![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Schepen
|
![]() De laatste tijd hoor ik regelmatig dat de grootschalige kippenfarms de oorzaak zouden zijn van de verspreiding van vogelgriep.
Dat is niet waar, want de verpreiding blijkt zich te voltrekken via families die de kinderen met de huiskip laten spelen, en via trekvogels. Bovendien : de vorige vogelgriep-pandemie (miljoenen menselijke doden) deed zich voor in 1918, toen de moderne kippenfarms nog niet bestonden. Ik vind het op zichzelf legitiem dat dierenbeschermers zich keren tegen de bio-industrie, maar ze verliezen hun geloofwaardigheid als ze de bio-industrie lukraak en onterecht van allerlei problemen beschuldigen. Eerder deed Greenpeace iets dergelijks, namelijk toen ze een Shell-boycott organiseerden vanwege de Brent Spar. Het actiewezen dient zich te realiseren dat men geen propaganda moet bedrijven, als men steun van de bevolking wenst te behouden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Bron? Want het is idd een compleet waardeloze bewering en ik vraag me af welke media dit durven te beweren.
Laatst gewijzigd door Brandaan : 18 januari 2006 om 13:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() de "kippenfarms" zijn potentiaal desastreus. Omdat, ALS er een kip besmet raakt, is binnen de dag heel uw "kippenfarm" besmet.
Gelukkig is dat niet zo evident. T'is nie alsof er rap effe een besmette vogel een opgehokte kippenfarm kan binnenraken. Daar worden maatregelen tegen genomen. Bij mensen die een paar kippen thuis houden is dat niet zo. Kzie een gewoon gezinnetje ook geen ophokking doen (tenzij ze in huis te nemen) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Burger
|
![]() De pandemie van 1918 was geen vogelgriep maar Spaanse griep. De oorsprong is tot op heden onbekend.
In tegenstelling tot wat die activisten zouden willen is het juist de kleine handelaar die verantwoordelijk is voor de ernstige evolutie van H5N1 RK7. Laat mij dit uitleggen: Griep is voor de meeste mensen niet dodelijk omdat er al een zekere weerstand is. Virussen evolueren echter maar meestal niet zodanig dat wij er compleet weerloos tegen zijn. Het is bekend dat indien iemand besmet raakt met 2 griepvirussen er een soort combinatie virus kan ontstaan. Neem nu bijvoorbeeld een griepvirus van vogels dat een kleine kans geeft op besmetting bij de mens; indien dit samen een besmetting geeft bij iemand die op dat moment al een menselijk griepvirus heeft, combineren die tot een virus dat gevaarlijk is voor de mens, van vogel op mens kan worden overgedragen en zo kan worden verspreid. Een latere stap is dat er nog een recombinante vorm die van mens op mens kan overgaan. Tegen dit soort virus hebben wij nog géén efficiënte afweer. Het lichaam gaat wel reageren, maar onefficiënt waardoor het immuunsysteem zoveel schade gaat aanrichten dat het de oorzaak wordt van het sterven; vandaar dat het grootste sterftepercentage bij jongvolwassenen gaat zijn (sterker immuunafweer) Dit soort mutatie vereist een min of meer continu contact tussen mens en vogel opdat er voldoende statistische kansen zouden zijn tot een dubbele virusbesmetting. Dit vind je niet bij grote kwekerijen waar werknemers thuis blijven bij griep en hygiëne min of meer wordt gerespecteerd, je vind dit in dorpen waar de mensen tussen de kippen leven. Welk groot bedrijf gaat zijn kippen kopen op de Indonesische markt? Verspreiding gebeurt vandaag de dag door trekvogels en waarschijnlijk, maar hopelijk niet, binnenkort van mens tot mens. Tot zover de les virologie en deze topic ook denk ik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Het lijkt me ook onmogelijk dat de grote kippenfarms hiervoor in staat zijn, hoewel ik niet zeg dat ik een voorstander van dit soort praktijken ben, ... ik zie nl. nog niet direct een kip (ontsnapt uit zo'n farm, eventueel met hok en al) het Oeralgebergte overvliegen...
