![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Paniek door getallenmystiek! Dat maakte al velen ziek. Stoppen met tellen zal ze herstellen. Een nul voor de Pharao-kliek! Laatst gewijzigd door eno2 : 11 november 2011 om 12:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alleen nog het aantal lettergrepen per versregel onder controle houden : 9-9-5-5-9 ![]() Een suggestie : Volkspaniek door getallenmystiek maakte al heel wat aanhangers ziek. Stoppen met tellen zal ze herstellen. Awoert dus voor de Pharao-kliek! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Vanwaar haal jij die 99559? Is dat een Belgisch Limerick-decreet? Of eerder Egyptische getallenmystiek? Laatst gewijzigd door eno2 : 11 november 2011 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In de eerste regel wordt (meestal) een persoon of dier geïntroduceerd met een plaatsnaam. De regels 1, 2 en 5 rijmen met elkaar en er is een ander rijm tussen de kortere regels 3 en 4 (rijmschema: a a b b a). Voorts heeft een limerick vaak een wat dubbelzinnige inhoud, of kan zelfs zeer grof zijn. De laatste regel is een soort pointe of uitsmijter. Het is in 2011 precies honderd geleden dat de limerick in Nederland werd geïntroduceerd door Ko Doncker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Nederland.nl : Limerick
Vernoemd naar de Ierse plaats uit het refrein van het liedje 'Will you come up to Limerick'. Een vijfregelig speels en grappig versje met klank- en woordspelingen. Rijmschema A-A-B-B-A. Aantal lettergrepen 9-9-5-5-9. Het begin kent een eigennaam; dan volgt een komische situatie die wordt afgesloten door een pointe in de laatste regel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() : ἀμφίβραχυς
Ik zei het al: Alexandrië ![]() Soms wordt er gerekend in accenten.(heffingen en dalingen) Soms in lange en korte klanken. (romeins) Steeds ingewikkelder.. ![]() De Belgische Limerick-wetgeving is minder streng ------------------------------------ Bij de weg: Weet jij soms hoe het komt dat Sappho zelf de Saphische strofe niet volgt? (mocht je oud-Grieks hebben) Φάινετάι μοι κηνος ίσος θέοισιν saphische strofe — U| — X | — | — UU | — — | (x3) — | — — | (U = daling, — = heffing, X = heffing of daling) De Nederlandse literaire vertaling uit Griekse varia van Dr. W. E. J. Kuiper (Haarlem, 1956) luidt: Die schijnt mij den goden gelijk te zijn Laatst gewijzigd door eno2 : 11 november 2011 om 16:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik neem hem terug: Volkspaniek door getallenmystiek maakte al heel wat aanhangers ziek. Stoppen met tellen zal ze herstellen. Nul op 't request voor de Pharao-kliek met één telfoutje ![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 11 november 2011 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |