Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2006, 13:16   #1
oeps
Schepen

Standaard vogelgriep-pandemie

De laatste tijd hoor ik regelmatig dat de grootschalige kippenfarms de oorzaak zouden zijn van de verspreiding van vogelgriep.

Dat is niet waar, want de verpreiding blijkt zich te voltrekken via families die de kinderen met de huiskip laten spelen, en via trekvogels.
Bovendien : de vorige vogelgriep-pandemie (miljoenen menselijke doden) deed zich voor in 1918, toen de moderne kippenfarms nog niet bestonden.

Ik vind het op zichzelf legitiem dat dierenbeschermers zich keren tegen de bio-industrie, maar ze verliezen hun geloofwaardigheid als ze de bio-industrie lukraak en onterecht van allerlei problemen beschuldigen.
Eerder deed Greenpeace iets dergelijks, namelijk toen ze een Shell-boycott organiseerden vanwege de Brent Spar.

Het actiewezen dient zich te realiseren dat men geen propaganda moet bedrijven, als men steun van de bevolking wenst te behouden.
oeps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 13:21   #2
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oeps Bekijk bericht
De laatste tijd hoor ik regelmatig dat de grootschalige kippenfarms de oorzaak zouden zijn van de verspreiding van vogelgriep.
Bron? Want het is idd een compleet waardeloze bewering en ik vraag me af welke media dit durven te beweren.

Laatst gewijzigd door Brandaan : 18 januari 2006 om 13:22.
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 13:39   #3
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

de "kippenfarms" zijn potentiaal desastreus. Omdat, ALS er een kip besmet raakt, is binnen de dag heel uw "kippenfarm" besmet.

Gelukkig is dat niet zo evident. T'is nie alsof er rap effe een besmette vogel een opgehokte kippenfarm kan binnenraken. Daar worden maatregelen tegen genomen.

Bij mensen die een paar kippen thuis houden is dat niet zo. Kzie een gewoon gezinnetje ook geen ophokking doen (tenzij ze in huis te nemen)
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 13:46   #4
Neko
Burger

Stuur een bericht via MSN naar Neko
Standaard

De pandemie van 1918 was geen vogelgriep maar Spaanse griep. De oorsprong is tot op heden onbekend.

In tegenstelling tot wat die activisten zouden willen is het juist de kleine handelaar die verantwoordelijk is voor de ernstige evolutie van H5N1 RK7. Laat mij dit uitleggen:

Griep is voor de meeste mensen niet dodelijk omdat er al een zekere weerstand is. Virussen evolueren echter maar meestal niet zodanig dat wij er compleet weerloos tegen zijn.

Het is bekend dat indien iemand besmet raakt met 2 griepvirussen er een soort combinatie virus kan ontstaan.

Neem nu bijvoorbeeld een griepvirus van vogels dat een kleine kans geeft op besmetting bij de mens; indien dit samen een besmetting geeft bij iemand die op dat moment al een menselijk griepvirus heeft, combineren die tot een virus dat gevaarlijk is voor de mens, van vogel op mens kan worden overgedragen en zo kan worden verspreid. Een latere stap is dat er nog een recombinante vorm die van mens op mens kan overgaan.

Tegen dit soort virus hebben wij nog géén efficiënte afweer. Het lichaam gaat wel reageren, maar onefficiënt waardoor het immuunsysteem zoveel schade gaat aanrichten dat het de oorzaak wordt van het sterven; vandaar dat het grootste sterftepercentage bij jongvolwassenen gaat zijn (sterker immuunafweer)

Dit soort mutatie vereist een min of meer continu contact tussen mens en vogel opdat er voldoende statistische kansen zouden zijn tot een dubbele virusbesmetting.
Dit vind je niet bij grote kwekerijen waar werknemers thuis blijven bij griep en hygiëne min of meer wordt gerespecteerd, je vind dit in dorpen waar de mensen tussen de kippen leven. Welk groot bedrijf gaat zijn kippen kopen op de Indonesische markt?

Verspreiding gebeurt vandaag de dag door trekvogels en waarschijnlijk, maar hopelijk niet, binnenkort van mens tot mens.

Tot zover de les virologie en deze topic ook denk ik
Neko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 14:06   #5
Groentje-18

Standaard

Het lijkt me ook onmogelijk dat de grote kippenfarms hiervoor in staat zijn, hoewel ik niet zeg dat ik een voorstander van dit soort praktijken ben, ... ik zie nl. nog niet direct een kip (ontsnapt uit zo'n farm, eventueel met hok en al) het Oeralgebergte overvliegen...

Wie ik het virus wel zie verspreiden zijn trekvogels, toevallig daarvoor neergestreken in een gebied waar de ziekte heerste, -en dit eerder bij paritculieren met enkele kippen achterin dan bij mensen met een kippenfarm-, op pluimveemarkten, en natuurlijk ook de ijzeren vogels boeing en airbus ...

Ik heb wel een vraagje voor de kenners.
Momenteel is de doodsoorzaak bij een besmetting met dit virus een overreactie van het immuumsysteem zoals hierboven al ongeveer geschreven. Het reageert nl zo hevig en begint witte bloedcellen en cytokinen te produceren, dat je longen vollopen ...

Maar weet er iemand iets dat je kan doen opdat je afweersysteem niet in alle hevigheid (die fatale gevolgen heeft) op het virus reageert?
En is het dan nog wel goed om een sterk afweersysteem te hebben?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 januari 2006 om 14:08.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 14:09   #6
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Het lijkt me ook onmogelijk dat de grote kippenfarms hiervoor in staat zijn, hoewel ik niet zeg dat ik een voorstander van dit soort praktijken ben, ... ik zie nl. nog niet direct een kip (ontsnapt uit zo'n farm, eventueel met hok en al) het Oeralgebergte overvliegen...

