Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2005, 09:33   #1
A
Gouverneur

Standaard Waalse kinderen in de rij om Nederlands te leren

Waalse kinderen in de rij om Nederlands te leren
Ondanks succes krijgen leerkrachten geen benoeming in Wallonië

GINGELOM - In de Immersion-school van Ans bij Luik volgen zo'n honderd vijftig leerlingen les in het Nederlands. In het eerste leerjaar van het basisonderwijs zitten vijfentwintig leerlingen. Voor volgend jaar zijn er zestig kandidaten voor het eerste jaar. Nu al is er een wachtlijst tot 2009. Leerkrachten zijn in de wolken met de evolutie, maar de Waalse Gemeenschap weigert hen vast te benoemen.

Het staat in de gemeenten aan de taalgrens netjes om Nederlands te leren. Jaarlijks neemt het aantal Immersion-scholen toe. Het succesverhaal komt ook aan deze kant van de taalgrens voor. In de gemeentescholen van Jeuk en Montenaken is al een derde van de leerlingen Franstalig. Ouders brengen hun kinderen van ver over de grens naar Vlaamse scholen. De gemeente Gingelom doet daarvoor grote financiële inspanningen.

,,We krijgen geen werkingstoelagen voor de Waalse kinderen. De gemeente is bereid inspanningen te doen, maar er moet dringend een oplossing komen'', zegt hoofdonderwijzeres Miette Heeren uit Jeuk.

Veronique Duchamps uit Gelinden staat al zes jaar in de Immersion-afdeling van de Ecole du Tilleul in Ans, Mieke Simal uit Herstappe is er zeven jaar, Davina Roe uit Overrepen negen jaar en Katrien Machiels uit Kortessem vijf jaar. Sara Vanlangenaeker tenslotte is er al vijf jaar kleuterleidster.

,,De vraag naar Nederlandstalig onderwijs langs de taalgrens breidt nog uit. Crisnée, Bierset en Visée dienden al een aanvraag in. De Waalse kinderen zijn echt gemotiveerd om Nederlands te leren. Kinderen en ouders zijn ons dankbaar. Waalse ouders zien meer en meer het nut van de tweetaligheid in. Na het basisonderwijs keren de leerlingen terug naar het Franstalige stelsel of ze komen in Vlaamse scholen terecht. Enkele volgen les in Tongeren'', vertelt Mieke Simal.

In Immersion-scholen krijgen Waalse kinderen een taalbad Nederlands. Ze volgen alle vakken in het Nederlands. Zes lesuren per week worden aan de les Frans besteed.

Het Waalse Gewest beschouwt de Immersion-scholen al vijftien jaar als proefprojecten. De werking blijft tijdelijk. Leerkrachten hebben daardoor geen beroepszekerheid. ,,Na al die jaren zijn we de situatie beu. We hebben alles gedaan. Vakbonden ingeschakeld, politici aangesproken, gestaakt en gedreigd met stakingen. Het heeft niets uitgehaald. Als het erop aankomt, vervalt de Waalse overheid in muggenzifterij en houdt de boot af. Het hele dossier is één warboel, wij staan met de rug tegen de muur'', klaagt Veronique Duchamps de toestand aan.

Burgemeester en senator Ludwig Vandenhove (SP.A) drong onlangs nog bij de minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) aan op een tussenkomst bij zijn Waalse collega Maria Arena (PS).

Egide LISMOND26/04/2005 (regionale katern Limburg van Het Volk)

Zoals in Vlaanderen trekken ook in Wallonië de beleidsmakers zich blijkbaar weinig aan van wat de bevolking wenst. Anders zou dit prachtige project dat mensen langs beide zijden van de taalgrens ten goede komt al lang gesubsidieerd worden en nog beter kunnen uitbreiden. Maar ja, langs beide zijden heeft men geen tijd want BHV moet gesplitst worden ookal ligt niemand (behalve een uitstervende minderheid) er van wakker. Jammer. het zoveelste bewijs van brave burgers die samenwerken over de talen heen en zuchten onder het wanbeleid van een eigen-zak-eerst politiek profitariaat.

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100

Laatst gewijzigd door A : 27 april 2005 om 09:35.
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 10:07   #2
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Waalse kinderen in de rij om Nederlands te leren
Goed voor Wallonië. Binnen 10 jaar zullen ze hier en daar eindelijk uit hun eentalige eilandje gekomen zijn.

