Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2005, 11:22   #1
Tavek
Banneling

Standaard Fier om Belg te zijn ?

21/09 "Acht op tien Belgen is fier Belg te zijn"

Ruim 80 procent van de Belgen is er volgens een enquête in opdracht van Reader's Digest fier op Belg te zijn. Het tijdschrift liet in juli 690 Belgen ondervragen naar aanleiding van het 175-jarig bestaan van België.

Bijna de helft van de ondervraagden wil in geen enkel ander land liever wonen dan in België. Voorts voelen de ondervraagden zich in de eerste plaats Belg (35%), meer dan inwoner van een bepaalde stad (20%) of gewest (17%).

De friet wordt als het Belgische symbool bij uitstek beschouwd, maar in het buitenland wordt België volgens de de ondervraagden vooral met chocolade geassocieerd. Figuren als Rubens, Brel, Simenon en Horta zetten België internationaal op de kaart, geven de antwoorden op de enquête aan.

Ik ben benieuwd hoe de vlaamsgezinden dit verklaren. Nu, ik zou mij eerder Limburger en dan pas Belg noemen, maar toch.....het is niet de eerste enquete die deze trend aantoont.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 11:33   #2
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Bizaar dat er nog geen reactie is van onze beminde "België-Barsters". Waarschijnlijk staan ze nog met hun bakkes vol tanden en zoeken ze verwoed naar een tegenzet, in de trend van "onderzoek door linkse rukkers" alleen maar bij "immigranten" e.d.
Wie is de eerste ?
Oud 21 september 2005, 11:38   #3
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Readers Digest zal de enquete enkel in het Frans gedaan. Meer moet je daar niet achter zoeken.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 12:05   #4
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

haaaaa, wat een zalige stilte tussen al het communautair geweld in dit subforum ...
Oud 21 september 2005, 12:23   #5
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Hoe 'wij' wat verklaren?

Als de vraag was 'ben je fier om Belg te zijn, ja of nee?' denk ik wel dat er zelfs veel Vlaamsgezinden ja zouden zeggen, Vlaanderen maakt nu eenmaal deel uit van België. Zelf zou ik het niet doen, maar dan eerder omdat ik het idioot vind om 'fier' te zijn op je nationaliteit (net alsof je er iets aan kon doen) dan uit Vlaamse overtuiging.

Dat er genoeg mensen zijn die zich Belg zouden voelen, dat kan ik best geloven. Net zoals er veel mensen naar Big Brother keken.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 12:39   #6
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Hoe 'wij' wat verklaren?

Zelf zou ik het niet doen, maar dan eerder omdat ik het idioot vind om 'fier' te zijn op je nationaliteit (net alsof je er iets aan kon doen) dan uit Vlaamse overtuiging.
Volgens u zijn 80% van de Belgen dus idioten ?
Oud 21 september 2005, 12:42   #7
Vlaanderen Boven

Standaard

Ik zeg niet dat alleen idioten fier zijn op hun nationaliteit (dan zou ik bijna alle flaminganten idioot noemen).

Maar hoe kun je nu fier zijn op je land terwijl je niets te maken hebt met zijn succes? En zeker bij iets doms als een voetbal- of tenniswedstrijd. Newsflash: het is een professionele speelster die toevallig hetzelfde vodje bezit (als ze het al niet hebben ingeruild voor dat van fucking Monaco), jij hebt de match niet zelf gewonnen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Vlaanderen Boven on 21-09-2005 at 13:43
Reason:
--------------------------------

Ik zeg niet dat alleen idioten fier zijn op hun nationaliteit (dan zou ik bijna alle flaminganten idioot noemen).

Maar hoe kun je nu fier zijn op je land terwijl je niets te maken hebt met zijn succes? En zeker bij iets doms als een voetbal- of tenniswedstrijd. Newsflash: het is een professionele speelster die toevallig hetzelfde vodje bezit (als ze het al niet hebben ingeruild voor dat van fucking Monaco), jij hebt de match niet zelf gewonnen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Ik zeg niet dat alleen idioten fier zijn op hun nationaliteit (dan zou ik bijna alle flaminganten idioot zijn).