Wie ik het virus wel zie verspreiden zijn trekvogels, toevallig daarvoor neergestreken in een gebied waar de ziekte heerste, -en dit eerder bij paritculieren met enkele kippen achterin dan bij mensen met een kippenfarm-, op pluimveemarkten, en natuurlijk ook de ijzeren vogels boeing en airbus ...

Momenteel is de doodsoorzaak bij een besmetting met dit virus een overreactie van het immuumsysteem zoals hierboven al ongeveer geschreven. Het reageert nl zo hevig en begint witte bloedcellen en cytokinen te produceren, dat je longen vollopen ...

Maar weet er iemand iets dat je kan doen opdat je afweersysteem niet in alle hevigheid (die fatale gevolgen heeft) op het virus reageert?
Stel u voor.. Hiv, de redder van de mens .

Dus je kan iets doen hé, wordt holebi.
Oud 18 januari 2006, 14:18   #7
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht

Probleem is dat het vogelgriep virus totaal onbekend is voor het menselijk biotoop. Je lichaam raakt besmet met iets dat het bijna als buitenaards kan zien.

Echter, stel, dat men uw afweersysteem minder reactief kon maken, uw vogelgriep zal nooit overgaan.. Onafgezien van het feit dat je dan fameus vatbaar wordt voor allerlei (zelfs veel gevaarlijkere & ironisch genoeg hééél courante, bepaalde streptococken bijvoorbeeld) bacterieën die geen minuut zouden overleven in normale omstandigheden. (antibiotica zijn nutteloos. Eventueel zijn er wel bepaalde middelen die specifiek het virus remmen op bepaalde vlakken (enzo eventueel het laat uitsterven), maar uiteindelijk, men staat er vrij machteloos tegenover.)

Laatst gewijzigd door Raven : 18 januari 2006 om 14:19.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 14:32   #8
oeps
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Bron? Want het is idd een compleet waardeloze bewering en ik vraag me af welke media dit durven te beweren.
Ik was per auto onderweg door Nederland, en hoorde op de radio mensen van de dierenbescherming pleiten om geen kippen uit de bio-industrie meer te kopen, om het vogelgriep-virus te remmen. Men beweerde dat het vogelgriep-virus in de natuur niet lang zou kunnen overleven.

Nu, dit lijkt mij propaganda. De dierenbeschermers pleiten al langer (grotendeels terecht overigens) tegen de bio-industrie, maar nu gebruiken ze onjuiste argumenten. En dat is gevaarlijk, want zodra de mensen door die propaganda heenprikken, zullen ze ook de doelstelling zelf niet meer ondersteunen.
Oud 18 januari 2006, 14:36   #9
oeps
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neko Bekijk bericht
De pandemie van 1918 was geen vogelgriep maar Spaanse griep. De oorsprong is tot op heden onbekend. .............
Volgens mij was de Spaanse Griep wel degelijk een mutatie van een vogelgriep-virus, dat zich zodanig had geevolueerd, dat het zich ook van mens naar mens kon verspreiden.
Oud 18 januari 2006, 14:36   #10
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oeps Bekijk bericht
Ik was per auto onderweg door Nederland, en hoorde op de radio mensen van de dierenbescherming pleiten om geen kippen uit de bio-industrie meer te kopen, om het vogelgriep-virus te remmen. Men beweerde dat het vogelgriep-virus in de natuur niet lang zou kunnen overleven.

Nu, dit lijkt mij propaganda. De dierenbeschermers pleiten al langer (grotendeels terecht overigens) tegen de bio-industrie, maar nu gebruiken ze onjuiste argumenten. En dat is gevaarlijk, want zodra de mensen door die propaganda heenprikken, zullen ze ook de doelstelling zelf niet meer ondersteunen.
Dat het gelul van greenpeace over kernenergie voor het grootste deel de ene luchtbel na de andere is, vol vooringenomenheid en gewoon regelrechte misvattingen gesteund op onwetendheid, heeft hen ook niet tegengehouden

Om een mening te hebben over de zon, hoef je geen kernfysicus te zijn. Als 9 op 10 zeggen dat die blauw is, wie is dan ene kernfysicus onder hen om het tegendeel te beweren (en te staven)?
Oud 18 januari 2006, 14:41   #11
oeps
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Dat het gelul van greenpeace over kernenergie voor het grootste deel de ene luchtbel na de andere is, vol vooringenomenheid en gewoon regelrechte misvattingen gesteund op onwetendheid, heeft hen ook niet tegengehouden

Om een mening te hebben over de zon, hoef je geen kernfysicus te zijn. Als 9 op 10 zeggen dat die blauw is, wie is dan ene kernfysicus onder hen om het tegendeel te beweren (en te staven)?
Greenpeace heeft wel vele leden verloren door het Brent Spar incident, dus men zou beter moeten leren van fouten uit het verleden.
Oud 18 januari 2006, 15:22   #12
Neko
Burger

Standaard

Het kan best zijn dat Spaanse griep van vogels kwam, we weten het gewoon niet.

Citaat:

Het is een balans tussen goed en kwaad: Macrofagen, granulocyten en T-cytotoxische lymfocyten produceren stoffen die schadelijk zijn zowel voor het lichaam als voor het virus.

Virussen gebruiken cellen om zich vermenigvuldigen, dus worden ook die cellen aangevallen die virussen "verstoppen" (maak hier nu aub geen vergelijking met recent politiek debat de cellen worden opgelegd om virussen te produceren)

Leukocyten hebben ook geheugencellen (zo'n beetje CIA cellen) die onthouden welke infecties er al geweest zijn, indien een infectie wordt herkend kan de specifieke weerstand snel worden geactiveerd.

