Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2005, 19:30   #1
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard Brussel/Limburg onafhankelijk: objectieve redenering of anti-Vlaamse propaganda?

In de topic over de 'Limburgse onafhankelijkheid' is mij weer hetzelfe opgevallen als in de topics over Brussel tegen Vlaanderen die hier ook al meermaals geopend zijn geweest.

Enerzijds was de tegenpartij wel gekant tegen een Vlaamse onafhankelijkheid en willen ze per sé België, liefst nog unitair, behouden.
Anderzijds willen ze niet bij Vlaanderen horen en willen ze hun eigen stad/regio onafhankelijk zien als Vlaanderen onafhankelijk zou worden.

Hoe valt dat te rijmen? Conclusie is dat hun argumenten niet gebaseerd zijn op objectieve redeneringen, maar puur als haat tegen alles wat Vlaams(-nationaal) is, vaak ingegeven door tegenstellingen tussen links en rechts. Door het VB heeft het Vlaams-nationalisme immers een rechtse tint gekregen en dat kunnen links geaarde mensen niet hebben waardoor ze dus gewoon anti-Vlaams worden en over de onafhankelijkheid van hun eigen regio beginnen te brallen, hoe onlogisch en tegenstrijdig dat ook is.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 00:31   #2
camaris
Schepen

Standaard

prachtig verwoord!
camaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 07:43   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Beste, uw onderschrift maakt me misselijk.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 09:24   #4
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ongelooflijk hoe de waarheid kwetst.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 09:38   #5
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De waarheid kwetst jongen.
Oud 10 januari 2005, 09:47   #6
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Conclusie is dat hun argumenten niet gebaseerd zijn op objectieve redeneringen, maar puur als haat tegen alles wat Vlaams(-nationaal) is, vaak ingegeven door tegenstellingen tussen links en rechts. Door het VB heeft het Vlaams-nationalisme immers een rechtse tint gekregen en dat kunnen links geaarde mensen niet hebben waardoor ze dus gewoon anti-Vlaams worden en over de onafhankelijkheid van hun eigen regio beginnen te brallen, hoe onlogisch en tegenstrijdig dat ook is.
Ik kan je garanderen dat het geen waarheid is. Dus van het spreekwoordelijke 'De waarheid kwetst' is hier zeker geen sprake. Onze roep hoeft zelfs niet eens zo uitzonderlijk te zijn. Heeft Canada in de tijd ook niet voor de bezetter uit de oude wereld gekozen, boven de USA ? Ik merk trouwens heel wat begrip van andere Limburgers hier. Dus zo onrealistisch is dat allemaal niet. Jullie doen natuurlijk niet liever dan ons in het hoekje van de Belgicisten te drammen. Maar als het jullie gerust kan stellen: zolang de Limburgers zelf geen concrete, politieke denktank hebben, zal ik zeker tegen Vlaanderen blijven stemmen. De manier waarop jullie rekening houden met Limburg in jullie Vlaanderen vind ik gewoon schrijnend. Das Heißt: B.U.B. !!!

Laatst gewijzigd door Wanne : 10 januari 2005 om 10:14.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 12:53   #7
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
De manier waarop jullie rekening houden met Limburg in jullie Vlaanderen vind ik gewoon schrijnend. Das Heißt: B.U.B. !!!
Maar BUB en Limburg onafhankelijk gaat wel niet samen hé?
(Als limburger nog niet gemerkt misschien?)
Oud 10 januari 2005, 12:57   #8
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wij willen geen onafhankelijkheid van Limburg, maar de separatistische theorietjes van de flaminganten zijn ook toe te passen op hun eigen Vlaanderen, wat de achterlijkheid ervan aantoont.
De BUB is de enige partij die rekening houdt met provinciale identiteiten en gevoeligheden, die door Jacobijns Vlaanderen onder de mat geveegd worden. Daarom is BUB de enige aanvaardbare keuze voor mensen die trots zijn op hun provinciale eigenheid. WIJ GARANDEREN: Stop aan de Vlaamse betutteling! Decentralisatie van de uitvoerende bevoegdheden naar de provincies toe!

