Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2003, 16:18   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Een verdraagzame samenleving
België moet een open samenleving blijven waarbinnen mensen van verschillende culturen kunnen samenwerken in een sfeer van openheid, ontmoeting, verdraagzaamheid en wederzijds respect, een open samenleving die doordrongen is van uiteenlopende gevoeligheden, afkomsten en culturen, die permanent in ontwikkeling is en gehecht is aan de gemeenschappelijke, fundamentele waarden van de Grondwet en van de rechten van de mens. Daartoe kiezen wij voor de weg van het "gedeeld burgerschap" zoals die werd uitgestippeld op de rondetafel die vorig jaar werd gehouden rond ''Beter Samenleven''
  • (1) De inburgering bevorderen, de emancipatie stimuleren
    De regering zal bijzonder aandachtig zijn voor de vraagstukken die verbonden zijn aan de ontwikkeling van de interculturele samenleving, en aan de conflicten en spanningen die in die context kunnen ontstaan. In die zin zal het Centrum voor Gelijkheid van Kansen met de medewerking van de federale entiteiten een permanente dialoog voorstellen met het geheel van de culturele en filosofische stromingen en gevoeligheden die leven in de samenleving, en zal het aan de Interministeriële Conferentie concrete voorstellen overmaken, die uit deze dialoog zijn ontstaan.
  • (2) Het verbeteren van het onthaal van de pas aangekomenen
    Het ontwikkelen van een beleid van onthaal voor de nieuw aangekomenen, een beleid gebaseerd op de verantwoordelijkheid en de autonomie van elkeen, vormt de eerste - essentiële - stap naar hun inschakeling in de samenleving.

Op federaal vlak zal het onthaal in de federale asielcentra worden verbeterd. De opdracht van FEDASIL zal wettelijk worden verankerd. De relaties tussen Fedasil en zijn partners zullen daarbij worden verduidelijkt, net zoals tussen het agentschap en de instanties die belast zijn met de procedure inzake de erkenning van het statuut van vluchteling. Ook zal de regering tegen uiterlijk februari 2005 de Europese richtlijn 2003/9/EC van de Raad omzetten in Belgisch recht. Deze richtlijn bepaalt de minimale normen voor het onthaal van asielzoekers in de lidstaten.

Teneinde een maatschappelijke begeleiding van de ontvankelijke asielzoekers te bevorderen in de buurt waar ze wonen, zullen deze, op vrijwillige basis, in lokale opvanginitiatieven kunnen worden opgevangen.
    Met hetzelfde doel voor ogen zal de vreemdelingenwet zonodig worden aangepast aan de recent uitgevaardigde Europese richtlijnen en beschikkingen onder meer inzake familiehereniging en het verblijf van lange duur. De verschillende verblijfsstatuten zullen daarbij zonodig worden geïntegreerd en vereenvoudigd.
    Conform de aanbevelingen van het Comité voor de rechten van het kind, zal de dienst voor de voogdij van niet-begeleide minderjarigen die in de programmawet van 24 december 2002 werd voorzien, met de nodige voortvarendheid en zorg worden geïnstalleerd. Zo wordt een juridische bescherming verzekerd aan alle niet-begeleide minderjarigen in België. Die zullen voortaan niet langer onthaald worden in gesloten centra aan de grens, maar in beveiligde instellingen die aangepast zijn aan hun leeftijd. Ze zullen bewaakt en beschermd worden, om misbruik door criminele milieus te vermijden. De gemeenschappen zullen bij de organisatie en de financiering van deze instellingen, alsmede bij het onthaal en de begeleiding van de jongeren worden betrokken.

Niet-begeleide buitenlandse minderjarigen, die zich schuldig hebben gemaakt aan criminele feiten zullen in samenwerking met het IOM en bij beslissing in voorkomend geval van de jeugdrechter worden begeleid naar hun thuismilieu in hun land van herkomst.
  • (3) De strijd tegen racisme en etnische discriminatie
    Sommige organisaties verkondigen stellingen die de vrijheden en rechten in gevaar brengen en die er naar streven het vreedzaam en democratisch samenleven van alle burgers in dit land te beletten. Dat is onder meer het geval voor diegenen die, in naam van een extremistische ideologie of van een religieus fanatisme of van antisemitisme, tot haat en raciale discriminatie aanzetten, hun filosofische of religieuze overtuigingen aan anderen willen opleggen of de gelijkheid betwisten tussen man en vrouw.

