Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2015, 21:31   #1
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard De Gucht: "Je suis Aylan"

Column Karel De Gucht schrijft wekelijks een column in Het Laatste Nieuws. Deze week haalt hij vlijmscherp uit naar Bart De Wever.

Aylan ligt op zijn buikje op de vloedlijn. Zoals peuters slapen. Aylan slaapt niet. Hij is dood. Drie jaar is hij. Hij weet nog niet wat oorlog is. Hij zal het nooit weten. 's Morgens is hij aangekleed door zijn mama. Het lijkt alsof ze hem zijn mooiste kleren heeft aangetrokken. Voor de grote reis over het water. De reis naar een beter leven en nieuwe vriendjes. Zoals bij kleuters waren de schoentjes, blauwe sneakertjes met velcro, het moeilijkst. En nu is ook mama dood. En zijn broertje. Maar ze hebben het wellicht van elkaar niet geweten. In de dood is iedereen alleen. Papa blijft achter. Ook hij alleen. Twee dagen daarna zal hij Aylan ten grave dragen. In het verwoeste Kobani. Met zijn hoofdje naar Mekka.

Foto van Aylan beklijft
Meer dan 2.500 anderen zijn Aylan dit jaar voorgegaan in de dood. Zij drijven op de Middellandse Zee, de zwarte vijver van hun verhoopte land. Of ze worden gevonden in een koelwagen in Oostenrijk. Aylan is niet het eerste kindje dat vergaat in de oorlog. Misschien is hij nummer 200. Maar de foto van Aylan beklijft, zegt meer dan honderdduizend lettertekens. Aylan is de verzinnebeelding van de waanzin, van de oorlog in Syrië, Irak, Somalië... Zoals het napalmmeisje dat met haar kleren ook haar huid aftrekt de verzinnebeelding was van de oorlog in Vietnam. De foto van de naakte Kim Phuc ging in 1977 de wereld rond. De publieke opinie in de VS keerde zich definitief tegen de oorlog in Vietnam en zes maanden later trok Amerika zich terug.

"Mijn hart van grootvader bloedt"
Dit soort beelden laat niemand onberoerd. Mijn hart van grootvader bloedt. Bart De Wever zegt dat zijn vaderhart bloedt, maar hij is vlug opnieuw zijn rationele zelf. Hij wil geen schuldgevoel aangepraat worden. Ik kan me niet herinneren dat ooit iemand gesuggereerd zou hebben dat de dood van Aylan zijn fout is. Waarom suggereert hij het dan? Hij zoekt een rechtvaardiging omdat hij wil gezegd hebben wat hij denkt over de migratiehetze, zijn hoogst persoonlijke analyse. Dat iemand die Syrië ontvlucht en in Turkije geraakt ophoudt een oorlogsvluchteling te zijn. Als een familie probeert weg te komen uit het vluchtelingenkamp in Turkije of Libanon, zijn ze verworden tot economische vluchtelingen, gelukszoekers. Dat doen ze op eigen risico. De vader van Aylan had maar beter moeten weten. "Dat kind is dus niet gestorven omdat zijn ouders op de vlucht waren voor geweld. Het is gestorven omdat zijn ouders op zoek gingen naar een beter leven", zegt de N-VA-voorzitter in de krant.

Staatsman of partijleider?
Op dat moment in zijn discours, bloedt zijn vaderhart dan nog? Spreekt dan de staatsman of de partijleider die zijn Vlaams Belang-kiezers en de foert-kiezers die van hem de leider van Vlaanderen hebben gemaakt niet wil verliezen? Zijn z'n woorden zuiver of doorspekt van berekening? Dat is een vraag waarop alleen De Wever het antwoord kent. En moet geven. Aan zichzelf. 's Morgens voor de spiegel, als hij zich glad scheert. Glad staat netjes. "Noem mij geen slechte mens als ik me als politicus niet laat leiden door emoties." Volstaat dit als antwoord?

