Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2004, 20:37   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard LDL over wat België heeft kapot gemaakt

Het zijn niet de Duitsers die België kapot gemaakt hebben, het is niet het VNV of het is niet de DeVlag, het is niet Verbelen die België kapot gemaakt hebben. Het zijn de uitspattingen van de repressie die een dergelijke haat, een dergelijk wantrouwen, een dergelijk misprijzen tegenover België hebben teweeggebracht, dat ook die escalatie is verder gegaan met alle gevolgen van dien. Ik vind de repressie erg, buiten alle menselijkheid om en buiten alle redelijkheid om, vind ik het erg, omdat het de repressie is die niet alleen ten onrechte een Vindevogel, een Laplasse, een De Feyter en noem maar op, gefusilleerd heeft, maar die vooral de Belgische staat uiteindelijk kapot gemaakt heeft.

Laatst gewijzigd door Tantist : 19 november 2004 om 20:37. Reden: Kutklein toetsenbord en had al op enter geduwd...
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2004, 16:12   #2
Tantist

Standaard

Zo weinig reactie? Nou nou zeg...
Oud 21 november 2004, 19:49   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als er zelfs al een B-plussers durft zeggen slechts een 'koele' België-liefhebber te zijn die goed beseft dat de koning en de staat hier nooit geliefd waren, en dat de uitspraak van Cassatie een brug te ver is in de nieuwste repressie, dan blijft er niet veel meer over om te reageren, hé?
Oud 22 april 2006, 13:30   #4
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Als er zelfs al een B-plussers durft zeggen slechts een 'koele' België-liefhebber te zijn die goed beseft dat de koning en de staat hier nooit geliefd waren, en dat de uitspraak van Cassatie een brug te ver is in de nieuwste repressie, dan blijft er niet veel meer over om te reageren, hé?
Even terug opkrikken, omdat ook Joost Ballegeer in zijn nieuwe boek iets soortegelijks zegt. Blijkbaar is het dus toch wel een aanvaarde stelling.
Oud 22 april 2006, 13:34   #5
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Het zijn de uitspattingen van de repressie die een dergelijke haat, een dergelijk wantrouwen, een dergelijk misprijzen tegenover België hebben teweeggebracht...
Het moet gezegd: twee weken gevangenis is erger dan wat in WOII is gebeurd. Waren het niet de flaminganten die vonden dat steeds naar WOII verwijzen onbehoorlijk argumenteren is?

Zelf collaboratie aanduiden als bron van Vlaamsgezindheid, spreekt wel boekdelen

Laatst gewijzigd door Black Cat : 22 april 2006 om 13:34.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2006, 13:49   #6
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Het moet gezegd: twee weken gevangenis is erger dan wat in WOII is gebeurd. Waren het niet de flaminganten die vonden dat steeds naar WOII verwijzen onbehoorlijk argumenteren is?

Zelf collaboratie aanduiden als bron van Vlaamsgezindheid, spreekt wel boekdelen
Leuk geprobeerd, maar het ging hem om de politieke onrechtvaardigheid die samen ging met de repressie. Hoewel de Waalse collaboratie veel erger was, zijn het vooral de Vlamingen die hard aangepakt werden, vaak zonder enige aanleiding. Dat negeert u totaal, maar dan echt wel totaal... Want het zijn niet de Vlamingen die de Tweede Wereldoorlog hebben veroorzaakt, zoals u probeert te insinueren.

LDL was trouwens een belgicist, for your information...
Oud 22 april 2006, 15:21   #7
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Leuk geprobeerd, maar het ging hem om de politieke onrechtvaardigheid die samen ging met de repressie. Hoewel de Waalse collaboratie veel erger was, zijn het vooral de Vlamingen die hard aangepakt werden, vaak zonder enige aanleiding. Dat negeert u totaal, maar dan echt wel totaal... Want het zijn niet de Vlamingen die de Tweede Wereldoorlog hebben veroorzaakt, zoals u probeert te insinueren.

LDL was trouwens een belgicist, for your information...
politieke onrechtvaardigheid?

