Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2003, 13:22   #1
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Ik post hier nog eens een zijdelingse vraag uit een andere diskussie in een aparte topic: welke taal is de gebarentaal die de doven in "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen gebruiken eigenlijk? Volgens mij is dit geen Nederlands, maar een aparte taal. Moet die dan ook maar in naam van de taalkundige eenheid worden verboden? Of laat je een feitelijke tweetaligheid gebarentaal/Nederlands toe? En zo ja, wat is er dan eigenlijk nog tegen een plaatselijke tweetaligheid streektaal/Nederlands? Met andere woorden: waarom dan ook geen streektaalstatuut voor West-Vlaams en Limburgs?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 13:24   #2
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

En waarom geen spreektaalstatuur voor het OostVlaams of Antwerps? Dat is ook een andere taal dan het Algemeen Nederlands!! Ik begrijp niets van deze discussies over dialecten en streektalen! Wordt het WestVlaams misschien bedreigd?
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 13:49   #3
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
En waarom geen spreektaalstatuur voor het OostVlaams of Antwerps? Dat is ook een andere taal dan het Algemeen Nederlands!!
Uiteraard.

Citaat:
Ik begrijp niets van deze discussies over dialecten en streektalen! Wordt het WestVlaams misschien bedreigd?
Ja. Door het Algemeen Beschaafd Antwerps, ook gekend onder de verkeerde naam "verkavelingsvlaams".
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 24 juni 2003, 13:51   #4
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik begrijp niets van deze discussies over dialecten en streektalen! Wordt het WestVlaams misschien bedreigd?
Ja. Door het Algemeen Beschaafd Antwerps, ook gekend onder de verkeerde naam "verkavelingsvlaams".
Ik merk daar niets van! Spreekt men dan minder en minder West-Vlaams? Enkel op TV spreekt men voornamelijk verkavelingsVlaams maar dit wordt niet overgenomen tijdens het dagelijkse gebruik, dit zijn alvast mijn ervaringen!
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 13:58   #5
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik merk daar niets van! Spreekt men dan minder en minder West-Vlaams? Enkel op TV spreekt men voornamelijk verkavelingsVlaams maar dit wordt niet overgenomen tijdens het dagelijkse gebruik, dit zijn alvast mijn ervaringen!
Het krijgt door de intellektuele elite wel het stigma van folkloristisch en onbeschaafd boerentaaltje, ook al is het een levende taal die evolueert. Waarom moet men persé op lokale West-Vlaamse radio- en TV-zenders die zich richt tot West-Vlamingen (vaak slecht gesproken) Nederlands spreken in plaats van (goed gesproken) West-Vlaams? Ik vind het zo absurd dat de ene West-Vlaming uit elitarisme en snobisme Nederlands praat tegenover een andere West-Vlaming.

westhoek.jpg
Oud 24 juni 2003, 14:33   #6
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het krijgt door de intellektuele elite wel het stigma van folkloristisch en onbeschaafd boerentaaltje, ook al is het een levende taal die evolueert. Waarom moet men persé op lokale West-Vlaamse radio- en TV-zenders die zich richt tot West-Vlamingen (vaak slecht gesproken) Nederlands spreken in plaats van (goed gesproken) West-Vlaams? Ik vind het zo absurd dat de ene West-Vlaming uit elitarisme en snobisme Nederlands praat tegenover een andere West-Vlaming.
Omdat niet in heel West-Vlaanderen met hetzelfde West-Vlaams spreekt. Ik heb in Kortrijk op kot gezeten voor een half jaar, en mijn kotbaas zei dat hij een persoon uit De Haan die dialect sprak amper verstond.
Dat is 1 punt.

