Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2006, 16:25   #1
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard Een vraag aan de tegenstanders van Groot-Nederland onder de Vlaamsnationalisten

Ik ben vaker op dit forum uitspraken van sommige forumleden tegengekomen in die zin dat de mensen die aan de weerszijden van de Nederlands-Belgische grens wonen inmiddels zo verschillend zijn dat welke dan ook vorm van een staatsverband tussen de Nederlanders en de Vlamingen uitgesloten moet worden. Zelf woon ik al ruim 13 jaar in het Nederlandse taalgebied (Schilde, Amsterdam, Maastricht en weer Amsterdam) en vind dat de spreekwoordelijke verschillen wel meevallen, vooral als ik naar de jongeren kijk, en dat ze zeker niet groter zijn dan tussen de Nederlanders onderling. Volgens mij zou zo'n staatsverband meer voor- dan nadelen bieden, voor zover er überhaupt sprake kan zijn van enige grote nadelen. Ben ik nou blind en kan iemand me mijn ogen helpen openen? Graag jullie mening over het onderwerp.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 28 april 2006 om 16:26.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 18:01   #2
end
Schepen

Standaard

15 miljoen Nederlanders en 6 miljoen Vlamingen in een staatsverband is gewoon vragen om weeral de mond gesnoerd te worden. Ik heb persoonlijk geen behoefte om als volk opnieuw gedomineerd en gekleineerd te worden door een andere bevolkingsgroep. De Nederlander kijkt neer op de Vlaming met een bijna aangeboren haat. Ik kan u niet vertellen hoe vaak ik op het internet te maken heb gehad met puur racisme van Nederlanders uit. U hoeft enkel een Nederlands forum te bekijken waar het woordje "België" ter sprake komt en wees klaar om versteld te staan van de pure haatdragende opmerkingen. Ik ben ervan overtuigd dat Groot-Nederland enkel leeft onder een erg kleine groep Nederlanders en Vlamingen. De sympathie die enkele Nederlanders op dit forum hebben voor de "Vlaamse Zaak" is ZELDZAAM.
Kort samengevat: Groot-Nederland is België in het kwadraat.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 18:13   #3
Tjeerd
Burger

Tjeerd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
De Nederlander kijkt neer op de Vlaming met een bijna aangeboren haat. Ik kan u niet vertellen hoe vaak ik op het internet te maken heb gehad met puur racisme van Nederlanders uit. U hoeft enkel een Nederlands forum te bekijken waar het woordje "België" ter sprake komt en wees klaar om versteld te staan van de pure haatdragende opmerkingen.
Dat is wel heel driest gesteld. In mijn omgeving is daar beslist geen sprake van. Integendeel: ik heb de persoonlijke indruk dat Nederlanders en Belgen/Valminigen steeds meer belangstelling voor elkaar krijgen en elkaar begrijpen. Waar blijkt die haat jegens de Belg dan uit volgens u?
Oud 28 april 2006, 18:34   #4
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Ik ben zelf geboren en getogen in Zeeuws-Vlaanderen en studeer al een paar jaar 'boven de rivieren'. Wat de openingsposter zegt, herken ik wel. Ik voel me in Antwerpen echt niet meer of minder buitenlander dan in Amsterdam en in belgenhaat herken ik me totaal niet.