Is dat niet zo, dan gaat er een tijdje over eer er goede reactie op komt en de gewone leukocyten gaan dan maar gewoon alles proberen dat ze hebben terwijl ze continu de specifieke blijven "oproepen"

In het geval van H5N1 zijn de longen dan slachtoffer van de collateral damage. Echter, als je het immuunstelsel zou uitschakelen gaan de gewone niet meer reageren; ze roepen de specifieke niet meer op en het virus verspreidt zich veel sneller, dus dit is niet zo'n wijze therapie

Natuurlijk is het goed om een goed afweersysteem te hebben want als je het overleeft zal je minder gemakkelijk een secundaire infectie doen

Trouwens, de immuunsupressie van HIV op CD4 lymfo's begint pas bij AIDS (laatste fase HIV infectie) en hier kan soms jaren over gaan.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Oud 18 januari 2006, 15:31   #13
Smurfje
Gouverneur

Smurfje's schermafbeelding

Standaard

Neko hier een vraagje over een bericht dat vandaag in alle Nederlandse kraten staat.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft nu gemeld dat ongeveer 40.000 Nederlanders zullen sterven als Nederland wordt getroffen door de pandemie.

Deskundigen van het RIVM menen dat over een periode van drie maanden zo'n vier miljoen mensen in Nederland zullen gaan lijden aan het griepvirus. Een op de honderd besmetten zal vervolgens overlijden, zo menen de statistici.

1 op de 100 dus, terwijl tot nu toe de helft van de besmette personen zijn overleden.

Vraag is dus: Zijn deze berichten er om paniek te voorkomen of klopt dit?
Smurfje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 15:39   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat veel afhangt van de weerbaarheid van de westerse mens.

Een westerling die in een goed verwamd proper huis woont, elke dag gezonde voeding eet, ingeënt is tegen van alles en nog wat , dokters en medicijnen tegen van alles en nog wat heeft, zal misschien wel een grotere kans hebben op overleven.

Misschien natuurlijk, want als het hier echt om een virus gaat, dat de strijd met uw lichaam zowiezo wint, zullen enkel degene die een eventueele imuniteit voor dit virus vertonen het overleven.

al de rest is gedoemd om te sterven. (zie AIDS bv, ... )
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 15:45   #15
Neko
Burger

Standaard

De medische voorzieningen in Nederland zijn van kwalitatief hoger niveau dan die in de landen waar deze 50% mortaliteit is vastgesteld. Komt daar nog eens bij dat de drempel om naar een arts te stappen door onze sociale vangnetten veel lager is dan in ontwikkelingslanden waardoor men vroeger op het ziekteproces kan ingrijpen, maar om eerlijk te zijn is het heel moeilijk te voorspellen wat een effect een wereldwijde pandemie zal hebben op onze bevolking, maar waarschijnlijk zal het sterfte % wel lager liggen dan in de nu endemische gebieden.

Het probleem is dat deze ziekte een asymptomatische incubatietijd heeft van enkele dagen waardoor je bij besmetting van mens tot mens dit onmogelijk kunt tegenhouden aan de grenzen.

Men is op dit moment bezig aan de ontwikkeling van een vaccin tegen H5N1, wij hopen dat dit in geval van een pandemie op tijd ontwikkeld zal zijn.
Oud 18 januari 2006, 15:46   #16
puud
Parlementslid

Standaard

Hieronder volgt een nogal lang artikel over vogelgriepvirus met zeer veel informatie en talrijke verwijzingen naar en vergelijkingen met de Spaanse griep van 1918.
Het is een intervieuw verschenen in 'Humo' van 05-07-2005
Citaat:
[SIZE=4]De killergriep.[/SIZE]

Er is een nieuwe, wereldwijde griepepidemie op komst, en hou u vast aan uw bretellen: het wordt een killer van apocalyptische proporties. Dat was vrij vertaald de boodschap van een stel vooraanstaande virologen in het meinummer van het gerenommeerde wetenschapsblad Nature. Ter opfrissing: de Spaanse griep, die in 1918 over de planeet raasde, liet in zijn zog tussen de veertig en de honderd miljoen doden achter, bijna twee procent van de toenmalige wereldbevolking. Iets vergelijkbaars kan nu ook gebeuren, en de boosdoener is al bekend: het H5N-vogelgriepvirus, dat de voorbije twee jaar in Azië al 90 mensen heeft besmet, van wie 54 het niet konden navertellen. En er is nog slechter nieuws: de wereld is absoluut niet voorbereid op zo'n 'pandemie'. De voorraden geneesmiddelen zijn veel te klein om alle zieken te behandelen, en er is zelfs nog geen begin van een vaccin.

Op een snikhete dinsdagavond klop ik voor dringende medische bijstand aan bij virusjager Ab Osterhaus. Hier, in de donkere, koele gangen van de afdeling virologie van de Erasmusuniversiteit van Rotterdam, tussen de laboratoria met niet mis te verstane 'BIOHAZARD' -waarschuwingsbordjes op de deur, huist Osterhaus in een tjokvol kantoor op de zeventiende verdieping. De man is een powerhouse in zijn vakgebied: hij was het die in 2003 onomstotelijk wist aan te tonen dat SARS wordt veroorzaakt door een zogenaamd coronavirus, een doorbraak waarvoor hij in eigen land een lintje kreeg en waarmee hij internationale faam verwierf.
Tussen de onderscheidingen, de aandenkens aan zijn vroegere carrière als dierenarts en de foto's van zijn kat zoemt een laptop die aan een berekening bezig is. De professor werpt er een vorsende blik op, haalt diep adem, en vuurt vervolgens anderhalf uur lang feiten en opinies af in een tempo dat zelfs mijn hoogtechnologische minidiscrecorder met moeite kan bijbenen. Osterhaus wordt door zijn collega's niet voor niks The Flying Dutchman genoemd.

