Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2005, 11:40   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Wat vinden onze kranten over de eindeloopbaanproblematiek en de vakbonden?...

Wat vinden de kranten zoal over onze vakbonden... U kent ze wel... die organisaties die weten wat goed is voor het land, zijn bevolking en de... arrebeiders...

Hier het opiniestuk van Paul Geudens uit de GVA:
Citaat:
[size=4]Cowboy-democratie[/size]

Als ik Guy Verhofstadt was, zou ik tegen de vakbonden zeggen: "Ge hoeft niet meer naar de onderhandelingen te komen." Het klinkt hard, het is een gechargeerde boutade, het is irrealistisch en je komt er geen stap mee vooruit. Ik weet het. Maar de onderhandelingsmethoden die de vakbonden gebruiken, lijken ook nergens op.

U weet waarover het gaat. De regering heeft woensdag aan de sociale partners een oriëntatienota overhandigd over de eindeloopbaanproblematiek en de financiering van de sociale zekerheid. Bedoeling is dat het kabinet volgende week een debat organiseert met werkgevers en werknemers.

Nu mag je van die nota denken wat je wilt, je mag hem waardeloos vinden, te vaag of juist te gedetailleerd, iedereen heeft recht op zijn mening. Ook de vakbonden hebben dat. Voorál de vakbonden. Zij hebben een eigen, specifieke rol te spelen in de verdediging van de werknemerswereld. Ze moeten zich weren. Geen mens, zeker ik niet, die daaraan twijfelt.

Ik heb ook begrip voor wat Luc Cortebeeck van het ACV gisteren zei: "Wat in die nota staat over de herstructurering van de ondernemingen, zint ons niet. De werknemers worden geculpabiliseerd, terwijl ze slachtoffers zijn." Ik kan daar voor een groot stuk in komen. Voor andere standpunten is dat veel minder het geval, maar nogmaals, iedereen mag over deze problematiek denken wat hij of zij wil. Laat dat duidelijk zijn.

Wat ik echter helemaal n�*ét begrijp, is dat je als vakbond zegt: "We gaan naar onderhandelingen, maar als we niet vlug toegevingen krijgen, roepen we onmiddellijk een 24-urenstaking uit." Dat is geen beschaafde, democratische manier van handelen. Dat is pure chantage. Onmiddellijk naar het zwaarste wapen grijpen. Normaal bouwt een sociale actie zichzelf op. Eerst wat informeren, dan wat ludieke acties, later misschien een betoging, en in het uiterste geval een staking. Maar niet hier dus. "Als we geen gelijk krijgen, leggen we het blok erop." Dat is cowboy-democratie. Het wilde Westen. De wet van de sterkste. Tussen haakjes: wedden dat zo'n staking op een vrijdag zal vallen? Kwestie van een verlengd weekend mee te pikken...

Zouden de vakbonden, het ABVV op kop, er stil bij staan welke schade zij met een algemene 24-urenstaking de economie van het land toebrengen? Een economie die het al niet schitterend doet? Wat trachten zij daar overigens mee te bereiken? De regering en de patroons schrik aanjagen voor wat er zal komen indien het debat een richting uit gaat die de vakbonden niet zint? Of is het een signaal naar de achterban? In de zin van: kijk eens hoe duur wij onze huid gaan verkopen? Wat het ook is, wat ook de diepere beweegredenen zijn, we kunnen er geen begrip voor opbrengen.

En als het toch moet, dan stellen wij voor dat de vakbondstoplui van de extra vrije dag gebruikmaken om een studiereisje naar India of China te ondernemen. Dan kunnen ze zélf vaststellen welke gevaren onze economie én ons sociaal systeem bedreigen. Het is niet omdat je van de vakbond bent, dat het je verboden is op een iets langere termijn te denken.
http://www.gva.be/nieuwsxtra/opinie/opinie1/
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 11:49   #2
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Wat vinden de kranten zoal over onze vakbonden... U kent ze wel... die organisaties die weten wat goed is voor het land, zijn bevolking en de... arrebeiders...

Hier het opiniestuk van Paul Geudens uit de GVA:
Wat wil paul Geudens nu ons leren?

Dat wij plat op de buik moeten gaan voor de regering en ja knikken?

Trouwens vind u niet dat de vakbonden hier een klein beetje gelijk hebben

het zijn trouwens wel de patrons die het eerst en het hardst roepen om brugpensioen als het wat moeilijker gaat in hun bedrijf en mensen moeten afdanken
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 12:03   #3
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard De Standaard

Citaat:
[size=4]Desnoods met confrontatie[/size]
Door Guy Tegenbos

Niemand vertelde de waarheid over de toekomst van de verzorgingsstaat
De vakbonden gaan onderhandelen met de regering over haar supersofte langer-werkennota, maar hun antwoord is eigenlijk neen. Het ACV laat nog een gaatje, maar eigenlijk is het antwoord bij alle vakbonden neen.