Wie ik het virus wel zie verspreiden zijn trekvogels, toevallig daarvoor neergestreken in een gebied waar de ziekte heerste, -en dit eerder bij paritculieren met enkele kippen achterin dan bij mensen met een kippenfarm-, op pluimveemarkten, en natuurlijk ook de ijzeren vogels boeing en airbus ... Ik heb wel een vraagje voor de kenners. Momenteel is de doodsoorzaak bij een besmetting met dit virus een overreactie van het immuumsysteem zoals hierboven al ongeveer geschreven. Het reageert nl zo hevig en begint witte bloedcellen en cytokinen te produceren, dat je longen vollopen ... Maar weet er iemand iets dat je kan doen opdat je afweersysteem niet in alle hevigheid (die fatale gevolgen heeft) op het virus reageert? En is het dan nog wel goed om een sterk afweersysteem te hebben? ![]() Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 januari 2006 om 14:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
![]() Dus je kan iets doen hé, wordt holebi.
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Echter, stel, dat men uw afweersysteem minder reactief kon maken, uw vogelgriep zal nooit overgaan.. Onafgezien van het feit dat je dan fameus vatbaar wordt voor allerlei (zelfs veel gevaarlijkere & ironisch genoeg hééél courante, bepaalde streptococken bijvoorbeeld) bacterieën die geen minuut zouden overleven in normale omstandigheden. (antibiotica zijn nutteloos. Eventueel zijn er wel bepaalde middelen die specifiek het virus remmen op bepaalde vlakken (enzo eventueel het laat uitsterven), maar uiteindelijk, men staat er vrij machteloos tegenover.)
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 18 januari 2006 om 14:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Nu, dit lijkt mij propaganda. De dierenbeschermers pleiten al langer (grotendeels terecht overigens) tegen de bio-industrie, maar nu gebruiken ze onjuiste argumenten. En dat is gevaarlijk, want zodra de mensen door die propaganda heenprikken, zullen ze ook de doelstelling zelf niet meer ondersteunen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Schepen
|
![]() Volgens mij was de Spaanse Griep wel degelijk een mutatie van een vogelgriep-virus, dat zich zodanig had geevolueerd, dat het zich ook van mens naar mens kon verspreiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
![]() Om een mening te hebben over de zon, hoef je geen kernfysicus te zijn. Als 9 op 10 zeggen dat die blauw is, wie is dan ene kernfysicus onder hen om het tegendeel te beweren (en te staven)?
![]() |
![]() |
#11 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Burger
|
![]() Het kan best zijn dat Spaanse griep van vogels kwam, we weten het gewoon niet.
Citaat:
Virussen gebruiken cellen om zich vermenigvuldigen, dus worden ook die cellen aangevallen die virussen "verstoppen" (maak hier nu aub geen vergelijking met recent politiek debat ![]() Leukocyten hebben ook geheugencellen (zo'n beetje CIA cellen) die onthouden welke infecties er al geweest zijn, indien een infectie wordt herkend kan de specifieke weerstand snel worden geactiveerd. Is dat niet zo, dan gaat er een tijdje over eer er goede reactie op komt en de gewone leukocyten gaan dan maar gewoon alles proberen dat ze hebben terwijl ze continu de specifieke blijven "oproepen" In het geval van H5N1 zijn de longen dan slachtoffer van de collateral damage. Echter, als je het immuunstelsel zou uitschakelen gaan de gewone niet meer reageren; ze roepen de specifieke niet meer op en het virus verspreidt zich veel sneller, dus dit is niet zo'n wijze therapie ![]() Natuurlijk is het goed om een goed afweersysteem te hebben want als je het overleeft zal je minder gemakkelijk een secundaire infectie doen ![]() Trouwens, de immuunsupressie van HIV op CD4 lymfo's begint pas bij AIDS (laatste fase HIV infectie) en hier kan soms jaren over gaan. Is uw vraag hiermee beantwoord? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() Neko hier een vraagje over een bericht dat vandaag in alle Nederlandse kraten staat.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft nu gemeld dat ongeveer 40.000 Nederlanders zullen sterven als Nederland wordt getroffen door de pandemie. Deskundigen van het RIVM menen dat over een periode van drie maanden zo'n vier miljoen mensen in Nederland zullen gaan lijden aan het griepvirus. Een op de honderd besmetten zal vervolgens overlijden, zo menen de statistici. 1 op de 100 dus, terwijl tot nu toe de helft van de besmette personen zijn overleden. Vraag is dus: Zijn deze berichten er om paniek te voorkomen of klopt dit? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat veel afhangt van de weerbaarheid van de westerse mens.