Overmacht
Als de leider gesproken heeft, mengen de vleugeladjudanten zich in het debat. Spelen megafoon. Zetten de puntjes op de i. Geven 'praktische' voorbeelden. Viceminister-president Homans zegt stoer dat een vluchteling die in Syrië een huis heeft, hier geen sociale woning kan krijgen. De wet is de wet. Een Belg die een huis bezit, kan dat ook niet, toch? Is Liesbeth eventjes vergeten dat de vluchteling zijn huis in Syrië niet in kan? Dat er zoiets bestaat als overmacht? Natuurlijk niet. Dat wil niet zeggen dat wie op een wachtlijst staat voor een sociale woning nu maar moet wachten tot alle vluchtelingen gehuisvest zijn, maar kan je dat niet proper zeggen? Waarom moet het vuil gezegd? Europarlementslid Sander Loones, vicevoorzitter van de N-VA en de uitverkoren opvolger van de voorzitter, kan niet achterblijven. "Asielzoekers die vanuit Turkije over de Middellandse Zee de EU binnenkomen via Griekenland moeten op zee teruggedrongen worden", toetert hij. Opgeruimd staat netjes.

Niet naïef
Iemand die er zo niet over denkt, is een naïeveling. Want: "Ik, Bart De Wever, ik ben niet naïef." De rest is dus naïef. En als Merkel zich grootmoedig toont, is dat Wiedergutmachung van de Tweede Wereldoorlog. Wel Bart, ik ben niet naïef. Wij kunnen niet iedereen opvangen. De inpassing in onze gemeenschap van een grote groep moslims zal niet van een leien dakje lopen. Zij spreken een taal die we niet begrijpen. Zij belijden een godsdienst die geen onderscheid maakt tussen geloofszaken en politiek. Het is niet vanzelfsprekend dat ze allemaal vlug een job vinden. Of een dak boven hun hoofd. En het zijn de Belgen met een lager inkomen die wellicht het meest met de problemen zullen geconfronteerd worden in de achtergestelde wijken van onze steden. Maar voer het debat met propere argumenten, niet vanuit een goor buikgevoel. Waarom wil de N-VA vuil zijn? Berekening.

Haatmail
Ondertussen loopt de haatmail binnen. Ik lees de boodschappen uit de onderbuik van Vlaanderen aandachtig. Ook de meest grove. Daarna druk ik op de wistoets. 'Il ne faut pas suivre l'opinion publique, il faut la guider.' Dat is de taak van een democratische partij. De foto van de dode onschuld op de vloedlijn is een wake-upcall voor medemenselijkheid. Ik ben niet naïef, maar je suis Aylan.

Met dank aan HLN.

Gewoon schandalig wat De Gucht schrijft.

Laatst gewijzigd door Patrick M. : 12 september 2015 om 21:32.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2015, 21:45   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Column Karel De Gucht schrijft wekelijks een column in Het Laatste Nieuws. Deze week haalt hij vlijmscherp uit naar Bart De Wever.
KdG voelt zich overduidelijk niet te beroerd de dood van een kind te gebruiken om een politieke afrekening te organiseren. Niet echt verwonderlijk: KdG is een machtspoliticus. Ethiek speelt daar bij geen enkele rol.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2015, 22:11   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben niet naïef, maar je suis Aylan.

Maar toch even niet in mijn villa in Toscane ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2015, 22:12   #4
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
KdG voelt zich overduidelijk niet te beroerd de dood van een kind te gebruiken om een politieke afrekening te organiseren. Niet echt verwonderlijk: KdG is een machtspoliticus. Ethiek speelt daar bij geen enkele rol.
kleine d?
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2015, 22:17   #5
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Gaat hij zichzelf verzuipen zoals Stevaert?
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2015, 22:21   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
kleine d?
In België worden onze familienamen vaak totaal verkeerd geschreven. Dat hebben we te danken aan de Franse en later Franstalig-Belgische administratie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2015, 23:05   #7
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Aaaahhh, De Gucht. Ik kan nog altijd enorm genieten van dit fragment https://www.youtube.com/watch?v=00co6XpryXg
Veel geblaat, weinig wol.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2015, 23:26   #8
Gringo
Partijlid