Maar voor België : too little, too late.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 10:09   #3
luc broes

Standaard

Als het allemaal waar is, dan is dat natuurlijk prachtig, maar..........
Een minderheid Walen kiest Nederlands als tweede taal. In Vlaanderen is Frans tweede taal verplicht.
In Wallonië studeert men Nederlands zoals ik detijds latijn studeerde. Na zes jaar studie kan men nog geen behoorlijk gesprek voeren.
Ik heb nog nooit vastgesteld dat er nu iets verandert. In Brussel is er geen mogelijkheid om bij Franstaligen tweetalige rechters, dokters enz te vinden.
De Vlamingen kennen nu ook minder Frans dan vroeger omdat Engels veel belangrijker wordt. Toch vind ik het een goede zaak dat we nog een goede basiskennis van Frans behouden.

Laatst gewijzigd door luc broes : 27 april 2005 om 10:11.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 10:09   #4
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

De directeur van die school is wel nen arrogante peedee. In het interview vroeg men of hij ook Nederlands kon. Ie zei (in't frans) dat dit een franse school was, en dat de drempel voor hem om nederlands te spreken te groot was (met andere woorden, ie was te FDF om nederlands te spreken)
Oud 27 april 2005, 10:25   #5
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Goed voor Wallonië. Binnen 10 jaar zullen ze hier en daar eindelijk uit hun eentalige eilandje gekomen zijn.

Egidius
zwak, zeer zwak. Kan je gewoon niet toegeven dat het een goede evolutie is?

Oud 27 april 2005, 10:27   #6
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Een minderheid Walen kiest Nederlands als tweede taal. In Vlaanderen is Frans tweede taal verplicht.
In Wallonië studeert men Nederlands zoals ik detijds latijn studeerde. Na zes jaar studie kan men nog geen behoorlijk gesprek voeren.
Ik heb nog nooit vastgesteld dat er nu iets verandert. In Brussel is er geen mogelijkheid om bij Franstaligen tweetalige rechters, dokters enz te vinden.
De Vlamingen kennen nu ook minder Frans dan vroeger omdat Engels veel belangrijker wordt. Toch vind ik het een goede zaak dat we nog een goede basiskennis van Frans behouden.
Had men Onderwijs nationaal gehouden en daar dan beslist dat de tweede taal steeds de verplicht tweede landstaal was, dan had men vele problemen voorkomen. Even bijvermelden dat de splitsing van het onderwijs jaren één van de grote eisen van de Vlaamse beweging was. Diezelfde beweging die later huilde dat Walen geen Nederlands als tweede taal kozen maar Engels.

Oud 27 april 2005, 10:28   #7
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Raad van State heeft de omzendbrieven over de taalakkoorden vernietigt en wat zegt VLD minister Vanhengel hierop?:

In de praktijk is het moeilijk om rekening te houden met die uitspraak aangezien er moeilijk tweetaligen te vinden zijn.
Hij blijft erbij dat het mogelijk moet zijn dat eentalig personeel word aangeworven als er geen tweetaligen worden gevonden, maar het is juist DAT dat de Raad van State heeft verworpen!!!

Nu is mijn vraag, als er dan toch zoveel het Nederlands leren waar zitten die dan?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 10:30   #8
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
De directeur van die school is wel nen arrogante peedee. In het interview vroeg men of hij ook Nederlands kon. Ie zei (in't frans) dat dit een franse school was, en dat de drempel voor hem om nederlands te spreken te groot was (met andere woorden, ie was te FDF om nederlands te spreken)
Of de man durfde zijn gebrekkig Nederlands niet boven te halen om niet weer die dengrerende opmerkingen van Vlaamsnationalisten te moeten horen zo van 'tja, ziede wel dat hij geen Vlaams klap' of 'Tja, kunde da nen effort noemen, k weeni.' of 'Oharme, ist alles wa die mens kan klappe,' en 'Ziede wel dan ze daar geen goe Vlaams willen spreken'

Bovendien hield de man vast aan het territorialisteitsbeginsel. Hij was in een Franstalig gebied en antwoorde in de daar vastgelegde taal. Trouwens net dat terrirorialiteitsbeginsel is dat waar Vlaamsnationalisten altijd op hameren. De man zat volledig dus volledig op bezelfde golflengte met jullie...