Ten einde op doeltreffende wijze de rechten van de burgers en de fundamentele waarden van onze democratische rechtsorde te verdedigen, zal de regering er voor zorgen dat de maatregelen die vandaag in onze wetgeving voorhanden zijn, effectiever worden.

Zo zullen misdrijven van racistische of negationistische aard onderworpen worden aan een reële vervolging en beoordeling door de correctionele rechtbanken, wie ook de daders zijn of wat ook de middelen zijn waarmee zij hun misdrijf pleegden. Indien nodig zal artikel 150 van de grondwet in die zin worden gewijzigd.

Elke veroordeling op basis van wetten die racisme en negationisme beteugelen zal automatisch het verlies van burgerlijke en politieke rechten voor een vastomlijnde periode voor gevolg hebben, zoals dat nu al het geval is voor ambtenaren.

Anderzijds zal de regering er, via een wijziging van de wet van 1991 op de overheidsbedrijven, over waken dat deze bedrijven weigeren om pamfletten met een racistisch karakter te verspreiden. Zij zal over dit onderwerp ook een reflectie houden met de betrokken actoren in de privé-sector.
  • (4) De strijd tegen discriminaties inzake werk
    De regering zal de strijd opvoeren tegen discriminaties omwille van afkomst bij het verwerven van een job. De gewesten en gemeenschappen zullen daartoe uitgenodigd worden een meerjarenplan op te stellen, in samenwerking met de sociale partners. Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen, het Instituut voor de Gelijkheid van Geslachten en het Observatorium voor Migratie zullen daarbij een ondersteunende rol toebedeeld krijgen. Om dezelfde reden zullen ook de middelen van het Impulsfonds voor Migrantenbeleid worden verhoogd.

De regering wil de ondernemingen ook aanmoedigen bij het opstellen van zogenaamde diversiviteitsplannen. Eveneens met dat doel voor ogen wil zij de toegang tot bepaalde openbaar ambten aanmoedigen van vreemdelingen en de deelname te stimuleren van landgenoten van vreemde herkomst aan de vorming en de selectieproeven in het openbaar ambt.
  • (5) Een humaan en realistisch asielbeleid
    De regering bevestigt haar gehechtheid aan de Conventie van Genève over de vluchtelingen en de principes die zij belichaamt, inzonderheid in het kader van het Europees asielbeleid.

De regering zal haar realistische en humane aanpak inzake asiel verder zetten. Daartoe zullen de verbeteringen die tijdens de vorige legislatuur aan de procedures binnen de Dienst Vreemdelingenzaken en het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen werden aangebracht, worden in praktijk gebracht.
    Tevens zullen structurele maatregelen worden genomen om de achterstand bij de Raad van State weg te werken. Met de Raad van State zal worden nagegaan hoe men de gangbare procedures kan aanpassen zodat het indienen van roekeloze, manifest ongegronde of zuiver dilattoire schorsings- of annulatieberoepen onmogelijk wordt gemaakt.
    Bovendien zullen gesprekken worden gehouden met de vertegenwoordigers van de Raad van State teneinde beheersmaatregelen te nemen om de lopende procedures te versnellen. Een permanent overleg zal worden gevoerd met de balie en de andere betrokken actoren om de regels en methodes te verbeteren die het neerleggen van manifest ongegronde verzoeken tegengaan.

Tenslotte zullen de gesloten centra verder worden gehumaniseerd. Zo zullen daar afzonderlijke afdelingen voor gezinnen worden gecreëerd.
  • (6) De organisatie van de islam
    Als wettelijk erkende godsdienst in België moet de islam kunnen beschikken over goed werkende instellingen. Dit is niet alleen noodzakelijk voor de versterking van het pluralisme in onze samenleving, maar ook een belangrijk element in ontwikkeling van een open en tolerante islam.