Mocht men van hen wel iets anders verwachten? Wat is de rol van een vakbond? Aan de kant staan en hard roepen elke keer als een verworven recht van de werknemers bedreigd wordt, en intussen opletten dat de concurrerende vakbond dat niet beter doet? Als dat hun rol is, hebben ze die goed gespeeld.

In het Belgisch systeem kregen ze een ruimere rol. Ze mogen mee aan het stuur zitten, maar dan moeten ze mee verantwoordelijkheid dragen voor het geheel, en mee de keuzes maken voor de toekomst. In het dossier van het loopbaaneinde en van de toekomst van de verzorgingsstaat, hebben ze die rol niet gespeeld.

Jarenlang al wiegen ze hun achterban daarover in slaap.
  • De stijgende loonkosten? Dat is zo erg niet!
  • De vergrijzing? We hebben ooit erger meegemaakt!
  • De onbetaalbaarheid van de pensioenen? Dat waren provocaties van de werkgevers die de sociale afbraak op het oog hadden.
  • De brugpensioenen werden met hand en tand verdedigd alsof er geen vuiltje aan de lucht was.
Het was niet realistisch te hopen dat ze het geweer meteen van schouder zouden veranderen door de langer-werkennota van de regering.

Daaraan moet eerlijkheidshalve toegevoegd worden dat de politiek ook niet het voorbeeld heeft gegeven in dit dossier. Aan de burgers de waarheid vertellen over de toekomst van onze verzorgingsstaat? Daar blonk ze de jongste jaren niet in uit. De VLD slikt nog altijd twee keer voor ze daarover begint: ze zit nog met de kater van 1995, toen ze voor vier jaar naar de oppositie verwezen werd nadat ze een verkiezingscampagne voerde met affiches die voorspelden dat de pensioenen tot aalmoezen zouden gereduceerd worden. Het volk was daartegen en koos toen voor de SP.A van Louis Tobback die zei op te komen voor het behoud van ,,uw sociale zekerheid'', wat dit ook mocht betekenen.

In die SP.A mochten Frank Vandenbroucke en Johan Vande Lanotte de jongste tijd af en toe weleens zeggen dat er een probleem was, maar niet te vaak. De partijlijn was dat je de mensen niet ongerust moest maken, integendeel.

Een enquête van de verzekeraar Swiss Life van begin dit jaar leerde dat de mensen niet zo dom zijn. De gemiddelde werkende Belg hoopt vandaag dat hij op zijn 59ste met pensioen mag en denkt dat dat pas op zijn 62ste zal kunnen. Dat is op een aanzienlijk oudere leeftijd dan in enquêtes van enkele jaren geleden. De burger is dus niet zo onrealistisch. Hij mist alleen de leiders die hem de waarheid durven te zeggen en de noodzakelijke keuzen durven te maken.

Als de vakbonden hun ruime rol niet willen spelen en niet willen praten over langer werken, dan moeten regering en parlement hun verantwoordelijkheid opnemen, ook als dit leidt tot een hete herfst.

De langer-werkennota die de regering woensdag goedkeurde, gaat lang niet ver genoeg over het loopbaaneinde. Ze bevat zelfs gevaarlijke bepalingen. Ze bevat een toezegging voor de verhoging van de uitkeringen na 2008 zonder dat er daarvoor geld is. Maar als dat het maximum is waarover de regering-Verhofstadt het eens raakt, moet dat doorgevoerd worden. Wat daarin voorgesteld wordt is niet goed, maar het is minder erg dan helemaal niets doen.
http://www.standaard.be/standpunt/commentaar/
En de vakbonden... Zij strijken hun plastiekzakken glad...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 12:06   #4
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht net dat het de kranten en zéker de hoofdredacteuren waren die weten wat goed is voor het land. Ik vind het overigens vreemd dat onze rechtse vrienden dag in dag uit ons vertellen hoe links de media in Vlaanderen wel niet is, waarna diezelfden (terecht overigens) opmerken dat iedere gazet en iedere commentaarstuk in Vlaanderen de georganiseerde arbeidersbeweging en hun leiders afbreekt. Geld 'links' en geld rechts vinden elkaar wel als het moet.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by solidarnosc on 24-09-2005 at 13:06
Reason:
--------------------------------

