Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2005, 11:42   #1
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard Mediaveranderingen in zicht...

Al-Jazeera gaat volgend jaar de Engelstalige toer op.
CNN en BBC krijgen er een deftige concurrentie bij.

Wat interessant is, is dat de Engeltalige versie van Al-Jazeera onder leiding zal komen van een westerling.

Ik verwacht op lange termijn dan Al-Jazeera de 2 grote van de troon zal stampen.
Wereldwijd heeft Al-Jazeera zo rond de 50miljoen kijkers, de mensen van het midden-oosten niet inbegrepen.
Dat zijn dus 50miljoen Arabisch sprekende mensen buiten midden-oosten of andere arabische landen.
Met een Engelstalige afdeling komen er een pak nieuwe mensen bij. Nieuwe generaties die de Arabische taal niet meer kennen.
Westerlingen zelf.

Denk ook wel dat Westerse producenten gaan problemen om reclame te kunnen maken op Al-Jazeera. Er gaat voor hen een nieuwe markt open, misschien vormt Al-Jazeera de drempel naar de nieuwe markt in de Arabische wereld.

Jaja, wie had dat kunnen denken. Een Arabische zender met eigen kapitaal van de grond gestampt op korte tijd de top induiken.
Niet vergeten, paar weken geleden hebben ze onderzoek gedaan naar bekendheid van merken.
Al-Jazeera als merk stond beter geklasseerd dan Coca Cola.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 12:22   #2
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha

Wat interessant is, is dat de Engeltalige versie van Al-Jazeera onder leiding zal komen van een westerling.

Ik verwacht op lange termijn dan Al-Jazeera de 2 grote van de troon zal stampen.
Wereldwijd heeft Al-Jazeera zo rond de 50miljoen kijkers, de mensen van het midden-oosten niet inbegrepen.
Dat zijn dus 50miljoen Arabisch sprekende mensen buiten midden-oosten of andere arabische landen.
Met een Engelstalige afdeling komen er een pak nieuwe mensen bij. Nieuwe generaties die de Arabische taal niet meer kennen.
Westerlingen zelf.

Denk ook wel dat Westerse producenten gaan problemen om reclame te kunnen maken op Al-Jazeera. Er gaat voor hen een nieuwe markt open, misschien vormt Al-Jazeera de drempel naar de nieuwe markt in de Arabische wereld.

Jaja, wie had dat kunnen denken. Een Arabische zender met eigen kapitaal van de grond gestampt op korte tijd de top induiken.
Niet vergeten, paar weken geleden hebben ze onderzoek gedaan naar bekendheid van merken.

Er staan ons nog mooie tijden te wachten...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 12:27   #3
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Pff, een zender die vooral de moslims gaat interesseren. En dan?
Oud 5 juni 2005, 12:48   #4
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Ach ja, kan wel interessant zijn om uit te maken wat de kapitalistische burgerij in het middenoosten van de huidige wereldsituatie vind. Het kan onze blik op de situatie in die regio alleen vergroten.

En veel slechtere en indoctrinerende informatie dat zenders als CNN tot FOX kan moeilijk, dus...
Oud 5 juni 2005, 13:21   #5
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

pfff waarom zou ik naar de engelse zender van Al +Qaeda tv kijken als er BBc world en CNN is
Oud 5 juni 2005, 13:39   #6
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
pfff waarom zou ik naar de engelse zender van Al +Qaeda tv kijken als er BBc world en CNN is
Om dezelfde reden als je naar CNN, BBC of FOX zou kijken; ken uw vijand...
Oud 5 juni 2005, 13:51   #7
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
Om de meningen van die diverse mediakanalen aan elkaar te toetsen misschien ??? Tenzij je natuurlijk liever éénzijdig geïndoctrineerd word........8) .
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 14:46   #8
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Om mijn vijand te kennen hoef ik maar naar de zevende dag en één te kijken
Oud 5 juni 2005, 15:10   #9
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Gelukkig stond de Efteling nog hoger.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 15:36   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Informatie moet van zoveel mogelijk bronnen en vanuit zoveel mogelijk standpunten komen.....

Dit is dus goed nieuws
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 16:39   #11
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Westerlingen zelf.

2 dingen :
- Ik heb onlangs gelezen dat Al Jazeera nog steeds met verlies draait.
Het is misschien wel een zender met enige bekendheid maar op gebied
van inkomsten (reklame etc.) draait het daar nog altijd redelijk vierkant.
- Al Jazeera zou volgens u sterker zijn als merk dan Coca Cola.
Dat zal dan toch moeten gebleken zijn uit een marktstudie in Quatar
bij de personeelsleden van Al Jazeera zelf denk ik.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 19:19   #12
Mustapha
Gouverneur

Mustapha's schermafbeelding

Standaard

Van de verliezen die ze lijden merk ik er alvast niks van.
Integendeel, er worden meer en meer vaste bureau's geopend in het buitenland die permanent het nieuws volgen.

En wat merken betreft, zie hieronder:

LONDEN (reuters, bloomberg) - De Arabische nieuwszender Al-Jazeera heeft een plaats veroverd in de top-vijf van 's werelds meest invloedrijke merken, zo blijkt uit de rangschikking van het on line magazine Brandchannel. De oorlog in Irak zou Al-Jazeera de wind in de zeilen hebben gegeven.

