Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2006, 20:18   #1
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Spaanse eenheid? Niet als het van Catalonië afhangt.

[SIZE=2][FONT=helvetica, arial, verdana, sanserif]Catalonië wordt zich bewust. De spaanse eenheid vertoont méer dan barsten..
[/FONT][/SIZE]
[FONT=helvetica, arial, verdana, sanserif][SIZE=3][SIZE=2][/SIZE]

El ICANN aprueba el dominio .cat
[/SIZE][/FONT] [FONT=helvetica, arial, verdana, sanserif][SIZE=1]editado por Yonderboy el Viernes, 16 de Septiembre 2005, a las 09:16h [/SIZE][/FONT]
[FONT=helvetica, arial, verdana, sanserif][SIZE=1]desde el dept. dóna-corda-al-icann.[/SIZE][/FONT]

Varios de vosotros habéis enviado a la cola de env�*os la noticia de que la ICANN acaba de aprobar el dominio .cat TLD ("top level domain") dedicado a la lengua y la cultura catalanas. La iniciativa, coordinada en torno a la campaña puntcat, ha supuesto el final de un largo y complejo camino, con retrasos incluidos, al que se han sumado casi 70.000 personas y numerosas empresas e instituciones públicas y privadas, una cifra incomparable con ninguna otra solicitud de nuevo dominio. Es la primera vez que ICANN reconoce un dominio para una comunidad lingü�*stica y cultural (el proceso es muy exigente) y ya podrá empezar a usarse a partir de 2006. Recordemos que el dominio aprobado no es territorial de Cataluña (.ct), sino cultural y lingü�*stico, por lo que dará visibilidad a los usuarios y sitios que se expresan en catalán, una lengua europea hablada por diez millones de personas en cuatro Estados distintos —España, Andorra (donde es la lengua oficial del Estado), Francia (Departamento de los Pirineos Orientales) e Italia (en la ciudad sarda de l'Alguer)— y tres comunidades autónomas distintas —Cataluña, Comunidad Valenciana (donde se suele denominar valenciano) e Islas Baleares, además de una estrecha franja en la parte oriental de Aragón—. [Actualización:] Manje y yo nos hemos solapado con la misma historia. La suya, con algunos comentarios, puede leerse también.
http://barrapunto.com/articles/05/09/16/0954252.shtml

Kan men dit bij ons ook niet toepassen? De truc is dus om niet het "staatkundig-geografisch territorium" als reden aan te voeren, maar een soort cultureel en taalkundige bevolkingsgroep aan te brengen die eventueel verspreid zijn over meerdere landen.
(uiteraard is dat een schijnreden, dat weet ik ook wel. Maar dat doet er eigelijk niet toe.)
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2006, 20:20   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Kan men dit bij ons ook niet toepassen? De truc is dus om niet het "staatkundig-geografisch territorium" als reden aan te voeren, maar een soort cultureel en taalkundige bevolkingsgroep aan te brengen die eventueel verspreid zijn over meerdere landen.
(uiteraard is dat een schijnreden, dat weet ik ook wel. Maar dat doet er eigelijk niet toe.)
Dit is een vaag en niet werkbaar begrip. Welke staatkundige gevolgen wil je er immers aan verbinden? Hoe zal dat vastgesteld worden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2006, 23:43   #3
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is een vaag en niet werkbaar begrip. Welke staatkundige gevolgen wil je er immers aan verbinden? Hoe zal dat vastgesteld worden?
wel: het doel is (ik denk dat je dit wel beaamt) om in de toekomst op alle vlakken vanonder het Belgisch juk en staatsgezag onderuit te komen. We kunnen dit op alle vlakken aanpakken, ook op het TLD domein.
Bij de ICANN moet je wel een gegronde reden aanvoeren, en op staatkundig vlak zijn énkel door de UN erkende landen geldig. Men kan echter ook op andere vlakken gegronde redenen zoeken, zoals een sterke taalkundige eenheid die verspreid is over een aantal landen. Zo zouden de Koerden in principe een aanvraag kunnen doen. Het punt is alleen dat er véel druk moet achter zitten, veel lobbywerk, en ook veel vraag (van organisaties, particulieren, commerciele diensten etc). Dit is wat Catalonië al lang probeert en het ziet er naar uit dat ze erin gaan slagen, ondanks de Spaanse tegenwerking.
Kan enkel als (goed) voorbeeld dienen, zo lijkt mij..
Oud 23 januari 2006, 23:52   #4
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
de staatkundige gevolgen zijn niet te overschatten. Hoezeer ik het "geld- en internetnationalism" ook veracht, het is voor de structurele ontbinding van de Belgische Staat een enorme stap voorwaarts, vooral psychologisch. In de zakenwereld (wederom: dit is daarom niet de básis voor het nationalisme) kijkt men meteen met andere ogen naar "Vlaanderen". Ook mensen zoals jij en ik maar die nauwelijks politiek bewust zijn voelen dan dat er wat gaande is.
Oud 23 januari 2006, 23:57   #5
Tavek
Banneling