Ik dacht net dat het de kranten en zéker de hoofdredacteuren waren die weten wat goed is voor het land. Ik vind het overigens vreemd dat onze rechtse vrienden dag in dag uit ons vertellen hoe links de media in Vlaanderen wel niet is, waarna diezelfden (terecht overigens) opmerken dat iedere gazet en iedere commentaarstuk in Vlaanderen de georganiseerde arbeidersbeweging en hun leiders afbreekt. Geld 'links' en geld rechts vinden elkaar wel als het moet.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Ik dacht net dat het de kranten en zéker de hoofdredacteuren waren die weten wat goed is voor het land. Ik vind het overigens vreemd dat onze rechtse vrienden dag in dag uit ons vertellen hoe links de media in Vlaanderen wel niet is, waarna diezelfden (terecht overigens) opmerken dat iedere gazet en iedere commentaarstuk de georganiseerde arbeidersbeweging en hun leiders afbreekt. Geld 'links' en geld rechts vinden elkaar wel als het moet.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 24 september 2005 om 12:06.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 12:14   #5
Gertj3
Minister

Standaard

Eigenlijk zou ik eens willen weten wat de meerderheid van de belgen vind van brugpensioen of ze moeten afgeschafd worden of niet zijn daar al peilingen of zo rond geweest?
Oud 24 september 2005, 13:51   #6
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Eigenlijk zou ik eens willen weten wat de meerderheid van de belgen vind van brugpensioen of ze moeten afgeschafd worden of niet zijn daar al peilingen of zo rond geweest?
Volgens mij is dat helemaal de discussie niet. De vraag is of mensen vandaag de dag aan hun 50ste nog een toekomst hebben op de Belgische arbeidsmarkt. Daar zouden ze beter iets aan doen en dan is ook heel de discussie over het brugpensioen helemaal niet nodig. Al die politici die nu pleiten voor de afschaffing van dat brugpensioen zullen de eersten zijn om voor die maatregel te pleiten als er in hun kiesdistrict een grote sluiting of herstructurering is.
Oud 24 september 2005, 14:16   #7
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat de meerderheid vindt van brugpensioen doet TOTAAL niets terzake. Afschaffen die handel.

Ten andere: wat ik eigenlijk wel eens zou willen weten wat de meerderheid van de belgen vindt van de wet van de zwaartekracht, of ze afgeschaft moet worden of niet. Zijn daar al peilingen of zo rond geweest?[edit]
[size=1]After edit by cashflow on 24-09-2005 at 15:18
Reason:

Citaat:
Wat de meerderheid vindt van brugpensioen doet TOTAAL niets terzake. Afschaffen die handel.

Ten andere: wat ik eigenlijk wel eens zou willen weten wat de meerderheid van de belgen vindt van de wet van de zwaartekracht, of ze afgeschaft moet worden of niet. Zijn daar al peilingen of zo rond geweest?[/size]

Citaat:

bij de weg: wat ik eigenlijk wel eens zou willen weten wat de meerderheid van de belgen vindt van de wet van de zwaartekracht, of ze afgeschaft moet worden of niet. Zijn daar al peilingen of zo rond geweest?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door cashflow : 24 september 2005 om 14:18.
cashflow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 14:20   #8
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cashflow

Ten andere: wat ik eigenlijk wel eens zou willen weten wat de meerderheid van de belgen vindt van de wet van de zwaartekracht, of ze afgeschaft moet worden of niet. Zijn daar al peilingen of zo rond geweest?
En dan? Het brugpensioen is afgeschaft. Het enigste wat je daarmee doet is mensen van de ene uitkeringsinstelling naar de andere uitkeringsinstelling sturen.
Oud 24 september 2005, 14:21   #9
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
En dan? Het brugpensioen is afgeschaft. Het enigste wat je daarmee doet is mensen van de ene uitkeringsinstelling naar de andere uitkeringsinstelling sturen.
Hoezo? waar heb ik geschreven dat ze naar een andere uitkeringsinstelling gestuurd moeten worden?

Hallo?[edit]
[size=1]After edit by cashflow on 24-09-2005 at 15:21
Reason:

Citaat:
Hoezo? waar heb ik geschreven dat ze naar een andere uitkeringsinstelling gestuurd moeten worden?

Hallo?[/size]

Citaat:
Hoezo? waar heb ik geschreven dat ze naar een andere uitkeringsinstelling gestuurd moeten worden?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door cashflow : 24 september 2005 om 14:21.
Oud 24 september 2005, 14:39   #10
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hallo?
Ok, laat maar.
Oud 24 september 2005, 20:33   #11
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:

Ten andere: wat ik eigenlijk wel eens zou willen weten wat de meerderheid van de belgen vindt van de wet van de zwaartekracht, of ze afgeschaft moet worden of niet. Zijn daar al peilingen of zo rond geweest?
Dat soort antwoorden had ik al verwacht van u
Oud 24 september 2005, 21:09   #12
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een enquête van de verzekeraar Swiss Life van begin dit jaar leerde dat de mensen niet zo dom zijn. De gemiddelde werkende Belg hoopt vandaag dat hij op zijn 59ste met pensioen mag en denkt dat dat pas op zijn 62ste zal kunnen. Dat is op een aanzienlijk oudere leeftijd dan in enquêtes van enkele jaren geleden. De burger is dus niet zo onrealistisch. Hij mist alleen de leiders die hem de waarheid durven te zeggen en de noodzakelijke keuzen durven te maken.
Het spreekwoord zegt 'Eerlijk duurt het langst' en we zien nu waarom... .
Oud 24 september 2005, 21:11   #13
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Niet helemaal afschaffen, wel houden als het ALLERLAATSTE middel, dus niet zoals het vandaag -op courante wijze- wordt gebruikt. Trouwens, ik heb de indruk dat mensen niet graag werken. Zou men zich daar eens niet beter op toespitsen?
Oud 24 september 2005, 21:12   #14
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Niet helemaal afschaffen, wel houden als het ALLERLAATSTE middel,
Zeg dat ook eens tegen de patrons
Oud 24 september 2005, 21:14   #15
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zeg dat ook eens tegen de patrons
Ik heb een zegen gevonden door Bestuurskunde te gaan volgen blijkbaar
Ik verlekker me nu al op de discussies over dit soort onderwerpen
Oud 25 september 2005, 14:43   #16
Gertj3
Minister

Standaard hln

Ben eens benieuwd of ze er gaan uitgeraken dinsdag!!

Citaat:
Water tussen werkgevers en werknemers blijft diep in eindeloopbaandebat

De sociale partners zitten dinsdag met de regering aan tafel om te zoeken naar maatregelen om mensen langer aan het werk te houden en de sociale zekerheid veilig te stellen. Het water tussen werkgevers en werknemers is nog altijd diep, zo bleek zondag tijdens een debat in de Zevende Dag op Eén. De vakbonden, het ABVV op kop, houden de ruimte voor onderhandelingen krap, wat voor de werkgevers al een reden is om "de boeken dicht te doen".

Dreigen met staking
Het ABVV wil niet raken aan het brugpensioen en wil ook niet dat werknemers die het slachtoffer worden van een herstructurering daarvoor gestraft worden. Xavier Verboven wil een aanmoedigingsbeleid en geen sancties. De vakbond dreigt met een algemene staking als het geen antwoorden krijgt op een aantal vragen. Het ACV geeft voorrang aan het overleg, maar vraagt, aldus Luc Cortebeeck, meer tijd. De christelijke vakbond wil ook weten wat de verantwoordelijkheid van de werkgevers wordt bij herstructureringen en hekelt het feit dat bedrijven te weinig in vorming investeren.

"Er is te veel gepamperd"
De werkgevers zeggen dat het hoog tijd is om knopen door te hakken en vinden wel dat er een stok achter de deur moet komen om meer mensen aan het werk te houden of te krijgen. "De laatste twee decennia is er te veel gepamperd", zegt Karel Van Eetvelt van UNIZO. De werkgeversorganisaties vinden de dreigende toon van de vakbonden geen goede zaak. "Als ik hoor wat er allemaal niet kan, dan kunnen we beter meteen de boeken toe doen," aldus Pieter Timmermans van het VBO.

CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen herhaalde in de Zevende Dag dat zijn partij voorstander is van meer socio-economische bevoegdheden voor de regio's
Oud 25 september 2005, 14:55   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Die vakbonden zijn niet dom.
Zij weten goed genoeg dat het Di Pupo is die het voor het zeggen heeft. En dus ligt het voor de hand: hard roepen om nog wat meer gelijk te krijgen.

De oplossing: bevoegdheden voor werk overhevelen naar de gemeenschappen. Want iedere Vlaming, zelfs vakbondslid, weet en denkt hetzelfde:
als ik op 50 jarige leeftijd kan gaan rentenieren met een mooie bruguitkering, dan zou ik wel zot moeten zijn om het niet te doen ... terwijl met een gewone werkloosheidsvergoeding, ik zal nog eens mijn best moeten doen
terwijl ik goed genoeg weet dat dat niet kan blijven duren ... maar mocht ik de laatste zijn die ervan kan genieten, hé, waarom niet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 16:51   #18
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat soort antwoorden had ik al verwacht van u
He dat is toeval
Oud 25 september 2005, 17:28   #19
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Is wat de werknemers denken niet belangrijker dan wat enkele hoofdredacteurs schrijven?? vreemd...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2005, 17:40   #20
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

voicelesscharlie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar voicelesscharlie
Standaard

Citaat:

Ben eens benieuwd of ze er gaan uitgeraken dinsdag!!
Ik denk het niet.
Ze zullen vooruitschuiven weer vooruitschuiven behalve enkele oplosingen in de marge mss.
Ik hoor hun pers medeling al:"Tegen het jaar 2012 moet....."
http://www.youtube.com/watch?v=lgh6w...eature=related
voicelesscharlie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be