HUMO Laten we van wal steken met een stukje proza. 'Je gezicht krijgt een donkere, bruin paarse kleur. Je geeft bloed op, je voeten worden zwart. Als het einde nadert, snak je paniekerig naar adem. Er komt een schuimend mengsel van bloed en speeksel uit je mond. Je longen lopen vol met bloederig vocht. Je sterft - in feite verdrink je.

AB OSTERHAUS (knikt] « De Spaanse griep.»

HUMO Klopt: de beschrijving komt uit een boek over de beruchte grieppandemie van 1918. Al kon je dat bezwaarlijk nog 'een griepje' noemen.

OSTERHAUS « Dat is zo'n misverstand: we spreken heel vaak over 'een griepje' terwijl we eigenlijk een verkoudheid bedoelen. Influenza, échte griep, geeft een vrij ernstig ziektebeeld. Aan de wintergriep gaan in Nederland elk jaar tussen de 1.000 en de 3.000 mensen dood: veel meer dan aan verkeersongevallen. Zelfs zonder complicaties lig je makkelijk vijf tot zeven dagen doodziek in bed, en daarna ben je nog wekenlang gammel. Dát is griep.
» En een pandemische griep een buitengewoon hardnekkig virus dat miljoenen mensen over heel de wereld besmet - kan nog veel erger zijn. Ik heb 't zelf te pakken gekregen tijdens de pandemie van 1968. Dat was zogenaamd een 'minder ernstige uitbraak', maar ik was echt stervensziek, hoor.»

HUMO Zijn paarse voeten en bloederig schuim in de longen normale nevenverschijnselen van griep?

OSTERHAUS «Nee. Die blauwe voeten wijzen op zuurstoftekort: patiënten stierven eigenlijk aan een acute longontsteking. Zo'n pandemisch griepvirus is zo nieuw voor ons dat ons lichaam er geen enkel verweer tegen heeft. Daardoor kan het rechtstreeks de longen aanvallen, en dan kan het héél snel gaan: bij de Spaanse griep zag je veel gezonde mensen
binnen twee dagen sterven.»

HUMO Is H5N1 - de vorm van vogelgriep die momenteel Zuidoost-Azië teistert - ook zo'n griezelig geval?

OSTERHAUS « Ja. Er zijn inmiddels bijna honderd mensen besmet. Aanvankelijk ging zowat zeventig procent dood. Bij de huidige gevallen in Vietnam ligt het sterftecijfer op ongeveer vijftig procent, nog altijd verschrikkelijk hoog dus.
» In Nederland hebben we in 2003 ook een hele gevaarlijke uitbraak gehad van een ander vogelgriepvirus: H7N7. We hadden beslist iedereen die zich bezighield met het ruimen van de pluimveestapel - boeren en ruimers - preventief te behandelen met antivirale geneesmiddelen. Iedereen moest bovendien beschermende kleding, handschoenen en maskers dragen. En toch zijn er nog negenentachtig mensen ziek geworden! Dat ging van vrij milde oogontstekingen tot ernstige influenza. Door een. ongelukkig toeval had één dierenarts de preventieve medicijnen niet gekregen, en die man is zelfs overleden.
» Op het moment van die uitbraak circuleerde ook het gewone griepvirus - de wintergriep dus - en over die combinatie maakten we ons toen grote zorgen. Het vogelgriepvirus is zeer pathogeen - je kunt er héél erg ziek van worden - maar het springt niet makkelijk over van mens tot mens. De gewone griep doet dat wél, maar is in het algemeen dan weer minder gevaarlijk. Als nu die twee virussen in één gastheer aanwezig zijn, kunnen ze genetisch materiaal gaan uitwisselen. Dat kan resulteren in een heel nieuw, heel besmettelijk én heel dodelijk virus.»

HUMO Als ik de vogelgriep krijg, hoe merk ik dat dan?

OSTERHAUS “ De patiënten in Azië kregen eerst een 'gewoon' griepachtig ziektebeeld, maar dat sloeg razendsnel om in een zeer ernstige longontsteking, die ook heel snel dodelijk was.
» Die dierenarts over wie ik het daarnet had, was naar het ziekenhuis gegaan met ernstige hoofdpijn. Na, twee of drie dagen werd zijn toestand zo zorgwekkend dat hij aan de beademingsmachine moest; vervolgens is hij in coma geraakt en gestorven. In het ziekenhuis dus, waar artsen er alles aan deden om zijn conditie en zijn zuurstoftoevoer op peil te houden.»

HUMO In 1918 is een kwart tot de helft van de wereldbevolking ziek geworden. En toen bestond het woord 'globalisering' nog niet eens! In een tijd waarin we in een paar uur vliegen aan de andere kant van de planeet staan, zou een grieppandemie nog een veel grotere ravage kunnen aanrichten.

OSTERHAUS “ Ik weet niet of globalisering van invloed is op de ernst van zo'n pandemie. Op het aidsvirus wél: dat had zich nooit zo kunnen verspreiden in een tijd waarin mensen minder reisden. De griep zal zich nu vooral snéller verspreiden. In 1918 duurde het nog maanden voor het virus de wereld rond was; nu zal het hooguit een kwestie van weken zijn. Kijk ook maar hoe snel het SARS-virus zich verspreid heeft: dat was in een wip van Zuidoost-Azië overgesprongen naar Canada.»