Het tweede punt is dat het overgrote meerendeel van uw streekgenoten geen AN kunnen. Nogmaals mijn kot-ervaring. Ik heb industrieel ingenieur in het PIH proberen te volgen, en ik heb een hele maand daar gewoon moeten luisteren eer ik begreep wat de mensen zeiden. En daarna moest ik nog constant moeite doen om te kunnen communiceren. Zoiets vind ik erg. In het begin sprak ik met iemand, en na een half uur zei ik: "fuck it, laat ons Engels spreken". Dat ging dan niet omdat hij geen Engels kon. Daar zitten leerlingen in Kortrijk die industrieel ingenieur volgen, maar geen Frans, geen Engels en geen Nederlands spreken, en maar twee talen verstaan: Nederlands en West-Vlaams (en dan nog liefst spreekgebonden).
Dit ga jij dan nóg eens versterken door de lokale tv in het West-Vlaams uit te zenden. Maak het aub niet erger dan het al is. Ik vind het nu al ronduit zielig dat een West-Vlaming van 16 jaar die op de VRT geïnterviewd wordt ondertiteld moet worden omdat hij geen Nederlands spreekt...
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 15:11   #7
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Omdat niet in heel West-Vlaanderen met hetzelfde West-Vlaams spreekt. Ik heb in Kortrijk op kot gezeten voor een half jaar, en mijn kotbaas zei dat hij een persoon uit De Haan die dialect sprak amper verstond.
Hoe komt het dan ik als Westhoeker zonder problemen het West-Vlaams uit Brugge, dat van de kust (zoals het Ostends van aan het zèèètje ), het Frans- en Zeeuws-Vlaams, en zelfs het Oost-Vlaams begrijp?

Citaat:
Het tweede punt is dat het overgrote meerendeel van uw streekgenoten geen AN kunnen. Nogmaals mijn kot-ervaring. Ik heb industrieel ingenieur in het PIH proberen te volgen, en ik heb een hele maand daar gewoon moeten luisteren eer ik begreep wat de mensen zeiden. En daarna moest ik nog constant moeite doen om te kunnen communiceren. Zoiets vind ik erg. In het begin sprak ik met iemand, en na een half uur zei ik: "fuck it, laat ons Engels spreken". Dat ging dan niet omdat hij geen Engels kon. Daar zitten leerlingen in Kortrijk die industrieel ingenieur volgen, maar geen Frans, geen Engels en geen Nederlands spreken, en maar twee talen verstaan: Nederlands en West-Vlaams (en dan nog liefst spreekgebonden).
Behalve West-Vlaams kan ik ook Nederlands en Engels, en kan ik mij redelijk behelpen in het Frans, het Spaans, en het Duits. Ook de meeste van mijn streekgenoten kunnen redelijk Engels en Frans, al was het maar omdat er veel Engels- en Franstalige toeristen en andere bezoekers komen. Niet slecht voor "boerkes", hé? Ik weet echt niet van waar je dat haalt. Ben jij eigenlijk wel een West-Vlaming, of eerder een inwijkeling aan de West-Vlaamse kust?

Citaat:
Dit ga jij dan nóg eens versterken door de lokale tv in het West-Vlaams uit te zenden.
Een duidelijker onderscheid tussen streektaal en standaardtaal is voor beiden beter. Niet alleen verdwijnt daardoor dat verschrikkelijke tussentaaltje ("verkavelingsvlaams" genoemd), maar daarmee leg je ook een goede basis voor algemene meertaligheid (ook voor andere talen). In tegenstelling tot het klichee zijn streektaalsprekers die ook een standaardtaal beheersen goede talenknobbels.

Citaat:
Maak het aub niet erger dan het al is. Ik vind het nu al ronduit zielig dat een West-Vlaming van 16 jaar die op de VRT geïnterviewd wordt ondertiteld moet worden omdat hij geen Nederlands spreekt...
Er wordt ook ondertitelt als die een goed verstaanbaar Nederlands spreekt van zodra er ook maar een licht West-Vlaams aksent doorklinkt. West-Vlamingen met hun zachtere klanken hebben nu eenmaal moeite met de hardere klanken van het Nederlands. Maar zijn ze daarom onverstaanbaar? Engels-, Frans-, en Spaanstaligen zitten niet te leuteren als ik hun taal met een licht West-Vlaams aksent spreek. Ik ben duidelijk verstaanbaar voor hen, en ze appreciëren het zelfs als ik moeite doe om hun taal te gebruiken. Alleen Nederlandstaligen en Antwerpenaars zitten altijd over mijn West-Vlaams aksent te leuteren. Net zoals ze bij franstaligen doen. En dan zijn ze verwonderd dat men op den duur geen moeite meer wil doen om Nederlands te spreken. Het is immers toch nooit goed genoeg.

