![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Weet er iemand goede en betrouwbare websites over de affaire van de Blauwvoetkruisjes?
![]() |
#2 |
|
![]() De wat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() de affaire van de vernietigde de blauwvoetkruisjes
![]() Marc Reynebeau doet er tamelijk schamper over, terwijl Geert Van Istendael moord en brand schreeuwt over wat er toen gebeurde. Laatst gewijzigd door driewerf : 23 januari 2006 om 09:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() als de belgicist reynebeau der nogal schamper over doet, is er wel stront aan de knikker...
Maar ik had er nog nooit van gehoord... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blauwvoetkruisjes... nog nooit van gehoord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() Die dingen heten eigenlijk 'Heldenhuldezerkjes'... Het gaat om die zerken die de Frontbeweging tijdens WO I voor gesneuvelde Vlamingen wilde gebruiken. het ontwerp was, dacht ik, van Joe English, in de vorm van een Keltisch kruis, met het AVV-VVK logo en een blauwvoet erop.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb ooit eens zo'n zerk zien staan op een kerkhof in Turnhout. De zerk zelf was redelijk nieuw (zag er alleszins nog redelijk recent uit).
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() of hoe er toch heerlijk selectief gelezen wordt: Van Istendael is eveneens een belgicist. Past niet in je kraam zeker?
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het uwe ineens wel?
![]() |
#10 |
|
![]() Hoe bedoel je, Kim?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het feit dat de mening van Geert van Istendael er ineens wél toe doet...
![]() Maar goed, om even terug on topic te komen: geen flauw idee waar je betrouwbare websites kan vinden over die zerkjes. Heb je al eens via wikipedia gezocht?
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
On topic: Wikipedia helpt mij niet verder.
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 23 januari 2006 om 11:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Als het in Turnhout staat, dan is het ongetwijfeld een replica... De zerkjes stonden in de Westhoek (ik dacht onder meer in Avelgem): sommige werden al tijdens de oorlog (feb. 1918 ) beschadigd, terwijl het merendeel in de jaren 20 op last van de Belgische overheid werd verwijderd en vervangen door de gebruikelijke 'Mort pour la Patrie'-zerken. Pijnlijk detail was dat de weggehaalde stenen werden vermalen en gebruikt om een weg te verharden; resten van deze zerken staan en liggen rond de IJzertoren. Het was één van die kwesties waar de Belgische regering niet bijzonder kies is opgetreden, waarmee ze eens te meer heeft bijgedragen aan de heroïek (of is het martelaarschap?) van de Vlaamse Beweging.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 23 januari 2006 om 11:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geert Van Istendael beweerde in de begindagen van N-VA nog dat hij zich moest inhouden om niet op Helga Stevens van N-VA te stemmen. Het enige wat hem tegenhield, was dat hij Belgisch-nationalist was. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alle Belgischgezinden vinden dat Vlamingen moeten opkomen voor hun taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Philippe Moureaux... Olivier Maingain... Christian Van Eycken... François Van Hoobrouck... ... En dan heb ik nog geen enkele Waal vernoemt... Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 23 januari 2006 om 13:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Aaah! Nu begrijp ik wat ie bedoelt met blauwvoetkruisjes.
![]() |
#19 |
|
![]() Van Istendael is een orangist, maar dan in belgicistische versie.
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Ook in 1916 werd het Comité voor Heldenhulde opgericht, de voorloper van het huidige IJzerbedevaartcomité. Het was de bedoeling aan de Vlaamse gesneuvelden een eigen zerk te bezorgen. De zerken op het kerkhof van Oeren werden in 1918 met teer besmeurd en in 1925 werden verschillende zerkjes kapotgeslagen om een weg aan te leggen. Deze grafschennissen waren de aanleiding tot het bouwen van een groot gedenkteken." op http://www.ijzertoren.org |
|
![]() |
![]() |