Laatste waarschuwing

HUMO Is de vogelgriep aan een opmars bezig? Eerst werden de kippen ziek, vervolgens de katten en de tijgers in Thailand, dan de wilde ganzen in China. Af en toe raken mensen besmet. Of besteden de media er gewoon veel meer aandacht aan?

OSTERHAUS “Ik denk dat het probleem echt wel ernstiger word. Voorheen zag je sporadische gevallen van vogelgriep bij mensen, nu heb je al kleine clusters: groepjes van vrienden, familieleden, collega's of dorpsgenoten die besmet zijn. Dat zou. erop kunnen wijzen dat het virus zich van mens tot mens begint te verspreiden.»

HUMO Je hoort wel 's dat de Aziatische overheden de Wereldgezondheidsorganisatie niet altijd op tijd inlichten als er gezondheidsproblemen opduiken.

OSTERHAUS « Bij SARS hebben we daar inderdaad wat problemen mee gehad. Er is geen alarm geslagen toen de eerste mensen stierven aan een vreemde ziekte, wat je eigenlijk wél moet doen. Maar nu werken we op dat terrein goed samen.
» Wat er zal gebeuren als er een pandemisch griepvirus gaat circuleren, wéten we eigenlijk niet. De Chinezen hebben onlangs laten weten dat er meer dan duizend dode ganzen zijn aangetroffen, waarschijnlijk gestorven aan influenza. De vraag is dan: heeft dat virus zich spontaan in die ganzen gevormd, of hebben ze een gemuteerd virus opgepikt van pluimvee? We kunnen er alleen maar naar gissen.»

HUMO Zou een pandemie, terwijl iedereen zich blind staart op Azië, ook uit p�*kweg Brazilië kunnen komen?

OSTERHAUS «O ja. Of uit onze eigen achtertuin: als we destijds, niet adequaat hadden gereageerd toen die dierenarts ziek werd, hadden we best een pandemie van een H7N7 -achtig virus kunnen krijgen. Misschien is wat er nu met H5N1 gebeurt gewoon de laatste waarschuwing.
» De vraag is niet óf die pandemie zal komen. De vraag is: wannéér komt ze? En als ze nu komt, zijn we gewoon onvoldoende voorbereid.»

Race tegen de klok

HUMO In het meinummer van Nature schetste ene Declan Butler, senior reporter in Parijs, een zeer grimmig beeld van wat er kan gebeuren als een grieppandemie de wereld treft. Hoe ziet het scenario er voor u uit?

OSTERHAUS « Het doemscenario is dat 1 �* 2 procent van de wereldbevolking overlijdt,
zoals tijdens de Spaanse griep. Met andere woorden: met een beetje pech zullen zestig tot
honderd twintig miljoen mensen het niet overleven. En je moet niet denken dat de slachtoffers
alleen zullen vallen in de gebruikelijke risicogroepen als oudere en verzwakte mensen.
Heel wat slachtoffers van de Spaanse griep waren jong, er was zelfs een piek bij mensen
tussen dertig en veertig. En die stierven binnen twee, drie dagen. Dat zou nu ook zomaar
kunnen.

HUMO Maar onze gezondheidszorg is veel fijnmaziger geworden. We hebben meer dokters
dan toen, en grotere en betere ziekenhuizen.

OSTERHAUS « Op die fijnmazigheid zou ik niet te veel rekenen. In Engeland zitten ze
tijdens de wintergriep nu al elk jaar tegen hun maximale capaciteit aan: ze hebben gewoon te
weinig ziekenhuisbedden en beademingsapparatuur. En bij een gewone wintergriep wordt
twee �* tien procent van de bevolking ziek; bij een pandemie is dat, zoals gezegd, dertig
procent tot de helft. Als dertig procent van de mensen doodziek in bed ligt en er gaat één of
twee procent ook echt dood: dat ontwricht je hele samenleving! Wat gaan de ziekenhuizen
doen als ze opeens tien keer meer patiënten dan normaal krijgen? Voor wie ze geen bedden
hebben, en geen beademingsmachines? Dan krijg je gegarandeerd sociale onlusten.

HUMO Wat moeten we ons daarbij voorstellen? Het leger dat hele stadsdelen vergrendelt?
Het publieke leven dat volledig stilvalt?

OSTERHAUS « Ja, lees de kranten van 1918 maar: openbare bijeenkomsten werden
verboden, de scholen werden gesloten… In die tijd was dat uitstel van executie: dat virus
bereikte uiteindelijk tóch wel iedereen.
Nu kan je tijd winnen door alle sociale evenementen te verbieden, door je beperkte voorraad
antivirale middelen goed in te zetten, door mensen met mondkapjes te laten rondlopen, door
erop te hameren dat iedereen vaak de handen wast enzovoorts. En dan kan je toch het verschil
maken, denk ik. Kijk maar wat er in Hongkong gebeurd is bij de SARS-uitbraak: ze hebben dat jaar weinig of geen gewone griep gehad, wellicht doordat iedereen met mondmaskers rondliep en netjes alle voorzorgsmaatregelen in acht nam.

HUMO Maar op een dag moet je toch weer je deur uit: dan is alles toch voor niets geweest?

OSTERHAUS « Nee, want tegen die tijd zullen er antivirale geneesmiddelen beschikbaar zijn - alleen zullen er wellicht te weinig van zijn, want de productiecapaciteit van de farma-ceutische industrie is beperkt. Er zal ook een race losbarsten om een vaccin ontwikkeld te krijgen, dat kan voorkomen datje ziek wordt. Als je in afwachting het virus onder de duim kan houden, koop je tijd. En levens."

HUMO Hoe lang zou het duren om een vaccin te ontwikkelen?

