![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Vreemdeling
|
![]() IK heb enkele vragen waarop nog nooit iemand een antwoord heeft gegeven.
Er zijn twee volkeren, de Vlamingen en de Walen. Die 2 volkeren hebben heel veel ruzie, de vlamingen zijn erg lang onderdrukt geweest, ze hebben gestreden (politiek) voor hun identiteit in hun eigen land. Belgie bestaat 175 jaar, waaronder de helft van die tijd (wie weet hoe lang juist?) een Vlaming niets te zeggen had en ze(leidinggevende Franstaligen) de taal liever kwijt dan rijk waren. Nu is men vraag dood simpel, waarom moeten deze twee volkeren samen blijven in een vijandelijke sfeer. Nu erg vijandelijk is het niet, maar vrienden zijn we verre van.Of is er vriendschap en gevoel van eenheid op komst? Wat maakt het de moeite waard om voor Belgie op te komen? Wat gaat er verloren als Belgie gesplitst wordt? En hoe bezie je dat rationeel gezien. Waarom ben je fier een Belg te zijn? Waarom ben je niet fier een Vlaming te zijn? of waarom zou het zonde zijn dat Vlaanderen en Walonie onafhankelijk worden van elkaar. Telkens ik mensen zie die voor het "vaderland" opkomen komen die vragen bij me op. En telkens krijg ik het zelfde antwoord. "het zou zonde zijn", "Belgie moet blijven bestaan" en nooit vertelde iemand me op een rustige mannier waarom de het Belgische volk Belgen moeten blijven bestaan, desondanks het grote verschil tussen Noord en zuid. op vrt nieuws hoorde ik vorige week: "een land splitsen wanwege een taalkwestie is het domste wat je ooit kan doen, en we zouden het eerste land in de wereld zijn" maar bij mijn weten gaat het veel verder dan een verschil in taal. Laten we elkaars mening voor 1x respecteren want ik heb geen zin in een eindeloze en nutteloze discutie tussen flamigranten en de rest.Ik wil gewoon de gedachtengang leren kennen van iemand die voor Belgie opkomt.[edit] [size=1]Edit:[/size]
www.geen200jaar.be Laatst gewijzigd door tsjernobyl : 31 juli 2005 om 00:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() De stilte is oor-ver-do-vend. Het lijkt erop dat de belgicisten het te druk hebben met hun zieke fantasietjes over mensen vermoorden en dingen opblazen. Een normale discussie is voor hun al onmogelijk geworden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Taal heeft bovenal te maken met cultuur en dat verschil wordt sinds 1830 steeds duidelijker. Niet in het minst op economisch vlak. En was het niet daarom dat Tsjecho-Slowakije splitste?
![]() |
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een staat is pas legitiem, als de burgers tevreden zijn met de staat. Culturele, economische... argumenten kunnen enkel aangehaald worden om de burgers te overtuigen pro of contra het bestaan van de staat. Het simpele feit dat Vlamingen en Walen een andere taal spreken, betekent niet dat we moéten splitsen. Maar het zou wel een argument kunnen zijn om mensen te overtuigen om de staat te splitsen. We kunnen het taalargument echter niét gebruiken om tegen de wil van de bevolking de staat te splitsen of samen te houden. Het enige argument pro of contra België is dus de eventuele goedkeuring door het volk. Willen de Vlamingen onafhankelijkheid? Wel, in dat geval: Vlaanderen onafhankelijk. Willen de Vlamingen en de Walen (en de Brusselaars en de Oostkantonners) België houden? In dat geval: België blijft.