westhoek.jpg
Oud 24 juni 2003, 17:47   #8
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hoe komt het dan ik als Westhoeker zonder problemen het West-Vlaams uit Brugge, dat van de kust (zoals het Ostends van aan het zèèètje ), het Frans- en Zeeuws-Vlaams, en zelfs het Oost-Vlaams begrijp?
Mijn kotbaas zei dat tegen mij, of dat zo is, laat ik in het midden. Blijkbaar ben jij een talenknobbel, als ik de rest van uw pleidooi bekijk.

Citaat:
Citaat:
Behalve West-Vlaams kan ik ook Nederlands en Engels, en kan ik mij redelijk behelpen in het Frans, het Spaans, en het Duits. Ook de meeste van mijn streekgenoten kunnen redelijk Engels en Frans, al was het maar omdat er veel Engels- en Franstalige toeristen en andere bezoekers komen. Niet slecht voor "boerkes", hé? Ik weet echt niet van waar je dat haalt. Ben jij eigenlijk wel een West-Vlaming, of eerder een inwijkeling aan de West-Vlaamse kust?
Zie het vetgedrukte, en lees links wat er staat bij woonplaats.
Ik heb veel mensen ontmoet die rond de 20 waren en niet in het Engels konden converseren, en nog veel minder in het Nederlands. Maar het zullen de uitzonderingen zijn. Het zal enkel bij de leerlingen industrieel ingenieur van het eerste jaar in Kortrijk zo zijn, de rest van de West-Vlamingen zullen wel Nederlands kunnen...

Maar wat u hoogstwaarschijnlijk een accent noemt, noem ik gebrabbel. Ik zie bij veel West-Vlamingen het probleem dat ze denken mooi Nederlands te spreken met slechts een klein accent, maar ze zijn voor mij gewoon aan het brabbelen. Enkel de leerkrachten in het PIH (op een uitzondering na), die konden goed Nederlands.

Citaat:
Citaat:
Dit ga jij dan nóg eens versterken door de lokale tv in het West-Vlaams uit te zenden.
Een duidelijker onderscheid tussen streektaal en standaardtaal is voor beiden beter. Niet alleen verdwijnt daardoor dat verschrikkelijke tussentaaltje ("verkavelingsvlaams" genoemd), maar daarmee leg je ook een goede basis voor algemene meertaligheid (ook voor andere talen). In tegenstelling tot het klichee zijn streektaalsprekers die ook een standaardtaal beheersen goede talenknobbels.
Mooi, prachtig. Maar dan moeten ze wel bestaan: mensen die hun streektaal kunnen + de standaardtaal. Ze zullen wel bestaan, maar aan de andere kant van dit land (voor mij) is de overgrote meerderheid maar 1-talig. Althans die ik ontmoet heb. Maar ik zal toevallig al de uitzonderingen ontmoet hebben.