OSTERHAUS « Wij kunnen binnen een aantal weken een kandidaat vaccin klaar hebben: Dat moet dan wel nog getest worden, want je wil natuurlijk niet dat het middel erger is dan de kwaal.Ik schat dat het een halfjaar tot een jaar duurt om een vaccin te ontwikkelen, te testen, te produceren en te verspreiden. Dat is lang. Eigenlijk zouden we nu al massaal griepvaccins moeten testen op mensen, met steun van de Europese Unie, zodat we straks sneller kunnen optreden. Helaas is daar geen geld en geen belangstelling voor. Nochtans zit zestig procent van de producenten van vaccins in Europa: Europa heeft daar een taak.
“ En áls er een vaccin is, zul je daar aanvankelijk twee inentingen van nodig hebben. Als ons lichaam een nieuw virus binnenkrijgt, herkent het dat zo slecht dat ons afweersysteem onvoldoende geactiveerd wordt: het vaccin biedt dus onvoldoende bescherming. Vandaar dat er twee shots nodig zijn. Je kan je voorstellen wat een logistieke nachtmerrie zoiets is.

HUMO Intussen zouden overheden antivirale middelen als Tamiflu moeten hamsteren om het ergste leed te verlichten, zeggen kenners. Gebeurt dat?

OSTERHAUS " Zowat tien landen in Europa, waaronder België en Nederland, hebben onlangs besloten dat te gaan doen, ja. Voor een derde van de bevolking.

HUMO Is dat genoeg?

OSTERHAUS « Het zou wel eens aan de krappe kant kunnen zijn. We zouden mensen gaan behandelen zodra ze de eerste symptomen vertonen, maar het virus kan onderweg altijd resistent worden. Maar goed, 't is beter dan niks. En op dit moment is er niks, of heel weinig.

Après nous le déluge

HUMO Stel dat er een pandemie uitbreekt, krijgen we dan een opstoot van brutaal sociaal darwinisme te zien? De rijke landen overleven de klap de armere landen blijven achter met de kadavers.

OSTERHAUS « Dat gebeurt nu al. Er sterven elk jaar zowat drie miljoen mensen aan aids, de overgrote meerderheid in arme landen. Helaas: in die landen staat pandemische griep niet hoog op de agenda, want ze hebben daar al genoeg problemen.
“ Het zal wellicht ongeveer gaan zoals je zegt, vrees ik, dat heeft de geschiedenis al bewezen. In 1976 dreigde er een pandemie van swine flu - zwijnengriep. In Amerika werd een vaccin geproduceerd dat normaal ook voor Canada was bedoeld. Alleen: toen het aan Canada geleverd moest worden, werden opeens de grenzen gesloten (cynisch lachje). Wat denk je dat er bij een nieuwe uitbraak zal gebeuren? Meer dan zestig procent van alle griepvaccins wordt in Europa geproduceerd - in Nederland bij Solvay, in België bij Glaxo Smith Kline. Stel je even voor dat er twintig miljoen doses liggen, klaar voor levering in het buitenland. Voor de export moetje de toestemming krijgen van de minister van Volksgezondheid. Denk je dat die toestemming zal geven om die vaccins naar een ander land te sturen? Dat zal hem niet in dank afgenomen worden door zijn kiezers, denk ik.
» Of stel, er komt een uitbraak in Vietnam. We kunnen die misschien stoppen met onze eigen voorraad antivirale middelen. Geven we twintig miljoen doses aan hen? Dan staan we zélf met lege handen als het virus tóch ooit tot hier komt. Ik wil de politicus nog zien die daarvoor zijn nek uitsteekt.

HUMO Het probleem is: we horen al sinds 1997 dat de killergriep eraan komt. Bijna tien jaar - in de politiek is dat een eeuwigheid.

OSTERHAUS " Klopt. Het is het verhaal van de brandblusser: je gaat er niet van uit dat je ooit brand krijgt, maar je koopt er toch één. En als je 'm nooit hoeft te gebruiken, zeg je niet: zonde van het geld, dan zeg je: gelukkig heb ik dat ding nooit nodig gehad.
In dit geval wéten we dat er ooit brand uitbreekt, we weten alleen niet wanneer. Helaas: politici hebben een zeer beperkt budget, en er zijn natuurlijk andere dringende gezondheidsnoden. Dan is het aantrekkelijk om die brandblusser niet te kopen en te hopen dat de brand niet uitbreekt tijdens die vier jaar datje minister bent.»

HUMO Een Amerikaanse viroloog zegt: na de pandemie zullen er overal parlementaire commissies worden opgericht, net zoals dat in de VS gebeurd is na 9/11. Maar dan is het natuurlijk te laat.

OSTERHAUS « Daar ben ik van overtuigd. Bij de vorige pandemieën is er achteraf ook gezocht naar wie politiek verantwoordelijk was. Het grote verschil is: in 1918 waren mensen gewend aan tbc, cholera, tyfus. Doodgaan hoorde erbij. Nu denken we: zoiets is 'niet meer van deze tijd'. We accepteren gewoon niet meer dat we sterven aan een infectieziekte, zeker niet als we er wat aan hadden kunnen doen.
“ En het zál diep snijden, dat is duidelijk. Kijk maar eens naar de impact die SARS gehad heeft, zelfs bij ons. Er zijn wereldwijd nog geen tienduizend mensen besmet, en daar zijn er ongeveer achthonderd van overleden, maar de hele wereld stond op z'n kop ook economisch. Een grieppandemie verspreidt zich nog veel sneller, en de ravage zal nog veel groter zijn.

HUMO Hebben jullie de economische repercussies van een pandemie ooit geraamd?