Maar hoe kun je nu fier zijn op je land terwijl je niets te maken hebt met zijn succes? En zeker bij iets doms als een voetbal- of tenniswedstrijd. Newsflash: het is een professionele speelster die toevallig hetzelfde vodje bezit (als ze het al niet hebben ingeruild voor dat van fucking Monaco) als jij.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 21 september 2005 om 12:43.
Oud 21 september 2005, 12:58   #8
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Hoe 'wij' wat verklaren?

Als de vraag was 'ben je fier om Belg te zijn, ja of nee?' denk ik wel dat er zelfs veel Vlaamsgezinden ja zouden zeggen, Vlaanderen maakt nu eenmaal deel uit van België. Zelf zou ik het niet doen, maar dan eerder omdat ik het idioot vind om 'fier' te zijn op je nationaliteit (net alsof je er iets aan kon doen) dan uit Vlaamse overtuiging.
Wat een gekronkel! Alsof er één flamingant is die zegt 'fier om Belg te zijn'!!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 13:02   #9
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek

Ruim 80 procent van de Belgen is er volgens een enquête in opdracht van Reader's Digest fier op Belg te zijn. Het tijdschrift liet in juli 690 Belgen ondervragen naar aanleiding van het 175-jarig bestaan van België.

Bijna de helft van de ondervraagden wil in geen enkel ander land liever wonen dan in België. Voorts voelen de ondervraagden zich in de eerste plaats Belg (35%), meer dan inwoner van een bepaalde stad (20%) of gewest (17%).

De friet wordt als het Belgische symbool bij uitstek beschouwd, maar in het buitenland wordt België volgens de de ondervraagden vooral met chocolade geassocieerd. Figuren als Rubens, Brel, Simenon en Horta zetten België internationaal op de kaart, geven de antwoorden op de enquête aan.

Ik ben benieuwd hoe de vlaamsgezinden dit verklaren. Nu, ik zou mij eerder Limburger en dan pas Belg noemen, maar toch.....het is niet de eerste enquete die deze trend aantoont.
690 personen. Jadadde!'t Was ook voor de goejekoop!

Och, ik ben die enquêtes spuugzat. Laat ons gewoon eens een referendum houden, we zullen het dan wel weten.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 13:02   #10
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ja, laat dat gekronkel aan ons voorbij gaan...
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 13:05   #11
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:

Maar hoe kun je nu fier zijn op je land terwijl je niets te maken hebt met zijn succes? En zeker bij iets doms als een voetbal- of tenniswedstrijd. Newsflash: het is een professionele speelster die toevallig hetzelfde vodje bezit (als ze het al niet hebben ingeruild voor dat van fucking Monaco), jij hebt de match niet zelf gewonnen.
Maar ALLE FLAMINGANTEN zijn idioot, je hoeft je daar nu niet voor te schamen en proberen er onderuit te kruipen.

Ben jij fier op Vlaanderen en zo ja, wat heb jij te maken met haar success ?
Oud 21 september 2005, 13:06   #12
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Hoezo gekronkel? Ik maak gewoon wat kanttekeningen - ik wil best geloven dat 80 % van de ondervraagden verklaarde fier te zijn om Belg te zijn.

Maar ok, als je graag klaarkomt op deze peiling is dat jouw goed recht.
Oud 21 september 2005, 13:07   #13
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Maar ALLE FLAMINGANTEN zijn idioot, je hoeft je daar nu niet voor te schamen en proberen er onderuit te kruipen.

Citaat:
Ben jij fier op Vlaanderen en zo ja, wat heb jij te maken met haar success ?
Ik ben niet persoonlijk fier op Vlaanderen. Maar ik ben toevallig wel Vlaming en ik vind dat ik mag opkomen voor wat ik rechtvaardig vind.
Oud 21 september 2005, 13:40   #14
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
haaaaa, wat een zalige stilte tussen al het communautair geweld in dit subforum ...

Aan Geertje:

Ja, 't zal dat wel zijn.

Weer eens geven de peilingen ons gelijk. Men kan er ook van uitgaan dat dit het percentage is dat België wil behouden. En dat is een bevestiging van vorige peilingen.[edit]
[size=1]After edit by Hans1 on 21-09-2005 at 14:43
Reason:

Citaat:

Aan Geertje:

Ja, 't zal dat wel zijn.