Laatst gewijzigd door Weezer : 28 april 2006 om 18:34.
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 18:39   #5
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
15 miljoen Nederlanders en 6 miljoen Vlamingen in een staatsverband is gewoon vragen om weeral de mond gesnoerd te worden. Ik heb persoonlijk geen behoefte om als volk opnieuw gedomineerd en gekleineerd te worden door een andere bevolkingsgroep. De Nederlander kijkt neer op de Vlaming met een bijna aangeboren haat. Ik kan u niet vertellen hoe vaak ik op het internet te maken heb gehad met puur racisme van Nederlanders uit. U hoeft enkel een Nederlands forum te bekijken waar het woordje "België" ter sprake komt en wees klaar om versteld te staan van de pure haatdragende opmerkingen. Ik ben ervan overtuigd dat Groot-Nederland enkel leeft onder een erg kleine groep Nederlanders en Vlamingen. De sympathie die enkele Nederlanders op dit forum hebben voor de "Vlaamse Zaak" is ZELDZAAM.
Ik vraag me ernstig af welke forums je bezoekt om je blijkbaar zo enorm gekwetst te voelen. Mensen die het New Yorkse Harlem bezoeken schijnen tenslotte ook het idee te kunnen krijgen dat de Amerikanen allemaal gewelddadige zwarte blankenhaters zijn. Kom je trouwens ooit naar Nederland? Ik heb een sterke indruk van niet. Misschien zou je na zo'n bezoek van mening veranderen over de vermeende Belgen/Vlamingenhaters. Verder ben ik erg benieuwd naar je idee over de dominantie van de 5 miljoen Vlamingen door de 16 miljoen Nederlanders. Zou een Hasselaar door een Maastrichtenaar gedomineerd worden? Of een Bruggeling door een Terneuzenaar? Een Turnhoutenaar door een Eindhovenaar? Een inwoner van Baarle-Hertog door een inwoner van Baarle-Nassau? En hoe zou dat precies gebeuren?
Oud 28 april 2006, 18:46   #6
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik vraag me ernstig af welke forums je bezoekt om je blijkbaar zo enorm gekwetst te voelen. Mensen die het New Yorkse Harlem bezoeken schijnen tenslotte ook het idee te kunnen krijgen dat de Amerikanen allemaal gewelddadige zwarte blankenhaters zijn. Kom je trouwens ooit naar Nederland? Ik heb een sterke indruk van niet. Misschien zou je na zo'n bezoek van mening veranderen over de vermeende Belgen/Vlamingenhaters. Verder ben ik erg benieuwd naar je idee over de dominantie van de 5 miljoen Vlamingen door de 16 miljoen Nederlanders. Zou een Hasselaar door een Maastrichtenaar gedomineerd worden? Of een Bruggeling door een Terneuzenaar? Een Turnhoutenaar door een Eindhovenaar? Een inwoner van Baarle-Hertog door een inwoner van Baarle-Nassau? En hoe zou dat precies gebeuren?
Terneuzen rules
(niet dat we zo talrijk zijn, maar soit)

Laatst gewijzigd door Weezer : 28 april 2006 om 18:46.
Oud 28 april 2006, 18:49   #7
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Terneuzen rules
(niet dat we zo talrijk zijn, maar soit)
De eerste kandidaat-dominator heeft zich alvast aangemeld.
Oud 28 april 2006, 18:51   #8
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Ik ben vaker op dit forum uitspraken van sommige forumleden tegengekomen in die zin dat de mensen die aan de weerszijden van de Nederlands-Belgische grens wonen inmiddels zo verschillend zijn dat welke dan ook vorm van een staatsverband tussen de Nederlanders en de Vlamingen uitgesloten moet worden. Zelf woon ik al ruim 13 jaar in het Nederlandse taalgebied (Schilde, Amsterdam, Maastricht en weer Amsterdam) en vind dat de spreekwoordelijke verschillen wel meevallen, vooral als ik naar de jongeren kijk, en dat ze zeker niet groter zijn dan tussen de Nederlanders onderling. Volgens mij zou zo'n staatsverband meer voor- dan nadelen bieden, voor zover er überhaupt sprake kan zijn van enige grote nadelen. Ben ik nou blind en kan iemand me mijn ogen helpen openen? Graag jullie mening over het onderwerp.
Ik kan met jou niet in discussie gaan, want ik vind me helemaal terug in je woorden.
Oud 28 april 2006, 18:54   #9
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

mwah, zo dominant ben ik nou ook weer niet. Maar over ''belgenhaat'': ik heb niet de indruk dat er tussen Nederland en Vlaanderen meer animositeit heerst dat tussen, pakweg, Oost- en West-Duitsland, wie weet daar meer over?
Oud 28 april 2006, 18:54   #10
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Waarom is België indertijd onafhankelijk geworden?

Om onder het juk van de Nederlanders af te zijn.

Ik ben niet tegen Groot-Nederland, maar ik pleit eerder voor meer samenwerking, een unie zou ik onder voorbehoud laten. Ik denk dat we dan eerst een eerlijke verdeling van de macht moeten bekomen om het VKN of België niet te herhalen.
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 18:56   #11
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
Waarom is België indertijd onafhankelijk geworden?

Om onder het juk van de Nederlanders af te zijn.

Ik ben niet tegen Groot-Nederland, maar ik pleit eerder voor meer samenwerking, een unie zou ik onder voorbehoud laten. Ik denk dat we dan eerst een eerlijke verdeling van de macht moeten bekomen om het VKN of België niet te herhalen.
Over dat juk zijn de meningen op dit forum verdeeld. (Heb eerst eens wat doorgelezen voor ik ben gaan posten, vandaar)