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() het komt erop neer dat het hele gevoel "vlaanderen-Wallonie" grotendeels aangebracht wordt door secesionistische organisaties (vb, nva); die doen dat o.a. uit een onbehagen uit het verleden(1) en dat uit zich in een "Walen zijn altijd slecht", "Waalse politici zijn slecht", "Walen zuigen ons leeg", etc. Die organisaties stellen Vlaanderen onafhankelijk voorop, en NIET noodzakelijk het beste voor Vlaanderen! (3) Ik ben niet anti-Vlaams; helemaal niet (2), ik sta daar tolerant tegenover; ik verwacht dan ook dat vlaamsgezinden tolerant staan tov Belgie (mensen die hun B achterop hun auto vervangen door een VL, bijv.) daar moet ik niet van hebben. Verder nogmaals aanstippen dat vlaamsgezinden niet weten waarnaartoe, en hoe (NL of niet, Bxl of niet), en de soep is volledig. (1)ik ben nog in mijn plaatselijk nva-hoofdkwartier geweest, 1/2 van de posters was ivm den oorlog; verder bijv. wil men in Deinze een "verkeerde/foute" burgemeester een foto gunnen in de rij van burgemeesters (2) qua Vlaams als taal ben ik een stuk trotser dan menig vlaamsgezinde! (3) ontwikkelingshulp nie twillen federaliseren; gewestverkiezingen voor fed. parlement in stand houden; etc. etc. PS: hier heb ik de goedkope uitstal van argumenten probelgica achterwege gelaten, dan blijft het hier toch niet vredig[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door rodeo : 31 juli 2005 om 15:07. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik zou het zo kunnen stellen:We zijn allen Belgen,dat is een feit.Wat ook een feit is,is dat de gewoonten van beiden verschillend zijn,of we dat willen zien of niet. Om maar één voorbeeld te noemen;In Brussel en Wallonie zal men langer debatteren,soms tot in het oneindige,alvorens men tot daden besluit,in een vergadering van geengageerde mensen. Bij de Vlamingen zal men dat gepraat meestal niet zo lang laten duren,maar op het einde naar concrete besluitvorming overgaan. Dit zijn gewoon feiten.Ieder heeft zijn eigen vergadercultuur. Heb geen problemen met hen te vergaderen,maar dat gebeurt dan ook meestal in het Frans.Zo zijn we zeker dat alles wordt verstaan...Alhoewel ik meer en meer constateer dat er vertalingen voorzien worden,omdat men vindt dat dit moet...Er is dus al een verandering merkbaar...Respect voor ieders taal dringt langzaam overal door...Maar dikwijls liggen d�*�*r ook de accenten anders. Iedere mens voelt dikwijls de dingen anders aan,wat is d�*�*r mis mee???Verscheidenheid kan ook een rijkdom zijn. Moet men daarom Belgie splitsen???Of denkt men werkelijk dat het in een Republiek beter zou gaan???Niemand die dat toch gelooft zeker. Dat zij,die Belgie willen splitsen in theorie en practijk,dat dan eerst eens voorleggen,en concreet asjeblief.En dan een referendum organiseren. Zijn we echter geen WERELDBURGERS??? Volgens mij zou het kiesstelsel er ook anders moeten uitzien. EEN lijst,voor heel Belgie,en wie de meeste stemmen hebben,moeten het maar onder mekaar uitvechten,wie wat gaat worden.Zo simpel is dat... En iedereen met zijn eigen middelen propaganda voeren,en niet op kosten van de belastingbetaler...Zo zullen de NATUURLIJKE LEIDERS wel naar voor komen...hoop ik...maar ik geloof in de kracht van het possitieve denken. 8) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het is NEDERLANDS! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Vlaams bestaat wel. Het is niet omdat ze de Vlamingen het Nederlands door de strot hebben geduwd dat Vlaams niet bestaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kernachtig samengevat, mijn beste, omdat het volk Belgisch is en blijft. De communautaire heibel bestaat enkel en alleen in de hoofden van politici, en van tijd tot tijd bij een paar duizend makkelijk mobiliseerbare mensen die hun praatjes geloven.
