![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Het door Freya Vanden Bossche zo geprezen systeem van dienstencheques zal de belastingbetaler eind 2005 ongeveer 135 miljoen Euro netto hebben gekost. Dat is reeds rekening gehouden met de verminderde sociale uitkeringen...
Wie profiteert van het systeem? De gebruiker, waaronder ikzelf, -die een belachelijk laag loon betaalt om zijn huishoudelijk werk te laten uitvoeren-, de uitzendsector -die winst maken als werkgever van de dienstenchequewerknemers- en de politica -die er graag mee uitpakt als 'werkgelegenheid scheppen'-. 135 miljoen euro kosten voor een maatregel die bedoeld was om net geld binnen te brengen, waar zitten de mannen van de oppositie? Of zijn ze misschien bang hun goedkope kuisstrijkwasplasvrouw kwijt te spelen? En men verwacht dat het systeem nog zal verdubbelen tot 25000 werknemers... Vandaar dat nog snel 250 miljoen aan de gewesten moest geschooid worden. Wanneer gaan we eens de ogen openen en bekennen dat we 'nie goe bezig' zijn?
![]() |
#2 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Oh, ik heb het gevonden waarom dat wordt doodgezwegen... Als men het systeem weer afschaft zouden er weer 70.000 gebruikers en 15.000 dienstenchequewerknemers in de electorale gevarenzone komen van onze regeringspartijen.
Paars is een rouwkleur aan het worden. ![]() [size=1]Edit:[/size]
The only thing for free is the cheese in a mousetrap... Laatst gewijzigd door Chrisis : 13 oktober 2005 om 07:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() En eigenlijk is het nog meest verderfelijke van het systeem van dienstencheques de boodschap aan de dienstenchequewerknemer: uw arbeid is maar 4.69 Euro per uur waard voor de gebruiker. Uw werk wordt ondergewaardeerd...
En dat wordt dan geprezen in rode kringen? Maar Accor, die de dienstencheques aanmaakt en uitreikt voor de regering, die worden er wel beter van hoor![edit] [size=1]Edit:[/size]
The only thing for free is the cheese in a mousetrap... Laatst gewijzigd door Chrisis : 13 oktober 2005 om 08:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Huispersoneel, dat minder dan 4 uur per dag werkt, is vrijgesteld van sociale bijdragen. Hun inkomen is wel belastbaar, maar meestal is geen belasting verschuldigd, gezien het totaal inkomen te laag is. Een verzekering arbeidsongevallen kost nog geen 100 euro per jaar.
Met de dienstencheques wordt dus bijgevolg totaal nutteloze en dure administratieve rompslomp gecreeerd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Dat bevestigt alleen maar de stelling dat het hier over geldverspilling gaat ten behoeven van het populair worden van Freya, die er zo mee te koop loopt.
![]() |
![]() |
#6 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Achteraf ben ik min of meer pro geworden. Ik stel mij voor dat niet alle poetsdames of heren even productief zijn. Als men het volle loon aan die personen moet betalen wordt het, voor ouderen bijvoorbeeld, vrij duur. Zeker als de poetsvrouw ook een beetje als gezelschapdame gebruikt wordt. Is er niets te bedenken om de misbruiken te beperken ? De dienstencheques inkomensgebonden te maken? Ook zelfstandigen en andere werkgevers zouden niet van de diensten gebruik mogen maken natuurlijk.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Bobke : 13 oktober 2005 om 10:24. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Voor ouderen kan er een beroep gedaan worden op ouderlingenzorg door de mutualiteiten. Maar dankzij het beperkte budget daarvoor zijn er weer lange wachtlijsten. Geen respect voor de allerzwakste in onze samenleving. En ze hoeven ook niet superproduktief te zijn, als ze maar hun luie krent opheffen en iets doen ben ik allang héél blij. Dienstencheques oogt mooi, maar het komt alleen de begoede klasse ten goede, en ik zei het al, ik behoor daarbij, maar eerlijk is eerlijk...
![]() |
![]() |
#8 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zal nu ook wel het geval zijn. Aan de zelfstandigen dacht ik omdat ik voorstelde de cheques inkomensgebonden te maken. Zelfstandigen zijn wel eens creatief met hun belastingsaangiften. Citaat:
Zoals ge zegt is het aanbod onvoldoende. De dienstencheques kunnen er misschien iets aan verhelpen. Citaat:
Anderzijds was het de bedoeling zwartwerk te voorkomen geloof ik. De begoede klasse neemt dan wellicht een poetvrouw uit Polen in dienst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is idd waar en niet velen weten dat. Voor een kuisvrouw moet je niks inschrijven, gewoon een verzekering nemen. Zwart werk is hier niet van sprake feitelijk, het is een soort gedoogzone of zoiets. Weg met de dienstencheque!
![]() |
![]() |
#10 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik wil dat maar toelichten Bobke, omdat ik vind dat je steeds van volledige informatie moet uitgaan. Verder kan ik je wel begrijpen dat je ervoor bent, maar het blijft een kostelijke nep-maatregel. Ze hebben het aan jou, inderdaad dankzij verdoezelen van de maatschappelijke kost, goed verkocht, ik was er aanvankelijk ook ingetrapt. Ik heb zelf een huishoushulp via de dienstencheques, maar eerlijk is eerlijk... Denk er eens over na, en als je vragen hebt, spui ze maar.
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Weinig reacties... zouden ze het niet snappen? Moet ik er een tekeningetje bij maken, of geeft iedereen mij zomaar gelijk?
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Provinciaal Statenlid