![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Net zoals er in België de wet op het negationisme bestaat, wordt er thans ook in Nederland aan dergelijke wet gedacht. Overigens is de revisionist/negationist VB'r Siegfried Verbeke al veel eerder dan in België al in Nederland gestraft ook zonder dergelijke wet.
Blijkbaar wordt er nu aan een verstrakking gedacht. Ik weet dat 82% van de deelnemers aan dit forum voor het afschaffen is van diezelfde Belgische wet, maar dit forum is dan ook niet representatief voor wat er werkelijk leeft onder de bevolking, maar is enkel een staalkaart van de populatie die aan dit forum is verbonden. Sommigen durven dat nog wel eens anders interpreteren. Mvg, thePiano Verbod op ontkennen holocaust De ChristenUnie werkt aan een wetsvoorstel om naar Belgisch voorbeeld het ontkennen van de holocaust te verbieden. Tweede-Kamerlid Huizinga-Heringa, afgelopen week op bezoek in Israël, bevestigde zaterdag de plannen. "Ik hoor steeds meer verhalen van joodse mensen die op straat worden geconfronteerd met racistische en antisemitische taal. En denk ook maar eens aan die spreekkoren tijdens voetbalwedstrijden.'' Conflict Midden-Oosten Daarnaast verwijst het Kamerlid naar leraren die vertellen over negatieve reacties als tijdens geschiedenisles gesproken wordt over de holocaust. "Die komen vooral van leerlingen van Noord-Afrikaanse afkomst die van huis uit of anderszins zich sterk betrokken voelen bij het conflict in het Midden-Oosten, en sterke anti-joodse gevoelens koesteren.'' En dat terwijl de toenmalige Marokkaanse koning zoveel gedaan heeft om joden te beschermen, hoorde het Kamerlid in Israël. "Dat hun eigen volk en land is opgekomen voor het joodse volk, zou hier ook moeten worden onderwezen.'' Antisemitisme Op bezoek in Israël kwamen daar nog eens de verhalen van drie joodse emigranten uit Frankrijk bij, die voor Huizinga-Heringa bevestigden dat het antisemitisme in Europa in opmars is. "Ondanks dat ze daar geboren en getogen waren, en een goed leven hadden en werk, verkozen ze Israël. Er is naar hun zeggen sprake van een grote uittocht. Ik schrok daarvan.'' Volgens het CrhistenUnie-Kamerlid gaat het 'om een ontkenning van een ongelooflijke aanval op het joodse volk, en op een deel van hun identiteit'. Daarvoor moet de vrijheid van meningsuiting wijken. "Die mag niet leiden tot falsificaties van de geschiedenis en bodem geven aan discriminatie.'' Manifestatie Het is de bedoeling dat het initiatiefvoorstel op 9 juni wordt gepresenteerd tijdens een manifestatie over antisemitisme. Kern is een verbod op het ontkennen van genocides in het algemeen. Volgens het Kamerlid geldt dat dan ook voor het hete hangijzer van de volkerenmoord op Armeniërs in 1915 ten tijde van het Ottomaanse rijk die in het hedendaagse Turkije nog steeds wordt ontkend. Bron: ANP[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 28 mei 2005 om 18:43. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Schepen
|
![]() De uniciteit van de holocaust inschrijven in een wet is steeds discriminatoir. Hier doet een democraat dus niet aan mee.
Waarmee ik niet wil zeggen dat dit historisch gezien niet het geval is.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Beagle : 28 mei 2005 om 19:36. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() Nog een paar decennia wachten en alle dissidente meningen zullen verboden zijn. Hoera!
![]()
![]() |
![]() |
#6 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() [size=1]Edit:[/size]
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 29 mei 2005 om 12:25. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Ik weet niet of een verbod op genocides ontkennen nu zoveel toevoegt aan de bestaande wetgeving. Het komt in feite neer op een verbod op liegen, en dat zal toch al wel ergens geregeld zijn neem ik aan.
In ieder geval zal het de staat heel wat inkomsten opleveren als alle Marokkanen en Turken die resp. de holocaust en de Armeense genocide ontkennen een boete gaan krijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
|
![]() @ the piano
Waar moet de uitbreiding van de negationisme en de revisionismewet volgens jouw eindigen ? Volgens mij kan ze enkel eindigen in een totaal verbod om de standaard- geschiedschrijving ( die altijd subjectief is omdat ze nu eenmaal door mensen geschreven wordt ) in vraag te stellen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 mei 2005 om 14:36. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Maar als je dan toch gestapo wil spelen, kun je beter consequent zijn. En wat de Rode Khmer betreft... Pol Pot heeft vredig kunnen sterven, net als Son Sen. Dat is allemaal wel een beetje laat he? Bovendien mag je nog altijd hun misdaden ontkennen...
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Benieuwd of de Belgische staat zichzelf zal vervolgen omdat ze de Kongolese genocide ontkent
![]() Wat denk jij piano?
![]() |
#12 | |||
Banneling
|
![]() [[edit]
Laatst gewijzigd door La Vache qui rit : 30 mei 2005 om 11:18. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||||
|
![]() Citaat:
Normaal gezien zou de negationismewet overbodig moeten zijn, maar zoals je weet wenst de Nieuwe Orde zich wit te wassen van alle zonden van het verleden om haar revival op te poetsen. Dat is de enige reden waarom dergelijke wet hier bestaat en waarom ze ook in andere landen bestaat.[edit] [size=1]Edit:[/size]
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 30 mei 2005 om 11:21. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
-het argument dat u de "gekwetste nabestaanden" zou willen beschermen hierbij nogmaals bewezen compleet fake is... -het argument dat u de Waarheid wil beschermen evenzeer nonsens is ach ja, we zijn uw inconsequentie ondertussen wel gewoon...
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Toch vreemd dat zulke wet komt van een partij die naar de vorige verkiezingen trok met als thema "Samen leven naar Bijbelse Waarden", en die waarschijnlijk wel graten ziet in de discussie over Intelligent Design. Eenzelfde partij trouwens die het homohuweijk veroordeelt, echtscheidingen liefst van al wil verbieden, tegen abortus, euthanasie, ... is. Een partij dus, waar een aantal mandatarissen van het Belang zich zeker en vast zouden thuisvoelen. Ik vraag me dan ook eerlijk gezegd af, of het wel degelijk zo onzinnig is om een beetje kritischer te staan ten opzichte van zulke voorstellen.
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neem bv, de killing fields van Pol Pot, Stel er wordt nu gezegd, de Pol Pot heeft X miljoen cambodianen het hoekje omgeholpen... OK we mogen dat niet meer ontkennen, het zal hoogstwaarschijnlijk ook wel zo zijn. Maar stel nu eens dat er nog een andere macht of iemand anders in de achtergrond zou gestaan hebben, ... Wat dan, strikt genomen, mag dat zelf niet onderzocht worden, laat staan dat het iemand in zijn hoofd zou halen om daar nog verdere studie over te verichten. Het beperkt de vrijheid van meninsuiting, in die mate, dat iemand er om wat voor reden dan ook niet een andere menig over mag vormen, met welk bewijs hij ook mag komen aanzetten. Ik vind daarom al die negationismewetten maar niks, en niet omdat ik de dood van honderduizenden, joden of niet communisten, of... in iemand anders schoenen wil schuiven, of dat wil bagatelliseren. Alleen mensen hebben het recht daar anders over te denken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iedereen met gezond verstand in zijn koppeke weet wat daar 60 jaar geleden gebeurd is en wie ervoor verantwoordelijk is, net zoals de meeste mensen ook wel weten dat de communisten ook heelder bosjes "onaangepasten" enz hebben opgeruimd. Echter binnen 100 of 200 jaar, als de mensen van dan er totaal andere waarden en normen op zullen nahouden dan wij nu zal daar anders over nagedacht worden, 't kan goed zijn dat ze ons allemaal barbaren gaan vinden, 't kan even goed zijn dat ze de Nazi's of de Commies helden gaan vinden, maar dat hangt allemaal van het tijdsbeeld af, van dan, en van wat zij gaan hebben van nu. En daar gaat een negationismewet niks aan veranderen. Zie maar niet dat ze die "democraten" van nu geen veel grotere smeerlappen gaan vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
En dat is sterk genoeg om de gruwelijkheden onaanvechtbaar te maken. Onwaarheden echter, vereisen andere vormen van bescherming. Vermits de kleurboeken erover niet kunnen bestaan, of althans, niet geloofwaardig kunnen zijn. Laat staan een tripje naar een imaginair object. Dit soort zaken kan geen kritiek overleven en moet dus verdedigt worden op andere wijze, dan met argumenten. En dat is met wetten en spreekverbod. De holocaust is van het eerste type. Door er toch een wet rond te gieten, insinueert men echter dat het van het tweede is. Sta mij dan ook toe aan te nemen dat de ware bedoeling achter dit alles, en de steun van Piano, niet gegrond is op daadwerkelijk medeleven met de slachtoffers van de holocaust, maar met het oog op repressie omdat men de daders van de holocaust wilt vereenzelvigen met huidige politieke tegenstanders.
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Geef toe: 24 % van de Vlamingen die op het VeeBee stemmen, zouden eindelijk maar eens moeten beseffen op wat voor zootje dat erbij loopt en tegelijk ook van hun stem profiteert, ook al denken ze dat ze enkel voor de Vlaamse Zaak hebben gestemd. Zoals gezegd: moest dat gegeven niet bestaan, zou die wet ook niet nodig zijn. Wat mij betreft mag er gerust naast die wet, nog een bijkomende wet bestaan die andere genocides betreft.[edit] [size=1]Edit:[/size]
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 30 mei 2005 om 14:43. |
|||||||||
![]() |
![]() |