Laatst gewijzigd door Patriot! : 10 januari 2005 om 12:58.
Oud 10 januari 2005, 13:03   #9
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij willen geen onafhankelijkheid van Limburg, maar de separatistische theorietjes van de flaminganten zijn ook toe te passen op hun eigen Vlaanderen, wat de achterlijkheid ervan aantoont.
De BUB is de enige partij die rekening houdt met provinciale identiteiten en gevoeligheden, die door Jacobijns Vlaanderen onder de mat geveegd worden. Daarom is BUB de enige aanvaardbare keuze voor mensen die trots zijn op hun provinciale eigenheid. WIJ GARANDEREN: Stop aan de Vlaamse betutteling! Decentralisatie van de uitvoerende bevoegdheden naar de provincies toe!
Jullie willen geen onafhankelijkheid van Limburg, maar Wanne wel. Of begreep je dit ook al niet?
Oud 10 januari 2005, 13:25   #10
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
Belgie is altijd een mooi voorbeeld geweest van hoe verschillende volkeren perfect konden samenleven. Als jullie daar een eind aan willen maken, trek de lijn dan maar ineens door naar Limburg, ipv van ons aan jullie nieuw gevestigde politieke correctheid te onderwerpen.
Oud 10 januari 2005, 13:29   #11
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
Je ontwijkt precies mijn reactie.
Oud 10 januari 2005, 13:30   #12
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je ontwijkt precies mijn reactie.
En jij hebt mijn bovenstaande reactie precies ook niet zo goed begrepen. De B.U.B. heeft Limburg meer te bieden als jullie. Jullie willen onze provincie verdorie afschaffen. Ik stel jullie voor met dat idee de voorpagina van Het Belang Van Limburg te sieren. Dat zou lachen zijn.

Laatst gewijzigd door Wanne : 10 januari 2005 om 13:32.
Oud 10 januari 2005, 13:30   #13
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Tuurlijk willen jullie geen onafhankelijk Limburg, dat heb ik ook nooit gezegd.
Echter, mensen zoals Wanne (mbt Limburg) of gm10 (mbt Brussel) hebben het altijd over het feit dat ze België zo graag mogelijk behouden. Als wij dan vinden dat Vlaanderen onafhankelijk moet, komen ze plots of dat hun eigen regio, hetzij Limburg, hetzij Brussel onafhankelijk moet en dat is hypocriet. Ofwel kies je voor (het unitaire) België, ofwel voor onafhankelijkheid. Het feit dat ze kiezen een deel te zijn van België, maar niet van het veel welvarende onafhankelijke Vlaanderen toont aan dat hun mening niet gefundeerd is, maar louter gebaseerd op anti-Vlaamse gevoelens, vaak gevoed vanuit de links/rechts-tegenstelling. Omdat het VB voor Vlaanderen is en rechts heet te zijn, zijn zij a priori al tegen Vlaanderen omdat ze niet met het VB geassocieerd willen worden...

Citaat:
Zever in pakskes. Buiten enkele futtiliteiten links en rechts is het provinciale niveau compleet overbodig en dus véél te kostelijk. Als je alles in Vlaanderen op twee niveau's brengt, hetzij het nationale niveau en het gemeentelijke niveau werkt men gewoon efficiënter. Niemand belet een Limburger zich nog steeds een Limburger te voelen, of een Antwerpenaar een Antwerpenaar, etc etc etc...

Laatst gewijzigd door Vlaanderen_onafhankelijk : 10 januari 2005 om 13:48.
Oud 10 januari 2005, 13:31   #14
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Echter, mensen zoals Wanne (mbt Limburg) of gm10 (mbt Brussel) hebben het altijd over het feit dat ze België zo graag mogelijk behouden. Als wij dan vinden dat Vlaanderen onafhankelijk moet, komen ze plots of dat hun eigen regio, hetzij Limburg, hetzij Brussel onafhankelijk moet en dat is hypocriet. Ofwel kies je voor (het unitaire) België, ofwel voor onafhankelijkheid. Het feit dat ze kiezen een deel te zijn van België, maar niet van het veel welvarende onafhankelijke Vlaanderen toont aan dat hun mening niet gefundeerd is, maar louter gebaseerd op anti-Vlaamse gevoelens, vaak gevoed vanuit de links/rechts-tegenstelling. Omdat het VB voor Vlaanderen is en rechts heet te zijn, zijn zij a priori al tegen Vlaanderen omdat ze niet met het VB geassocieerd willen worden...