Apple staat op de eerste plaats en onttroont Google. De rondvraag gebeurde bij 2.000 personen actief in onder meer de academische sector en de reclamewereld.

De opsteker voor Al-Jazeera werd bekendgemaakt op een ogenblik dat de golfstaat Qatar moet beslissen of hij de nieuwszender verkoopt aan privé-investeerders. Qatar, de rijkste oliegolfstaat, lanceerde Al-Jazeera in 1996. Een aantal medewerkers van een teloorgegaan BBC-project werd op die manier opgevist.

Al-Jazeera groeide uit tot een belangrijke alternatieve informatiebron.

De oorlog in Irak gaf de zender vleugels maar leidde ook tot Amerikaanse beschuldigingen dat de nieuwszender haat verkondigde en de gebeurtenissen op het terrein gekleurd de wereld in stuurde.

De aanpak van Al-Jazeera leunt nauw aan bij hoe nieuwszenders in het Westen tewerk gaan. Al-Jazeera heeft plannen om te beginnen met een Engelstalige rond-de-klok-nieuwszender. Die zou in november gelanceerd worden.

Uit het merkenonderzoek van Brandchannel blijkt dat Al-Jazeera in korte tijd een sterke merknaam is geworden. Coca-Cola bijvoorbeeld, komt niet in de top van de jaarlijkse lijst voor. De zender dankt zijn populariteit volgens Robin Rusch van Brandchannel aan de alternatieve kijk die hij op het nieuws biedt. De rangschikking peilt naar invloed en niet noodzakelijk naar financiële kracht. Al-Jazeera vertoeft nu in het gezelschap van merken als Apple, Sony, Starbucks en Nokia. Apple heeft Google verdrongen als bekendste merk. Dat zou vooral te danken zijn aan zijn muziekinnovatie iPod, die nu belangrijker is dan de walkmen van Sony. Ikea staat op de derde plaats wat volgens waarnemers het gevolg is van zijn wereldwijde expansie. Ikea is actief in 35 landen.

©Copyright De Standaard
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2005, 19:56   #13
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis
Gelukkig stond de Efteling nog hoger.
Oud 6 juni 2005, 09:26   #14
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach ja, kan wel interessant zijn om uit te maken wat de kapitalistische burgerij in het middenoosten van de huidige wereldsituatie vind. Het kan onze blik op de situatie in die regio alleen vergroten.

En veel slechtere en indoctrinerende informatie dat zenders als CNN tot FOX kan moeilijk, dus...
Al-Jazeera is anders vrij objectief, niet echt de spreekbuis van de Qatarse regering, wat Al-Jazeera juist zo uniek en uitzonderlijk maakt in de Arabische wereld.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 09:39   #15
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

TRT (turkse zender) is gebanned bij mij; nog ene bannen zal geen probleem zijn
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 12:43   #16
spaz322
Burgemeester

Standaard

Citaat:
hier ga ik volledig mee akkoord

sinds de "hervormingen" binnen de BBC heeft deze zender voor mij heel wat van zijn pluimen verloren
cnn is altijd een propaganda zender geweest, akkoord ze brengen wel eens critische stukken, maar ze leven ook met een censuur-commisie die bepaalde zaken censureerd

"Others are engaging even in an eco type of terrorism, whereby they can alter the climate, set off earthquakes or volcanos remotely, through the use of electromagnetic waves." American Secretary of Defense William S. Cohen, April 1997.
spaz322 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 13:18   #17
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op die jaarlijkse lijst ivm bekendheid wel, maar de financiele waarde van een merk is nog altijd de belangrijkste indicator van zijn impact. 't Is niet omdat een merknaam bekend is tijdens een bepaald jaar dat zijn waarde hoog ligt in termen van intellectueel eigendom. dwz als de merknaam coca cola verkocht zou worden dat hij kapitalen zou kosten.

gewoon ff tussendoor hoor, even checken of ik mijn cursus ken...
Dan zeg ik als bewijs nog liever ; een tafel is een hond want een hond heeft ook 4 poten .
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 16:04   #18
Snoesje
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Al-Jazeera is anders vrij objectief, niet echt de spreekbuis van de Qatarse regering, wat Al-Jazeera juist zo uniek en uitzonderlijk maakt in de Arabische wereld.
Spreek je arabisch?
Ik niet, maar ik heb een tolk bij me in de buurt zitten, waarmee ik wel eens samen kijk.
"Objectief"?
Laten we zeggen: 't is minder erg dan de gemiddelde arabische TV-zender.

Misschien dat je van gedachten zal veranderen over de "objectiviteit" van al-Jazeera, als die in het Engels gaat uitzenden...al zal het goed gekuist zijn: ik denk niet dat ze fundamenteel zullen afwijken van koers.
Snoesje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 16:44   #19
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Ze hebben nu al een Engelse site, en die heb een tijdje gevolgd en ik vind het niet echt een objectieve zender. Ik vond het meer een Islamitische versie van FOXNews.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be