Het is de schuld van FDF en de toenmalige Volksunie dat het communautair klimaat verzuurd is, al laten de Belgische ménsen zich dat niet aan hun hart komen. Alle opiniepeilingen sinds 1830 laten een enorme meerderheid van de Vlamingen zien, die gehecht zijn aan de Belgische eenheid. Dat, en dat alleen al, is een reden om België te behouden. Er zijn uiteraard nog vele culturele, economische, politieke,... argumenten die voor België pleiten maar die onthou ik u voorlopig uit tijdsgebrek: het argument dat de Belgen Belg willen blijven is al van doorslaggevend belang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(Bron: cursus geschiedenis Hogent) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Staatssecretaris
|
![]() Die opstand was in gang gestoken door Parijs omdat ze het stukje grond dat ze kwijtgeraakt waren door het verdrag van Wenen terug wilden. gesteund door de fransgezinden en franstaligen hier is het ze gelukt de bufferstaat die opgericht was te scheuren. Godzijdank is de aanhechting met Frankrijk niet door gegaan en is België gewoon een vazalstaatje van Frankrijk geworden anders spraken wij geen Nederlands meer en was er geen hoop op onafhankelijkheid meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus volgens jou is alles de schuld van een paar kleine partijtjes? Leuk! Dan kijk ik vanaf nu met grote nieuwsgierigheid uit naar het unitaire Belgique dat de kleine bub gaat bewerkstelligen... De enige opiniepeiling die naam waardig wordt in dit land met alle geweld tegengehouden, en dat zal zeker geen toeval zijn.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 31 juli 2005 om 19:06. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik voel mij met hen verwant, omdat we in hetzelfde land leven. Onze gemeenschappelijke oorsprong begint in 1830, bij het ontstaan van België en niet in het Graafschap Vlaanderen. Vlaanderen bestaat dankzij België. Zij die de onafhankelijkheid van Vlaanderen wensen, moeten dus eerst erkennen dat ze Belg zijn. Citaat:
Hetgeen wat u hierboven beschrijft is louter een cliché, dat de flaminganten als argument gebruiken om ons mooie land te splitsen. Ik zeg niet dat het nooit bestaan heeft, wel dat het sterk overdreven wordt. Citaat:
Alweer zo'n sterke overdrijving van de feiten. De communautaire spanningen worden gecreëerd door egoïstische partijpolitiek. Dat heeft dus niets met de Belgen te maken, maar met de politici. Citaat:
Citaat:
De Noord-Zuid transfers zijn het noodzakelijk kwaad voor de positie van Vlaanderen in Europa en de wereld. Het verlies zal bij de onafhankelijkheid veel groter zijn. Ik ben van mening dat die transfers in de toekomst moeten afgebouwd worden, niet door het land te splitsen, maar door de economie in Wallonië te stimuleren, de band tussen de Belgen herstellen... Citaat:
Waarom is een Nederlander, Fransman, Duitser, Zwitser dan fier op zijn land? Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens bestaat er geen België zoals er een Vlaanderen bestaat. België is begonnen als een samenraapsel van ditjes en datjes en is dat nog steeds. "Respect" voor een administratieve anomalie zonder gezicht is dus nogal moeilijk. Vlaanderen daarentegen is een oude en verdienstvolle staat sinds de vroege middeleeuwen. Het grote probleem voor Belgicisten is dat er eigenlijk geen argumenten vóór België zijn omwille van het feit dat "België" gewoon geen geschiedenis of reden tot bestaan heeft. Het is een som van democratieën met een vaststaande uitkomst in het voordeel van Brussel/Wallonië en geen zuivere democratie waar het volk beslist. Wat we "België" noemen is na 175 bestaan een nutteloze bestuurslaag geworden. En zeg nu zelf, 175 is een mooie leeftijd om op pensioen te gaan. Tijd om het zaakje door te spoelen als je het mij vraagt. Vlaanderen heeft er weinig tot niks aan gehad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() [size=1]Edit:[/size]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 31 juli 2005 om 20:08. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Volledig akkoord,Musketo. De Vlaamse taal is wonderzoet, Voor wie haar geen geweld aan doet... ![]() |
|
![]() |
![]() |