Flaminganten zijn jankers, vergeven van zelfmedelijden

En het blijft collaboratie als bron van Vlaamsgezindheid

Laatst gewijzigd door Black Cat : 22 april 2006 om 15:22.
Oud 22 april 2006, 16:38   #8
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Flaminganten zijn jankers, vergeven van zelfmedelijden
Schelden...

Laatst gewijzigd door job : 22 april 2006 om 16:39.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2006, 16:40   #9
Tantist

Standaard

Citaat:

Flaminganten zijn jankers,
vergeven van zelfmedelijden
Oud 22 april 2006, 16:44   #10
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

In elk land is er repressie geweest, in Frankrijk bv veel harder dan hier. Zever dus.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2006, 17:03   #11
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Het is een interessante stelling - maar voor zover ik het weet, was de repressie voornamelijk harder in Vlaanderen doordat er hier meer aangeverij en jaloezie was. Talrijke "onschuldige" en "kruimelcollaborateurs" werden hier door hun dorps en stadsgenoten aangegeven - waar de buren in Wallonië veel met de mantel der liefde bedekten.

De connotatie Flamingantisme = collaboratie en neonazisme is overigens goed fout. Die fout wordt gemaakt doordat de politieke formatie die het onafhankelijke Vlaanderen hoog in het vaandel voert wel degelijk een verzameling skinheads en neonazi's in maatpak is : de eerste geschriften van de "Vlaams nationale Partij" e.a. Vlaamsnationalistische organisaties
hebben het over 1945 als het jaar waarin "Vlaanderen" verslagen is, dus in dergelijke omstandigheden is de vergissing in de perceptie nogal logisch.

Maar het zijn wel degelijk onze Waalse landgenoten die op een splitsing van België azen en een aanhechting van Wallonië aan Frankrijk. Heel de diskussie hier gaat gewoon voorbij aan het feit dat de idee voor een federalisme en/of het opsplitsen van België een Waals idee is.

Wat is dan het probleem ?
Wel de "politieke kaste " ziet de splitsing niet zitten en "het volk" is verdeeld.
Liever dan de fout te maken om "de politieke kaste" sdie van mening lijkt te veranderen gewoon te volgen, zou het een verademing zijn om eens naar de "echte" argumenten te luisten en een rationele beslissing te nemen.
Dwz. : een mooi uitgebalanceerd voorstel aan het volk voorleggen.

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 22 april 2006 om 17:05.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2006, 17:19   #12
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Het is een interessante stelling - maar voor zover ik het weet, was de repressie voornamelijk harder in Vlaanderen doordat er hier meer aangeverij en jaloezie was. Talrijke "onschuldige" en "kruimelcollaborateurs" werden hier door hun dorps en stadsgenoten aangegeven - waar de buren in Wallonië veel met de mantel der liefde bedekten.

De connotatie Flamingantisme = collaboratie en neonazisme is overigens goed fout. Die fout wordt gemaakt doordat de politieke formatie die het onafhankelijke Vlaanderen hoog in het vaandel voert wel degelijk een verzameling skinheads en neonazi's in maatpak is : de eerste geschriften van de "Vlaams nationale Partij" e.a. Vlaamsnationalistische organisaties
hebben het over 1945 als het jaar waarin "Vlaanderen" verslagen is, dus in dergelijke omstandigheden is de vergissing in de perceptie nogal logisch.

Maar het zijn wel degelijk onze Waalse landgenoten die op een splitsing van België azen en een aanhechting van Wallonië aan Frankrijk. Heel de diskussie hier gaat gewoon voorbij aan het feit dat de idee voor een federalisme en/of het opsplitsen van België een Waals idee is.

Wat is dan het probleem ?
Wel de "politieke kaste " ziet de splitsing niet zitten en "het volk" is verdeeld.
Liever dan de fout te maken om "de politieke kaste" sdie van mening lijkt te veranderen gewoon te volgen, zou het een verademing zijn om eens naar de "echte" argumenten te luisten en een rationele beslissing te nemen.
Dwz. : een mooi uitgebalanceerd voorstel aan het volk voorleggen.

Interessant. Hier wil ik méér van je horen, als het kan.