Laatst gewijzigd door Weezer : 28 april 2006 om 18:57.
Oud 28 april 2006, 19:00   #12
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet je helemaal gelijk geven. Als relatief jonge Nederlander zijnde kom ik op populaire Nederlandse fora, nieuwssites, hardwaresites en servers. Zodra een Vlaming meedoet krijgt die persoon steevast te horen dat ie Belg is en z'n bek moet houden. Walen worden simpelweg genegeerd en als Fransen beschouwd. Ik geef zelfs toe dat ik er aan meedoe. Dat is simpelweg afstoting, niet zozeer haat. Alle Nederlanders krijgen op de basisschool geleerd dat Vlaanderen niet meer bij Nederland wilde. Nou prima. Maar dan wel nog Nederlands spreken en op Nederlandstalige sites & servers komen? Ik wil niet zeggen dat ik zo denk of dat volwassen Nederlanders zo denken, maar de jongeren denken wel zo. D'r moet nou eenmaal altijd een lelijk eendje zijn om te pesten, en de Vlamingen zullen altijd (bij de jongeren althans) die rol vervullen.

D'r is bij jongeren een pikvolgorde zodra er buitenlandse inmenging plaatsheeft, Nederlanders komen altijd eerst en daarna pas Vlamingen, Engelsen, Duitsers, Fransen, Walen, etc.. . Het is nou eenmaal zo dat je als Vlaming op Nederlandse fora, nieuwssites en servers op je tellen moet passen. Maar dat geldt ook voor Duitsers, Fransen enzovoorts.
Oud 28 april 2006, 19:05   #13
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Volgens de meeste Nederlanders is Belgie ook gewoon nog niet gesplitst omdat Vlaanderen dan toe moet geven dat de Nederlanders altijd al gelijk hadden met hun 'domme Belgen'.

Ook als Belgie morgen zou splitsen, en overmorgen bij Nederland zou komen, zouden de Vlamingen dat nog 175 jaar horen. Zo werken volkeren nou eenmaal.
Oud 28 april 2006, 19:05   #14
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ik moet je helemaal gelijk geven. Als relatief jonge Nederlander zijnde kom ik op populaire Nederlandse fora, nieuwssites, hardwaresites en servers. Zodra een Vlaming meedoet krijgt die persoon steevast te horen dat ie Belg is en z'n bek moet houden. Walen worden simpelweg genegeerd en als Fransen beschouwd. Ik geef zelfs toe dat ik er aan meedoe. Dat is simpelweg afstoting, niet zozeer haat. Alle Nederlanders krijgen op de basisschool geleerd dat Vlaanderen niet meer bij Nederland wilde. Nou prima. Maar dan wel nog Nederlands spreken en op Nederlandstalige sites & servers komen? Ik wil niet zeggen dat ik zo denk of dat volwassen Nederlanders zo denken, maar de jongeren denken wel zo. D'r moet nou eenmaal altijd een lelijk eendje zijn om te pesten, en de Vlamingen zullen altijd (bij de jongeren althans) die rol vervullen.

D'r is bij jongeren een pikvolgorde zodra er buitenlandse inmenging plaatsheeft, Nederlanders komen altijd eerst en daarna pas Vlamingen, Engelsen, Duitsers, Fransen, Walen, etc.. . Het is nou eenmaal zo dat je als Vlaming op Nederlandse fora, nieuwssites en servers op je tellen moet passen. Maar dat geldt ook voor Duitsers, Fransen enzovoorts.
Ik herken dit eerlijk gezegd helemaal niet, maar dat kan ook met mijn gebrekkige forabezoek te maken hebben . Dat van die geschiedenis klopt idd wel, maar zeg nou zelf; wat blijft er bij de gemiddelde Nederlander nou hangen van de geschiedenislessen?
Oud 28 april 2006, 19:11   #15
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan in dit geval het ene volk door het andere volk gedomineerd worden ? Je hebt hier niet te maken met twee volkeren, maar met één volk, want we zijn allen inwoners van de 'Nederlanden' !
Wel is het zo dat 'België' ons steeds verteld heeft dat Nederland de aartsvijand van België was. En als je iets lang genoeg herhaald, ga je je er mee associëren en ga je die leugens geloven. (Het bekende 'stockholm-syndroom).
Gelukkig is deze Belgische leugen langzaam terrein aan het verliezen, en zijn vele Vlamingen zich er terug terdege van bewust dat de Vlamingen ook Nederlanders zijn ! Steeds geweest !
Maar of we nu onmiddelijk met onze 6 miljoen Vlamingen (en die 1 miljoen Brusselaars) deel moeten uitmaken van het koninkrijk NL is een ander vraag. Volgens mij niet onmiddelijk. Eerst apart, en stilaan meer banden kweken met NL. (Trouwens je ziet nu al dat er kruisbestuiving is op politiek gebied (Stevaert op bezoek bij de PvdA, Quickie ruilt job voor één dag met NLse minister, etc...) en culture gebieden, enz.... Dit leidt op termijn naar een nauwere samenwerking. Wellicht naar een conferaal verband. En wie weet komt er dan wel degelijk die lang verwachte Hereniging die de Historische Vergissing der Nederlanden (de scheidng der NL) rechtzet.
Oud 28 april 2006, 19:16   #16
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Hoe kan in dit geval het ene volk door het andere volk gedomineerd worden ? Je hebt hier niet te maken met twee volkeren, maar met één volk, want we zijn allen inwoners van de 'Nederlanden' !
Ik denk dat u een grote vergissing maakt door te stellen dat wij één volk zijn. Dat was misschien wel zo, lang geleden, maar na 175 jaar verkrachting door de Belgische staat blijft er van dat één volk nog maar weinig over. Er is de Nederlander, en het domme Belgske, en het zal nog HEEL lang duren vooraleer er in Nederland een voldoende grote mentaliteitswijziging plaatsvindt die dit verandert. Lees Keats' eerste post hier maar eens.