OSTERHAUS « Nee, maar ze zullen gigantisch zijn. De economie komt gewoon tot stilstand: contracten springen af, leveringen gaan niet door. Alleen al voor SARS liep de schade in de miljarden, en SARS is een watje in vergelijking met influenza. Ik ben tijdens de uitbraak een paar keer naar Hongkong gevlogen: ik had zowat de hele economy class voor mij alleen. Er zijn luchtvaartmaatschappijen over de kop gegaan door SARS, hé.
“ En kijk naar die vier mensen die in de VS zijn gestorven aan miltvuur: als je ziet wat de antrax-angst gekost heeft... Ik ken de details niet - als er te veel nullen achter een cijfer staan, haak ik af - maar het ging over vele miljoenen.

Dom, dom, dom

HUMO Toch kras dat een virus zoveel ellende kan veroorzaken. Het zijn niet eens levende wezens, maar een soort genetische meccano die zichzelf vermenigvuldigt. Luc Montagnier de ontdekker van het aidsvirus, heeft virussen ooit omschreven als 'cassettebandjes die door andere cellen worden afgespeeld'.

OSTERHAUS « Ja: ze vermenigvuldigen zichzelf niet, ze láten zich vermenigvuldigen door een cel. Dat is het grote verschil met een bacterie: die kunnen zichzelf voortplanten. Een virus moet daarvoor eerst binnenraken in een cel. Daar maakt het gebruik van de stofwisselings-machinerie van de cel om zichzelf te laten vermenigvuldigen. En vervolgens wordt het door die cel naar buiten gepompt, waarna het een nieuwe cel infecteert.
“ Dat is toch fascinerend, vind ik: dat iets wat niet eens lééft, toch het vermogen heeft ontwikkeld om van cel naar cel te springen. Dat maakt het ook zo moeilijk om antivirale middelen te ontwikkelen:je kan een virus moeilijk aanvallen,zonder de cel aan te vallen waar het zich in verschuilt.

HUMO Is het griepvirus eigenlijk een erg efficiënt virus?

OSTERHAUS « Nee. Het is best succesvol, maar het is slecht aangepast aan de mens. Een virus heeft maar één doel: zoveel mogelijk slachtoffers besmetten, zodat het zich zo vér mogelijk verspreidt. Influenza is eigenlijk een vogel virus dat af en toe een uitstapje maakt naar de mens en andere dieren. Het probleem is: wij worden er té ziek van. Kijk eens naar het ebolavirus - een machovirus, zoals mijn collega Guido van de Groen pleegt te zeggen: dat maakt zijn gastheer binnen een week dood! Dom! Binnen de kortste keren weet iedereen dat hij bij zieken uit de buurt moet blijven, en dan raakt zo'n virus niet meer verspreid.
“ In de jaren zeventig zaten wij ons verschrikkelijk druk te maken over het ebolavirus en het Lhasavirus, maar inmiddels was het aidsvirus aan een opmars bezig. Voor we 't in de gaten hadden, had het zich over de hele wereld verspreid, inmiddels zijn er al meer dan zestig miljoen mensen geïnfecteerd, van wie er al twintig miljoen dood zijn. Dát noem ik pas een slim virus.

De virusjager

HUMO U bent een internationale autoriteit in uw vak: u hebt als eerste kunnen bewijzen dat SARS veroorzaakt wordt door een coronavirus dat voornamelijk bij katten voorkomt. Kwam dat door uw achtergrond als dierenarts?

OSTERHAUS « Nee. Ik had wel het voordeel dat je als dierenarts meer vergelijkend werkt. De opleiding van artsen is helemaal gericht op mensen, alsof dat een volstrekt unieke soort is. Dat is natuurlijk niet waar: wij zijn just another primate (lacht). Virussen als hiv en influenza komen ook bij andere diersoorten voor.
» Malik Peiris uit Hongkong was de eerste die zei: ik heb een virus gevonden dat lijkt op het coronavirus, en dat wel eens aan de basis van SARS zou kunnen liggen. Maar er kwam ook nog een ander virus in aanmerking. Er volgde een eindeloze discussie welk van de twee nu de boosdoener was, en toen hebben wij gewoon de test gedaan: we hebben apen geïnfecteerd met de beide virussen en gekeken welke apen ziek werden en welke niet. Toen de apen die waren besmet met het coronavirus een SARS-achtig ziektebeeld kregen en de andere niet, was het duidelijk.»

HUMO Vindt u het als dierenarts geen probleem dat u die dieren infecteert met een vreselijke ziekte?

OSTERHAUS « Dat is verschrikkelijk, en in principe moet je geen dierexperimenten doen. Maar aan SARS gingen mensen dood. Het gevaar bestond dat de ziekte zich zou uitbreiden, zelfs dat er een pandemie zou uitbreken. Dan kan je kiezen: een experiment doen met twaalf apen en mensenlevens redden, of niet. Als je met dierexperimenten de ontwikkeling van een aidsvaccin met vijf of tien jaar bespoedigt, moetje niet twijfelen, dan moet je dat gewoon dóén. Dat kost je een paar honderd apen, maar er sterven elk jaar drie miljoen mensen aan aids. Reken maar na.»

HUMO U hebt wel kritiek gekregen op uw optreden in het SARS onderzoek: u zou de wetten op de dierproeven overtreden hebben.

OSTERHAUS. Tot in het parlement toe zijn daar vragen over gesteld. Formeel gezien was ik zelfs strafbaar. Inmiddels is die wetgeving overigens veranderd, en ik heb er uiteindelijk zelfs een lintje voor gekregen (lacht).»

HUMO U wordt in kringen van virologen The Flying Dutchman genoemd - u bent bezeten
door uw werk. Wat vindt u zo leuk aan het virusjagen?