Laatst gewijzigd door job : 22 april 2006 om 17:20.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2006, 19:21   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
In elk land is er repressie geweest, in Frankrijk bv veel harder dan hier. Zever dus.
In Frankrijk is er nadien amnestie gekomen voor de mensen die zowel rechtstreeks met de Duitsers hebben gecollaboreerd als die onder het Vicky-regime zaten.

In België niet.

Procentueel zijn er echter meer veroordelingen geweest in België dan in Frankrijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2006, 19:22   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht

Daar u blijkbaar over bronnen beschikt die ik nog nooit onder ogen heb gezien, wil ik graag van u vernemen in welke geschriften er wel staat wat u hier beweert?

Graag eens een antwoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2006, 20:34   #15
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Frankrijk is er nadien amnestie gekomen voor de mensen die zowel rechtstreeks met de Duitsers hebben gecollaboreerd als die onder het Vicky-regime zaten.

In België niet.

Procentueel zijn er echter meer veroordelingen geweest in België dan in Frankrijk.
Jammer toch? Ik meende verstaan te hebben dat vooral de Vlaamse collaborateurs het "zo hard" hadden gehad, de sukkelaarkes.

Vlaams-nationalisten reageren nijdig en overprikkeld als door "de linksen" een verband wordt gelegd met extreem rechts in WO II.

Waarom er nu zelf naar verwijzen? Veel stupieder is moeilijk denkbaar.
Oud 23 april 2006, 09:25   #16
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn niet de Duitsers die België kapot gemaakt hebben, het is niet het VNV of het is niet de DeVlag, het is niet Verbelen die België kapot gemaakt hebben. Het zijn de uitspattingen van de repressie die een dergelijke haat, een dergelijk wantrouwen, een dergelijk misprijzen tegenover België hebben teweeggebracht, dat ook die escalatie is verder gegaan met alle gevolgen van dien. Ik vind de repressie erg, buiten alle menselijkheid om en buiten alle redelijkheid om, vind ik het erg, omdat het de repressie is die niet alleen ten onrechte een Vindevogel, een Laplasse, een De Feyter en noem maar op, gefusilleerd heeft, maar die vooral de Belgische staat uiteindelijk kapot gemaakt heeft.
Wat een zever. U spreekt weer over de gevoelens van een infieme minderheid, die spijtig genoeg veel te veel gehoord wordt in de media.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 09:34   #17
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
En heeft men dat op dezelfde manier gedaan als hier? Iedereen die van Vlaamse sympathieën verdacht werd en niet in zijn schulp kroop, moest aangepakt worden?

Er zijn mensen opgepakt, mishandeld en zelfs neergeknald zonder een vorm van proces, die achteraf totaal onschuldig bleken, maar die wel Vlaamsgezind waren.

Velen zijn aangepakt geweest door de kazakkendraaiers van het laatste moment (dat waren de ergste), zijn mishandeld geweest en achteraf nooit aangeklaagd geweest.

Veel persoonlijke rekeningen werden toen vereffend, maar in België werd er ook een politieke rekening vereffend, nl die van het Franstalige establishment tegen de opkomende Vlaamse macht.

Dat domme belgicisten dat negeren is logisch, slimme belgicisten erkennen dat, zoals LDL.
Oud 23 april 2006, 09:35   #18
Tantist

Standaard

Citaat:
Oud 23 april 2006, 10:19   #19
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Black Cat

Inderdaad, in een stutatie waarin de flamingante beweging zich deftig wil voordoen en alle associaties met een zwart oorlogsverleden als belachelijk of onbehoorlijk afdoet, is het stupied, om die link zelf te leggen.

Maar dat dit gebeurt, en bv door jou blijkbaar wordt ondersteund, spreekt zoals ik al schreef, boekdelen.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 23 april 2006 om 10:19.
Oud 23 april 2006, 10:41   #20
Tantist

Standaard

Citaat:
Inderdaad, in een stutatie waarin de flamingante beweging zich deftig wil voordoen en alle associaties met een zwart oorlogsverleden als belachelijk of onbehoorlijk afdoet, is het stupied, om die link zelf te leggen.

Maar dat dit gebeurt, en bv door jou blijkbaar wordt ondersteund, spreekt zoals ik al schreef, boekdelen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be