[/quote]De BUB is de enige partij die rekening houdt met provinciale identiteiten en gevoeligheden, die door Jacobijns Vlaanderen onder de mat geveegd worden. Daarom is BUB de enige aanvaardbare keuze voor mensen die trots zijn op hun provinciale eigenheid. WIJ GARANDEREN: Stop aan de Vlaamse betutteling! Decentralisatie van de uitvoerende bevoegdheden naar de provincies toe![/quote]Zever in pakskes. Buiten enkele futiliteiten links en rechts is het provinciale niveau compleet overbodig en dus véél te kostelijk. Als je alles in Vlaanderen op twee niveau's brengt, hetzij het nationale niveau en het gemeentelijke niveau werkt men gewoon efficiënter. Niemand belet een Limburger zich nog steeds een Limburger te voelen, of een Antwerpenaar een Antwerpenaar, etc etc etc...
Oud 10 januari 2005, 13:32   #15
Pieter de Coninck
Banneling

Standaard

Citaat:
En jij hebt mijn bovenstaande reactie precies ook niet zo goed begrepen.
???????????????????????????????
Oud 10 januari 2005, 13:34   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jullie willen geen onafhankelijkheid van Limburg, maar Wanne wel.
Toch niet. Waar heb jij leren lezen?
Oud 10 januari 2005, 13:35   #17
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Waarom? Het is gewoon de waarheid...

Ik heb niets tegen de financiële steun aan ZO-Azië, als je dat wil insinueren. Meer nog, als die 11,3 miljard éénmalig naar ZO-Azië zou vloeien, zou ik er geen probleem mee hebben.

Echter kaart ik wel de onevenredig grote transfers naar Wallonië die de Vlaming elk jaar moet ophoesten en dat enkel en alleen om een compleet vastgelopen en overbodig land te behouden.

Wat zijn trouwens de bijdrages vanuit Wallonië? Zelfs als ze iets gestort hebben, is het eingelijk Vlaams geld. Behalve wat de Waalse burgers hebben betaald en een deel van de bijdragen van de federale regering, komt alles dus eigenlijk uit Vlaanderen, aangezien de Waalse regeringen leven van de Vlaamse transfers...
Oud 10 januari 2005, 13:35   #18
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ongetwijfeld de VB-cursus "Ik lees alleen wat ik wil lezen, al de rest is PS-AEL-royalistische-belgicistische-franskiljonse propaganda!"
Oud 10 januari 2005, 13:37   #19
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Dat is noch hypocriet, noch complex. Ik voel me Belg, maar als dat bepaalde groeperingen zoveel steun verzamelen dat dergelijke nationaliteit niet meer toegelaten is, dan wil ik de Brussel nationaliteit. Dat heeft niks met haat voor Vlaanderen te maken, dat is simpelweg een antwoord op de vraag "met wie identificeer je je het meest"? Voor mij is dit op (1) Belgie en op (2) Brussel. Daarna heb je (3) Europeaan en (4) Westvlaming. Tuurlijk ben ik ook Vlaming, maar dat is niet iets waar ik een sterke identieit aan over hou of zou willen aan overhouden. Merk op dat ik me bv geen Brit voel, en dat dit evenmin wil zeggen dat ik alles wat Brits is haat.
Oud 10 januari 2005, 13:41   #20
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Onze roep hoeft zelfs niet eens zo uitzonderlijk te zijn.
Excuseer? JOUW roep... Nog nooit heb ik in HBvL een artikel of lezersbrief zien staan waarin men oproept tot Limburgse onafhankelijkheid, laat staan dat er een brede basis is die zoiets wenst...
Citaat:
Ik merk trouwens heel wat begrip van andere Limburgers hier. Dus zo onrealistisch is dat allemaal niet. Jullie doen natuurlijk niet liever dan ons in het hoekje van de Belgicisten te drammen.
En wat ben ik dan? Ook een Limburger... Als je al begrip krijgt van andere Limburgers is dat louter vanuit emotionele basis, en niet vanuit rationele economische en sociale argumenten die je doen concluderen dat een onafhankelijk Limburg prietpraat is...
Citaat:
De manier waarop jullie rekening houden met Limburg in jullie Vlaanderen vind ik gewoon schrijnend. Das Heißt: B.U.B. !!!
Al goed dat België zoveel rekening heeft gehouden met Limburg. Al goed dat Limburg zulke schitterende spoorontsluiting heeft, dat de provincie zo economisch sterk staat...

Als je alleen al kijkt wat de buurtspoorwegen hier vroeger allemaal uitvraten en je kijkt naar wat de Lijn gerealiseerd heeft, dan vraag ik me af hoe je in godsnaam nog eerlijk voor België kan stemmen. Trouwens, waar gingen de mijnen het eerste dicht en waar bleven ze het langste lopen?

Denk maar eens na. Nu denk eens twee minuten na... Met een onafhankelijk VLaanderen kan je bijvoorbeeld de loonlasten al gevoelig laten dalen en laat net dat nu een reden zijn voor de vele arbeidsintensieve bedrijven om Limburg te verlaten...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be