Weer eens geven de peilingen ons gelijk. Men kan er ook van uitgaan dat dit het percentage is dat België wil behouden. En dat is een bevestiging van vorige peilingen.[/size]

[size=1]After edit by Hans1 on 21-09-2005 at 14:41
Reason:

Citaat:

Aan Geertje:

Ja, 't zal dat wel zijn.

Weer eens geven de peilingen ons gelijk.[/size]

Citaat:
Ja, 't zal dat wel zijn.

Weer eens geven de peilingen ons gelijk.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Hans1 : 21 september 2005 om 13:43.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 13:48   #15
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:

Ik ben niet persoonlijk fier op Vlaanderen. Maar ik ben toevallig wel Vlaming en ik vind dat ik mag opkomen voor wat ik rechtvaardig vind.
Dus voel je je een fiere Vlaming maar geen Belg ?

Ik voel me een fiere Waalse Belg ?

Guess wie van ons twee het meeste koppijn heeft ?
Oud 21 september 2005, 14:48   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek

Er zijn evengoed enquetes die uitwijzen dat meer dan de helft zich "enkel Vlaming" of "vooral Vlaming" voelt. (de vier mogelijkheden waren: "ik voel mij...": "-enkel Vlaming", "-vooral Vlaming", "-vooral Belg" of "-enkel Belg"). Ik zou dus wat voorzichtig zijn met dit soort enquetes. Enquetes zijn niet de grote wijsheid.
Vooral als je allerlei onzinnige conclusies gaat trekken zoals Tarek hier doet: "aangezien slechts 17% van de Belgen zich inwoner voelt van zijn gewest, is 83% fier om Belg te zijn".

Zelf ben ik niet fier om Belg te zijn. Maar ik voel mij evenmin fier om Vlaming te zijn. Alsof Vlamingen beter zouden zijn dan anderen... Ik ben Vlaming, en het maakt mij niet uit of die nu beter zijn dan de Fransen, Duitsers of Bretoenen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 14:52   #17
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bizaar dat er nog geen reactie is van onze beminde "België-Barsters". Waarschijnlijk staan ze nog met hun bakkes vol tanden en zoeken ze verwoed naar een tegenzet, in de trend van "onderzoek door linkse rukkers" alleen maar bij "immigranten" e.d.
Wie is de eerste ?
Spijtig genoeg mochten de deelnemers hun antwoord niet funderen. Dan horen we immer steevast dingen als:
  • We zijn toch allemaal Belgen, hé!
  • We hebben het beste bier van de wereld!
  • Onze economie doet het toch het beste van allemaal! (De Vlaamse wel, ja...)
  • Het is hier toch goed leven? Ons onderwijs is het beste ter wereld. (ja inderdaad, het Vlaamse)
  • En nog veel meer zever.
Ik dacht trouwens dat belgicisten niet in peilingen geloofden?[edit]
[size=1]After edit by van Maerlant on 21-09-2005 at 15:53
Reason:

Citaat:
Wie is de eerste ?
Spijtig genoeg mochten de deelnemers hun antwoord niet funderen. Dan horen we immer steevast dingen als:
  • Het is hier toch goed leven? Ons onderwijs is het beste ter wereld. (ja inderdaad, het Vlaamse)
Ik dacht trouwens dat belgicisten niet in peilingen geloofden?[/size]

Citaat:
Wie is de eerste ?
[/size]
[/edit]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 21 september 2005 om 14:53.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 14:54   #18
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Aan Geertje:

Weer eens geven de peilingen ons gelijk. Men kan er ook van uitgaan dat dit het percentage is dat België wil behouden. En dat is een bevestiging van vorige peilingen.
Graag een link naar die voorgaande peilingen. U hebt het er veel over, maar we hebben ze nog steeds niet gezien?

Als iedereen uw mening deelt, waarom haalt u dan nog geen half procent? (en kom aub niet af met die 'mediaboycot' van u )
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 21 september 2005, 14:55   #19
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Ik wil niet dat België splitst. Maar om nu te zeggen : ik ben fier om Belg te zijn dat is toch wat te ver gezocht. Als ik ergens fier om ben is het om iets dat ik gepresteerd heb en niet om iets waar ik van geboorte in gebold ben.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 14:56   #20
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Wie is de eerste ?
De "België-Barsters" werken gedurende de dag. U niet?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be