Met de moslim-executieve zal daarom een dialoog worden opgestart over de wijze van hersamenstelling en aanduiding en de executieve en van de Raad. Op die wijze wil de regering hun legitimiteit versterken zodat snel voorstellen op tafel kunnen komen voor hangende vraagstukken zoals de erkenning in overleg met de gewesten van moskeeën, de erkenning van de imams.
Oud 16 juli 2003, 16:20   #2
Witte Krijger
Vreemdeling

Standaard

Wat zijn de plannen voor het Eigen Volk die het veel slechter hebben dan die geimporteerden
Oud 16 juli 2003, 16:37   #3
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Krijger
Wat zijn de plannen voor het Eigen Volk die het veel slechter hebben dan die geimporteerden
Dat lieg je natuurlijk.

Trouwens, mensen worden niet geïmporteerd, zoiets doe je met producten bv.
Oud 16 juli 2003, 16:46   #4
coosie
Provinciaal Statenlid

coosie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Krijger
De kans om te tonen dat het niet allemaal kortzichtige xenofoben zijn.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 17:06   #5
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Volgens het programma dat hierboven is vermeld kan ik afleiden dat ze er nog altijd geen snars van hebben begrepen.

Dus nog meer vreemdelingen binnenhalen, ze nog meer verwennen, nog meer overlast, nog meer criminaliteit, nog meer scheve toestanden, nog meer verloedering alla Seefhoek ( een actuelere naam is Scheefhoek ), ....

Wat mij opvalt is dat Piano constant zit te zeuren over de nood om extreem rechts een halt toe te roepen (wat ik op zich niet altijd een slecht idee vind), maar dat hij tegelijk de maatregelen promoot die net het tegenovergestelde gaat betekenen, namelijk een verdere groei van de extreem-rechtse aanhang.

Begrijpe wie begrijpen kan.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 17:12   #6
Ambetanterik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Piano ik heb geen tijd om op deze topic te antwoorden, ik verwacht nog altijd een antwoord van jou over den topic van den Seefhoek
Ambetanterik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 17:36   #7
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Volgens het programma dat hierboven is vermeld kan ik afleiden dat ze er nog altijd geen snars van hebben begrepen.

Dus nog meer vreemdelingen binnenhalen
Ik heb dat nergens in het regeerakkoord gelezen.
Oud 16 juli 2003, 17:43   #8
Ambetanterik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambetanterik
Piano ik heb geen tijd om op deze topic te antwoorden, ik verwacht nog altijd een antwoord van jou over den topic van den Seefhoek

IK WACHT
Ambetanterik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 17:46   #9
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:

Dus nog meer vreemdelingen binnenhalen
Ik heb dat nergens in het regeerakkoord gelezen.
Ja, kijk. Je moet ook soms echt lezen hé? Niet klakkeloos overschrijven zonder na te denken.

Jouw puntje 2 daarboven : Het verbeteren van het onthaal van de pas aangekomenen

Als dat geen uitnodiging is.
Oud 16 juli 2003, 17:47   #10
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:

IK WACHT

Op de tekening: Mr. Ambetanterik wacht geduldig op een antwoord van thePiano.
Oud 16 juli 2003, 17:50   #11
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

IK WACHT

De zin is onvolledig : .. een antwoord op de Piano die er niet komt, omdat deze geen vallabele argumenten heeft en zelf weet dat zijn verhaal nergens op slaat. 8)
Oud 16 juli 2003, 18:19   #12
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

IK WACHT

De zin is onvolledig : .. een antwoord op de Piano die er niet komt, omdat deze geen vallabele argumenten heeft en zelf weet dat zijn verhaal nergens op slaat. 8)
....zegt een aanhanger van Bush & Cheney....

Oud 16 juli 2003, 18:21   #13
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

IK WACHT

....die hopelijk worden herverkozen....
Oud 16 juli 2003, 18:35   #14
coosie
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

IK WACHT

wat een bewijs zou zijn van de groeiende kloof tussen europa en de US....

Oud 16 juli 2003, 18:38   #15
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

IK WACHT

wat een bewijs zou zijn van de groeiende kloof tussen europa en de US....
en een dringende nood van Europa om zichzelf in vraag te stellen.....
Oud 17 juli 2003, 14:35   #16
Het Vraagteken
Provinciaal Statenlid

Het Vraagteken's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Het Vraagteken
Standaard

Of misschien eens onze relaties met onze "bondgenoot" V.S. te evalueren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be