Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Kunt u leven met het compromis van Heel-Nederland
ja, ik ben belgicist 5 10,42%
ja, ik ben flamingant 17 35,42%
nee, ik ben belgicist 10 20,83%
nee, ik ben flamingant 16 33,33%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2005, 15:43   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Compromis tussen belgicisten en flaminganten

Het compromis tussen belgicisten en flaminganten is een staat van de Verenigde Nederlanden. En met belgicisten bedoel ik de weinige echte belgicisten, niet die fransdolle apen die stiekem de verfransing van Vlaanderen betrachten, maar die Vlamingen en Walen in 1 staat willen laten leven.

Dit zou kunnen in een federatie van provincies, die al dan niet fuseren zoals zij dat willen. Een vereniging van de Benelux zou ook ons bij de G8 brengen. En de Vlamingen-Nederlanders zijn eindelijk de politieke meerderheid in dit land (dat was in Belgie ook zo demografisch, maar helemaal niet politiek).

Wat denkt u van een herenigd Nederland?

Oud 13 mei 2005, 15:56   #2
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dan liever een aanhechting van Vlaanderen met Nederland en van Franstalige België (Brussel + Wallonië) met Frankrijk. Maar ja, dat is volgens mij pure science-fiction en ik ben zelf niet voorstander van mijn voorstel omdat ik weet dat het nooit zal gebeuren; een beetje realist blijven. De uwe nog minder : met uw voorstel zouden we nog altijd in een tweetalige land zijn. In mijn voorstel spreekt men dan van eentalige landen. Eentalige landen, dus geen communautaire problemen meer. Maar ja, zoals ik het zei, het is pure science-fiction. Neem die voorstellen niet serieus.

Laatst gewijzigd door Everytime : 13 mei 2005 om 16:00.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 16:21   #3
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Het compromis tussen belgicisten en flaminganten is een staat van de Verenigde Nederlanden. En met belgicisten bedoel ik de weinige echte belgicisten, niet die fransdolle apen die stiekem de verfransing van Vlaanderen betrachten, maar die Vlamingen en Walen in 1 staat willen laten leven.

Dit zou kunnen in een federatie van provincies, die al dan niet fuseren zoals zij dat willen. Een vereniging van de Benelux zou ook ons bij de G8 brengen. En de Vlamingen-Nederlanders zijn eindelijk de politieke meerderheid in dit land (dat was in Belgie ook zo demografisch, maar helemaal niet politiek).

Loop jij Joris Van Severen maar achterna.
Oud 13 mei 2005, 16:28   #4
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Loop jij Joris Van Severen maar achterna.
Wie?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 16:30   #5
Ambiorix

Standaard

ja, beter als België.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 16:38   #6
Dimitri

Standaard

Citaat:

Ik weet niet of een terugkeer naar de situatie van 1815-1830 realistisch is, gezien de moeizame relatie binnen de huidige Benelux. Dat laatste is vooral te danken aan de Franstalige Belgen, die volgens mij nooit echt veel brood gezien hebben in samenwerking met Nederland.

Anderzijds zal men in Nederland ook niet staan te trappelen om te herenigen, tenzij met de absolute garantie dat Nederland niet opdraait voor de Waalse schulden en de belabberde economische situatie. Nederland heeft aan de Antillen de handen meer dan vol. Indien die garantie gegeven kan worden, is zo'n hereniging natuurlijk wel interessant, gezien de toeristische mogelijkheden van de Ardennen. (Kan Wallonië niet in tweeën gedeeld worden: de Ardennen alleen zijn een stuk aantrekkelijker nl. ). Maar ik denk dat die garantie het juist weer onbespreekbaar maakt voor Wallonië zelf. Daar denkt men immers dat een staat gefundeerd moet zijn op financiële solidariteit...

Afijn, het lijkt me niet erg realistisch.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 16:41   #7
Tavek
Banneling

Standaard

Ik ben er een voorstander van. Meer zelfs, een supporter van. Op 1 voorwaarde, dat men dan het nieuwe Nederland indeelt op basis van provincies. Er mogen natuurlijk fusies gebeuren (West + Oost + Zeeuws Vlaanderen, de Limburgen, enz enz) want en te verspreid lappendeken, daar heeft niemand iets aan.