Een westerling die in een goed verwamd proper huis woont, elke dag gezonde voeding eet, ingeënt is tegen van alles en nog wat , dokters en medicijnen tegen van alles en nog wat heeft, zal misschien wel een grotere kans hebben op overleven. Misschien natuurlijk, want als het hier echt om een virus gaat, dat de strijd met uw lichaam zowiezo wint, zullen enkel degene die een eventueele imuniteit voor dit virus vertonen het overleven. al de rest is gedoemd om te sterven. (zie AIDS bv, ... ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burger
|
![]() De medische voorzieningen in Nederland zijn van kwalitatief hoger niveau dan die in de landen waar deze 50% mortaliteit is vastgesteld. Komt daar nog eens bij dat de drempel om naar een arts te stappen door onze sociale vangnetten veel lager is dan in ontwikkelingslanden waardoor men vroeger op het ziekteproces kan ingrijpen, maar om eerlijk te zijn is het heel moeilijk te voorspellen wat een effect een wereldwijde pandemie zal hebben op onze bevolking, maar waarschijnlijk zal het sterfte % wel lager liggen dan in de nu endemische gebieden.
Het probleem is dat deze ziekte een asymptomatische incubatietijd heeft van enkele dagen waardoor je bij besmetting van mens tot mens dit onmogelijk kunt tegenhouden aan de grenzen. Men is op dit moment bezig aan de ontwikkeling van een vaccin tegen H5N1, wij hopen dat dit in geval van een pandemie op tijd ontwikkeld zal zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Parlementslid
|
![]() Hieronder volgt een nogal lang artikel over vogelgriepvirus met zeer veel informatie en talrijke verwijzingen naar en vergelijkingen met de Spaanse griep van 1918.
Het is een intervieuw verschenen in 'Humo' van 05-07-2005 Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als ik me niet vergis ging SARS ook uitgroeien tot een pandemie met miljoenen doden. De vergelijkingen met de Spaanse griep waren toen ook niet van de lucht.
Ik vraag me dus zo stilaan af of er niet te vaak met het woordje "pandemie" wordt gestrooid...
![]() |
#18 |
Burger
|
![]() Beter goed voorbereid dan achteraf komen wenen.
SARS is nooit zo'n groot probleem geworden als de vogelgriep nu is. Ik hoop echter dat u gelijk hebt en dat de pandemie uitblijft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Natuurlijk, maar ik krijg zo stillekesaan de indruk dat we ons volgens een paar virologen wel elk jaar mogen voorbereiden op "de grote pandemie". En dat werkt in the long run (bij het uitblijven van zo'n pandemie bedoel ik) natuurlijk niet erg positief...
Citaat:
Het is dus achteraf altijd gemakkelijk om te zeggen dat SARS geen groot probleem was, ten tijde van de uitbraak van het virus (voorjaar 2003) was het dat duidelijk wel. Mijn punt hier is dus dat ik eens graag wil weten waarom we banger zouden moeten zijn van het vogelgriepvirus, dan van het SARS-virus.
![]() |
![]() |
#20 |
Burger
|
![]() U begrijpt mij verkeerd: bij SARS heeft men de verspreiding kunnen indijken, bij vogelgriep jammer genoeg nog niet.
De factor bij een pandemie is de mortaliteit n�* de verspreiding. Eerst verspreiding, daarna mortaliteit. Vandaar dat Ebola (mortaliteit=+90%) nooit een wereldwijd probleem is geworden omdat iedereen stierf voor hij kon verspreiden. Niet banger: men moet voorbereid zijn; de geneesmiddelenindustrie kan niet van vandaag op morgen een vaccin ontwikkelen en antivirale middellen produceren voor 450 miljoen mensen in Europa alleen al. |
![]() |
![]() |