Oud 27 april 2005, 10:42   #9
luc broes

Standaard

Citaat:
Had men Onderwijs nationaal gehouden en daar dan beslist dat de tweede taal steeds de verplicht tweede landstaal was, dan had men vele problemen voorkomen. Even bijvermelden dat de splitsing van het onderwijs jaren één van de grote eisen van de Vlaamse beweging was. Diezelfde beweging die later huilde dat Walen geen Nederlands als tweede taal kozen maar Engels.
Geachte A, je beweerde toch eerst dat de Walen toch zo graag Nederlands leren. Maar ze verkiezen zelf Engels!?
Ik vind dat de Walen het recht hebben om zelf te bepalen wat zij willen. en de Vlamingen ook natuurlijk. Ik huil helemaal niet.
Oud 27 april 2005, 10:47   #10
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je gewoon niet toegeven dat het een goede evolutie is?
Ja. Ik citeer mezelf:

unquote

Je moet leren lezen.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 10:56   #11
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Geachte A, je beweerde toch eerst dat de Walen toch zo graag Nederlands leren. Maar ze verkiezen zelf Engels!?
Ik vind dat de Walen het recht hebben om zelf te bepalen wat zij willen. en de Vlamingen ook natuurlijk. Ik huil helemaal niet.
De scholen maken de keuze. met andere woorden, een kleine groep bepaald uiteindelijk wat een grote groep zal volgen omdat er nu eenmaal nauwelijks een alternatief is (i.c. Engels ipv Nederlands)

Oud 27 april 2005, 10:57   #12
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa
Nu is mijn vraag, als er dan toch zoveel het Nederlands leren waar zitten die dan?
het gaat in het artikel om kinderen die NU nog op school zitten.

Oud 27 april 2005, 10:59   #13
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ja. Ik citeer mezelf:

unquote

Je moet leren lezen.

Egidius
Ik had het op je zwake reply over België, niet over Wallonië.
Toch blijkt een duidelijk denigrerende toon uit je post. 'Hier en daar', 'uiteindelijk', 'eilandje'. een 'tja, ze doen wel iets maar t zal wel weer op niet veel trekken' toontje. Zwak toch maar weer.

Oud 27 april 2005, 10:59   #14
luc broes

Standaard

Citaat:
De scholen maken de keuze. met andere woorden, een kleine groep bepaalt uiteindelijk wat een grote groep zal volgen omdat er nu eenmaal nauwelijks een alternatief is (i.c. Engels ipv Nederlands)
Bedoel je dat er in Wallonië geen democratie is? Dat kan toch niet met de PS!
Oud 27 april 2005, 11:04   #15
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Bedoel je dat er in Wallonië geen democratie is? Dat kan toch niet met de PS!
Ik doel niet op democratie. Maar als ene schooldirectie of de raad van een scholengemeenschap beslissingen neemt over het lessenpakket, en die beslist om engels aan te bieden ipv nederlands, dan mag men nog nederlands willen leren, het gaat gewoon dan niet omdat die kleine groep (i.c. schooldirectie, interscholengemeenschap) de beslissing voor jou genomen heeft.

Oud 27 april 2005, 11:24   #16
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als er nu eens een uiterst succesvolle splitsing is, is het toch wel onderwijs. het vlaams onderwijs behoort nu tot de beste, als het al niet het beste is, van de wereld. het waalse daarentegen....
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 11:29   #17
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Egidius
Het zal ook nooit goed zijn voor uw persoontje en uw paar honderd fundamentalistische aanhangers.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 11:31   #18
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
als er nu eens een uiterst succesvolle splitsing is, is het toch wel onderwijs. het vlaams onderwijs behoort nu tot de beste, als het al niet het beste is, van de wereld. het waalse daarentegen....
Da's dan ook de enige splitsing waarmee u met enige fierheid kan uitpakken. Maar dan nog bewijst dat niet dat België niet tot hetzelfde resultaat zou zijn gekomen. En dan nog, Nederlandstalige leerlingen kennen geen talen meer, zijn niet mondig genoeg en doen niet meer aan sport. Dus zo goed is dat onderwijs nu ook weer niet.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 11:36   #19
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Da's dan ook de enige splitsing waarmee u met enige fierheid kan uitpakken. Maar dan nog bewijst dat niet dat België niet tot hetzelfde resultaat zou zijn gekomen. En dan nog, Nederlandstalige leerlingen kennen geen talen meer, zijn niet mondig genoeg en doen niet meer aan sport. Dus zo goed is dat onderwijs nu ook weer niet.
een bewering die u ontgetwijfeld gaat staven met bewijzen
Maar Belgen, neen Belgen zijn er niet
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2005, 11:38   #20
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Heel leuk natuurlijk dat sommige ouders hun kinderen het mooie Nederlands aanleren.
Kunnen ze later makkelijker in dat rijke buurland werk vinden, want in hun eigen land vinden ze't precies niet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be