Standaard

Ambiorix, kunt ge mij es int kort vertellen wat er in die tekst vertelt wordt ? Ik ben namelijks niet zo bedreven in de talen.......
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 00:09   #6
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ambiorix, kunt ge mij es int kort vertellen wat er in die tekst vertelt wordt ? Ik ben namelijks niet zo bedreven in de talen.......
ik ook niet hoor wees gerust.
Maar goed, het is ook niet de enige bron van info die ik heb gelezen. Het komt erop neer dat in Catalonië een bedrijvige organisatie (Puntcat) de acties voor een .cat domein op coordineert en de krachten bundelt. (http://www.puntcat.org/default.asp?idioma=E)
Het zal een .cat worden ipv .ct want het gaat over een cultureel-linguistisch gebied. (Zélfs de .cat wordt al met argus-ogen bekeken vanuit de machtsstaten want men weet daar maar goed genoeg dat dit een aanzet is tot meer autonomie, ook al is het (in principe) een culturele toegeving en geen staatkundige.)
Vanaf dit jaar zal het domein opengesteld worden voor inschrijvingen. Elders las ik dat eerst Catalaanse culturele organisaties voorrang kregen, die specifiek te maken hebben met Catalaanse taal cultuur of onderwijs. Ook Catalaanse particulieren en bedrijven komen eerst aan de beurt vooraleer het voor het "wereldpubliek" opengesteld wordt.
Oud 24 januari 2006, 00:56   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Op met VLA dan... Hehe.

Nee echt, kom op!
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 09:01   #8
Ambiorix

Standaard

*foutje

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 24 januari 2006 om 09:01.
Oud 24 januari 2006, 10:11   #9
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Dat gaat jaren duren, net als bij Vlaanderen
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 15:33   #10
Federator
Provinciaal Statenlid

Federator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Men kan echter ook op andere vlakken gegronde redenen zoeken, zoals een sterke taalkundige eenheid die verspreid is over een aantal landen.
Dan komt .vl niet in aanmerking. De Catalanen moesten het stellen met .cat, drie letters dus. Het domein .vla kan ook niet om culturele redenen, want taalkundig is er uniformiteit met Nederland en voor de overige culturele aspecten is er overlap met Wallonië en Nederland.

U kan wel een domein .die aan vragen, voor de Dietse cultuur (en dat zal veel leuke websites opleveren zoals http://born.to.die en http://www.iwanna.die).
Federator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 15:51   #11
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Federator Bekijk bericht
Dan komt .vl niet in aanmerking. De Catalanen moesten het stellen met .cat, drie letters dus. Het domein .vla kan ook niet om culturele redenen, want taalkundig is er uniformiteit met Nederland en voor de overige culturele aspecten is er overlap met Wallonië en Nederland.

U kan wel een domein .die aan vragen, voor de Dietse cultuur (en dat zal veel leuke websites opleveren zoals http://born.to.die en http://www.iwanna.die).
Dus, .vla zou niet kunnen wegens de overlap met Nederland, maar .die wel? Leg me dat eens uit?

(Niet dat die extensies me uit mijn slaap houden, maar ik hou wel van een goede denkoefening.)
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 18:18   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kan dit dan niet op basis van de culturele eigenheid en het bestaan van eigen culturele instellingen (in casu de Vlaamse Gemeenschap)?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 18:18   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Catalaans woordt ook in andere landen gesproken behalve in Spanje: ook in Frankrijk, Andorra en Italië.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 23:46   #14
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

[quote=Jaani_Dushman;1519723]Catalaans woordt ook in andere landen gesproken behalve in Spanje: ook in Frankrijk, Andorra en Italië.[/quote]Italië?Bent u daar zeker van?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 23:53   #15
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Italië?Bent u daar zeker van?
Ik wel in ieder geval, al is het maar één stad op Sardinië.
Oud 24 januari 2006, 23:55   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Catalaans woordt ook in andere landen gesproken behalve in Spanje: ook in Frankrijk, Andorra en Italië.
Italië?Bent u daar zeker van?
In een uithoek van Sardinië.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be