Laatst gewijzigd door end : 28 april 2006 om 19:17.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 19:17   #17
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Ik herken dit eerlijk gezegd helemaal niet, maar dat kan ook met mijn gebrekkige forabezoek te maken hebben . Dat van die geschiedenis klopt idd wel, maar zeg nou zelf; wat blijft er bij de gemiddelde Nederlander nou hangen van de geschiedenislessen?
Vergis je daar niet in, Nederlanders zijn best wel trots op hun geschiedenis. Overal waar we komen zitten andere Nederlanders, of mensen die in ieder geval wel van ons gehoord hebben, of het nou Van Gogh of Rembrandt is, of voetbal, of drugs, of molens en klompen, ze kennen 'ons' meestal wel ergens van. Dat Vlaanderen niet bij Nederland wilde horen (ook al is Nederland een 'goed' land) heeft de Nederlandse trots ernstig gekwetst, en dat doet het eigenlijk nog steeds. Dan is het niet verwonderlijk dat er door Nederlanders lullig wordt gereageerd tegen Vlamingen.

Volwassenen kunnen zich heus wel prima over die trots heenzetten, maar sommigen mensen, en met name jongeren kunnen dat waarschijnlijk gewoon niet goed. Nederland wil heus wel graag Vlaanderen terug
Oud 28 april 2006, 19:19   #18
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Volgens de meeste Nederlanders is Belgie ook gewoon nog niet gesplitst omdat Vlaanderen dan toe moet geven dat de Nederlanders altijd al gelijk hadden met hun 'domme Belgen'.

Ook als Belgie morgen zou splitsen, en overmorgen bij Nederland zou komen, zouden de Vlamingen dat nog 175 jaar horen. Zo werken volkeren nou eenmaal.
Wie versta je onder de 'meeste Nederlanders'? De unoxmutsdragende SBS6-kijkers? Die zullen het wel een zorg zijn waarom België al dan niet gesplitst is. En over domme Belgen; ik heb wat familie in België wonen en een paar nichten van me hebben in Leuven gestudeerd en ik heb wel eens het idee dat een A1-diploma(HBO) aldaar gelijkstaat aan een universitair diploma in Nederland
Oud 28 april 2006, 19:23   #19
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vergis je daar niet in, Nederlanders zijn best wel trots op hun geschiedenis. Overal waar we komen zitten andere Nederlanders, of mensen die in ieder geval wel van ons gehoord hebben, of het nou Van Gogh of Rembrandt is, of voetbal, of drugs, of molens en klompen, ze kennen 'ons' meestal wel ergens van. Dat Vlaanderen niet bij Nederland wilde horen (ook al is Nederland een 'goed' land) heeft de Nederlandse trots ernstig gekwetst, en dat doet het eigenlijk nog steeds. Dan is het niet verwonderlijk dat er door Nederlanders lullig wordt gereageerd tegen Vlamingen.

Volwassenen kunnen zich heus wel prima over die trots heenzetten, maar sommigen mensen, en met name jongeren kunnen dat waarschijnlijk gewoon niet goed. Nederland wil heus wel graag Vlaanderen terug
Met dat laatste heb je een punt, maar in hoeverre geldt dat ook voor de Vlamingen? Of, misschien een betere vraag, in hoeverre is dit forum representatief voor de gemiddelde Vlaming?
Oud 28 april 2006, 19:25   #20
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

en verder vraag ik me af in hoeverre het de Vlamingen waren die niet meer bij 'ons' wilden horen. Ik heb toch meer het idee dat het(in willekeurige volgorde) de katholieke kerk en de franstaligen waren die de scheiding in gang hebben gezet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be