Citaat:
Citaat:
Maak het aub niet erger dan het al is. Ik vind het nu al ronduit zielig dat een West-Vlaming van 16 jaar die op de VRT geïnterviewd wordt ondertiteld moet worden omdat hij geen Nederlands spreekt...
Er wordt ook ondertitelt als die een goed verstaanbaar Nederlands spreekt van zodra er ook maar een licht West-Vlaams aksent doorklinkt. West-Vlamingen met hun zachtere klanken hebben nu eenmaal moeite met de hardere klanken van het Nederlands. Maar zijn ze daarom onverstaanbaar? Engels-, Frans-, en Spaanstaligen zitten niet te leuteren als ik hun taal met een licht West-Vlaams aksent spreek. Ik ben duidelijk verstaanbaar voor hen, en ze appreciëren het zelfs als ik moeite doe om hun taal te gebruiken. Alleen Nederlandstaligen en Antwerpenaars zitten altijd over mijn West-Vlaams aksent te leuteren. Net zoals ze bij franstaligen doen. En dan zijn ze verwonderd dat men op den duur geen moeite meer wil doen om Nederlands te spreken. Het is immers toch nooit goed genoeg.
Over die ondertiteling. Er was ergens in West-Vlaanderen iets gebeurd in een secundaire school. Vraag me niet meer wat of wanneer. Er zijn toen een 3-tal leerlingen aan het woord gekomen, alledrie werden ze ondertiteld, en geloof me, het was nodig. Ik had ze zonder ondertiteling niet kunnen verstaan.
Oud 24 juni 2003, 17:49   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[code:1:37942190e3]waarom dan ook geen streektaalstatuut voor West-Vlaams en Limburgs?[/code:1:37942190e3]

Als Limburgse had ik nooit behoefte aan een streektaalstatuut. Zelfs in Limburg is er immers een enorm verschil tussen de dialecten. Al in Bree geweest? Of 28 kilometer verder, in Heusden-Zolder?
Het verschil tussen Bree en Heusden-Zolder is zo groot dat ik en mijn zussen als vreemdelingen gezien werden door de nonnen en zelfs gediscrimeerd omdat ze ons niet verstonden toen we van Bree naar Heusden verhuisden! Dat is lang geleden maar de dialecten zijn nog altijd wat ze toen waren. De enige oplossing is allemaal fatsoelijk AN leren spreken.
Ik heb dus geen enkele behoefte aan een streektaalstatuut. Zelfs niet omdat ze dat in Nederlands Limburg wél hebben.

Spreek voortaan dus liever voor jezelf inplaats van voor de Limburgers, Doomy.
Oud 24 juni 2003, 17:53   #10
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
[code:1:b4be37618d]waarom dan ook geen streektaalstatuut voor West-Vlaams en Limburgs?[/code:1:b4be37618d]

Als Limburgse had ik nooit behoefte aan een streektaalstatuut. Zelfs in Limburg is er immers een enorm verschil tussen de dialecten. Al in Bree geweest? Of 28 kilometer verder, in Heusden-Zolder?
Het verschil tussen Bree en Heusden-Zolder is zo groot dat ik en mijn zussen als vreemdelingen gezien werden door de nonnen en zelfs gediscrimeerd omdat ze ons niet verstonden toen we van Bree naar Heusden verhuisden! Dat is lang geleden maar de dialecten zijn nog altijd wat ze toen waren. De enige oplossing is allemaal fatsoelijk AN leren spreken.
Ik heb dus geen enkele behoefte aan een streektaalstatuut. Zelfs niet omdat ze dat in Nederlands Limburg wél hebben.
Hier treedt ik volledig in bij...
Heb jij bij de nonnen in Heusden gezeten? Ik bij de paters
Oud 24 juni 2003, 18:11   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zou best kunnen dat wij 40 jaar in leeftijd verschillen.
Intussen bestaat er zoiets als het Vlaams Blok en kunnen zelfs nonnen niet meer zo gemakkelijk discrimineren.
Oud 24 juni 2003, 18:44   #12
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

De flaminganten moeten maar eens hun mond houden over Belgie; De Vl. beweging/gemeenschap heeft doelbewust alle streektalen grotendeels vernietigd.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 18:51   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De flaminganten moeten maar eens hun mond houden over Belgie; De Vl. beweging/gemeenschap heeft doelbewust alle streektalen grotendeels vernietigd.
Hou zelf je mond maar Tacitus. Jouw land heeft doelbewust het nederlands proberen te vernietigen.

En het is niet gelukt!
Sterk volkske, dat Vlaamse. Ondanks hun, door de Vlaamse beweging/gemeenschap, vernietigde dialecten.

