![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() In ons Belgenlandje zijn we verkiezing na verkiezing nog steeds VERPLICHT om te gaan stemmen.
Vele discussies zijn hier al aan voorafgegaan, maar nu toch een klein vraagje (want ik heb geen idee waar ik deze info zou kunnen terugvinden) : In welke landen, buiten Belgie, bestaat de stemPLICHT nog steeds ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Luxemburg, Griekenland, Australië en de meeste Zuid-Amerikaanse landen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Schepen
|
![]() en heeft er iemand een lijst van de landen waar stemrecht voor vreemdelingen is? Belgié al zeker niet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb alleen gegevens over de EU:
In Spanje, Frankrijk, Italië, Griekenland, Duitsland, Oostenrijk, Finland, Luxemburg en België bestaat geen migrantenstemrecht. landen met migrantenstemrecht: Ierland Groot-Brittannië Nederland Denemarken Portugal Zweden Noorwegen (geen lidstaat van de EU) Bron: http://www.gva.be/dossiers/-k/kieswet/miggevolgen.asp |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Stemrecht OKE, maar geen Stemplicht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als BUB als enige partij volksmassas zou kunnen mobiliseren om te gaan stemmen, zou ik er nog tegen zijn.
Ik wil de mening kennen van álle Belgen, niet enkel van zij die toevallig zin hebben om te stemmen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Zij die niet gaan stemmen maken ook hun mening bekent : Doe maar, we volgen de meerderheid!
![]() |
#13 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik ben ook voor de stemplicht. Gewoon omdat anders vooral de zwakkeren niet zullen, gaan stemmen. De politieke vervreemding zal toenemen, extreme partijen zullen winnen,...
Trouwens als er in de USA stemplicht zou zijn, zouden we nu niet Bush als president hebben, maar Al Gore. en dat zou ons heel wat mensenlevens, en conflicten gepaard hebben, nog maar niet te zwijgen van de andere schade die daar aangericht wordt. Maar das een andere discussie. leve de stemplicht!!
![]() |
#14 |
|
![]() Wat u zegt over zwakkeren slaat op niks.
En nogmaals zegt bub : we doen het omdat het ons slecht uitkomt anders ...
![]() |
#15 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Och ja, in theorie is er stemplicht. In de praktijk is het wel degelijk stemrecht. Niemand krijgt een boete...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Wij zeggen dat enekel omdat we het goed menen. en ik hoop dat, dat nog steeds de bedoeling is van poltiek: de beste, meest democratische oplossing zoeken.Of wilt u nog wat in uw Zwarte Toren zitten?
Trouwens een kleine meerderheid is voor de stemplicht, volgens enquetes.
![]() |
#17 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat is er democratisch aan het verplichten van mensen om een stem uit te brengen? Het zou pas democratisch zijn als het volk zelf mag kiezen of het wil gaan stemmen of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Europees Commissaris
|
![]() Bush heeft zijn postje te danken aan zijn vriendjes van het hooggerechtshof van Florida, waar heel de heisa onstaan is.
Amerikaans kiessysteem werkt zo: Iedere staat kiest voor een afgevaardigde. Die afgevaardigde heeft 1 stem. Alle afgevaardigden samen kiezen voor de president. De stand van de afgevaardigden was status-quo. Florida bleef over. De afgevaardigde van de republikeinen was daar gewonnen, maar er bleek een fout geweest te zijn bij de telling. Moest er opnieuw geteld worden of niet? Eerst wel, daarna niet enz. Het hoogste beroep was bij het hooggerechtshof, dat vol republikeinen zit, en die hebben beslist dat er niet moest herteld worden terwijl dat al voor meer dan de helft (voor niets dus) gedaan was. De republikeinen hadden dus gewonnen, en het werd Bush... Stemplicht zou hier dus niet veel aan veranderd hebben, tenzij in Florida daar een overgrote meerderheid door een stemplicht democratisch (ipv republikeins) hadden gestemd. Verbeter me ergens als ik fout zit. Ik heb trouwens eens vlug-vlug een studie gelezen van de KUL over stemrecht/stemplicht in België. Het zou niet veel uitmaken, max 1% per partij. Het Blok zou licht dalen, Agalev en sp.a zouden lichtjes stijgen. Maar zeer lichtjes, max 1%, dus... Dus niet echt noemenswaardige verschillen. |
![]() |
![]() |