hertogenbosch de mooiste naam had.

Betekenis

De betekenis van de plaatsnaam heeft overigens niets van doen met de rust in het Groningse gehucht. Doodstil ligt aan het Boterdiep, een kanaal tussen Groningen naar Uithuizen. De naam staat voor de brug over het water aldaar: de brug (til) was namelijk oorspronkelijk eigendom van de boerenfamilie Dode of Doede, meldt de gemeente Eemsmond.

Er doet ook een tweede verklaring de ronde. Volgens de overlevering voer er oorspronkelijk een pontje op dezelfde plaats over het Boterdiep. Toen bij het overbrengen van een lijkkist het pontje door een onverwachte en onverklaarbare golf werd verzwolgen, besloot men tot de bouw van een 'dodenbrug.'

De verkiezing van de mooiste Vlaamse plaatsnaam loopt overigens nog. Daar strijden tot zondag 8 mei de plaatsen Sint-Job-in-'t-Goor en Schellebelle om de eer.
Het mag dan weliswaar niet de oorspronkelijke betekenis van de plaatsnaam zijn, op het uitgestrekte en dunbevolkte Noord-Groningse platteland is het absoluut doodstil. Een goede keus dus, alhoewel Waterlandkerkje ook wel een mooie naam is.

Wat de Vlaamse verkiezing betreft ga ik voor Schellebelle.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 15:21   #2
Piet Hein
Minister

Standaard

ik kies voor Sint-Job-in-'t-Goor.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 16:05   #3
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Kuttekoven.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 18:26   #4
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Leuven
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 18:33   #5
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Oostrozebeke.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 18:43   #6
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Molenbeek
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 20:02   #7
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het mag dan weliswaar niet de oorspronkelijke betekenis van de plaatsnaam zijn, op het uitgestrekte en dunbevolkte Noord-Groningse platteland is het absoluut doodstil. Een goede keus dus, alhoewel Waterlandkerkje ook wel een mooie naam is.
Kijk eens aan. Mooi mooi.

Citaat:
Wat de Vlaamse verkiezing betreft ga ik voor Schellebelle.
Ik vind Koningshooikt.
Oud 2 mei 2005, 20:35   #8
la_Principessa
Banneling

la_Principessa's schermafbeelding

Standaard

Antwerpen natuurlijk.
la_Principessa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 20:54   #9
Piet Hein
Minister

Standaard

Herentals
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 21:25   #10
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

In Nederland heb ik wel een zwak voor 's-Hertogenbosch... al heeft 'Nummer Eén' in Zeeuws-Vlaanderen ook wel iets.

Dichter bij huis, zou ik gaan voor één van die dorpjes in (Zuid-)Oost-Vlaanderen, Bachte-Maria-Leerne, Hemelveerdegem en meer van dat moois, of misschien toch Sinaai.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2005, 22:31   #11
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Leuven
Nee hoor, helemaal niet chauvinistisch...
Oud 2 mei 2005, 22:40   #12
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
In Nederland heb ik wel een zwak voor 's-Hertogenbosch... al heeft 'Nummer Eén' in Zeeuws-Vlaanderen ook wel iets.
Is dat een adres of een woonplaats?

Citaat:
Dichter bij huis, zou ik gaan voor één van die dorpjes in (Zuid-)Oost-Vlaanderen, Bachte-Maria-Leerne, Hemelveerdegem en meer van dat moois, of misschien toch Sinaai.
Vlaanderen grossiert wel in de Bijbelsgetinte plaatsnamen: Nazareth, Jezus-Eik (de eerste keer dat iemand die naam noemde geloofde ik 'm niet) en meer van dat fraais.

De van oorsprong langste plaatsnaam van Nederland is ook een leuke: Hendrik-Ido-Oostendam-Schildmanskinderen-Groot-en-Klein-Sandelingen-Ambacht. Deze streepjescode is tegenwoordig beter bekend als Hendrik-Ido-Ambacht.
Oud 2 mei 2005, 23:26   #13
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Scheldewindeke

(In Zeeuws-Vlaanderen ben ik al eens Boerenhol tegen gekomen)

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 10:35   #14
FT
Provinciaal Statenlid

FT's schermafbeelding

Standaard

In nederland vind ik "Schiermoniksoog" wel iets hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Een gehucht van Linkebeek heet "Holleken" met bijhorend NMBSstation.

http://www.b-rail.be/cgi-script/stat....cgi?8300578+1
Oud 3 mei 2005, 11:06   #15
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Mannekensvere

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 11:07   #16
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Scheldewindeke

Ik ben daar regelmatig doorgereden, door dat Boerenhol!

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2005, 11:51   #17
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Is dat een adres of een woonplaats?
Het is een klein gehucht en ligt ergens tussen Breskens en Terneuzen, geloof ik.

Citaat:
Vlaanderen grossiert wel in de Bijbelsgetinte plaatsnamen: Nazareth, Jezus-Eik (de eerste keer dat iemand die naam noemde geloofde ik 'm niet) en meer van dat fraais.
Een paar collega's en ik hebben ooit eens een interessante discussie gehad over plaatsen die naar een heilige genoemd zijn. Als je die op een kaart zou uitleggen, dan zou je merken dat die bijna uitsluitend beneden de grote rivieren voorkomen (dus ook in Noord-Brabant en zo). Er zou een link kunnen zijn met de protestantisering van die gebieden, die bepaalde dorpen een andere naam gaf. Het omgekeerde is in Vlaanderen gebeurd: Sint-Gillis-Waas heette oorspronkelijk 'Koevoorde' of iets dergelijks, terwijl Sint-Gillis-Brussel oorspronkelijk Opbrussel heette. In andere landen is er echter ook een dergelijk fenomeen, namelijk dat de heiligendorpen voornamelijk voorkomen in de meer zuidelijke/romaanse landen. Het verbaast me eigenlijk dat men daar nog geen neerlandicus op gezet heeft.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 3 mei 2005, 14:05   #18
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Het is een klein gehucht en ligt ergens tussen Breskens en Terneuzen, geloof ik.
Misschien kunnen ze Zeeuws-Vlaanderen nog 'ns nomineren als streek met de mooiste plaatsnamen.

Citaat:
Een paar collega's en ik hebben ooit eens een interessante discussie gehad over plaatsen die naar een heilige genoemd zijn. Als je die op een kaart zou uitleggen, dan zou je merken dat die bijna uitsluitend beneden de grote rivieren voorkomen (dus ook in Noord-Brabant en zo). Er zou een link kunnen zijn met de protestantisering van die gebieden, die bepaalde dorpen een andere naam gaf. Het omgekeerde is in Vlaanderen gebeurd: Sint-Gillis-Waas heette oorspronkelijk 'Koevoorde' of iets dergelijks, terwijl Sint-Gillis-Brussel oorspronkelijk Opbrussel heette. In andere landen is er echter ook een dergelijk fenomeen, namelijk dat de heiligendorpen voornamelijk voorkomen in de meer zuidelijke/romaanse landen. Het verbaast me eigenlijk dat men daar nog geen neerlandicus op gezet heeft.
Ik denk dat je daar toch een vertekend beeld van hebt. In Nederland valt het aantal plaatsnamen dat naar heiligen genoemd is nogal mee, volgens de officiële plaatsnamenlijst zijn het er dertig. Daarvan liggen er 'maar' vijf in Noord-Brabant, vijf in Limburg en drie in Zeeuws-Vlaanderen. De andere zeventien liggen dus in 'protestants gebied'. Ik noem er een aantal:
- Sint-Annaparochie en Sint-Jacobiparochie (gem. Het Bildt, Fryslân)
- Sint-Nicolaasga (Skarsterlân, Fryslân) - weliswaar een katholieke enclave
- Sint-Jansklooster (Steenwijkerland, Overijssel) - vroegere woonplaats van Evert van Benthem, tweevoudig winnaar van de Elfstedentocht
- Sint-Maarten (Harenkarspel, Noord-Holland), Sint-Maartensbrug en Sint-Maartensvlotbrug (Zijpe, Noord-Holland) - blijkbaar een waterrijk gebied
- Sint-Pancras (Langedijk, Noord-Holland) - vlak boven Alkmaar
- Sint-Philipsland (eiland en dorp in de gemeente Tholen, Zeeland), Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk (Tholen, Zeeland) - alledrie zeer streng gereformeerd
- Sint-Laurens (Middelburg, Zeeland)
Oud 3 mei 2005, 14:29   #19
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je daar toch een vertekend beeld van hebt. In Nederland valt het aantal plaatsnamen dat naar heiligen genoemd is nogal mee, volgens de officiële plaatsnamenlijst zijn het er dertig. Daarvan liggen er 'maar' vijf in Noord-Brabant, vijf in Limburg en drie in Zeeuws-Vlaanderen. De andere zeventien liggen dus in 'protestants gebied'. Ik noem er een aantal:
- Sint-Annaparochie en Sint-Jacobiparochie (gem. Het Bildt, Fryslân)
- Sint-Nicolaasga (Skarsterlân, Fryslân) - weliswaar een katholieke enclave
- Sint-Jansklooster (Steenwijkerland, Overijssel) - vroegere woonplaats van Evert van Benthem, tweevoudig winnaar van de Elfstedentocht
- Sint-Maarten (Harenkarspel, Noord-Holland), Sint-Maartensbrug en Sint-Maartensvlotbrug (Zijpe, Noord-Holland) - blijkbaar een waterrijk gebied
- Sint-Pancras (Langedijk, Noord-Holland) - vlak boven Alkmaar
- Sint-Philipsland (eiland en dorp in de gemeente Tholen, Zeeland), Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk (Tholen, Zeeland) - alledrie zeer streng gereformeerd
- Sint-Laurens (Middelburg, Zeeland)
Ik heb niet meteen gezegd dat ze 'uitsluitend' in katholiek terug te vinden zijn (al ben ik wel verbaasd over Noord-Brabant), maar in vergelijking met het aantal heiligenplaatsen of bijbelse referenties die je in Vlaanderen terugvindt, is het maar een pover lijstje. Daar moet toch een verklaring voor zijn, al lijkt nu de protestantse piste wel een beetje ontkracht. De romaanse invloed? Of is er een verschil in de stichtingsdatum van deze plaatsen?
Oud 3 mei 2005, 14:31   #20
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin
Ik ben daar regelmatig doorgereden, door dat Boerenhol!
Ik mag hopen dat dit letterlijk te nemen is...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be