Of had je het ook over de vernietigde dialecten van de Franstalige Belgen?
Oud 24 juni 2003, 18:54   #14
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Die zijn niet vernietigd.
Additioneel vraagje, Knuppel: vanaf wanneer bestaat het Vl. volk volgens u?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2003, 19:15   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Die zijn niet vernietigd.
Additioneel vraagje, Knuppel: vanaf wanneer bestaat het Vl. volk volgens u?
Het Vlaamse volk is idd NIET via zijn taal vernietigd kunnen worden door jouw aanbeden België. Maar dat weet je allang dus waarom in herhalingen vallen?
Jij zevert nu tóch weer over de Vlaamse Beweging/gemeenschap ( alléz, nu moet de Vlaamse gemeenschap er ook al aan geloven ) maar wat België het Vlaamse volk flikte ontken je glashard.

Vanaf wannéér wij bestaan kan me geen fluit schelen, Tacitus! Gewoon omdat het geen belang heeft. Wij bestonden en wij bestaan nog altijd en meer dan ooit bestaan wij NU!
Tot spijt en nijd van de BUB, dat is wel duidelijk!

Wat goed dat je toch al toegeeft dat het 'vernietigen' enkel voor de nederlandse taal bedoeld was.
Oud 24 juni 2003, 23:44   #16
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het zou best kunnen dat wij 40 jaar in leeftijd verschillen.
Zou kunnen.

Citaat:
Intussen bestaat er zoiets als het Vlaams Blok en kunnen zelfs nonnen niet meer zo gemakkelijk discrimineren.
En? Ja? Bedoeld u hier mee dat u gediscrimineerd werd door de nonnen of hoe? Sorry, ik snap gewoon wat het Blok of dat discrimineren ermee te maken heeft dat ik bij de paters gezeten heb 40 jaar nadat gij bij de nonnen gezeten hebt in dezelfde gemeente...
Oud 25 juni 2003, 01:32   #17
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
voortaan dus liever voor jezelf inplaats van voor de Limburgers, Doomy.
OK, dan verwijs ik naar de mening van de Limburger Juju_La_Terreure:

http://forum.politics.be/v.php?t=1715&start=31

westhoek.jpg
Oud 25 juni 2003, 01:40   #18
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Misschien kunnen we ook eens beginnen te diskussiëren over het eerste deel van mijn vraagstelling:

Citaat:
Welke taal is de gebarentaal die de doven in "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen gebruiken eigenlijk? Volgens mij is dit geen Nederlands, maar een aparte taal. Moet die dan ook maar in naam van de taalkundige eenheid worden verboden? Of laat je een feitelijke tweetaligheid gebarentaal/Nederlands toe?
Wie gaat erop in? Het kan nog een interessante diskussie worden.

westhoek.jpg
Oud 25 juni 2003, 10:13   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gebarentaal is gebarentaal en kan voor zover ik weet voor alle talen gebruikt worden om doven en slechthorenden van dienst te zijn.

Ga je het niet wat ver zoeken?

'Juju_La_Terreure' klinkt niet erg Limburgs. Als dat je enige referentie is voor de Limburgers die jij kent dan denk ik toch dat 'Knuppel' nog altijd een betere is.
Oud 25 juni 2003, 12:14   #20
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gebarentaal is gebarentaal en kan voor zover ik weet voor alle talen gebruikt worden om doven en slechthorenden van dienst te zijn.
Dus geef je toe dat het eigenlijk een zelfstandige taal is. Wie zegt er dat een taal alleen gesproken van aard kan zijn? Een taal is een soort kode. In die zin is een programmeertaal ook een taal.

Citaat:
Ga je het niet wat ver zoeken?
Ik denk het niet, want in "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen leven veel doven die gebarentaal gebruiken. Voor degenen die doof geboren zijn is het zelfs de moedertaal omdat ze geen gesproken taal kennen. Je kan het dus als een belangrijke minderheidstaal beschouwen. Als ik mij niet vergis was één van de NVA-kandidates een dove.

westhoek.jpg
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be