Deze Belgicist is dus pro. Waarom ? Daarom. Ik woon in nederland en merk het idiote van de splitsing eigenlijk ook.....maar ik onderschrijf ook de 175 jaar Belgie, wat ik Belangrijk vind om zomaar kapot te maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 16:49   #8
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Dan liever een aanhechting van Vlaanderen met Nederland en van Franstalige België (Brussel + Wallonië) met Frankrijk. Maar ja, dat is volgens mij pure science-fiction en ik ben zelf niet voorstander van mijn voorstel omdat ik weet dat het nooit zal gebeuren; een beetje realist blijven. De uwe nog minder : met uw voorstel zouden we nog altijd in een tweetalige land zijn. In mijn voorstel spreekt men dan van eentalige landen. Eentalige landen, dus geen communautaire problemen meer. Maar ja, zoals ik het zei, het is pure science-fiction. Neem die voorstellen niet serieus.
Droom verder. Brussel grenst zelfs niet aan wallonie, en zal weer een eentalig vlaamstalige stad worden in een herenigd Nederland. Verder nog: de Fransen hebben al meermaals duidelijk gemaakt dat ze wallonie niet willen...
NOOT: Brussel hoort trouwens bij tweetalig belgie, niet bij franstalig belgie.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 13 mei 2005 om 16:50.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 17:31   #9
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen <> Nederland (voor de niet-verstaanders: ongelijk)

Je komt dan in een situatie te zitten, waar Vlaanderen (net als Wallonië dan, maar ik moet nog de eerste waal tegenkomen die die onnozeliteit ziet zitten) het kleine broertje moet zijn, net zoals Wallonië dat nu in België is.

Ik zie niet in waarom wij na een scheiding van 175j, opnieuw samengevoegd moeten worden. Als het niet nodig was geweest, hadden ze die eerste jaren wel teruggekeerd. Daarbij, onze geschiedenis, onze gedachten rond veel dingen, onze godsdienst ed verschillen in grote mate.
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 17:38   #10
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo

Je komt dan in een situatie te zitten, waar Vlaanderen (net als Wallonië dan, maar ik moet nog de eerste waal tegenkomen die die onnozeliteit ziet zitten) het kleine broertje moet zijn, net zoals Wallonië dat nu in België is.

Ik zie niet in waarom wij na een scheiding van 175j, opnieuw samengevoegd moeten worden. Als het niet nodig was geweest, hadden ze die eerste jaren wel teruggekeerd. Daarbij, onze geschiedenis, onze gedachten rond veel dingen, onze godsdienst ed verschillen in grote mate.
Rodeo heeft gelijk, de Walen verschillen te veel van de rest. Vlaanderen en Nederland samen maar dan zonder Wallonië, we hebben miserie genoeg gehad met die gasten en dat wil ik de Noord-Nederlanders zeker niet aan doen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 17:44   #11
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Rodeo heeft gelijk, de Walen verschillen te veel van de rest. Vlaanderen en Nederland samen maar dan zonder Wallonië, we hebben miserie genoeg gehad met die gasten en dat wil ik de Noord-Nederlanders zeker niet aan doen.
u gaat natuurlijk mijn kerngedachte uit de weg...
Oud 13 mei 2005, 17:56   #12
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Is je kerngedachte dan niet, dat Walen te veel verschillen van het Nederlandstalige volk?
Oud 13 mei 2005, 17:57   #13
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het niet nodig was geweest, hadden ze die eerste jaren wel teruggekeerd. Daarbij, onze geschiedenis, onze gedachten rond veel dingen, onze godsdienst ed verschillen in grote mate.
Hebben Walen een andere godsdienst? Dat wist ik nu eens niet.
Oud 13 mei 2005, 18:17   #14
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is je kerngedachte dan niet, dat Walen te veel verschillen van het Nederlandstalige volk?
dat Belgen (per definitie ook Vlamingen en Walen) veel van de Nederlanders verschillen, voor de niet-verstaanders:
Citaat:

Laatst gewijzigd door rodeo : 13 mei 2005 om 18:17.
Oud 13 mei 2005, 18:46   #15
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat Belgen (per definitie ook Vlamingen en Walen) veel van de Nederlanders verschillen, voor de niet-verstaanders:
Dat Vlamingen veel verschillen van de Nederlanders is belgistische zeverkoek. Ik heb vele Nederlandse vrienden die bovendien (owee) protestant zijn en er is geen enkel verschil, het zijn toffe kerels stuk voor stuk. Over godsdienst gesproken, ik ben eens gaan kijken naar het CIA factbook en wat staat daar: Roman Catholic 31%, Protestant 21%, Muslim 4.4%, other 3.6%, unaffiliated 40% (1998). Inderdaad, de grootste godsdienst in Nederland is het Rooms-Catholicisme.
Oud 13 mei 2005, 18:51   #16
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Meer, de Nederlanders hebben zelfs een vorstenhuis die vloeiend onze taal spreekt...
Oud 13 mei 2005, 19:00   #17
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer, de Nederlanders hebben zelfs een vorstenhuis die vloeiend onze taal spreekt...
Lmao
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 19:01   #18
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Ik ben er een voorstander van. Meer zelfs, een supporter van. Op 1 voorwaarde, dat men dan het nieuwe Nederland indeelt op basis van provincies. Er mogen natuurlijk fusies gebeuren (West + Oost + Zeeuws Vlaanderen, de Limburgen, enz enz) want en te verspreid lappendeken, daar heeft niemand iets aan.

Deze Belgicist is dus pro. Waarom ? Daarom. Ik woon in nederland en merk het idiote van de splitsing eigenlijk ook.....maar ik onderschrijf ook de 175 jaar Belgie, wat ik Belangrijk vind om zomaar kapot te maken.
Persoonlijk ben ik voor een onafhankelijk Vlaanderen. Een vereniging met de Nederlanden is voor mij zeker bespreekbaar, aangezien ik me toch meer verbonden voel met de Nederlanders dan met de Walen. Ik denk echter wel dat de meeste Vlamingen een dergelijke vereniging niet zien zitten. Dit heb ik als ik me niet vergis al eens eerder op dit forum gepost. Nu ja, je kan het wel weer afdoen als belgicistische indoctrinatie (toegegeven, het zal wel dicht bij de waarheid aanleunen), maar het leeft bij een groot deel van de bevolking gewoon niet... Het wordt pas echt belachelijk als je weer over de 'oude provincies' begint. Een Noord-Brabander heeft totaal geen uitstaans/voeling met wat er bijvoorbeeld in Vlaams-Brabant, of voor hetzelfde geld in Waals-Brabant leeft. Idem voor de West-Vlamingen, die trekken zich ook geen reet aan van wat er zich in Zeeuws-Vlaanderen, of Frans-Vlaanderen, afspeelt. De tijden zijn nu eenmaal verandert: de oude provincies zijn weg. Het hedendaagse Vlaanderen heeft ook geen uitstaans meer met het oude graafschap. Wat mij betreft zijn het - en sommigen zullen het wel niet graag horen - utopische waanbeelden.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 19:38   #19
Dimitri

Standaard

Citaat:
Hebben Walen een andere godsdienst? Dat wist ik nu eens niet.
Er bestaan anders wel 'Waalse kerken' in Nederland.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2005, 19:42   #20
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En dan de Walen weer zagen zeker, enzoverder enzoverder...

Kunnen we gewoon geen komaf maken met het verleden en voor een onafhankelijk Vlaanderen kiezen? Een Heel-Nederland (wat een idee!) lijkt me in de huidige tijd nòg tegennatuurlijker dan België.

GEEN overheersing, van de Vlamingen noch van de Walen. Gewoon onze eigen landen, waarom altijd die machtswellust? We moeten niet worden waar we zolang tegen gestreden hebben.

En wat komt Luxemburg erbij doen? Denk je dat die dat gaan willen?
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be