Gringo's schermafbeelding

Standaard

Je suis Aylan? De man van de Fortis-aandelenverkoop met voorkennis, wil in de huid kruipen van een onschuldig kind. Gaat hij dan ook op het strand aan de waterlijn liggen, plat op zijn buik, met het gezicht in het zand? Dan voorspel ik nu al een eindeloze rij wachtenden... niet om hun sympathie te komen betuigen, gewoon kandidaten die gratis en voor niets boven op De Gucht willen staan en wachten tot de vloed zich komt aanmelden.
Gringo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2015, 23:28   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Zeemzoeterig taaltje van De Gucht, maar weeral ontbreekt oorverdovend een verwijzing naar de eigen verantwoordelijkheid in de vluchtelingencrisis en daarom als hypocriet te klasseren.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2015, 07:58   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Ik steek het niet weg, ik ben een grote fan van Karel De Gucht.
Voor 90% dan toch.
Maar voor die andere tien procent, die gelegenheden om te zwijgen die hij af en toe laat liggen, en die zo tenenkrullend achterlijk overkomen dat het pijn doet, zou ik hem echt politiek en fysiek naar Siberië wensen.
En ja, hier doet ie het alweer.
Op totaal foute wijze kaapt hij de Charlie-meme in een krampachtige poging om een politiek correct aureooltje te verdienen.
En dan blijkt tot overmaat van ramp dat het kinderlijkje, waarop Karel zo pseudo-verontwaardigd danst, volledig op het conto komt van de vader-gelukzoeker die roekeloos en vooral onnodig het leven van zijn gezin in de waagschaal smeet.
Stilaan tijd Karel om wat meer politiek te bedrijven in plaats van op mallote wijze miserie van anderen politiek te recupereren.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 13 september 2015 om 07:58.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2015, 08:16   #11
Peche
Banneling

Standaard

Stillaan tijd dat de grote namen opzij gaan staan en zwijgen.
En als ge dan toch wilt spreken? Praat eens namens Europeanen!
Niet namens Merkels agenda.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2015, 08:28   #12
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Logisch dat De Gucht de taal van zijn broodheren spreekt: die van de Europese vetpotten die hem nog maandelijks 13.000€ op zijn rekening bijschrijven. Hij gebruikt de dood van die kleine verder enkel om zijn gezworen vijand, BDW politiek onderuit te halen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2015, 08:35   #13
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Aaaahhh, De Gucht. Ik kan nog altijd enorm genieten van dit fragment https://www.youtube.com/watch?v=00co6XpryXg
Veel geblaat, weinig wol.
Hahahaha Wat een incompetente kluns. En die kreeg enkele 10.000den per maand als Europees commissaris op zijn rekening geschreven?

Dit filmpje toont nu eens echt aan hoe Europa en veel politici werken: veel blabla maar weinig tot geen kennis van zaken...
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2015, 08:58   #14
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Gaat hij zichzelf verzuipen zoals Stevaert?
Warrom, ben je ooit verkracht door KDG?
Oud 13 september 2015, 09:19   #15
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Il ne faut pas suivre l'opinion publique, il faut la guider.' Dat is de taak van een democratische partij.
Moet ik nu , , of ?
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2015, 09:21   #16
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Logisch dat De Gucht de taal van zijn broodheren spreekt: die van de Europese vetpotten die hem nog maandelijks 13.000€ op zijn rekening bijschrijven. Hij gebruikt de dood van die kleine verder enkel om zijn gezworen vijand, BDW politiek onderuit te halen.
De taal van de ondernemingen die goedkope arbeidskrachten willen, de taal van diegenen die de Europese maatschappij en cultuur naar de verdoemenis willen,...
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2015, 10:46   #17
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
'Il ne faut pas suivre l'opinion publique, il faut la guider.' Dat is de taak van een democratische partij.

Moet ik nu , , of ?
Dat noemt men een volksvertegenwoordiger.
Dictator zou beter passen.

Laatst gewijzigd door smiley : 13 september 2015 om 10:54.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2015, 11:22   #18
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
In België worden onze familienamen vaak totaal verkeerd geschreven. Dat hebben we te danken aan de Franse en later Franstalig-Belgische administratie.
ah, ok.
Oud 13 september 2015, 11:23   #19
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik dacht dat hij in de adelstand werd verheven, vandaar..
Baron, ridder, of jonkheer of zo.
Oud 13 september 2015, 11:25   #20
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
het is allemaal zo doorzichtig.
Welk kiespotentieel denkt hij daarmee al liberaal te bereiken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be