OSTERHAUS. Alvast niet het flyen (lacht) - ik vlieg voortdurend de wereld rond.
» Voor SARS hebben wij in een maand tijd, met een dozijn laboratoria over heel de wereld, via telefoonconferenties, websites en noeste arbeid het coronavirus geïdentificeerd als mogelijke boosdoener; bewezen dat het virus de ziekte veroorzaakt; en de hele genetische code van het virus ontrafeld. Dat heeft voor het aidsvirus twee jaar geduurd! Na drie maanden hadden we een geneesmiddel te pakken dat werkte, na zes maanden konden we met antistoffen aan de slag, en de eerste vaccins worden nu klinisch getest. (Enthousiast) Het is toch fascinerend als je daaraan kan meewerken?
» Maar het leukste vind ik dat je in de eenentwintigste eeuw nog altijd nieuwe virussen kan ontdekken. Wij hebben hier een dozijn virussen ontdekt, waaronder het humaan metapneumovirus. Dat komt waarschijnlijk al ééuwen bij de mens voor, en iedereen over heel de wereld raakt er voor z'n vijfde mee, besmet. En dat kan je nog gewoon ontdekken! 't Ligt bij wijze van spreken voor het oprapen. Da's toch fantastisch?» '

HUMO Uw werk is spannend en ook lekker macho: één verkeerd prikje in het lab en je bent er geweest.

OSTERHAUS « Nee, dat is juist één van de minder prettige kanten: werken volgens zeer strenge regels, met zo'n pak aan, is enorm stresserend. We hebben gelukkig goeie bijt- en prikprotocollen, er gaat (ramt op de houten tafel) eigenlijk bijna nooit iets mis in laboratoria: de meeste ongelukken gebeuren in ziekenhuizen. Al zijn de laatste drie uitbraken van SARS wel uit een laboratorium gekomen.»

HUMO Critici noemen u een 'virologische postzegelverzamelaar': u bent alleen geïnteresseerd in de lekkerste brokken, de vetste vissen uit de virusvijver. De kick van de jacht, de eerste te zijn, is dat belangrijk voor u?

OSTERHAUS ” Ja, maar dat geldt voor alle wetenschappers - en voor journalisten ongetwijfeld ook.
» Het leukste vind ik de wisselwerking tussen onze veranderende levensgewoonten en de verspreiding van virussen. In de jaren zestig hebben we een seksuele revolutie meegemaakt; aids heeft daar gebruik van gemaakt. Onze nieuwe technieken om voedsel te produceren, het feit dat we de halve wereldbol rondvliegen om op vakantie te gaan, dat we meer en meer in steden gaan wonen, dicht op elkaar gepakt: dat creëert allemaal nieuwe niches waar virussen zich in kunnen nestelen.
» Virussen liggen constant op de loer, als viroloog sta je werkelijk op een slagveld. En het blijft spannend, want nature strikes back: virussen worden resistent tegen vaccins, of duiken op in een andere vorm. Het is echt ongelofelijk fascinerend, ik denk dat ik er nog maar een tijdje mee doorga. Nou ja, ik moet wel: ik kán niks anders (lacht).»

Raf Weverbergh
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2006, 16:11   #17
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Als ik me niet vergis ging SARS ook uitgroeien tot een pandemie met miljoenen doden. De vergelijkingen met de Spaanse griep waren toen ook niet van de lucht.

Ik vraag me dus zo stilaan af of er niet te vaak met het woordje "pandemie" wordt gestrooid...
Oud 18 januari 2006, 16:28   #18
Neko
Burger

Standaard

Beter goed voorbereid dan achteraf komen wenen.
SARS is nooit zo'n groot probleem geworden als de vogelgriep nu is.

Ik hoop echter dat u gelijk hebt en dat de pandemie uitblijft.
Oud 18 januari 2006, 16:38   #19
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Neko Bekijk bericht
Beter goed voorbereid dan achteraf komen wenen.
Natuurlijk, maar ik krijg zo stillekesaan de indruk dat we ons volgens een paar virologen wel elk jaar mogen voorbereiden op "de grote pandemie". En dat werkt in the long run (bij het uitblijven van zo'n pandemie bedoel ik) natuurlijk niet erg positief...

Citaat:
SARS is nooit zo'n groot probleem geworden als de vogelgriep nu is.
Als ik me niet vergis heeft SARS nog altijd meer slachtoffers op zijn actief dan de vogelgriep. Ook bij SARS was de mogelijkheid tot mens-op-mens overdracht reëel, ook bij SARS vreesde men voor air-born virussen.

Het is dus achteraf altijd gemakkelijk om te zeggen dat SARS geen groot probleem was, ten tijde van de uitbraak van het virus (voorjaar 2003) was het dat duidelijk wel.

Mijn punt hier is dus dat ik eens graag wil weten waarom we banger zouden moeten zijn van het vogelgriepvirus, dan van het SARS-virus.
Oud 18 januari 2006, 16:48   #20
Neko
Burger

Standaard

U begrijpt mij verkeerd: bij SARS heeft men de verspreiding kunnen indijken, bij vogelgriep jammer genoeg nog niet.
De factor bij een pandemie is de mortaliteit n�* de verspreiding. Eerst verspreiding, daarna mortaliteit. Vandaar dat Ebola (mortaliteit=+90%) nooit een wereldwijd probleem is geworden omdat iedereen stierf voor hij kon verspreiden.
Niet banger: men moet voorbereid zijn; de geneesmiddelenindustrie kan niet van vandaag op morgen een vaccin ontwikkelen en antivirale middellen produceren voor 450 miljoen mensen in Europa alleen al.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be