![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Dedecker in de clinch met Somers
VLD-senator wil kerncentrales openhouden VLD-senator Jean-Marie Dedecker wil de kerncentrales openhouden. Hij dient een wetsvoorstel in dat het sluitingsscenario van het regeerakkoord tenietdoet. Een regeerakkoord dat zijn eigen partij goedkeurde. Zijn voorzitter Bart Somers fluit hem terug. Dedecker is niet mals voor zijn partij. ,,Die beslissing en het regeerakkoord is pure onzin, niet meer dan een gril van de groenen. Als we de kerncentrales sluiten, moet ik over tien jaar licht maken met een kaarsje. Er zijn geen alternatieven.'' Bart Somers haast zich dan ook om de uitspraken van Dedecker te kaderen. ,,We kunnen onze parlementairen niet verbieden om het debat te blijven voeren. Zeker in tijden van oliecrisis, is het goed om ons af te vragen hoe het verder moet.'' Maar over het officiële partijstandpunt laat Somers geen twijfel. ,,Over tien jaar gaan de eerste kerncentrales dicht, wij blijven hoe dan ook het regeerakkoord steunen.'' De uitstap uit kernenergie werd in 2003 door de toenmalige paarsgroene regering goedgekeurd. Erop terugkomen is voor coalitiepartner SP.A zelfs onbespreekbaar. ,,Als de VLD het regeerakkoord wil doorbreken, dan moet het maar in de oppositie'', waarschuwde toekomstig SP.A-voorzitter Johan Vande Lanotte gisteravond. Dedecker dus opnieuw versus het standpunt van zijn partij. Hoewel, de VLD houdt opties open. Minister van Energie Mark Verwilghen heeft een uitgebreide studie besteld en wil ,,het debat over kernenergie volgend jaar wel weer op de agenda zetten'', bevestigde hij gisteren aan de redactie. Maar Dedecker scoort toch vooral bij de andere partijen. CD&V, NV-A en Vlaams Belang lieten al weten dat ze het idee steunen en voor het wetsvoorstel van de senator zullen stemmen. Wendy HUYGHE05/09/2005 geen herziening ! |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
zonder me over de kern van de zaak uit te spreken (op zich verwelkom ik een nieuw debat hier wel rond) valt me toch weer op wat voor demagogische trekjes De Decker vertoont : ' binnen tien jaar licht maken met een kaarsje. er zijn geen alternatieven' .
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn inderdaad geen andere even propere alternatieven die evenveel rendement opleveren, ... In die zin heeft hij overschot van gelijk ! Er zou zelf nog een kerncentrale bijkunnen, eentje om al die olie en kolencentrales te kunnen sluiten, en om nog meer stroom aan het buitenland te verkopen. Hier in Italië wordt de stroom gekocht uit Frankrljk, resultaat, elentriek is hier redelijk duur, ge ziet dat overal in de huizen, Als ik mijn wasmachien en oven opzet, is het gedaan met zingen, ... Als ik mijn installatie wil laten upgraden met X ampere dan vragen ze daar een krimineel hoog bedrag voor. Als ge dus terug naar de stone age wilt, moete dus vooral die kerncentrales maar dichtdoen. |
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Chapeau voor de DeDecker. De laatste liberaal met een beetje verstand.
Ik hoop dat de kerel er ooit eens de huidige kanker-linksliberale van de troon stoot, zodat de VLD terug een gezonde aantrekkelijke partij wordt.
#6 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
#7 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Dictator Somers heeft gesproken. Goed zo. Ga nu maar naar de kapper.
|
![]() |
![]() |
#8 |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Ruzie bij de VLD : niets nieuws onder de zon.
|
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga mij hier ook niet over de zaak zelf uitspreken (kerncentrales open of dicht), dat zou een andere discussie moeten worden.
Maar dit : Citaat:
Zeker niet van een VLD'er. Laat staan van Bart Somers ! |
|
![]() |
![]() |
#10 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Een dikke proficiat voor Dedecker, een kerel naar mijn hart! Dat ze eerst en vooral maar eens zorgen voor een alternatief voor kernenergie eer ze beginnen over centrales sluiten.
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dedecker heeft groot gelijk om dit terug op de agenda te plaatsen en te willen herzien. Zijn "binnen 10 jaar moet ik met een kaars verlichten" is zelfs zo demagogisch niet, maar zou wel eens dichter bij de waarheid kunnen liggen dan de groentjes willen geloven... |
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of denkt men dat de fransen hun centrales zullen sluiten? Neen, ze zullen binnnekort het monopolie hebben op de stroom, en vragen wat ze willen. Onze centrales sluiten, en in frankrijk nieuwe zetten. Welke dwaas verkoopt er onze NUTSvoorzieningen? Een land dat afhankelijk is van een ander land is een ten dode opgeschreven! |
|
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik weet heel goed waar onze energie vandaan zou komen ![]() |
|
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Daarnaast is de nucleaire sector 1 van de weinige sectoren waarin wij echt kennis op wereldniveau hebben. (binnenkort 'hadden' dus) Waanzin... |
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De groenen hebben zich wel een beetje vergaloppeerd in het eisen van sluitingsdata voor kerncentrales zoals ook in de ecotaksen. Maar wie heeft hun eisen helpen waarmaken en waarom ?. Kernenergie is de toekomst niet en niet alle landen zijn uitgerust met kerncentrales, ook niet in Europa. Een bepaald deel wordt reeds gewonnen uit water, wind en zon en dit neemt elk jaar toe.
![]() |
#17 | |
|
![]() We hebben hier gewoon weer eens het zoveelste bewijs dat de VLD alleen schade berokkent aan Vlaanderen, en haar eigen belang dient. Desnoods zal de hele bevolking kaarsen als verlichting gebruiken, zolang zij maar hun vette buiken en portemonees kunnen vullen. Als dat geen politiek opportunisme is...
![]() |
![]() |
#18 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is zo zichtbaar dat men zich afvraagt of dat niet zijn rol is. Enfin, dat zal dan wel de spreekwoordelijke liberale vrijheid zijn. Vrijheid om zichzelf te saboteren...... moet kunnen. ![]() [size=1]Edit:[/size]
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 6 september 2005 om 14:49. |
|||||
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
#20 | |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |